måndag 4 februari 2019

Hundarna och Jag

När jag ska berätta om mina två fröknar som jag nu lever med 
Blir det verkligen att låta som om jag har dom värsta hundarna man kan ha ???
Och njä det är dom inte , men kanske en hel del för mycke för en kvinna på över 50 ? eller
Har jag som en vän till mig säger , fått det jag förtjänar :) eller vad är det för ord hon använder nu igen ????
Eller 
Rättare sagt , dom har hamnat precis där dom ska hamnat .
Men !
Visst är dom en hel del , tror aldrig jag haft en tre åring/ar som studsar omkring och på mig ,omkring går vell an , men på mig när jag varit borta från dom , dom är som tokiga .
det ser ut som om pennie skulle ha fjädrar i benen sån studs hon får till.
Och ja den ena av dom,Znö; bet mig också i studsen från början , men det har hon i allafall slutat med .
Dom blir sååå glada eller troligt så uppjagade när jag kommer hem så dom inte kan tygla sig Hm ?
Och jag får banne mig inte dom att sluta heller ???
Jo om man säger åt Pennie så ger hon sig ...men Znö ,hennes gräns av stress har överstigits redan när hon hör bilen komma ..då dom kommer inspringandes till min son och talar om Hallå !!!! nu kommer hon, studsar , rusar runt , i full fart när dom får han på benen ,igenom huset så allt i vägen yr omkring dom.Då ska dom ut , för han min son har börjat släppa ut dom när jag kommer för att skona sin mor från all tumult som uppstår ....alltså på baksidan, för att jag ska komma in i huset innan dom tar ner mig , så det har blivit en vana....
?
Vad beror detta på ? 
Är det Znö´s stress som slår igenom till dom bägge ? eller vad händer .
Dom gjorde lika dant fast Tilda fanns .
Fast inte Tilda då 
Kan med sorg i hjärtat inte knappt hälsa på dom , tänk er så trist den där mysiga stunden innan för dörren när man kommer hem och få hälsa på sina hundar .
Jo 
Det går att klappa Pennie , men gör jag det med Znö , eller hon bredvid i situationen , då förstärks hennes stress , och det blir bara värre .
Så kanske det hela igentligen handlar om att leva med en mycket lätt stressad hund.

Vägen till stress för Znö är fruktansvärt kort.

Jag får vänta en stund innan jag kan mysa med dom , och då tränger sig Znö i mellan mest hela tiden , så för att mysa med Pennie får man se till så Znö är upptagen eller när man är själv med Pennie Hm ?
Znö ser ut som en ängel så otroligt söt , så super genom snäll , men stress gör henne till en tok.
Ända sen hon hit kom har jag haft henne i mitt synfält. när jag är hemma , hon lämnar inte gärna mig ur sikte, en del av lärdomen kanske ? 
För jag har problem med att ha någon i min Aura hela tiden .
Pennie vill gärna vara med mig men hon kan koppla av i nån annan del av huset utan mig , eller ute .

Znö blev skrämd av en människa när hon var ca 8 mån , inträngd mot en vägg när en människa utav oförstånd ville hälsa på henne .
Jag försökte hindra det , men för sent.
Efter det litar hon inte på människor som går på henne , får hon komma själv i sin egna takt går det bra . Efter en del träning .
Hon får sån panik när det blir människor  omkring henne så hon försöker fly,ska man på ställen som det veteligen finns en massa människor måste jag ha sele eller grimma på henne så hon omöjligt kan fly, hon höll på att lyckas en gång på ett utställnings område , hon kom ur halsbandet när en person sträckte fram handen och skulle vara snäll och hälsa ....som tur var fick jag tag i henne innan hon han dra i panik .Vill inte veta hur det hade gått om hon lyckats flytt....
Så nu är det grimma eller sele som gäller .
var på en hundutställnings träning , hade haft henne ute och det hade gått bra men jobbigt för henne , satt henne och en med resandes hund i bilen under fika stunden , inte tillsammans , men i samma bil , när jag stod där i lugn och ro och fika hörde jag någon ropa det kommer en lös han hund här vems är det är den aggressiv ??????
Han hunden som kom smygandes på andra sidan utställnings planen , var min tik Znö , oj tänkte jag , bara ingen försöker ta henne !!!!
Jag ropade på Znö , men tänkte att har hon redan blivit stressad av den här situationen så kommer hon troligtvist inte att höra mig .
Men :) till min glädje kom hon springandes till mig ;) hon hade fått upp grinden och kommit ut , jag hade nog varit slarvig och glömt stängt till ordentligt ,kan se det framför mig , hon är lite klumpig min lilla kubik , så hon hade kanske bara vänt på sig och grinden åkt upp ....
Så den farliga han hunden var infångad.
Men 
Min rädsla där var att hon skulle bli så rädd att hon drog.Från alla människor.
För när stressen slår in får hon ingen ordning på tankegången .
Då är hon svår hanterlig.
Som första sommaren med husvagnen , hon var mycke rädd , rädd utanför husvagnen , rädd när man skulle gå omkring med henne , hon var rädd mest hela tiden , och svår att ha med ,till slut var vi mest i bilen ....åkte runt då var hon trygg , hon fick vara mycke i bilen på campingarna för att hon skulle känna sig någelunda trygg.
Här började jag till och med funderar hur man skulle kunna ha en sån här hund ?
För hennes egen skull .
Jag var rädd att hon hade smärta nån stanns som blev till stress , vi fick sedan veta genom HD röntgen att hon hade en D höft med pålagringar.
Vilket jag då sammankopplade med hennes beteende , fick smärtlindrig utskrivet.
Och behandlade henne som om hon hade smärta.
Men ? vet inte om jag tyckte att det blev någon bättring.
Så jag kontaktade en veterinär som jag haft i alla år som hundägare för råd.
han efter att sett både hunden och röntgen plåtarna var förvånad hur någon kunde säga att hon skulle ha smärta ???
Hon har nästan inga pålagringar fick jag nu veta ? 
enda gången hon kunde bli smärt påverkad var om benet skulle typ komma i ett fel läge då kunde det göra ont.
Så smärtlindringen togs bort , och jag märkte ingen förändring.
Så 
Tillbaka på rutan ett , en mycket stress känslig hund hade jag fått i mina ägor.

Mer om mina hundar kommer ...
En liten början var det här 





Inga kommentarer: