måndag 30 december 2019

Mellan dag


Line Kullman 6 år
Har ritat av mig och min man .
Hon är så duktig man ser verkligen att det är vi .


Pennie 
Hon är en av dom svåraste hundar jag mött att ta kort på .
Och då ni som följt mig , vet att jag tagit kort på många hundar .
Jag jobbade på som vanligt för att få någon vettig bild på henne .
Tycker hon är så fin nu , i bra hull och fin päls .
Men det är otroligt svårt att få till nått bra .
Tillslut får hon nog liksom också nog på den där kamera bärande matte som bara är i vägen , och ska ha henne att stanna och stå still på den ena platsen efter den andra .
Så då liksom vänder hon sig om som en fotomodell och ger mig ett sånt där riktigt smile .
Eller om hon helt enkelt fnissar åt sin matte :)
Det sista skulle jag nästan tro mer på :)
Men då fick jag äntligen ett huvud foto på henne , där hennes glada själ lyste igenom :) 



Face Book poppade upp ett foto på mig och min älskade Tilda 
Där var både hon och jag unga .
Så många varv jag sprungit i utställnings ringarna .
Men !
Nu tror jag inte att jag ens "törs" kliva ut där igen .
Mina nerver håller nog inte för det just nu.
Och 
Det är svårt att ha en hund att ställa , min Pennie , som faktiskt tycker om ringarna , hon brukar vara super glad i ringen , mycket för att hon säkert tycker det är super roligt att matte springer , för det hör ju inte till vanligheten , men också för att jag låtit henen larva runt lite sen början , vilket jag vet att folk runt om inte tyckte att det var proffisionellt gjort haha
och jag hade inget stryphalsband på henne ,eller försökte få hennes hals att bli längre än vad den är .
Utan jag hade ett brett halsband på henne , så pälsen blev förstörd runt halsen utseendes  mässigt tyckte många , hon borde vell veta !!! som ställt så många gånger .
Helt otroligt vad man gör med sina hundar ????
men !
Jag ska inte säga att det är så med alla , nädå , det finns hundar som trivs i ringen , som trivs att göra nått ihop med sina ägare , och vad det sen är spelar dom ingen större roll .
Men !
Så många hundar som inte ser ut att tycka det är kul .
Tyvärr !
och 
sen det här med Pennie , som nu när hon snart ska löpa igen , en tid före löpet ca en månad före , börjar hormonerna att spöka i henne, då börjar mat vägrandet , hon i princip bara luktar på maten , försöker gräva ner den , om den är slimig ska hon verkligen inte ha den och det ser ut som om hon inga tänder har i munnen , hm och då ska ni veta att den äter hon utan problem annars , eftersom hennes tänder blir mindre funktionsdugliga under den här tiden ;) så skär jag små bitar . Men det hjälper inte .Det ligger utspritt slimiga blodiga bitar som ett spår från hennes matskål till hennes bädd. Ja hon äter på det viset för det mesta alltså mellan sin matskål och hennes bädd ,faktiskt alltid gjort ? har försökt ställt skålen närmare bädden , men då tittar hon verkligen på mig och undrar nog om matte har blivit helt galen , så skålen fick stå på sin vanliga plats , och hon bär för det mesta maten till bädden och äter den där .Men, hon brukar största delen av året äter hon upp maten .
men 
Före , under och efter , och vid skendräktigheten , så äter hon knappt .
Så då förstår ni , att hon går ner i vikt en del , och pälsen blir inte vacker .
Och eftersom det på går två löp om året , med ca två månader efter löp sken dräktighet , så är inte tiden med vackert utseende stor :)
Om man har en filt eller täcke eller nått i deras (trasiga) bia bädd ,skulle haft en ny men dom kostar så mycket, men filten så gräver hon ner köttet där , så den måste man komma ihåg under den här tiden att ta bort  , lika så om man på sommaren har dörren öppen ut , så blir maten nergrävd där , och lockar till sig räv ..hoppas inget annat ???
Jaja Hon är speciell , aldrig haft någon matvägrande hund , jo kom på min Ungerska Kuvasz var lite trökig ibland . Men annars har det allt gått i dom .
Znö 
Hon hafsar allt i sig allt , och hinner jag inte med så tar hon Pennies rester också , från slimiga till nergrävda .
Och då vet ni som träffat Znö att hon inte ska ha mer än vad hon ska ha för hon liksom matte blir mycket lätt att gå upp i vikt .
Och 
Då trillade jag in på det där med min vikt .



Som här ovan .
Nu försöker jag finna motivation till att komma igång med mitt planerade tränings och ätar program jag lagt upp, har redan gått upp 3 kg över helgerna .
Så svårt att komma igång igen , livs farligt att hoppa över någon träning , då är det super lätt att falla ur , helt otroligt vad lätt den där latmasken kommer fram !!!
och den där socker missbrukaren tar sig snabbt fram så fort man ätit lite för mycket av socker .
Så nu sitter här en latmask som åjäxar sig över att ta en lång promenad med hundarna t.o.m.
och det skriker i mitt huvud socker vill vi ha !!!!
Började dagen med ett glas Fanta , för jag var så socker sugen .
SKIT !
Kan man lugnt säga .
Så nu har jag satt ett start datum .
Den 2 januari 
Med träningen åtminstonde , och ja 8:16 blir det först , eftersom helgerna inte riktigt är över än , och nått "kalas" blir det än , men att ge sig en halv fasta åtminstonde .
Till att börja med .
Så !
Nu är det bara att göra .
*

Det här med löp och hundarna .
Nu när jag har fått in lite tänk i mitt huvud om träning på mina hundar .
Troligt ett friskhets tecken för mig , men också nått som skriker VARNING !
Men Pennie och ihop med löp , skendräktighet , då är hon inte lätt att ha i nån form av träning .
det är så man önskar sig en hane .
Sist jag tävlade i NW med henne.
Hade jag inte tränat henne speciellt mycket under lång tid ,men körde igång träning på henne före tävlingen och hon fixade det så bra , men på tävlingen Klubbmästerskapet Ludvika brukshundklubben , så gick hon in i fart i varje bana , och visade så ordentligt att hon hittat gömman .
men alla fyra söken visade hon fel ????
Jag var så glad att hon visade så otroligt bra .
Men oj så häpen jag blev  att det var fel , och alla söken lika dant ????
Den näst sista domaren sa , att det var lika för hennes hund under tex skendräktighet .
Där blev det ju lite jobbigt , hur ska man lita på sin hund då ?
Min man la gömmor inne på en verkstad ,en tid efter det här , så jag inte visste vart dom var gömmorna , Pennie tog dom alla , och visade så ordentligt :) :)
Så troligt är hon ganska svår runt hormon tiderna .
Men !
Dom är ju ganska så många under ett år .
Znö 
är bättre på det viset .
Synd att man inte får tävla med två hundar på en tävling.
Många har ju två hundar ..kanske det skulle finans fler banor under samma tävling ? 
Bara en tanke ?
Eller rättare sagt en önskan .
Vill komma igång och träna och kanske tävla i NW igen , för det tycker hundarna är kul .
Så bråttom som Pennie har in på banorna är hel super kul att se , hon springer mellan platserna.
Men vi är super ring rostiga .
och jag hoppas jag håller .
*
Har haft en "bättre" period nu ett tag , men kanske beror också på att vardagen inte vart här än.
För vardagen knackar på blir det så många måsten igen , och det gillar inte mitt jag .
Räckte igår med att vi skulle ner och hjälpa min mans mamma att flytta.
Det gjorde t.o.m så jag började svettas .
Märkt att jag svettas alltid mer när jag måste göra nått av alla måsten i livet , om det är klimakterie svettningar , eller nått med sköldkörteln , det vet jag inte ? men hoppas min läkare ska kunna hjälp a mig att få vetskap.
Jag kan inte upplevas som "sjuk" på nått vis av andra som inte vet hur min sjukdom är eller att den finns , när jag beter mig som jag gjorde igår , jag liksom kliver in och "tar lite över " , och jobbar på som om jag hade hur mycket ork som helst .
Men !
Det är ju just så jag funkar i en del av min sjukdom .
Men igår var jag super slut efter dom alla timmarna av jobb.
Somnade som en trök i soffhörnet , och därifrån till min säng .
Jätte kul sällskap .
Och jag har nu under en tid känt hur kreativiteten pockat på .
och känt mig super lycklig för det .
Men Hjärnan är nu i högvarv igen .
Och jag känner också vilket jag inte brukar göra i mitt liv , att nu är det farligt.
Från kladdkritor/oljekritor (blev så sugen på att rita med såna så jag t.o.m har beställt dom ) ,till rustning, till tygkonst och hundträning mm mm till allt som bara kan tänkas i världen .
Oj !
Så Oj 
Hur gör jag nu ??????
Gode Gud !
Låt mig må så här , utan att falla ihop .
Låt det mitt flöde få vara kvar , låt det inte försvinna !
Men !
Kanske jag kan få mitt flyt att hamna en del på min träning ,motionering ?
Om ni visste hur härligt det känns inom mig när kreativiteten bara från liten låga till stor brasa sprider sig i min kropp , det är underbart !!!!!
Om jag fick känna så jämt , då skulle jag gå ut i världen med ett stort leende på mina läppar , och ta allt i famn .
Och om min ork höll , som när jag var ung och genomförda så gott som allt av det som snurrade i mitt huvud , men utav narturliga anledningar så kan man ju inte ha en kropp i 53 års åldern som ska hålla som i en 20 årings, nä det fattar jag också , även fast det är en sorg .
*
Min ide`om att skriva ner sånt jag har i mitt huvud , under dagarna funkar ju så där , jodå en massa skriver jag , men att sen få ner det här tar ju en evighet :)
Så bara lite kom med den här gången .
Och 
nu har jag inte tid.
Nu ska jag ta mina hundar på lång promenad , och prata med en kär vän .
*
Ha en toppen dag !
Ni alla där ute .
*





Inga kommentarer: