lördag 28 december 2019

En dag tur och retur Motala


Till Och Med 
En trist resa till Motala kan bli vacker genom kameran , 
vi gör den just nu 1 gång i månaden , för att hämta bra mat till våra fröknar:
Har letat bra foder genom åren , och aldrig känt mig riktigt nöjd.
Ja ni vet , det finns ju en uppsjö av foder ,och den ena ska vara bättre än det andra.
Och vi som köper får bara förlita oss på vad som står på utsidan ?
Som ni vet är jag vegetarian.
Och aldrig tyckt om att hålla på med kött.
Så jag känner mig super kluven att ge mina hundar kött , men ! det gör jag hur jag än vänder mig ,om jag ska ha hundar .

Jag lever med rovdjur .

Och den här maten från Emson , kommer från samma svenska kött som ni kött ätare äter här i Sverige , bara det att det är delarna som ni inte vill ha i eran mat som tex inälvor.
Så man vet åtminstonde vart köttet kommer ifrån ,det vet man inte med foder , det kan gynna ställen som inte har bra djurhållning alls.
Fast !
Jag tycker inte om att djuren på våran jord ska vara mat till någon annan varelse.
Då måste jag säga och tycka att dom vilda djuren har det bättre ,om dom blir dödade på ett "bra" sätt snabbt i skogen , antingen av en bra Jägare eller ett rovdjur som gör pinan kort .
Men !
Dom stackars djuren som bara födds upp under dåliga förhållanden till mat !
det är en skam ,hur människan kan göra så mot en levande varelse.
Men !
Som alltid så vad vet man , jag vet inte hur djuren mår på dom svenska gårdarna heller ?
Jag hoppas reglerna följs och det är bra för djuren medans dom lever , och att man tar död på dom på ett smärtfritt sätt .

Men, när jag köpte Pennie , kom jag i kontakt med Barf.
Och efter det har jag mycket svårt för foder .
Kan kännas mer ok att ge dom kött som jag ser ,inte nermald i foder kulor .
Så jag kämpar på med kötthanteringen.
Och tänker på mina hundars välmående.

Läs mer om maten här 
Jag måste säga att jag är lite förvånad ? att inte fler hundägare vill ge sån här mat till sina hundar ?
Jag menar tänk vad mycket hundägare lägger på foder , saker till hundarna , kurser , tävlingar av olika slag osv 
Men inte på bra mat ?
Min kostnad på mina två hundar , är ca som två dyra foder säckar i månaden .
Så mycket dyrare bli det inte.
*
Och alla ni där ute som skulle vilja prova att Barfa , Pirre på Hundia kan ge all inf.
Och jag delar gärna med mig av det jag vet .
Och 
Vi kan ta med mat från Motala till Grängesberg , och efter vägen lämna av ,mot en liten procent .
:)

Nog om det ,skulle kunna prata länge om allt detta med djuren på jorden och människorna , men låter bli det nu .
Önskar att alla människor där ute behandlade djuren med respekt .
Som individer med känslor !
*


När jag sitter i bilen eller vart jag än är någon stans.
Snurrar det alltid en massa tankar i mitt huvud .
Såna som jag känner att jag vill ha med tex här i min blogg, en hel del för att jag vill dela med mig av mina tankar om allt , njä inte allt ,  en del för att jag tycker att jag kommer på en massa bra :) som jag vill spara för min egna del .
Men !
Mina tankar vill gärna tappas bort och glömmas bort innan jag får ner dom någon stans.
Så block och penna .
Ska bli en del av min utstyrsel under mina dagar .
*




Att ta till sig världen omkring sig .
Med nyfikenhet.
Med ett intresse .
Som jag tidigare har skrivit , som ett barn /eller en tonåring.
Ett barn om jag kommer ihåg hur det var :)
Var man sådär intresserad kanske av helheten , visst såg jag det vackra , men kanske jag inte direkt tog till mig det som jag gör nu .
Jag letade stenar :) kommer jag ihåg , jag samlade på stenar , så var vi efter skogsvägar så såg jag nog mest stenar :) hade en stor samling i våran lekstuga .
Men som en tonåring då ? 
ja du hur mycket såg jag av omgivningen då ? 
När jag mest tittade inom mig känslomässigt , man var så uppe i sina känslor , så kanske jag såg min omgivning , men tog nog inte till mig det riktigt.
Så jag ska nog byta ut orden .
Till
Att ta till sig världen omkring sig , som en kvinna över 50 ,med lite konstnärs själ, med kamera runt halsen !
Då kommer jag nog närmare vad jag menar .
:)
Att få uppleva världen ,så som jag får uppleva den ,är en sån gåva till mig , som gör att jag känner mig så privilegerad .
Kände små lycko känslor  i min kropp som liksom flimrar förbi då och då i mitt inre.
Mycket för att jag också delade bilen med själar som jag älskar .
Min man och mina fröknar 
:)
Dom gör mig lycklig .

Men också så mycket känslor från allt det vackra som finna omkring oss.
Bara att gå ut och njut .


Lastbilar !
Med sina chaufförer , dom är som galna efter vägarna .
Nä då inte alla det ska jag inte säga .
men dom måste ha ett otroligt pressat schema ,som det gällde livet i bland.
Kom från stan /Ludvika en dag .
Åkte mot Grängesberg ,det är ? ja nu när jag ska skriva ner vilken hastighet det är från gamla MM platsen till omkörnings filerna upp mot Skeppmora , så kommer jag inte ihåg om det är 60,eller 70 efter den vägen ?
Men hur som , så är det en lägre hastighet där, innan man ska upp i 90 .
Åkte där efter 60 -70 vägen höll hastigheten, passerade precis avfarten mot Lyviksberget , då la sig chauffören i lastbilen bakom mig ,sig på signal hornet och hade nog helst velat kört på den där människan som höll hastigheten framför han ?????
Alltså ?
Allvarligt ?
Till och med jag , som inte brukar bli allt för arg på mina medtrafikanter , kände hur hornen växte ut .
Vad tusan var  det han menade ?
Skulle jag bryta mot hastighets bestämmelsen för att han hade bråttom , och verkligen försökte få mig att åka fortare ?
Hm 
Här hade jag riktig lust ,att då ha kunnat fortsatt att ligga framför han  som en riktig väglus !
med risk för mitt liv kändes det .
Lastbilen kändes som ett stooort hot där bakom .
Men i omkörningsfilen , var han vell så tung så jag kom iväg ganska så långt före han .
Så jag slapp bli jagad ända till Berget .
Oj !
Så stressade människor .
Kändes ändå in i bilen min .



Efter Guldsmedshyttan
Fanns det inte en gnutta snö på marken .
Blir riktigt trist , även genom kameran .

Såg några barn som var ute och spelade typ land bandy på en gräsmatta.
Tänk !
Att man reagerar på att det är barn ute och leker !
För det är tyvärr mycket sällan man ser det ?
Våran gata
När mina barn var små var det barn här ute ofta under dagarna .
Men nu ser man inte många inte ?
Trist .
*

Nån stans efter vägen , var det en Bonde , som spatserade på sina åkrar !
Kändes så bra :)
Säga vad man vill om bönder , men dom måste komma naturen nära ,mer än oss andra dödliga kanske , för bönderna måste nog jobba tillsammans med naturen .
Såg rogivande ut !
Sen har dom säkert ofta ett stressigt liv , men det där såg bra ut :)
*

Äster 
Min nya fotpalls katt :)
Hon tar för sig mer och mer 
Hon har nu varit hos oss i 1 månad .
Och hon verkar lycklig , tillochmed ligger med i soffan bredvid min man fast Znö är på övervåningen ,och som här på fotpallen .
Hon busar runt på nätterna när hundarna inte är med , mina mattor får sig en omgång .
Man får passa sig på nätterna när man måste upp och pinka , så man inte snubblar över alla matt fällor hon gjort :)
Hon dundrar på över golven i spring fart .
Hon låter mycket ? ingen smyg katt det där inte .
Hon ligger gärna på och med oss i sängen på nätterna .
Så mysig .
Har börjat jamat , men ganska tysta jamar om man jämnför våran Johanna som verkligen hade röstresurser i sin lilla kropp , så är Ästers ljud som en viskning.
Stora tassar har hon som hon gärna vill knåda oss och allt omkring med :)
Men !
Hon är inte bra i magen ?
Inga fasta kottar inte , bara kladd och luktar mycket illa .
Så nu måste jag sätta mig in i vad en katt ska äta ?
För att må bra .
?
*
Nu ska jag efter lite ångest , ta mig ut i kylan med mina fröknar .
Inte van vid kyla nu ...
8 minus här 
Sen idag ska vi få trevligt besök :)
Ha en toppen dag där ute .
*

Fler som är konstnärliga i familjen .
Fats det händer inte ofta att han skapar.
Min äldsta son Kim 
Gjorde den här när han var 12 år .2003
Tycker verkligen om den .
den är vacker med alla sina färger , fast man kan ju undra hur hans inre såg ut ??
:) 
Hoppas inte han var så där rörig .
Ni som varit på säters museum , kanske har sett den stickade tröjan ?
På ena sidan är den som en vanlig bra stickad tröja , på den andra sidan , såg den ut lite så där som Kims konstverk , och an massa garn trådar hängde ut och allt var i oordning , men ? man kan undra hur hon /han fick ihop tröjan med den röran , för det hade hon ju fått ,om jag inte minns fel.
Kan förstå hennes röra på insidan .
Pasienternas hade gjort andra konstverk också , bla flera målningar med olje krita .
Blev super sugen då att rita med olje kritor , och känner nu när jag skriver det här att jag vill gärna göra det ! så nu ska jag leta olje kritor .
Även den där bröllops klänningen som en kvinna hade gjort är så fantastisk .
Nu blev jag så sugen på att åka dit igen .
Var så många år sedan jag var där 
*





Inga kommentarer: