tisdag 10 december 2019

En vanlig dag på ingång !

Foto Adam Jonsson

Tischa
Villmobackens Carmen 

Vilken fantastisk hund
*
Idag är en sån där dag man borde ha oftare , en dag med vanligt liv i ,inga direkta tider att passa.
Ingen direkt stress , mer än den man sätter upp själv. Ok det gör man i andra situationer också stressar sig själv , men det är ofta pga icke självvalda tider och saker man måste göra .
Jag har kommit ner i stress under min nu varande sjukskrivning , märker att så fort det kommer in negativ stress (för ok, positiv stress verkar jag klara bättre ) så sätter det igång igen mitt dåliga mående. Men ? hur gör man i sitt liv för att undvika negativt stress ? känns som det är oövervinnligt !
Vårat samhälle funkar inte så .
Gick igång redan under helgen med att få en inre stress över mötet igår om deligation .
Det är flera saker som kommer in där .
Bla för att jag måste vara bland en massa folk .
Jobbigt 
Och en stor argsinthet över att vi blir utsatta för det här provet en gång om året ,ska det nu bli , förut gav sjuksköterskorna oss deligationen , dom som visste vilka vi var och att vi hade utfört jobbet ok , för det var från början så att vi utförde jobb som dom inte han med , som var deras , så det låg på deras intresse att få någon annan kunnig att göra det .
Men !
Nu sak vi testas , vi ska en gång om året bevisa med ett prov !!!! att vi kan vårat yrke ?
hur många yrkes grupper skulle gå med på det ?
Måste vara inte ok !
Det blir också en stress min arghet över det här , frustation över att inte veta vart man ska vända sig med sina frågor om detta ????
Så jag satt där snällt som alla andra , och det såg verkligen ut som om vi alla där hade jobbat minst tjugo år och mer …..nervärderade !
Fick ett prov med frågor ? jadu .
Frågorna gjorde då mig snurrig i huvudet , om det är för mitt mående ? eller för att jag inte kan mitt yrke ? ja inte vet jag , men när det ska heta Reel kompetens tex och jag kom inte för mitt liv ihåg vad tusan det betydde ???? har svarat på den frågan varje år …..
Hur fungerar en Basal hygien ..men jadu jag har inte så svårt att få ned ord på vitt , men sånt som man gör automatiskt på sitt jobb , ska man helt plötsligt sitta och få ner på papper ???
Skrev väldigt kortfattat , och säkert inte det dom ville få med , så ok kanske inte blir godkänd !
hur blir det då ? får jag sparken ? 
Ja ok !
Måste släppa detta .
Men hittar jag någon stans jag kan ta upp detta med rätt personer då kommer jag göra det .
*
Men min dag gick ganska så ok .
Så mycket tack vare mina fantastiska vänner omkring mig.
Blir så glad när jag ser att dom finns där , fler än vad jag trodde .
Började på Gymmet .
Började min "nya" träning med mer vikter på och ev färre gånger , gick riktigt bra och en massa endorfin släpptes fritt så jag blev ganska genast att må bättre , idag känner jag av mina muskler , och några nya ställen också började med några nya övningar .Så kul att få lite träningsvärk då vet man att det hänt nått att man hittat rätt muskler ;)
efter träningen tog jag mig till min vän , fick mig en frukost värt massor .
Och oj vad vi har mycket att prata om kan hålla på hur länge som helst och så blandat :) :)
Men just nu är jag en prat maskin , har så hemskt mycket i mitt huvud att ta upp att plocka ur min skalle rör sig massor där .Tycker om det läget :)
och när vänner skickar sådana uppmuntrande ord som dessa ," Det går bra för du är bäst" då tar man sig igenom allt :) 
Skulle vara oftare man gör sånt , så himmlans  sporrande .
Med stöd av en vän /vänner under delegationen så fick jag det åtminstonde gjort , även fast jag trodde jag skulle krypa ur skinnet under film visningen om insulin som jag inte ens ger under mitt natt arbete. Då var jag i flykt läge .Men gick över när jag fick börja koncentrera mig på provet !
Men ok nu är det gjort , så går jag vidare .
*
Idag känner jag mig baskeluskig ?
Får se vart det leder . stoppa i sig något uppiggande och ta mig ut i skogen med fröknarna.
*


Igår kom det massor med snö ,efter ett riktigt regn väder ???
Idag ligger det kvar med några minus grader .
Stopp i trafiken lite här och där .
Mycket pga dom utländska lastbilarna som inte är gjorda för det här klimatet , fler som inte ens har vinter däck ! dom kommer inte upp i den minsta backen , Silverhöjden är ett ställe där alla blir fast vart enda senaste åren , så kommer nästa last bil och blir stående i köer efter dom som fastnat eller åkt av , även i Skeppmora backen blev det lite stopp .Sen kommer irriterade stressade vanliga bil åkare och försöker köra om och hamnar i diket .
Idag kanske man lyckats fått undan hindren ? 
Och vägarna är nog plogade , eftersom våran Sälgringens vägen är plogad i natt , så är nog alla det :)
Måste nog kosta på mig betalning för att läsa DT enda sättet att få veta nått om våran bygd om man inte lusläser Fb och det vill jag helst inte , vill ha så lite som möjligt med den sidan .
*
Pennie och Znö 
Är inne i en ät tid , äter allt som jag ställer fram till dom .
Man får passa Znö för hon kan verkligen äta och blir liksom matte lätt rund om magen .
Znö har vant sig lite bättre att sova nere på nätterna och inte vid mattes säng , jag saknar henne men måste göra det så lätt för katten Äster som möjligt , hon Znö  har börjat bäddat ner sig vid min son på nätterna , tror han har blandade känslor om det ;)
Läste om stressade nerviga hundar , dom är som Znö som hela tiden måste ta kontakt med sina ägare för att stilla sig själv .Och precis så är Znö , hon kan ligga och sova men flyger upp då och då för att komma fram och butta eller bara stå och stirra på en , Pennie hon ligger , har hon lagt sig så har hon , hon kan komma då och då och gosa , men mycket sällan om man jämn för med Znö .
Man får känna sig priveligerad om hon kommer :)
Hon är i dessa situationer mer trygg .
*
Katten Äster 
Är just nu en natt katt 
Hon äter , dricker vatten ljudligt , går på toa , och gosar runt i våran säng , vill gärna ligga vid husses ben på nätterna .
Svår läst just nu :)
Svårt när man har en super kelig katt i ansiktet .
*
På tal om läsa ?
Har alltid läst massa böcker av olika slag , men det senaste året kan jag bara koncentrera mig på Kalle Pocket , otroligt , och dom ger mig ingenting egentligen , mer än att jag inte från gått min lässtund innan jag somnar . Vill läsa tidningar typ Vetenskapens värld osv , är med i readly men min mobil är ju liten och så måste man läsa på det viset , vill helst hålla i en tidning hm lite frustation , visst kan man köpa tidningen , men skit så dyrt det är .
Känner ingen längtan efter böcker ? så märkligt .
Synd för jag känner mig mycket vetgirig nu !
Skulle behöva studera nått ?
:)
Nått om hälsa !
Vore så intressant 
;)
*
Ha en toppen dag ! Alla ni där ute !
*














1 kommentar:

Unknown sa...

Du är en vetenskap mamma, kompis, och inte mina power frun ❤