onsdag 13 mars 2019

Orkeslös !!!!

Jag har verkligen stooora problem med att inte orka .
Ja det är en av dom mest ångest laddade sakerna i mitt liv.
Jag menar , när man vill en massa och inte orkar ?
Suck
Har nyss varit ute och "plogat" stigar i skogen , i en timme i två omgångar.
Ja jag går med en hund i taget , för det mesta .
Varför det då ?
Jo utav flera olika anledningar .
En är att jag inte orkar hålla emot om bägge dom där flickorna kommer på att dom ska kasta sig mot /efter nått , vilket dom i mellan åt gör , Pennie ska jaga bort hundar , och blir lite spänd om Rådjuren skuttar iväg i hennes synhåll, Znö skuttar ibland när man möter vissa hundar ? och är lite sugen på att hoppa efter hoppandes Rådjur så nä jag vill inte ha dom samtidigt i kopplet .
Och dom gångerna jag har det är det stökigt , ja självklart för dom inte är van , men också för att dom peppar varandra på fel sätt …
Och skönt att ha egen tid med dom .
Och jag får ordentligt med motion
Men åter till det där med ork .
Ja jag vet att jag gått över 50 års sträcket , men vadå många människor är ju pigga längre upp i åldrarna, och jag har blivit att bära omkring alldeles för mycket extra vikt .
Absolut inte bra , så nu försöker jag hålla igen , igen , igår blev jag så sugen på socker så humöret sjönk långt nedanför knäna .
Helt otroligt så tufft det är med detta gift socker .
men jag vet att det går att få ner det riktigt mycket .
Så påt igen .
Skulle behöva ner nästan 10 kg , mer än det så blir jag vell skrynklig som en skrynklig 100 åring.
Så heldre lite övervikt och lite slätare i huden än super smal och super rynkig.
Men det där med orken , jag blir helt slut ,andra vändan släpade jag fötterna med mig , riktigt tungt att gå , och sen började jag skotta snö när jag kom hem , men oj så tungt, orkade bara en del .
Och nu är jag så slut så jag nästan är illamående.
Hm ?
Troligt , hoppas jag att det både är sviter efter den tuffa Influensan jag haft , och utmattnings syndromet , som gör att jag blir helt färdig .
Pratade med Försäkringskassan igår ? vet inte vad jag ska säga ?
Men väntar på samtal från vårdcentralen , måste träffa läkaren igen .
Inser att jag inte kommer orka jobba om jag blir så här super trött .....så ny diskussion med Läkaren .
Hoppas han förstår .
Nog om det .
Hade fina stigar i skogen , men nu var det bara att ploga upp dom igen , jag och en granne längre bort går samma vändor några gånger om dagen , annars brukar jag gå längre sträckor men som sagt ork finns inte .
*
eftersom jag inte orkar så mycket om dagarna, mer än motionera mina hundar ,plocka lite här hemma ,laga mat osv såna där enkla vanliga saker som behövs göras, super trist i längden , men finns ingen ork till nått annat , så har jag setat ganska så mycket mellan promenaderna och fixat med min hemsida , nu har jag under Aktiviteter/Träffar lagt in och håller på att lägga in foto album från olika träffar jag vart på ,så för den som vill finns det massa foton att se .
Och fler kommer , är osäker på hur länge jag hållt på med LB träffar ? men en vän hade hittat foton från 2010 så ja det har vart ett tag , jag har bara kommit till 2014 än så länge ,spännande och se vad jag hittar mer i mina gömmor.
Min Hemsida kommer bli stor inom tid , ska ha den som ett stort minne över alla hundar jag haft , och alla människor som funnits runt om .
Och sen Bloggar jag nu också , mycket som inte är så intressant för andra att läsa men för mig bra .
*
Zn den lilla oroliga själen , har haft spyor av galla några dagar , nu har jag gett henne Omeprazol i tre dagar och det verkar ha effekt.
Hon är vell som tex jag är med min magkatarr som jag haft med mig sedan jag var typ mycket ung .
Efter en jobbig tid så brukar magen pajja efteråt .
Och nu borde hon ha en bra tid .
För mitt enformiga rutin liv passar henne som handen i handsken .
Men som sagt , efter storm , så nu hoppas jag hennes mage läker ihop och sen får min lilla dam fortsätta leva ett så enkelt liv hon bara kan .
Blir Pennie som får hänga med på saker , för att hon verkar verkligen gilla det .
Znö är mest orolig ,stressad ,så även fast jag troligt inte kan låta bli att ta med henne på saker /aktiviteter så är det bäst för henne , hon kan vara med husse och lillhusse , dom ger henne mer lugn .Och vanliga promenader i skogen .
Hon är mycket lugnare vid dörren nu när hon ska ut , annars mest hela tiden vid utgång genom ytterdörren blir hon hel prillig och hoppar på mig som en tok ,brukar ta en låång tid att lugna henne .
Lika så när man ska få på henne halsbandet, kastar ,slickar och bökar med huvudet .
Men det är lugnare nu .
Enda gångerna hon går så nu är när dom ska ut bägge genom dörren .
Så där ännu en anledning till att jag tar en och en .
Hon behöver ett super lugnt liv.
Och
Som tur är har jag två hundar , och den ena är mer än villig att hänga med på äventyr .
Så som en hundpsykolog sa till mig , du måste släppa det dåliga samvetet, för , för hennes skull är det bara bra att få vara hemma .Där hon känner sig trygg .
Som tur är blev hon trygg i husvagnen , hoppas det sitter i , visst är det vissa gånger som hon måste förstårs uppleva nya ställen att gå på , men det verkar gå riktigt bra , och vi gjorde lite korta resor så dom fick komma hem där i mellan , det gav också trygghet.
Och hon är nära oss hela tiden så jo tack och lov verkar det funka , man kan inte sluta leva helt fast man har en sån hund som Znö.
Tänk en okompliserad hund ? så härligt det skulle vara som omväxling skull.
Men haha hur skulle det gå till ,då måste det troligt vara en okompliserad matte också , och det är det tyvärr inte ;)
Sen är jag troligt precis just den matten som hon behöver , och lika så andra hundar jag haft som också vart annorlunda, dom passar hos mig , för jag förstår dom riktigt bra ,sen kan jag verkligen bli trött i huvudet på att fundera över problemen men det brukar funka.
Sen att jag fick två okompliserade hundar samtidigt det var vell att ta i hm ?
Men jaja det har funkat skapligt i tre år och mer , så ska det vell funka många år till .
Tror att jag här krånglar till det hela också
Tänker som vanligt för mycket.
Varför jag tror att mina hundar skulle må så mycket bättre om dom kunde gå överallt och möta hundar osv , men ? vadå hur många människor med hund bor inte i skogen , och aldrig är i samhällen , och jag tror att mina hundar verkligen älskar skogen , så ja ? vad i ligger problemet.
Brukar tänka på dom som har ett helt gäng med stora hundar , svårt att tro att dom går omkring i samhällena med typ fem sex hundar åt gången , inte är dom många som gör det .
Det låter ibland som om dom inga problem har , och går där med sina fem ,sex hundar och fler i koppel , men ja jag skulle vilja se hur det funkar när ,om dom skulle möta en hund , tex en som skäller på dom också ?
Jo då det finns säkert vissa som har såna coola hundar , jag har själv haft några såna .
Men inte alla.
Eller att dom har fina grön områden som ingen annan går på , som dom kan rasta sina hundar på.
Och ska dom till tex utställning eller andra träffar så har dom typ en med sig .
Sååå ja jag tror inte att jag är själv om att inte orka hålla rätt på tunga hundar i koppel .
men nog önskar jag mig riktig stark kropp i mellan åt så jag verkligen  orkade hålla i.
och ska sanningen fram så tycker jag att våran lilla tråkiga by Grängesberg inte är speciellt gå vänligt , riktigt tråkigt ställe faktiskt. skogen är mycket härligare :)
Jag kan tycka att Smedjebacken är lite ideal ställe att gå på, lite större områden och vägar här och där och öppnare vyer , nå sånt skulle jag vilja ha omkring mig .
Grängesberg är mycket trist ställe .utseende  mässigt
Och nu börjar det verkligen  kännas som en nerlagd gruvhåla, ja fanns inte Spendrups då var detta en riktigt öde plats, fler och fler affärer har slagit igen , tomma affärslokaler, det hela ger ett mycket tragiskt utseende. Men än så fylls alla boenden upp ,inte en massa tomma såna.
Får se vart det burit iväg om ca 10 år till.
*
 
Mina tre godingar .
Felas en nu förtiden

 
En mycket liten Znö

 
Tilda
Det bränner inom mig av saknad efter denna hund.
Så deprimerad jag blev och är fortfarande efter att hon gick bort .
Blev till och med att känna att det inte är lika roligt att ha hund.
Tyvärr ,visst älskar jag mina två flickor , men det är nått som fattas .
*
Skrev först damerna om Pennie & Znö , dom är ju inne på sitt fjärde år och borde vell vara damer, men nä dom känns som flickor .
Vet inte om jag skrivit om det förut , men tar det lite igen , tankarna runt att det är så bra att ha en äldre förståndig och bra hund när man skaffar valp , så kan den hunden lära den nya en massa bra saker .Så tänkte jag , jag trodde att oj om jag skyndar mig att skaffa två valpar , så kommer min toppen Tilda att lära dom allt bra hon kan ?
Men
Jag tror att det som hände var , att Tilda skötte allt , tog hand om dom små , men lät dom inte ta egna beslut , utan fortsatte göra det hon gjort hela tiden , behandlade dom som en annan gör ,som bebisar.
Tex att vakta det var Tilda suverän på ,hon hade full koll , så ingen av dom andra behövde , och hon liksom inte delade med sig heller av det till dom andra , utan dom bara levde sina liv och Tilda skötte vakten , så när hon försvann , är det ingen som vaktar ? för det är ingen som lärt sig det Suck.
Så för första gången i mitt liv på väldigt många år , låser jag dörrarna.
Flickorna säger inget innan för dörren , utan bara hälsar dom välkomna som kommer in .
Trist , orkade jag skulle jag skaffa en vakt hund .
Och säkert fler av sånt som dom borde kunna har Tilda inte lärt ut , hon har bara fortsatt gjort det hon gjort och låtit dom varit små .
Så ja jag har två flickor .
Skulle verkligen behöva veta för första gången i mitt hundliv hur man ger dom självförtroende och tar för sig lite .
För hundarna med självförtroende har jag inga kvar .
Så ibland är det inte alls bra att skaffa valp ihop med äldre hund.
Nästa gång om jag hamnar där , ska jag funderar lääänge innan jag gör nått .
Det är så jag ibland tänker att en hund är nog lagomt .
*
Ha en toppen dag !
 
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer: