torsdag 12 december 2019

Sån trötthet !

När den stora tröttheten rullar in !
Hur förklarar man hur det känns när man är så trött att det inte ens hjälper att vila /sova.
När det sitter mer i själen än i den fysiska kroppen .
Idag !
Är jag otroligt trött , har massa jag bör göra , men det finns ingen möjlighet att få det gjort , det tog alla krafter att bara ge hundarna mat .
Så glad att det inte är min gym dag idag , eller att man måste på något inbokat , skulle bara inte funka.
Satt mig här vid datorn , det enda jag klarade av i min stora trötthet ,men ni ska veta att det knappt går det .
Så !
Nu måste jag lägga allt åt sidan , försöka släppa alla måsten som står i hörnen och skriker .
Det får skrika .
Borde sätta mig i meditation , kanske jag kan finna inre kraft där .
*
Har haft flera dagar av välmående, oj vad jag har njutit ,oj vad jag känt mig ,lycklig , tacksam.
Får nästan lite panik av känslan idag !
Bara jag inte faller ner igen .
*
Har börjat lyssnat på en podd
Finns så mycket bra att lyssna på i den formen , har en öron plutt i ett öra när jag är ute på mina lång promenader med hundarna.
Finns människor där ute som har en hel del bra att dela med sig .
Den här podden heter SINNESSJUKT.
Där pratar en man tillsammans med en läkare om psykisk ohälsa.
Inte kommit så långt började från början avsnitt 1.
Så har nu lyssnat på 2 avsnitt.
Dom har tagit upp bla social fobi (det får jag in i min sjukdom när jag mår som sämst)
och att just den formen av psykisk ohälsa är en av dom vanligaste ,10-15 % av befolkningen lider av det .Det finns två former .
Social fobi , att ha svårt att vara bland människor , tex inte kunna sitta på möten , gå ut och äta med andra människor , hålla tal osv osv 
Specifika fobier . att man tex är rädd för spindlar mm
*
Dom pratar bla om hur bra motion och träning är för psykisk ohälsa
*
Första avsnittet handlade om försäkringskassan , och mindfulness.
Försäkringskassan 
Som han tyckte var en av dom bästa saker vi har här i Sverige , och ja det kan man hålla med om , att vi har ett sånt skyddsnät, men att det måste bättras , och att man måste rucka på regler i bland inte vara så super styrd av vad som står i reglerna , det handlar om människor, och det kan vara riktigt svårt att få in en människa /levande individ i en regel bok .
Men han är fullt medveten om att det också kan gå riktigt illa för många.
Jag har i min sjukdom nu ,  haft en lugn relation till försäkringskassan , det har bara kommit in meddelanden om att dom har emottaget intyg , sjuk anmälan och att dom dömt min årsinkomst och hur mycket jag jobbar på ett år ...och det känns som det kan ha gått förbi ganska smidigt , men kändes i magtrakten när det stod att jag hade på mig till den 27 dec att över klaga deras bedömning ?
va ? nog blev det att kännas som om inga pengar kommer infinna sig före den bedömningen ?
Så ska det nu börjas ?
Är det nu jag ska vara tvungen att lägga energi som jag inte har på att inte få några pengar till jul ?
Är det nu jag ska börja bli orolig.
*
Om man tänker på den här tiden jag vart sjukskriven nu , har det inte funnits många dagar på mina veckor som jag kunnat lugnt lutat mig tillbaka och vila .
Första veckorna min egna sjukskrivning, mådde riktigt dåligt så jag bara försökte hålla ihop.
*
När andra veckan infann sig var det dags att försöka få tag i en läkare ,helst en jag kunde få ha framöver som jag kunde återkomma till när jag inte mår bra ,för det förstår ju en och var att har man min sjukdom så bör man ha en egen läkare.
Det finns inget som fungerar med läkarna som jag träffar en kvart , och dom bryr sig verkligen inte alls om hur jag mår , dom knappt tittar på mig , inte ens en ögon kontakt .
Dom suddar och skriver in någon ny rad på senaste läkar intyget , förlänger sjukskrivningen ca 14 dagar , inte ens undrar om jag är sucid !
Fast det står vell också i mina papper att jag inte var sist jag mötte sjukvården !!!!
Var en sjuksköterska i mobilen när jag ringde om en tid , som var så noga med att fråga om jag var Sucid , det kändes bra .
Så det står säkert i min journal , men hallå ! sånt kan ju ändra sig .
Inte för att jag känner så just nu nä , min tro hjälper mig där också , att jag inte riktigt tror att det är meningen att vi själva ska avgöra när vi dör på det sättet .

Sen ut med mig och tar nästa .
Så nej det här gör mig mer sjuk att träffa dessa personer som inte bryr sig .
och sanningen ville jag ha en kvinna att prata med , om mina inblandade hormoner .
Ville inte sitta och prata med en man , som jag inte kände varken förstår eller bryr sig .
Så jag ringde och bad om ett byte
 Det började med att jag fick "stri" lite gran för att överhuvud taget få en egen läkare , i mitt dåliga mående då ska du också ta en strid , psykiatrin tycker jag kan gå vid vc ? vet inte om någon läkare skrev en ganska dålig remis? för hur bedömde dom mig utifrån dom raderna ? och hur kan man döma någon utifrån ett papper ? utan att träffa personen ?
Ok jag har släppt det skapligt .

Fick till slut komma till samtalsmottagningen , också efter att jag fått jobba med det också , glad över min samtals kvinna :) hon hjälper mig mycket , finns bra människor på rätt plast ibland.

Fick en ny läkare :) och en tid ,kändes skönt , kunde luta mig tillbaka lite .
När det började närma sig tiden jag skulle dit , fick jag tiden inställd , för min blivande läkare var sjuk .Då fick jag kontakta vc igen för en akut tid eftersom min sjukskrivning skulle gå ut .
Ännu en läkare som tog sig en kvart att bedöma mig .
Förlängde min sjukskrivning , med en fråga om jag inte kunde gå tillbaka på halv tid efter en vecka ????
Fanns inte en chans i det läget mådde inte bra .
Den här gången insåg jag att jag lika gärna kunde låta bli att prata mer än nödvändigt , för det fanns inget intresse från läkaren hur jag tänkte och kände .
Så jag lät bli .
Och fick samma resultat som om  jag skulle ha berätta hela mitt inre.
*

Tillbaka på ruta ett .
Försökte lägga om min plan .
Eftersom jag hade stora besvär av mina klimakterie besvär också , och fick nu ingen tid hos min nya kvinnliga läkare , så skickade jag en egne remis till gyn/kvinnokliniken .
Ihop om att kanske äntligen få tag i nån som förstod mig !
Jag fick en tid riktigt snabbt , kändes så bra , jag var så glad inför det mötet :)
Åkte med en pirrig känsla av att nu skulle jag nog få bra bemötande och hjälp, av någon som förstod och kanske till och med brydde sig .
Som ni vet som läst tidigare , så blev det inte alls som jag hade trott ,jag fick träffa en ung pojk ! som presenterade sig som min läkare , en underläkare .
Alla kan förstå hur jag kände mig här .
Jag blev verkligen besviken , men , intalade mig själv att han är ju läkare , men tyvärr förstod han inte mycket av mina problem mer än vad man ska skriva ut till såna som jag .
Så ja fick ju östrogen plus progesteron .
Som ni också vet , svettades jag ännu mera under dagarna med detta ämne in i min kropp.
Jag hade sökt mycket för just det att jag inte stod ut med mina super blöta svettningar och sömnlösa nätter , och nu blev det ännu värre ?
Vet att några dagar är troligt för kort tid ? men det bara inte gick 
*
Nu var det dags att få tag i en ny läkare på en kvart som kunde förlänga min sjukskrivning.
Fick en tid , mina förväntningar på det besöket var inte stora .
Men ?
Vet ni det finns faktiskt fortfarande en och annan "riktig" läkare .
Men sån bra man , önskade att det gick att klona sådana .
Han kändes som om han förstod , och ordnade en läkar tid hos min nya läkare , som jag ännu inte träffat ,direkt . Vänte tid men jag har en läkar tid .
och sen sjukskrev han mig fram tills dess.
Kände mig skön när jag gick därifrån .
Tacksam !
*
men 
Sen blev jag 
 andfådd , orkade knappt gå i uppförsbackarna , orkade knappt träna !
Jag som äntligen hade fått någelunda ordning på min andning efter många års kämpande med det (tar den historian en annan gång ). Det här klarade jag inte av , jag läste mig till och pratade med en otrevlig människa på gyn , att jag skulle sluta direkt med medicinen .och kontakta vc , eftersom det kunde bero på en propp .
Kontaktade vc , fick nu äntligen träffa en läkare , som verkligen var /är en läkare .ännu en 2 hitills , 2 meter läkare .
Som gjorde en grundlig undersökning , men konstaterade att jag var helt frisk :) :) 
de ni !
Bestämde mig för att inte ta östrogenet och progesteronet .
Har sen tagit mina hälsokost piller igen .
och vet ni ? 
Jag vet inte vad som hände ?
och törs knappt fundera på det .
Men jag svettas knappt alls!
Jo lite mer när jag blir stressad .
 sover på nätterna !
Så tacksam så lycklig.
*
Lutade mig tillbaka lite och bara njöt.
*
Sen hade jag ett delegations möte inbokat , som jag kände att jag var tvungen att ta mig till , om jag nån gång ska jobba , vilket jag hoppas , så måste jag ha en delegation .
Så jag fick ta mig dit , med jobbiga känslor inför det i flera dagar före , och sen känslor efter .
Så där gick några dagar till av icke välmående.
Men mycket tacksam för stödet jag fick av mina vänner , om dom inte funnits där vet jag inte hur det gått.
Lite sne men så vacker .
Sitter på väggen vid Marnäsliden 

*
Här om dagen ringde min chef och stressade mig en del .
Fick dåligt samvete , och att tankarna hela tiden kommer upp att nu måste jag nog "ta mig i kragen" och gå tillbaka och jobba .
Hon tog tillbaka det ? frågan , men det vart liksom redan gjort.
*
och nu har försäkringskassan börjat hört av sig ,på gått och ont .
*
så ja när ska en psykisk ohälsa kvinna få lite vila ?
Kanske inte så konstigt att jag nu idag känner mig som ett utbränt ljus.
Vila !
Står endast på mitt program idag .
Komma tillbaka till mitt välmående.
*
Igår hade mitt äldsta barnbarn Lucia firande på sin skola
i Blötberget 
Jag kände att det var ganska så ok eftersom det var utomhus .
Får inte lika panik då , mot om man skulle vart tvungen att tränga ihop sig nån stans inom hus.
Jag ville ju komma för hennes skull också.
Hade jag vetat att det skulle varit så otroligt mycket med folk där , så hade jag nog stått över .
Denna lilla skola .
Oj vad människor.


Hade velat fottat lite , men tordes inte ta ut kameran när det regnade .
Så det blev några halv dåliga kort med mobilen .
Hon lilla flickan .
Hade bestämt sig att hon skulle vara en ren :)
Härligt att hon gör som hon känner för :)
Inte följer strömmen (som sin mormor :)


Söting


Dom små barnen tog i ordentligt när dom sjöng dom .
Är i den där åldern som dom fortfarande törs .
Så synd att det försvinner sen !
Att vi förstör våra barn med en massa tyngder på axlarna ,hur man ska vara och vad man inte får göra osv , bättre att lära dom vara kärleks fulla, i stället , för en massa nertryckande regler .
En flicka i lucia tåget bland dom större barnen , hon poppade igång bra i sången :) så härligt att se .
Tyvärr många av dom andra som inte tordes sjunga ut .
*
Glad att vi var dit .
Kanske sög det ur lite av min energi , som hjälpte upp min trötthet idag .
Men värt det att flickan min blev glad 
:)
*

Naturen ger mig kraft :)
Så här såg det ut här om dagen i våran skog .
Så vackert 


En liten Znö längst fram 
:)
*
Nu ska jag vila !
Ha en bra dag ni alla där ute 
*














Inga kommentarer: