onsdag 6 mars 2019

Krokig i Själen

Livet och dess krummelurer till vägar .
Roligt att vara här :) i livet alltså
Idag var jag åter igen till en Läkare, tillbaka till den jag började med , sooom jag inte var så säker på till att börja med om jag var nöjd eller inte ?
Han var/är nog lite annorlunda som Läkare , hur det kunde göra att jag inte vart så förtjust i han ? ja det vet jag inte för jag som gillar allt i alla fall det mesta eller åtminstonde ofta det som är annorlunda , borde vell ha jublat :)
Men jadå jag var ju nöjd .
Fick en annan läkare till delad där i mellan som skulle förstå sig på en sån som jag bättre kanske ?
och ja ? inte vet jag , jag saknade nog min annorlunda läkare efter det besöket .
För den här Läkarens kontakt med Psykiatrin där Läkaren tyckte jag hörde, var ju ingen hit !
Bedömd utav en Läkares nedskrivna ord på en remiss ?
Suck
Jag blev som sagt besviken först , men sen arg ,det var bra ;) , sen lite likgiltig .
Liksom tillbaka till ruta ett , då jag fick diagnosen typ 18 år sedan , då jag också kände likgiltighet ?
För att jag då tänkte att kalla det vad ni vill , mår dåligt gör jag vilket som
Och
Ja där är jag ju nu igen , varför måste jag in i nått himmlans fack ? igentligen , spelar det någon roll vad det heter ? jag mår dåligt vilket som , har nog varit en litet hjälp medel att förklara på ett lätt sätt vem och vad jag var , eller hur jag mådde .
Lättare att säga jag är Bipolär ,än komma med en lååååång förklaring om hur jag mådde .
Men
Idag fick jag en bättre Diagnos !
Vet att Läkaren inte ville att jag skulle säga det till någon .
Men herregud vad jag Älskade det orden .
Han sa
Att jag var ,Krokig i Själen .
Men sån underbar tolkning av mig och min själ.
Han skojade ;) :)
Men så enkel förklaring.
Så nu har jag en plan !
Och att det bereder mig en sån glädje eller att jag liksom nöjd kan luta mig tillbaka ?
Är igentligen lite skumt , en fri själ som jag borde inte vilja ha inrutade planer eller vanor , men har upptäckt att jag mer och mer gillar det .
Full sjukskrivning ett tag sen jobba typ halv tid osv tills jag är tillbaka på hela min tid igen .
Det blir bra känner jag nu .
Och hoppas att det håller i sig känslan .
Just nu !
Känns det som om bara jag blir frisk från min andra omgång influensa ;)
Så ska jag glädjas åt mitt liv !
Längtar .
Idag känner jag mig på rätt väg .
Sovit så gott som hela natten inte hostat allt för mycke ,inte behövt tagit feber nedsättande hela tiden .
Mitt halsonda och värk i kroppen känns som om det gått förbi .
Så oj idag känns det så där dagen efter som man blev överkörd och klarade sig ;)
Lite sliten men nöjd , med livet mot rätt mål .
:)
Ord !
Och samman satta ord
Älskar lite annorlunda ord , och samman sättningar
Som tex krokig i Själen blir en av mina favoriter just nu .
Eller Jordbökare = jordfräs
Som jag blev att kalla det för pga at tjag int ekom på vad det heter .
Sånna ord brukar jag poppa upp i bland.
Tex när jag ska skriva här och inte kommer på vad vissa saker heter vilket förekommer lite då och då :)
För mitt ordförråd är inte det största .
Då hittar jag på nått som passar .
Eller som jag hörde på ett Engelskt program som blivit nått av mitt favorit program
Salvage Hunters.
Han säger The Mother in Lord , trodde jag ?
Svärmor
Men när jag söker på det ser det ut som det heter
Mother In Law ?
Mamma i Lag
Kanske just en mamma som bestämmer ;) :)
Tycker det låter så mysigt i stället som i Sverige när man ska heta Svärmor ???
Vad är det ? en mamma som svär ? eller
*
I fornsvenska hette det inte svärmor, svärfar utan svära och sväre. Det verkar som om uttrycken går långt tillbaka i urindoeuropeiskan (i och för sig inte så förvånande egentligen, släktskapsord brukar vara gamla) och där hette *suekura och *suekuro. Förstavelsen "sue" har med "själv,egen" att göra. Eftersom orden tydligen ursprungligen bara användes om mannens föräldrar (kvinnans mor var alltså inte svärmor åt mannen, men mannens mor var hustruns svärmor) är detta ganska logiskt i ett patriarkaliskt samhälle. Om jag är mannen och utgår från mig själv är "svärmor" ju då min egen.
*
Läkaren berättade om sitt hemland , vet faktiskt inte vart han kommer ifrån :) :)
Men i hans land , är det ofta Svärmor som bestämmer i en hel klan typ .
Mycket för att.
Ofta har dom många barn , när det blir par , så åker oftas männen på borta liggar jobb, och då går svärmor/mamma in och bestämmer .
Ganska så intressant ide`
Förhoppningsvis kanske tanken just var så , är det en erfaren kvinna som sitter där i toppen , med en bra människosyn.
Som gör bra val åt alla i familjen .
det låter så bra :)
Men !
Om det är en hemsk människa med dålig människosyn oj ? vad händer då
Och
Tänk vad bra för en äldre kvinna att få sluta sitt arbetssamma troliga liv , med att bara sitta och peka och kanske också få dom lättaste jobben på äldre dar .
Och besitter en otrolig visdom som hon delar med sig till alla i familjen .
Låter helt ok för en sån som jag :)
Inget försvinner av bra visdom , och tex hantverk ,matlagning osv går vidare ….
Inte som här i Sverige som det sakta försvinner sånt med åren /tiden , för ingen är intresserad eller har tid att lära sig av dom äldre.
Men där lever dom tillsammans.
Drömde en natt , var nog en feber natt ;)
Att min man ärvde en stor gård , med flera små bostäder , så barnen flyttade dit och föräldrar , syskon osv Det var ett sånt härligt liv , alla gjorde det dom var bäst på , och annat hjälptes vi alla åt med .
Vore nog inte så dumt att bo så .
Och barnen hade många vuxna omkring sig att fråga och vara med …
Också
Nått som kunde funka så bra , men det gäller att människorna som ska vara i allt detta är bra människor , på olika sätt och får det att funka tillsammans.
jaja nu flummade jag iväg igen …
Ska finna tråden igen ;)
*

 
Kom på att nu är vi ju i Mars månad .
Och Våran katt Johanna fyller år i Mars , kommer inte ihåg vilket datum ?
Men i år blir hon 20 år
Hon våran bestämda dam.
Hon känns som om hon är en Mother in Law
Mycket bestämd
Finns ingen tveksamhet från henne att hon skulle ha fel någon gång , eller göra nått fel .
Nej finns inte på kartan ,hon vet allt :)
*
 

 
Och oss själva
Åtminstonde om jag går till mig .
Jag är riktigt duktig på att gå med piskan på mig själv
För
Så mycket krav från min familj är det nog inte ? ibland tror jag det , men nä så är det troligt inte.
Och har jag gett dom vanor så är det pga utav mig som dom vanorna finns.
För sanningen är att jag är en ganska så bestämd person och ingen annan kan piska mig att göra nått jag inte vill , utan ! det är bara jag som kan det .
Så till stor del har jag satt upp massa mål som jag tycker ska finnas /vara .
Som sen gör att mitt liv blir krångligt .
Skrattade lite åt det just nu .
Men ! hur man är
Det här kan man tala om länge , har bollat det med min vän i Hedby , och ja det kan vi prata om länge .
*
 
 


 
En av dom Biologiska vapnen :)
Eller hur man ska säga :)
Min man sa att man kan använda barn till just det ,ni förstår att det är ett skämt , och klart man aldrig skulle använda barn till vapen
Så han ändrade sig och sa att man nu även kunde använda sin fru till det .
Biologiskt vapen .
Ja dom är verkligen otroligt smittsamma dom små
och vem kan motstå  en trutande liten mun som vill ha en avskeds puss.
man känner sig sååå utvald .
Men
Oj
Så mycket baskelusker man fick :
Älskar dom små smittohärdarna.
Men efter andra gången Influensa inom kort tid , kommer jag vänta tills dom verkligen är friska innan jag går nära igen .
;)
*
 
 

 
 


Inga kommentarer: