lördag 14 december 2019

Och det går framåt ;)

I torsdags sov jag bort så gott som hela dagen .
Behövde verkligen det .
Tackar verkligen för att jag har en gård till hundarna och min fantastiska hemma son , som tar så väl hand om fröknarna .
Vad gjorde jag utan han :)
*
https://www.harligahund.se/hundar-ar-sjusovare/
Lutar mig lite till detta .
Att Hundar behöver få sova mycket mer än vad vi behöver.
och att dom faktiskt behöver vilodagar .
Aldra helst efter någon form av händelse full dag.
Hundar är ju också olika, jag försöker leta någon bra inf om just vilodagar för hund.
Mina fröknar , som tex Znö , som är en mycket lätt stressad hund, behöver verkligen onyahändelsers dagar , alltså dagar som det är bara vanliga trygga saker som händer , hon kan verkligen slappna av då . Så för henne är vilodagar gånger flera ett måste .
Pennie som har mycket och många uppgifter i sitt liv , som hon själv tagit sig an , kanske pga att jag just nu i mitt liv inte hittar på en massa åt henne , då hittar hon på själv. Hon vill ha endast en vilodag i veckan och inte så många timmars sömn, som Znö behöver . Så självklart är dom olika.
Pennie har fullt upp med "sina" Rådjur , eftersom jag matar dom är dom ganska ofta utanför våran gård , hon har koll på dom ? vet inte riktigt hur hon tänker ? Ibland bara sitter hon där i mörkret och tittar på dom , för oftast är dom här och äter när det inte är ljust . Tror verkligen den tänkande hunden har kommit på att om hon är still tänds inte lampan , och Rådjuren tycker inte hon är nått hot .
Där kan hon sitta länge , och tycker nog att vi som tycker att hon nu borde vilja komma in och öppnar dörren och stör henne i hennes arbete borde skjutas eller nått ...
Man borde fånga minen på henne då :) 
Men , ibland jagar hon bort dom ? så vad hon gör vet jag inte ?
Uppfostrar dom ?
Hon har också kommit på , att dom är ju i hennes skog , så hon behöver kolla dom gånger flera i skogen , så fast vi vart på lång promenad , tycker hon ganska direkt att det är dags att kolla Rådjuren .
Så fort jag kommer för nära ytter dörren eller gör något som jag brukar göra innan vi går ut , tex sätter på mig ytter skorna , borstar håret osv så flyger hon upp och springer till dörren .
Ganska stressande måste jag säga :)
När vi sen är på väg ut far hon som en storm mot skogen , nån annan väg vill hon inte gå , oj vad hon arbetar med en flåsande matte i kopplet ,till skogen och igenom skogen i full fart , och då är det ju så att Pennie kan man inte ha lös , och deffenetivt inte ihop med Rådjuren , så jag gör så gott jag kan och låter henne i lång koppel fara fram med mig i änden .
Om hon arbetar !
Så ja hon har verkligen fullt upp just nu .
bra det .
Bara jag kommer på benen igen ska jag allt börja NW aktivera henne igen .

Znö 
Är en riktigt sällskaps hund , hon är med mig , ja hör till hennes stress också att ha kontroll på mig .
Hon är nöjd bara hon får vara med , och har en helt annan form av promenader , hon tar det mycket lugnare takt och följer mig både lös och i koppel . Kan göra nån liten avstickare och jaga bort Rådjuren , men så fort dom börjar springa vänder hon tillbaka till mig .
Bergs och herde hund.

Ser lite olika ut på dessa två fröknar, vid dags att gå ut , 
Pennie har super bråttom ut , kom igen matte !!! glädje i hela henne .
Hon skulle haft någon super aktiv person i sitt liv , inte en halv pensionär som jag :)

Znö hon blir sååå stressad , vid varje utgång , för hon blir ängslig över vad som kan hända, vilket gör att hon får ett negativt stress på slag varje gång , tyvärr .Och då är det ju så att jag går mest i våran skog med dom , men minnet att det kan bli annorlunda finns ju kvar .

Försöker verkligen mest dela på dom ,under promenaderna , bäst för deras skull , och bra för min skull , dom ger varandra ganska negativa känslor . För min skull för att dom blir mer ivriga på sånt runt om som kan påverka dom när dom är två och dom är mycket starka.
och man får egen tid med dom .

Znö tar sån stor plats , och vill gärna butta undan Pennie , som en mycket  avundsjuk individ.
Så man får se till så Pennie för sitt också .
*

Mina vackra rosor , innan dom vissnat bort är dom också riktigt vackra .
Fångade några här .
*




Vaknade till en mjuk tystnad .
Hörde endast Äster som busade runt på över våningen .
mattorna mina har fått liv :)
Snön föll vackert utanför fönstret .
Försökte fånga lite av känslan här nedanför .





Så mysigt känsla !



*
Hur ska jag veta om Äster behöver en kompis ?
Just nu känns hon lite som ensam när hon bor på våran över våning .
Visserligen tillbringar vi mycket tid där vi sover där och umgås framför tv stor del av kvällarna.
Men ?
Det hette ju att hon inget sällskap behövde av annan katt ? men eftersom hon just nu inte vill /törs umgås i närheten av hundarna så ,blir hon lite ensam .
Hm ? 
Så svårt 
*
I torsdags fck jag frågan av min man om jag skulle med på hans jobbs julbord , på Lucia.
Min spontana reaktion var blankt panik NEJ .finns inte en chans.
Såg hans besvikelse !
Och jag försökte tänka om , vet att jag i min "behandling" borde göra just sånt här , ta mig ut bland folk .Men skit så svårt .
Så jag kom iväg .
Hade stöd av både min man och dotter med man .
Dom skötte sig så bra mina nära och kära .
Men !
Nya människor ? ja förr älskade jag att träffa nya människor, men har verkligen inte det behovet nu .
Visst möter jag nya människor som jag känner mig så bra ihop med direkt , som jag bara älskar att ha omkring mig , men sen finns det såna som jag inte behöver i mitt liv, osäkra människor som beter sig så icke bra . Så sorgligt .
Hon som har Gästis i Grangärde .
är en gammal bekant till mig , visade det sig , riktigt kul att träffa henne , nån som kommer ihåg mig sen förr , och ändock var riktigt glad att träffa mig kände jag ,mysigt :)och mycket glädjande.
Blev uppassad med serverad vid bordet , med en fin god vegetariansk tallrik .
Visserligen som jag inte har behov av , med upplagt som om det ska se ut som kött jag äter , hm det ger mig ingen bra känsla , men det var gott .
Hon som serverade var själv Vegan , så hon förstod mig till fullo.
men mycket gott .
Sån trevlig miljö , kan tänka mig komma fler gånger och äta där .
Gästis i Grangärde .
Mycket tacksam till Krister på Fastmec som bjöd så fint .
*
Så nu är jag lite på väg känner jag .
Härligt !
och hoppas det håller i sig .
Idag är jag lite stress känslig , och lutar lite till sån där stooor trötthet igen , men bör ta mig igenom två hundars behov av bla päls och klor och motion , sen blir det nog soffan :)
*
Ha en fin dag !
*
Hoppas ni som tagit er till stora Stockholm får det bra .
jag har en mycket negativ inställning till den platsen , mådde inte så bra när jag var där sist . upplevde att många hundar var rädda och mådde inte alls bra i den miljön , utan där var det endast ägarnas behov som kom in , har själv ställt där genom åren , och är vell som vilken annan stor utställning som helst , men gillar inte andra stora inomhus utställningar heller , bästa är allt att vara utomhus , men då blir det oftast under sommar tid och ofta för varmt för hundar med tjock päls .
Så ja har många utställningar i ryggraden , men måste erkänna att det är för ägarnas nöjes skull inte hundarnas .
Bättre med andra former av tävlingar , som NW till exempel , nått som hundarna tycker om .
:)
*








Inga kommentarer: