söndag 31 mars 2019

Våren är Här

Våren är här !
Den gör så mycket för själen .
Den är verkligen underbar .
Såg nyss en massa små fåglar i trädens kala grenar här utanför. Dom där små fåglarna som brukar kika förbi på våren här och åta sig mätta i vårat fågelbord .
Till slut brukar det regna fåglar från träden , och det är en stark symponi av fågel sång utanför våra fönster .
Vet att jag tänkte första gångerna det hände att oj nu får jag säkert klagomål från grannarna .
Men tror att dom också gillar fåglar.
Det ena av löser sig det andra , nu har Rådjuren börjat hitta egen föda .
Så nu är Rådjurs matningen för den här vintern över .
Men nu kommer det gå åt en massa fågel mat istället .
Men !
Jag gör det så gärna så länge jag kan .
Just en anledning till att vi absolut inte kan flytta ju :) vem ska mata våra vilda djur då ?
Flytta ?
Ja när jag mått som sämst känner jag att hus och gård är övermäktigt.
Och verkligen funderat om vi ska kunna bo kvar här ?
Men nu när jag mått bättre :) så nä inte vill jag lämna det här huset , full av en massa minnen ,i väggarna , faktiskt mest lyckliga :)
Ja precis ni läste rätt , jag mår bättre nu :)
Riktigt så jag känt mig starkare igen , andra veckan på gym igen , och det går bra , ja jag har inte tagit i från tårna , men nästan , och det håller så bra :) :) 
Jag har börjat motionerat mina fyrbenta flickor på långpromenader igen :)och det går bra utan att jag behöver släpa runt min kropp i skogen .
Visst jag har trötta dagar än , och somnar gärna på kvällen i soffan , och fortsätter sova i sängen hela natten , så ja jag behöver mer sömn nu .
Och lycklig ! jag känner mig lycklig , och full av kreativitet .
Nu säger ju folk , ja men tänk dig för , ta det lugnt nu så du inte rasar tillbaka igen !!!???
Och ja jag väljer bort lite saker som jag absolut skulle velat göra och försöker ta en sak i taget .
Svårt !
För en sån som mig absolut .
Men !
Jag tänker inte hålla igen det där härliga flödet i min kropp av kreativitet .
Nej 
För livet är kort och just sånt här älskar jag med livet .
Men 
sen är det ju det här med Läkare och försäkringskassan .
Där kan man ju bara säga ? vad tusan händer med Sverige ?
Inget land som man är stolt att bo i längre .
Regler som verkligen slår kull fötterna på människor .
och nu är ju inte jag den som ligger mest illa till ,men så jobbigt , att när man behöver vila som mest , då ska man ta itu med Läkarbesök med läkare som inget förstår , försäkringskassan som säger att dom förstår det jag säger ? vänliga på rösten , och sen skickar dom brev till mig med annan bedömning ? för någon i våran regering har bestämt att så ska det vara ? 
Så som det ser ut just nu för mig , så får jag inte igenom min 50 % sjukskrivning som sen ska gå över till 75 % sjukskrivning .
För kan man jobba nån hel natt så kan man vell jobba alla sina nätter .
Så heter det , det står i deras regler att man ska jobba en halv dag , men allvarligt varför tror alla att det inte finns nå natt arbete ?
Så att det gynnar mig med Psykisk ohälsa att jobba färre nätter än vanligt ett tag innan jag ska upp på min egna tid , det finns inte i deras regler .
Min chef har sett till att jag fått ett bra schema att gå på under min 50 % och min 75 % sjukskrivning.
Min Läkare vägrar att skriva nått mer tillägg till Försäkrings kassan för han har redan lämnat ett sjukintyg dit , och säger till mig på telefon att det ska min chef se till att det följs.
Man kan bli tokig för mindre .
Så nu går jag på det schemat som min chef lagt åt mig .
För skulle jag braka på direkt att gå min hela egna tid på 90 % skulle det vara ogjort hela min sjukskrivning .
Så ja jag får leva på 50 % lön och sedan en 75 % lön , och försöka göra tillvaron där efter i utgifter så gott det går 
Jag kan få gå upp på 90 % direkt om jag vill , men då eftersom det redan är insatt folk på mina frånvaro nätter så måste jag då ta resurs pass , alltså jobba där det fattas folk och det kan innebära var som i Kommun .Vilket alla kan förstå att har man varit hemma och är i en Psykisk ohälsa så är ju det inte det ultimata sättet att gå tillbaka på .Att ramla in på ställen man aldrig varit förut 
Så oj vilken hemsk tid det varit på flera olika sätt .
Och jag är så tacksam för glädjen som kommer in i mig nu .
:)
Och då kan jag inte tacka Läkare eller Fk folk nä knappast
Dom jag mött som varit absolut bäst i bemötande , är min Rehabassistent (tror jag det heter på sjukgymnastiken ) hon är så bra verkligen på rätt ställe , och på Samtalsmottagningen hon förstod verkligen vad jag var för en människa , hon hade varit med förr , men tyvärr ska hon gå i pension hm , och Rehab kordinatorn som jag inte ens visste att det fanns en sån person , hon har också varit mycket bra . Änglar på jorden
Men resten ger jag inte mycket för , och hoppas vid Gud att jag inte behöver dom dåliga nå mer i mitt liv .
Så nu kommer jag att använda mina egna verktyg , motionera , träna på Gym , meditera , och umgås med människor som ger bra energi , dom andra människorna man måste träffa måste jag få till att inte krypa under mitt skinn .
Så livet går vidare .
*
Barnbarn
Är allt en energie källa
Line fyllde 6 år i går
Oj vad tiden ränner iväg


Hon hade hittat en fantastiskt vacker mask på Dollar 



Lilla syster behövde en massa mamma energie :)






 Lyckan att öppna paket


Kusin hjälper gärna till


Majken liten var snorig och lite trött 




Nöjd att få lite smått till sitt rum , som hon själv hade önskat sig 


*

Majken fyllde den 11 mars 
2 år














Hon kan allt flina den tjejen 
*



Måste berätta om min lilla härliga Dotter dotter Line
Var på Rusta och kikade en dag , kom till tapet avd , jag sa kan du gissa vilken tapet jag vill ha i hallen ?
Hon klev fram och funderade en kort stund , sen sa hon , den och pekade på just den jag hade tänkt mig ??? men sa jag hur kunde du veta att det var den ? jo det var din smak mormor :) .) 
*
Mina hundar flickor två 
Är i nån period ? tror jag , skendräktiga ...gräver både inne och ute .
Och äter knappt nått ? 
Det är jag inte van vid , haft så gott som aldrig hundar som matvägrar , ännu en ny upplevelse med dessa två .Man ställer fram maten och ingen äter hm ? suck 
Så allt det som Pennie gått upp i omfång , hon hade blivit så fin tyckte jag , nu ramlar det av henne igen ok inge utställning då .
Men det kan jag leva utan 
*
Har lyssnat på poddar under promenaderna , en del för att jag som jag säkert skrivit om tidigare , att jag inte ska lägga alldeles för mycket nervig energi på flickorna utan ha lite mer koncentration på det jag hör i mitt öra ,och ja jag tror att det funkar till en viss del , för varför bekymra sig innan det händer nått som jag bör bekymra mig för .Det klarar jag inte om jag låter mina tankar irra .
Jag har lyssnat på olika Hundtränings folk pratare .
En del som jag inte ens kommer ihåg vad dom heter ?
Och en del som jag verkligen tycker så där om vad dom säger 
och en del som jag tycker om 
och ja sen kan jag ju blanda det jag gillar mest 
Ett av dom stora hundproblem som vi har i Sverige är just hundmöten 
Så själv är jag inte 
Fast det hjälper mig inte så mycket 
Kan känna att jag vid det här laget borde kunna det här nu 
Har haft det här problemet med hundar genom livet i olika omgångar 
Olika hundar 
och som tur är ,för annars skulle jag snart börja känna mig som en mycket dålig hundägare , så har jag även haft såna som det inte funnits det problemet med.
och 
Då har jag börjat funderat över vad är det som gör att jag har det här problemet ?
Och vad det är som gjort skillnaden på dom som inte klarat möten och dom som gjort det 
Jag kan ta Tilda tex , den hunden tränade jag en hel del Lydnad på , lika så Flisan gjorde samma med henne och ingen av dom hade jag detta problem med .
Tischa och Tara inga problem också närmare relation ? 

Har nu lyssnat på att man ska vara i den där bubblan med sin hund , att man ska ha en bra relation .
Kanske jag just här brister i mitt hund havande nu ?
Alltså ni får ta det här vad det är , jag har mycket blandade känslor och tankar om detta , och kommer säkert att hoppa från det ena till det andra under min funderar tid :)

Jag har haft dom här två hundarna utifrån det där Reko sättet att träna hund på , lite som då ni vet när det kom att man skulle ha en fri uppfostran på sina barn ????
Ja nått sånt känns det som 
Dom har liksom fått levt och jag har liksom hängt med 
Och den träningen jag hållt på med är ju Nose Worke och det är ju verkligen ett fritt sätt att vara på för en hund
Och nu ska ni inte tro att jag inte gillar det ? nädå , det gör jag , härligt att se hur dom själva i glädje gör dom här övningarna .
Men ? 
Har det blivit så att det där som man kan kalla uppfostran  liksom har fått ramlat mellan stolarna ?
Eller ? har jag helt himmlans fel .
Som vi lever i Sverige måste man ju ha nån form av ordning på sina hundar bland folk och fä , och att vi måste där i vara inblandande , ja precis inblandade , för i såna länder som hundarna går omkring som katter  , använder dom ju sig av just såna signaler som hundar till hundar känner igen , här är vi inblandade vilket gör att det blir så svårt .
För hur mycke jag än finns bland hundar , och det har verkligen blivit många år nu , över 30 år och mer , så är jag ingen hund , nä så är det bara , och jag vet inte vad dom menar jämt , jag kan inte helt alla deras tecken ?
Tillbaka till Hundmötes problem .
Så mycke olika sätt att träna det , finns lika många sätt som personer som pratar om det 
Så just nu försöker jag funderar ut hur jag vill att det ska gå till vid våra ev hundmöten , och sen hitta på hur jag ska träna in det på bästa sätt ?
och jag är ju ett av dom stora problemen 
Jag blir stressad och nervös vid hundmöten 
Så klart att Pennie tycker jag är skum och inte vet hur hon ska bete sig .
Jag förstår det !
men sen är det ju hur man ska lösa det ?
Och mycke kommer det att handla om detta framöver :)
*
Pennie och jag har tränat in typ BAT träning att hon ska sitta och titta på hundar på avstånd , se hund titta på mig och få godis , det sköter hon så bra , att jag knappt får henne med mig från sitt :) så det måste jag träna ….
Men hon kan också om det är för nära , sitta fint medans hunden passerar , men sen hoppar hon fram när den nästan gått förbi och vråla till ?
Så troligt mer säker på hennes sitt i alla lägen .
Men ? 
Jag måste också träna in hur jag vill att det ska se ut vid en hundpassering .
Och där i hoppas jag att mina vänner med hundar kan tänkas ställa upp .
Att bara gå förbi , visa Pennie att så här gör vi när vi passerar en hund
Det är min nuvarande tanke hur träningen ska gå till .
*
I skogen 
Går Pennie gärna före mig , Znö väljer alltid att gå bakom mig (hon tycker tydligt att matte sköter sitt jobb ;)
Men Pennie är mer tveksam , jag har gjort under längre tid att vid vissa ställen där jag inte kan se om det kommer en hund runt "knuten "så har jag sagt , nu vill jag gå först och hålla koll , gå bakom , och det gör hon bättre och bättre , sen när jag tycker det är ok har jag sagt framför .
Ibland har Pennie till och med valt själv att gå bakom mig , tror hon då tycker att det är vissa läskiga ställen i skogen , kanske bor det nån läskig där , då går hon bakom mig och säger typ gå du förts jag tycker det är lite läskigt.
Så vi hjälps åt i skogen .
och hon verkar lita på mig där
Men jag brister efter vägar där jag vet att det kan komma hundar .
Med Znö går det bättre med hennes människor är otäcka, för jag reagerar i regel inte när det kommer en människa  utan hon bara hänger på bredvid mig för att hon säkert känner att jag fixar det  
Men 
Eftersom jag faktiskt har åkt i kull bakom hundar som kastat sig efter andra hundar , skramliga bilar , katter osv så tyvärr vet jag hur oroligt det är och blir besvärad när jag ser en hund , eftersom det nu är det Pennie reagerar, eller vi reagerar på 
Så ja detta är svårt 
Och narturligtvist som många kan tycke , men människa skaffa dig en mindre ras ????
Jo lätt att säga när man nu har fastnat i just denna ras hm ?
Ja ja vi får se hur det löser sig 
Igår var jag ner på byn och gick , vi fick ett hundmöte , jag valde att gå in på en väg parallelt med den vägen hunden gick på , så hon såg den hela tiden , hon satte sig ganska direkt , och där satt hon och titta på den , tittade på mig fick godis och vi kunde gå , fast hon fortfarande såg hunden 
Glad och nöjd kände jag mig .
Så ett steg i taget 
**
Lååång Blogg 
;)
Mer kommer i nästa 








1 kommentar:

Unknown sa...

Fin , bra att skriva av , du är underbart