söndag 8 december 2019

Funderingar kring en morgon


Vaknar efter en härligt sovande natt ,tror inte jag haft en ända svettning :)
Lycklig !
Blev att fundera över det här med tarmen , hur mycket en dålig tarm flora på verkar oss.


Här kom det också upp forskning om ett folk som heter Hazda , som verkar må mycket bra pga av sin kost och sitt sätt att leva
Men där har jag bara börjat att leta och läsa om .
Spännande
:)
Här läste jag också , där kom det in både om det här folket Hazda och om att äta 8:16.
Hazda folket äter inte frukost , och dom har inte ens något ord för frukost ,dom äte r´mycket Kolhydrater , men då inte vitt socker utan  honung frukt och bär grönsaker osv 
Dom är ju också jägare , vilket inte passar en sån som mig vegetarian .
Kan tycka att djuren som blir mänsklig föda från frihet till död ,måste ju alla se som mer posetivt än all massproduktion som nu görs, men hur ska det funka? vi är för många människor på våran jord ?
*
Blev då att tänka på att jag har provat just 8:16 en tid på några veckor , och ja det är ju ca det jag mått bättre nu ? Men ! tyvärr har jag rasat ner i ett mycket dåligt ätande igen :(
Så nu måste jag ta mig i kragen åter igen .
Jag är verkligen en socker missbrukare.
Från tobak /cigaretter för ca 15 år sedan slutade jag , till socker .
Så !
hur ska man då leva för att må bra ?
Ja var och en lär ju hitta det som passar bäst för dom , men röra på sig är en överlägsen del av livet .
Så bara hålla i att gå och åter gå.
Styrketräning har också visat sig vara en mycket bra sak för oss människor på olika plan.
Bla  Klimakterie besvär och psykisk ohälsa.

Hade stora problem med min rygg för ca 1 1/2 år sedan , ischias , gick först till en kiropraktor som fixade till det som "satt" fel i ryggen , och det var en hel del enl han ,hade super klena muskler i ryggen , kommer ihåg min vän som påpekade ofta att jag sjönk i hop efter en halv natt ,sen fick jag genom sjukgymnastiken börja träna på deras gym , och ryggen blev så mycket bättre , och det onda försvann :)
Sen ska man nog komma ihåg att all överdrivning kan man ju försöka hålla igen , lagomt är bäst .
Har nu på sista tiden fått värk i ryggen min mitten rygg som jag säger , och det händer när jag efter en hel dag knappt vilat alls och hållt på med en massa .
Nu har jag fått några nya övningar som jag ska lägga till i min träning för att  mina mitten rygg muskler behöver stärkas mer , och nya rön , förut hette det flera antal gånger vid träningen ,för det ger ju uthållighet, och det funkar jätte bra än , narturligtvist , men nu kan man lägga till kanske en gång i veckan , kortare intervaller med tyngre vikter , för att få upp större muskler där det behövs .
Min kvinna på sjukgymnastiken är så bra :)
Har börjat en gång i veckan på mitt gym i Grbg, det är ok , men jag saknar min kvinna som berättar och visar hur jag ska göra .

*
Ska gå tillbaka till 8:16 
det som jag kan ha känt med denna fastan är just när jag tränar på gym , jag vill gärna träna på morgonen , om det går .och efter träningen brukar jag ta ut mina fröknar på lång promenad , så hur bra det är att göra detta innan jag äter ? vet jag inte , ibland kan jag ta en bars innan träningen , men ? om man nu ska titta på detta folk Hazda så jagade dom på fm och sedan åt typ till brunch/lunch tid och det verkar funka bra .
Jag tränar tre gånger i veckan , har blivit en del av mitt liv , känns inte ok när jag hoppar över träning nån dag .
och blir verkligen sämre i ryggen ganska direkt .
Så bara hålla i det också .
När jag jobbar måste jag åka in på efm , men det får gå det också .

Så samman fattning 
Och det här är mycket skrivet för mig själv , för att se vart jag är i livet och hur allt artar sig .

8:16
och då äta så bra mat som möjligt , så lite vitt socker som det bara går.
Hålla mattider 
brunch
middag 
nått litet vid tv, före 20

Kanske ev lägga in två dagar i veckan 5:2 tills jag kommer ner i den vikten jag vill till
Men det kommer troligt inte bli förrän efter nyår , eller om det räcker med 8:16 ? 
Spännande att se ;)

Och 

Framför allt det som "krossar" mitt bra levende att äta för mycket och en massa socker under helgerna ,måste ändras på , lever riktigt bra i veckorna , men sen kommer helgen och då rasar det .

Träna på Gym 3 dagar i veckan 
Och då en dag i Grbg 
Gå ca 10000 - 12000 steg om dagen , helst mer 

Mediterar
Men tyvärr för sällan 
Skulle vara oftare

Känns som om det inte är ouppnåligt det är så jag gör för det mesta .
:)
Men faller oftast under helgerna Hm !
*
Spännande att se hur det kommer att funka.
*
Äter kosttillskott 
Vilket heter på vissa ställen att man ska absolut inte äta kosttillskott , och att det i regel är placebo effekt. fast vad är det för fel på placebo om det funkar :)

Jag brukar äta Kaprylsyra 
har haft inga besvär med tarmarna vad jag har kunnat känt
Nu har jag vart utan det ett tag , och mina tarmar är mindre glada , bla uppblåsta och sämre avföring mm 
Så nu har jag beställt och ska prova igen .
*
tar också vitaminer 
Tycker att jag blivit piggare och mår ju bättre ? om det är alla vitaminer och mineraler som hjälper ? 
Ja kanske
*
Äter också 
Remifemin 
Nu när jag inte tyckte själv att Östrogenet passade mig just nu i livet 
(ok vet kort tid , men hoppar det )
Rekommenderat av en läkare , som berättade att det är det som läkarna i tex Tyskland börjar med att skriva ut till kvinnor i övergångs åldern 
och ? kanske det är just det som hjälper mig nu , hon sa läkaren , att jag skulle bli hjälpt , var mycket bestämd att så var fallet ,men man måste ge det tid .
;)
*
Ihop med det skulle man ta B-vitaminer 
som jag också gör 
*
Sen jag som måste i panik få nått att funka nu på en gång .
Tar också 
Femerelle 
Soja
Som ska vara bra för bla benskörhet och som jag vegetarian jod i kroppen .
Har bla knölstruma på min sköldkörtel .
Så var lite pga dessa anledningar jag också tar dessa tabletter 
*
D-Vitamin
Lite om D-Vitamin 
Finns massa mer om den .
*
KSM 66
*
japp blev en lång lista 
Och 
Jag kan inte sitta här och säga att det stämmer det som sägs om dessa preparat 
Men !
Nått är det som gör att jag mår bättre :)
Så jag kommer inte att rucka på nått av detta inom snar framtid.
och 
varför jag skriver om detta . är inte för att på verka någon , utan kanske det kan hjälpa någon människa :)
Och för min egen del , för att se hur mitt liv mitt mående kommer att fortlöpa.
:)

Jag är en vetgirig person och tycker om att läsa och lära mig saker .
Så lite av det ville jag dela med mig .
:)

*
Ha en fin dag !
Nu ska jag ut i snö vädret .
*








1 kommentar:

Unknown sa...

Mkt fakta och bra så man kan fördjupa sig, du är duktig Rosita, jättebra ❤