söndag 10 februari 2019

Lite Träning Hundarna

Måste skriva några rader
 om mitt lilla försök att träna hundarna.
Eftersom inte min kropp är allt för förtjust i fysiska aktiviteter just nu ,blev det inhägnaden nu på efm.
Vilket jag då tänkte att jag kunde passa på att träna dom lite ,kanske få lite mer nöjda lugna hundar :)
Utrustad med en påse med blandade gottor.
Znö har det nog inte spelat nån större roll vad det är i påsen hon äter så gott som allt med glädje
Men Pennie kan från att ha verkligen tyckt om nått bara helt plötsligt sluta att gilla det .
 


 
Tränade HÄR vilket innebär att jag vill att dom ska komma ända fram till mig.
Och nu tjatade jag ordet hela tiden medans dom var i närheten och åt gott , sen provade på avstånd att ropa HÄR , ja Znö kommer jippi godis , men Pennie har ibland nått annat som är mycket mer super intressant än mattes tråkiga godis hm
Vid ett tillfälle stod hon och luktade för fullt på nån fläck , jag väldigt nära henne och sa HÄR men icke Znö kom duktiga :) så jag sträckte mig fram och petade till henne för att få hennes uppmärksamhet .Jo det fick jag , men då funderade hon om det än var värt att gå ifrån mig alls eftersom jag var så konstig och petade på henne hm
Men vad gör man ? hur gör man ?
Med hunden som jag inte kan ha lös nästan nån stanns ?
Får fortsätta träna får se ….
Sen gjorde jag inkallning från SITT - HIT kallar jag det för .
Gick bra med Pennie hon är med på noterna även fast hon lyssnade och tittade på nått annat en stund , men hörde när jag ropade HIT , och nästan gick och satt sig själv vid min sida.
Duktig :)
 


 
Sen Znö , hon är vid det här laget redan uppjagad för husse höll henne i kopplet medans jag tränade Pennie , och då är redan stressen igång , tänk om jag ingen husse haft med mig hm
Då hade jag säker funderat på att sätta fast henne i kopplet inne i hägnet , men det har jag faktiskt slutat med för nån snabbare att i hysteri tugga sönder både selar och koppel har jag aldrig vart med om , så utan hjälp av tex husse så blir det en och en , om inte jag har bilen med , törs knappt säga det men inget i bilen har hon tuggat sönder än ,och i bilen verkar hon trygg sån tur .
Så först får jag vänta ut hennes hoppande , vilket är ungefär det enda man kan göra vänta ut det , för skulle jag bli arg? eller försöka sätta ner henne , då stegrar stressen ännu mer .
Till slut ger hon sig , och jag får henne att sätta sig , säger stanna , går ifrån henne en mycket kort bit .
Kallar in , hon kommer fort och sätter sig vid min sida ,men ser mycket stressad ut , tänker att en gång till ska hon nog klara av, gör om samma sak ,nu kommer hon innan jag hunnit säga HIT , går tillbaka och sätter henne .
Nu fungerar det .Men efter avslutat och jag berömmer henne för mycke går hon igång i stress igen .
Här kommer det en bil till hänget.
Pennie vaktar hänget som om det skulle vara hennes och lyssnar inte alls på oss.
Znö kommer till mig , duktig , men stressad börjar hoppa på mig igen .
Ägaren i bilen undrar vad vi har , och jag meddelar att det är två löptikar .
Hon har en hane , hon släpper ut han så han ska få lukta på flickorna?
Jag säger oj nu får du nog en jobbig hund resten av denna dagen :)
Pennie blir som rabiat ,suck , skulle hon inte vara glad över en hane kan man tycka Nix.
Znö hänger på .
Tvungen gå fram och ta tag i Pennies halsband för att hon ska ge sig .
Här kommer jag ihåg hur icke rolig hon kan vara vid hundmöten,oj .
Sätter dom i bilen och åker hem .
Nu är Znö super stressad.
På Pennie och ska rida på henne i stress,Pennie blir arg, får ta unnan henne Znö.
Det tar ett tag efter hemkomst innan Znö lugnar ner sig , hon försöker hela tiden ha kontakt med nån .
Men bara vi låter henne vara så lägger hon sig tillslut.
Att jag skriver det här är för att jag ska ha lite kom ihåg hur det kommer att fortlöpa med träningen jag tänkt utföra inom snart.
och
Där kommer mina tankar in om det är värt att träna Znö ?
Blir det bara värre ?
Eller måste jag komma över vane linjen ? att hon tar det som en enkel vana.jaha det är bara det här den här träningen matte håller på med ?
Eller hur gör man .
Ska på en föreläsning här i April tror jag det var om just sånna här hundar .
Hoppas det kan ge mig verktyg .
***
 

Inga kommentarer: