lördag 16 mars 2019

stressad !

Tiden går och jag börjar känna mig stressad ?
Idag är nerverna utanpå , blir för mycket med läkar kontakt disskutioner och försäkringskassan mm
Jag blir liksom bara sjukskriven kort tid , och det ger mig en stress som defenetivt inte gör mig frisk.
Igår var jag bara och handlade !
Ja en vanlig handling , och jag var helt slut runt i kring situationen ,orkade knappt prata för jag är så trött, så när jag sen kom hem efter handling och hundpromenad , så var jag tvungen att vila några timmar ,ja precis , hur tusan ska jag och mitt trötta jag kunna börja jobba nästa vecka ?
Känns inte ok 
Så idag måste jag försöka komma i kontakt med Läkaren igen för nytt samtal .
Får se hur det går .
*
Znö
Ja ni vet hur jag sagt om henne minsta lilla avvikande från hennes inrutade liv så blir det fel .
Hon och jag är lika men mig kan man förklara saker för det gåt inte lika bra med Znö.
Eftersom jag hade bilen , vart och handlat , så brukar jag försöka hitta andra gå ställen såna dagar.
Det började redan innanför dörren när hon upptäckte att dom skulle med bägge två .
Då är det som om Znö "vet" att nu blir det nått annat .
Hon satte igång och hoppa som en tok under en något lång stund , men hon vet nån stans i den där stressen att hon kommer inte ut förrens hon sitter .
Så till slut sätter hon sig och ögon ser ut som om dom ska poppa ut ur ansiktet på henne så mycket stirrar hon på mig .
Ok nu kan jag få ut dom genom dörren ,och ska tilläggas för dom som nu sitter och tänker men det är vell bara att ta tag i henne och säga åt henne ,men nä , precis det är just det man inte kan göra med Znö,då går hon upp i ännu mer stress.har tyvärr med lite skäm i tankarna provat att bli arg på henne ta tag i henne ,men det går absolut inte så det har jag slutat med för länge sen , jag måste hålla undan henne så hon inte hoppar på mig för 50 kg hund som hoppar med klor på en är inte så bra .
Ok nu sitter hon ,bra .
Men då upptäcker jag att någon slarva har inte stängt grinden på framsidan SUCK!
Så då måste jag gå ut och stänga den med hundarna kvar innanför dörren , vilket dom narturligtvist inte sitter snällt kvar innanför dörren , för nu går ju Znö upp i stress igen , för det här blev ju helt fel för henne .
Låter grinden stå öppen och öppnar bakluckan på bilen , går tillbaka och får börja om från början igen med en hoppig Znö ,går lite fortare till sitt den här gången .
Släpper ut Pennie först ,att hon ska hoppa in i bilen , men som vanligt måste hon lukta runt bilen lite först , jag säger på skarpen till henne att gå in i bilen , vilket hon gör , sen kan jag släppa Znö ,hon i full fart ut ,rusar till bilen och hoppar in .
PÅ väg !
När jag kommer fram till Hötjärn som är mitt mål , med två halv olydiga hundar .
Så känns det skönt att se att inga spår inga bilar så förhoppningsvist får man vara i fred , pulsar gärna lite i stället ,låter Znö gå utan koppel , vet att det ska sitta på nu , men , hon går verkligen inte ifrån mig och deffenetivt inte nu när hon är lite i stress
Pennie Jägaren hon får allt gå i koppel hon .
När jag ska in på vägen upp på Hötjärn så har plogen vart på vägen ner mot Kastaviken , så det är en mycket hög vall , med Pennie i lång koppel klättrar jag över snö kanten ,men då går Znö i stress igen och börjar hoppa på mig , ja om ni inte kan tänka er ur det fungerar att med en halv ivrig hund i koppel och en annan 50 kg klump som hoppar på en så kan ni förstå att det inte funkar så bra att klättra över snö plogkanten ,SUCK !
Funderade vid andra försöket om jag skulle vara tvungen att åka hem utan promenad .
Men över kom jag .
Lite pulsig snö var det i ca 4 km , men det gick riktigt bra .Även fast det var tungt för mig och min nuvarande ork. Om någon gått samma vända som mig efter oss , kunde man ha trott att jag haft en stressad Border Collie i kopplet , för Pennie går framochtillbaka framför mig mest hela tiden , och jag låter henne hållas när vi är i skogen ,efter vägar får hon allt hålla sig på en sida åt gången :)
Nu hade Znö lugnat sig i situationen , så hon skuttade kring och verkade riktigt nöjd.
PÅ väg tillbaka ,blev jag kissnödig , och tänkte först att jo jag kan allt hålla mig , men har man börjat att tänka på kissnödighet så blir det genast mycket svårt att styra tankarna åt något annat håll.
Så jag insåg att kissa måste jag , tur då att man håller sig i skogar för sig själv för det mesta , så jag satt mig bland träden ,men då tyckte Znö att matte betede sig skumt , så då var det dags att hoppa på henne igen …..
Varit med om detta förut men då hade jag min man med mig så han kunde rädda mig .
Den här gången var jag tvungen att sköta det själv !!! jag höll i Pennie /Jägaren hårt i kopplet , samtidigt som jag satt på huk och det är inte så lätt längre i min ålder ,samtidigt som jag försökte hålla Znö borta från mig med andra handen , så hon inte skulle hoppa kull mig .
Men alvarligt , ni förstår ju hur svår denna situation bara var ????
När jag var klar med pinkeriet, skulle jag ta mig upp från hukningen , och ja upp på benen kom jag ,vilket jag märkt är svårare nu med åldern att från hukning ta sig upp ,oj vad klen i benen man känner sig då ,förr kunde man göra A också men se det håller inte mina ben för idag ????
Tur att ingen kom just i allt mitt bestyr det har inte vart kul .
Tillbaka till bilen och hem vi kom .
Så ja Znö blir verkligen svår att hantera så fort det blir nått som hon inte tycker är en van sak för henne .
PÅ vägen hem stannade jag till vid ett bekant par , som brukar vara med och träna NW med oss .
Den lilla fyrbenta killen kände allt igen både mig och bilen .
Och blev så ivrig , och undrade nog vart jag hade preparerat doft någon stans.
Så kul att se hur kul han faktiskt tycker det är med NW .
Men snart så ,så ska vell både väder och jag vara igång med NW träningar .
*
Så här ser hon allt ut när hon är lite stressad , just den här bilden är matte alldeles för långt bort .
Ser nu hennes lilla hjärt tunga .

*
Igår insåg jag att börja jobba som nästa vecka kändes riktigt svårt .
Jag som blir trött över att bara tänka på att göra nått , var och handlade här om dagen och blev helt slut efteråt, fick sova ett par timmar för att få bort det trötta .
Så jag tänkte måste komma i kontakt med läkaren , för att diskuterar det här , och frågor från Försäkringskassan ,så jag ringer vårdcentralen , hon jag pratade med skulle förmedla det till Rehabkordinatorn tror jag det heter ,så skulle hon kontakta mig ,hon hörde inte av sig .
Men däremot ringde min Läkare ? fast jag avbeställt det samtalet ?som jag inte ens har beställt från början , jissus vilken röra.
Han sjönk igen ,den där läkaren som från att nej inge bra till jo kanske inte så tokig till nu aldrig att jag vill gå till den människan igen .
Han tyckte att jag skulle vänta och se hur jag mådde på tisdag ??? och då avgöra om jag inte skulle klara av att jobba ? det var ju en hel vecka dit ? men alvarligt från fredagen till tisdagen ???
Det som inte ens går att få en tid hos en läkare utan tar flera dagar innan man får en tid ? 
Hur ska det gå till ? och vad ska jag säga till min chef som undrar hur det blir ? ja se det kunde han ju inte veta vad jag skulle säga till min chef , och det var chefens uppgift att se till att jag kunde jobba halvtid ? det går ju inte försöker jag förklara igen , jag jobbar nätter och det går inte att dela på en natt ?men då får hon vell ordan dag jobb ? och då fattar jag att han inte lyssnat alls på vad jag har sagt vid våra möten , jag som är omplacerad för många år sedan på natt för att jag omöjligt kan jobba dag .
Så nejtack till den Läkaren !
Nä efter det samtalet som jag inte fick nån förståelse alls och han i princip inte ens sa hejdå till mig i slutet av samtalet , så kommer jag inte att gå till han igen , så som det ser ut nu , får jag så dålig hjälp från vården så jag tänker bita ihop och släpa mig till jobbet ,det är mer stressande att gå hemma och inget veta än att gå till jobbet och veta när man ska jobba och när man ska vara ledig , att bli sjukskriven typ 2 veckor åt gången ? är mycket stressande i min situation , så inget som jag klarar av nu .och arg på den dåliga vården , så nä jag klarar mig själv .
Får friskförklara mig .
Och leva som jag börjat gjort , och hoppas det håller för ett fungerandes liv.
Nog om det ,jag blir bara arg när jag tänker på hur dåligt det är .
Tänker på människor som är mycket sämre än mig och får det här bemötandet .
Och sen är världen förvånad över att människor tar livet av sig .
Nej det är inte jag .
Som tur är ,är jag gammal i det här, jag har erfarenhet i min sjukdoms situation, men tänk dom som nyss kommit in i det ! 
Så tragiskt 
*
Var hem till en kär vän .
Så skönt att sitta där och ventilera tankar och känslor .
Vi vänner ger varandra så mycket mer än vad sjukvården kan ge ,sånt härligt stöd att bara någon lyssnar på ens babbel ,och känslan att få lyssna på andras babbel är också bra , för i allt må dåligt ger det en bra känsla att kunna hjälpa någon annan genom att bara vara där.
*
Så var en medmänniska ,så många som behöver bara ha någon som lyssnar på en .
*






Inga kommentarer: