fredag 22 mars 2019

Livet går vidare

En vecka snart ,av en massa .
I måndags firade vi våran son , den yngsta som fyller 26 år .
Ja nog börjar livet allt gå mot mer än halva gjort när minsta barnet blir så gammalt.
Fast jag fick barn tidigt , åtminstonde om man jämnför med i dag .
Nu ska man ha allt fixat innan man skaffar ban , så då blir man gammal innan några barn kommer till.
Och nog kan jag känna att det var vell lite tidigt för mig vid 22 år ,fick jag min dotter , och ja jag ville allt leva livet fortfarande som ungdom så kombinationen var vell inte så ok .
Men !
Jag klarade det först som själv med min dotter , och sen ihop med min älskade make , vi fixade det ,trots att vi inte hade fasta jobb , jo min man fick fast ganska så fort , så det var allt han som såg till att det fanns mat på bordet genom alla år , själv var jag i olika jobb mest hela tiden , eller utbildade mig , eller tog hand om barnen , men vilken optemist det var :)
Jag var inte missunsam speciellt ofta på den tiden , nä verkligen inte ,största tiden bara for jag omkring och gjorde en massa saker .
Full i fart
Tror att det är det som tagit ner mig mest nu för tiden , att jag inte orkar göra allt som jag vill göra .
Att orken tar ut sin ålder eller nått sånt haha
För
Om jag fortfarande orkade allt som jag vill göra skulle mina dagar vara fyllda .
Men verkligen Rose-Marie vad är dina dagar i dag då ???
Jo dom är verkligen fyllda , men jag önskar mig både till födelsedag ,julklapp och alla andra gåvor nån ville ge mig att få en massa ork i present .
*
Känns som jag har jobbat i motvind den här veckan .
Skör som ja just nu är , så blev jag besviken , kränkt , mycket arg på min läkare i slutet på förra veckan , så nu har jag ingen läkare att gå till just nu . Faktiskt en av dom sista sakerna som jag vill just nu är att träffa han , som inte förstår mig alls .
Så som mina otroligt fantastiska Rehab assistens ,? tror jag det heter , hon som finns på mitt gym :)
Att jag nu har hamnat i det mellan stolar läget .
Vårdcentralen klarar inte av mig , Psyk vill inte ta emot mig
Haha oj så obekväm jag är

Nu har jag börjat jobba
På halvtid
Vilket Försäkringskassan inte kan bli nöjd med , för jag jobbar nätter , vi är verkligen i blåsväder just nu nattarbetare ??? , och man kan inte gå en halv natt , men så står det i fk regler att man ska vid halv tid gå en halv dag , men alvarligt , inte ens där finns vi nattarbetare ????
Så är fortfarande i utredning ,fast jag redan har startat på halvtid , som för mig innebär att gör afärre nätter , vilket känns skönt nu att fått startat på , så i värsta fall får jag leva på en halv lön Hm ?
Hur bra går det kan ni tro
Jag har verkligen en utmattningssyndrom , är mycket kort i tankarna , kan ha nått i mitt huvud och tänkt att nu ska jag säga det till personen som står bredvid , och så är det borta ???
Och det är inte så att man kan liksom leta i hjärnan bland tankar ,minnen , nä det är verkligen tomt ?
Annars kan man liksom leta fram vad det var man skulle säga genom just tankar minnen , men det finns inget att leta bland .en aningen otäckt är det ,
Kom inte ens ihåg vilken Kyrka min dotter ska gifta sig i , helt sjukt jag verkligen sjukdoms bild , för det vet jag vell ?
Min man upplyste mig sen vart .
Så ja det känns skräckblandad otäck situation , och hoppas vid Gud att det inte blir värre,
Men när det magiska ordet heter Vila !!! då funkar det så där i mitt liv
Så igentligen skulle jag vell inte direkt vara lämplig för att gå och jobba i mitt jobb just nu , men med oförstående folk omkring så blir det så här  jag får hoppas jag kan läka fast jag jobbar .
Igår var det en låååång dag , en sån där dag som jag hoppas inte kommer allt för ofta i mitt liv .
men
Ibland vissa dagar ser det ju ut så
Hade gjort min första natt på väldigt länge , gick bättre än vad jag trodde , var inte direkt trött på natten , men virrig ja , och fick göra om saker för att vara säker på att jag gjort det .
Mina arbetskamrater fick mig att känna mig välkommen :) så skönt tack för det .
Men så mycke oense mellan natt och dag just nu ,så otroligt trist att man lägger sitt mådåligt mående på andra människor och inte tar tag i det själv.
Så det måste jag släppa så gott jag kan fast det är svårt .och ta det när det kommer
Vill inte bli som dom som gör så
Efter natt jobbet , stressade jag hem som vanligt på morgonen pga att vi bara har en bil , vilket vi tycker är rätt beslut just nu ,men stress piskan blir att vina efter mig när jag ska hem ,inte bra .
Kommer hem och hundarna tar ner mig totalt ,för nu har jag allt varit på rymmen .
Sover bara ca tre timmar , sen vaken , men eftersom jag inte ska jobba natten som kommer  så får det vara ok , upp och fixar , ut med hundar lång promenad  sen  in till Gym , efter det stor mat handla , och nu på fisens mosse :) hämta min man .
Så man kan förstå att jag sen var helt slut och att detta inte är vila .
Men Gymmet ger mig också kraft , både genom att ha folk omkring sig ,och att min kropp blir omhändertagen .Lika så promenaderna kan inte ha en dag utan promenad ,visst händer det men jag mår sämre utan , fast det är jobbigt ibland att komma iväg. Så är det underbart efter halva vändan och super skönt när det är gjort , med både jag som nöjd och hundarna nöjda
Somnade i soffan ,jag som skulle se Antikrundan hm
Sen bara in i sängen och sov en hel natt.
vaknade och känner mig allt trött seg och mör i kroppen .
Och har en hel del på agendan i dag också .
Och min andra natt på G
Men ja sen får jag vila resten av helgen .
*
Face book
är både ock , har jag tyckt enda sen jag satte igång och var med
För mig är det ett halv gift , en mycket ful ovana att sitta och bläddra bland inlägg
Det ena sämre än det andra , sanningen är att det i stort är mest dåligt som jag tar in i min hjärna hela tiden , och känslorna blir där efter , när jag mår som sämst , orkar man inte se alla andra som mår så fantastiskt bra och när man har dåligt samvete för hundarna och aktivering på dom så orkar man inte se alla som lägger ut allt som dom gör med sina hundar en ena duktigare än den andra , när man känner sig ensam och skulle behöva nån att prata med ,orkar man inte se sina "vänner" som umgås och har kul men ingen har hört av sig till en annan , sånt gynnar inte mig.
Och ja jag är så sund i mina tankar i allt detta jodå
Men det gör inte att jag mår bättre
Sen ska jag erkänna att jag hittar en hel del bra saker också på FB och att jag kunnat använt sidan till att nå ut till folk i olika situationer jodå
Men igentligen skulle jag bara låta bli , för det man inte vet mår man inte dåligt av
*
Vissa av mina "vänner" , förstår inte min sjukdom !
Och det har jag full förståelse för , absolut
Jag förstår mig knappt på mig själv i bland.
Men vid tillfällen som alla mina känslor rusar runt i min kropp då skulle jag inte vara bland folk , men ibland kan jag inte förutse när det händer , så för att inte bli galen i sån situation , eller helt enkelt bryta ihop , så pyser jag ut känslorna ur min mun , vilket kan bli hur galet som helst, det är då jag säger saker som jag verkligen inte står för , alltså , låter konstigt , men inget av det som kommer är genom tänkt och känslosamt rätt.
Tycker inte om det jag säger ,när jag hör det som kommit ur min mun , men ! tyvärr är det redan ute .
det är så jag blir av med "vänner".
Och tänk er att ni sagt nått idiotiskt bland folk , som ni sen måste älta om och om igen för att det till slut tonar bort , hur jobbigt mår man inte av det .
haft flera tillfällen som detta har hänt , jag jobbar och jobbar på att inte få det urramlat ur min mun , jag tänker att jag lyckas nog hålla det kvar inom mig ,men helt plötsligt hör jag det komma ut , och att det är ur min mun det kommer SUCK
Sen måste man stå för nått som man verkligen inte ens tycker , det är som om någon elak ande använder min mun till sånt som jag verkligen inte tycker .
Skit jobbigt
Men jag brukar hålla mig för mig själv när jag mår så här , men tyvärr ibland kommer det oförberätt.
Ok nog om det
Dom vännerna jag förlorar i det här är kanske inte mina vänner i alla fall , för riktiga vänner , ger en , en ny chans ;)
*
Rahab kordinatorn
Ja ni en sån har jag aldrig hört talas om ?
Ni får slå upp det och se vad en sån gör
Inte förens jag förra året den här tiden fick nån form av diskproblem , alltså i ryggen :)
och jag blev sjukskriven ett tag
Då dök hon upp , en av änglar på jorden , hon var en sån vänlig människa redan då , hon har återkommit nu i min röra , och gör det lite enklare med mina problem i denna stelbenta värld.
Hon gör ett fantastikst jobb
:)
*
Jag brukar skriva ner några rader på ett papper om sånt som jag tycker jag vill ventilera här i min Blogg
Men ibland skriver jag en mycket slarvig skrivstil
Så just nu sitter jag och läser en rad ? som jag inte riktigt kan förstå varför jag har skrivit ?
Det står ,tror jag ,
Flickor med knäna fram ,och sen har jag gjort en glad gubbe efter ?
Ok !
Nu kom jag på vad det var
Det var en solig lite våraktig dag
Som jag kom åkande ner mot byn , och då kom det två tonårs flickor gående , den ena hade knäna framme ur Jeansen , såna där riktigt slitna Jeans.
Och
Jag klev in i känslan av hur jag kände och mådde när jag var tonåring
För det mesta ganska lycklig och förväntansfull till livet
Jag hade ofta Jeans som var trasiga nån stans.
Min Mor & Far var galna min far mer än mor , han hade hört att jag var på stan med halva baken framme , vilket gjorde att han för en gångs skull trätade på mig …..
Men tror inte att det tog så mycket .
Däremot att min mor eldade upp mina älskade trasiga Jeans , det var värre .
Hon som vart typ som jag som tonåring hm ?
Att vissa saker kan ge mig en massa tankar genom bara att se nått
Men flickan med knäna framme gav mig en känsla av glädje också , och av frihet !!!
*
Teknik
Ja det är inte det jag älskar  mest här i världen .
Jo om det funkar kan jag vara överförtjust i det
Jag hade verkligen nu kommit på efter olika tester , med min hemsida , hur jag skulle få in allt det jag vill få in på min stooora minnes sida bla .
och då passar någon människa någon data nörd som jobbar åt microsoft att passa på och se till att mitt gamla Frontpage 2000 som jag bygger sidan i inte kan fungera på min dator !!!!!
Så nu vet jag inte hur jag ska göra ?
Som tur är , har jag en son hemma boende som kan dator , och min fantastiska man som är så envis och kunnig med dator problem , så kanske dom /han hittar lösningen på problemen
I värste fall måste jag jobba på en gammal dator som är otroligt seg , men som det gamla Frontpage funkar i pga av att det är det gamla Windows 7 tror jag det heter  fortfarande  i.
Min tanka och min förhoppning var att jag kunde få iordning min stooora minnes sida , och sen uppdatera eftersom i Bloggen ...vilket kändes enklare inför framtiden .
Mycket är det tankar på att jag inte vill att mina hundar bara ska försvinna i tiden och ingen kommer ihåg dom , jag vill att dom ska finnas på min hemsida nån stans i etern ,om det nu heter så ;)
Så jag hoppas han kan få någon ordning på allt
Är också en frustation , när man inte kan få jobba med det man vill !
*
Man kan tro vad man vill?
Jag har ärvt ett gammal Gökur efter min Gammel morfar Emil & Gammelmormor Ida ,eller rättare sagt är det min Farmor & Farfar som ärvde det och sen fick jag det .
Och att jag fick det beror på att jag var mycket fasionerad av det som liten , att få gå upp till deras lägenhet , g mormor och g morfars, var som att komma in i en ny värld , eller rättare sagt en gammal värld, det var annorlunda och lite skrämmande , men där fanns Gökuret (ska ta en bild på det strax ) , min g morfar Emil brukade se till så Göken tittade ut flera gånger så jag fick se den .
på Gökuret är Snövit och dom sju dvärgarna .
Jag var mycket glad när jag fick ärva det .
Jag satt det till och börja med i min dotters barn rum , för hon gillade ju också det , men när en lekkompis hängde sig i kedjorna som man drar upp uret med , gick det sönder , så otroligt ledsamt , sen var min otroligt duktiga far , han som kan det mesta , snäll och fixade med det och bytte ut kedjorna , så då gick det igen , till min stora glädje .
sen har det funnits med i många år ,Nu sitter det i mitt kök , på bästa platsen , men , nuförtiden får jag inte det att gå som det ska , men jag har ändock varit glad åt att det finns där och att det låter , men nu i skrivandes stund så undrar jag om Göken ens kommer ut nuförtiden ?
Ibland går det inte ens att få igång det alls ?
Jag var på en stor senas för några år sedan .
En man kom till mig , och pratade om nån form av klocka som mediet sa , han pekade på armen för hon skulle förstå klocka , men det var nått liknande ? han ville förmedla, jag förstog att det var min g morfar Emil :)
Han ville bara tala om att han var där ibland och "skojbråkade"för att vi skulle veta att han finns där , mycket var det en grej med min man ;) när han drog upp klockan gick den aldrig , men jag kunde få igång den ;)
Så den betyder så mycket för mig .
Men nu verkar den må sämre ? eller om min Emil mår sämre ? eller vad han vill säga ?
Skulle haft någon Gökur lagare ?
Eller om jag ska be min Far titta på den igen
Dom flesta sakerna jag bryr mig om här i hemmet är sakerna med själ i
:)
*
En dotter som kom med en bra ide till sin mor !
Jag hade börjat lyssna på radion när jag var ute och gick .
Men måste säga att dom pratar inte om så intressanta saker ?
Då kom hon med rådet att lyssna på Poddar .
men så bra :)
Så jag letade efter Per Jensen ganska så direkt , och fann flera , men fick inte den jag skulle lyssna på att fungera ?
Så jag bara tog första bästa podd där i skogen med två hundar i obalans runt omkring mig .
Så det blev Fredrik Steen , han är en sån som jag haft lite olika tycken om , men ja jag måste tycka att han hade mycket bra tankar om detta med att hunden är en familje medlem och att man ska behandla den där efter  lite mer som en tio åring som vuxen .
Värt att lyssna på !
*
Sen lyssnade jag på Doktor Mikael  som jag också haft blandade känslor inför , kändes som om han bara dykt upp som någon kändis doktor för att tjäna massa pengar .
Den här podden var om minnet .
Ja ok en hel del intressant där också
Lite jobbigt och höra om en utmattnings hjärna , som i regel inte kunde läka helt efter att man bränt vissa delar.
Borde vara mer rädd om sig själv .
Det var prat om bla att som det vart i många år ska man prata och prata om hemska saker som hänt en person , plocka fram hemska minnen tex och vända och vrida på dom , nu verkar det som om man kommat fram till att så ska man inte göra , varför påminna kroppen om massa hemskt , i stället plocka in en massa må bra saker och leva i det ? nått i den stilen pratade dom om , men direkt när det härnt nått kan man se om någon behöver prata om det , men sen lämna det åt en begravning nån stans i hjärnan , eller som jag förstod det att mycket gammalt försvinner helt .
?
Intressanta saker att fundera över
Sen lyssnade jag äntligen på Per Jensen , Etnolog, mycke studerandes på hund
Ja det finns mycke nya studier just nu ...som man också kan funderar på
Hur man ska behandla sina hundar ?
Att man bla ska ge dom trygghet , för att dom sen i tryggheten ska våga ta sig igenom olika saker i livet ,att dom ska bli lite oberoende .
Lite som man ska / borde uppfostra sina barn  mycke forskning säger att man ska behandla sina hudar som sina barn …
Jobbigt att höra var att, 30 % ca är genetiskt , och sen bla för jag tror inte det var 70 % , ?? hur man är som ägare . så jag som kan vara mycket orolig ängslig inför situationer på verkar ju mina hundar mycket dåligt i svåra situationer tyvärr
Det var lite jobbigt att höra ?
Så jag har upptäckt att dom bara liksom glider med bättre om jag lyssnar på poddar  radio , eller pratar i mobilen .
För då koncentrerar jag mig inte så mycke på mina hundar , låter tokigt och det här gäller mig , vet inte hur bra eller dåligt det är  men det verkar göra mina hundar mindre hispiga .För när jag bara koncentrerar mig på hundarna så överför jag en del dåligt verkar det som
kanske är nått som funkar
Och
Vilket man kan förstå direkt när man hör det
att lär du dina barn tex att man kan smälla till eller ta tag i någon om man blir arg , så har dom sett att så kan man göra ?ett beteende
Lika gäller hundarna , vill man ha en elak hund ska man slå den .
Så fruktansvärt !!!!!
Då har man där också lärt dom ett beteende
*
sen pratades det om forskning på tarm bakterier .
Om man har problem med tarmen som hund ,vet ej människa ? men troligt lika där , så blir man elak .
Men det var en liten forskning än
Så viktigt vad dom får i sig att äta
Glad jag största delen Barfar ina hundar ;)
*

Så mycke intressanta saker , och helt otroligt lycklig att någon vill forska .
Och att dom sen delar med sig
*

Igår kvällen när mina fyrbenta flickor (tror aldrig dom här kommer bli mer än typ 10 år inga damer här inte )skulle ha sitt Barf mål , det brukar dom alltid se fram emot .
Så ville inte Pennie ha sitt mål , nog för att hon nu är inne i en svårare ät period ,men helt brukar hon inte låta bli att äta , och det väste i hennes mage ?
Jag fick ta undan maten .
Jag gav henne en omeprazol .och avvaktade , efter ett tag hon hade då också vart ut , så ja hon hade kunnat bajsat ur sig nått också på gården , men efter ett tag började hon tigga och det hade slutat väsa i henens tarm.
Och då erbjöd jag maten igen , då gick allt i .
Säkert allt Rådjurs bajs hon kastar i sig innan matte säger Nej .
Ja då säger jag verkligen Nej , brytord för oss.
Och ja för det mesta funkar ordet , men inte när hon ska få tag i bajs.
Gav också bra tarm bakterier i maten
*
Nu är jag super trött !
All min ork tog bara slut .
Klockan är 10 på morgonen , och jag har massor jag skulle gjort ? men det får skjutas fram ett tag .
Måste vila !
*


*

















Inga kommentarer: