söndag 10 februari 2019

Uruselt Väder


Jag tycker om vinter när det är vinter .
För såna här dagar längtar jag till såna här dagar :)


Ja detta väder 
Om det kunde vara vinter riktig vinter hela vintrarna och inget sånt här hemakt slaskväder som bara ställer till bekymmer och inte ens leder till en vår eller nått , för det är långt dit än.
Så bort slaskan.
Idag var det val på isiga slaskiga vägar,vilket jag inte valde, eller skogs stigar som man sjunker till knäna om man hamnar med steget utanför den upptrampade stigen , och sjunker mest hela tiden under gången , sen ska det små hoppas över snöplogkanterna som jag måste passera eftersom jag har en liten väg att ta mig över för att komma till skogen.
Små hoppas haha det låt ju , nu för tiden små hoppar jag ingenting,jag häver mig kropp över det minsta snö hög som kommer ivägen.
Och ramlar faktiskt utav mig själv för det mesta , ibland med hjälp av hundarna.
Pennie tycker att jag är ett hopplöst fall att ha med sig i kopplet.
Och hon tycker jag är hur knäpp som helst som sätter grimma på dom , men dom är så starka för mig just nu även med grimma , smarta hundar är inte jämt bra , dom har kommit på ganska så snabbt hur man tar sig fram ändå, håller huvudet rakt fram och sen går dom med matte hängandes bakom hm ?
Men det håller inte lika länge som om dom hade sele på sig.
Och bägge försöker på alla vis att få av sig grimman vilket dom också lyckats med i mellan åt , dom plogar hela huvudet i snön och vips ibland åker grimman av .
Och eftersom det har hänt så i mellan åt så fortsätter dom försöka.
Suck 
Vilket hundliv.
Två löpandes tikar som jag inte törs ha lös nån av dom .
En bakom och en framför 
Den bakom Znö försöker få av sig grimman mot mina ben samtidigt som hon torkar av sig snön hon fått i hela ansiktet när hon plogar huvudet i snön för att kanske få av sig grimman där .
Så jag måste ha regn byxor på mig för annars blir jag väldigt blöt.
Hon Pennie som för det mesta går framför , letar Rådjur åt alla håll och kanter , men tack och lov är hon inte lika stark i grimma, annars skulle jag nu bara fara omkring mest hela tiden .
och plogar stigen som en mullvad för att få av sig grimman .
Och här kan säkert många tycka men !!! vad tusan ha inte grimma på dom .
Nä 
precis tycker jag inte direkt heller om 
Men utav flera utvägar , så måste jag just nu ha grimma på dom , om dom ska få nån form av motion.
Så ja !!!
Rådjuren spelar mycke roll i min och hundarnas värld.
Dom är jätte spännande att hålla koll på i skogen och helst nära om man inte hade en klump till matte i kopplet.
Och jätte smaskig bajs har dom , mina två flickor äter bajs i massor.
Så det "bråkar" vi om också.
Äta eller inte äta ????
Och det går att spana på dom på gården , eftersom jag matar Rådjuren vid vårat staket på baksidan , så har Pennie massor att göra hålla vakt mot dom, samtidigt kan hon den smarta sitta helt stilla ,så när det är mörkt så tänds inte ens lyset på baksidan som är sånt där lyse som tänder när man rör sig, där sitter hon helt still för att Rådjuren ska gå fram till mat hinkarna .
Eller gömmer sig i nått hörn helt stilla på den ljusa tiden .
Och 
Ja jag vet inte varför hon gör så ???
För ibland sitter hon bara där och tittar , ibland jagar hon bort dom , och ibland gör hon lika med duvorna som äter mat på baksidan också ,så jag vet inte ? om det är bara en tidsfördriv en lek hon håller på med eller ?
Hon ser måttligt irriterad ut när vi kommer och avbryter det hon håller på med iallafall.
*
Pennie har blivit en snabb ätare ????
Ja jag är mycket förvånad 
Hon som tar en bit i taget bär den till sin bädd på andra sidan rummet , äter den på ett sätt som om det skulle vara en mycket stooor  svår tuggad bit .
Och sen går hon och hämtar nästa detta tar tid.
Men nu ,måste kolla om hon ens lämnar skål platsen ???
För vips är maten slut , tom fodret vi ger på morgonen .
Jag vet inte ? kanske det är ihop med hennes löp ? åldern , eller planerar hon att föda smått kanske ?
Znö hon äter lika snabbt som alltid.
Som om någon missunnar henne maten.
*
Har börjat med att stänga bort Znö när man kelat färdigt med henne .
Så Pennie får komma fram, hon blir annars alltid bort knuffad.
Hon har det inte så lätt med sin polare Pennie.
Kanske därför hon föredrar att vara ute så mycke , för Znö är mest inne ?
Kanske ?
Jag ser vad hon njuter Pennie när hon får vara ifred och goa med oss.

Znö är ju ett stressat inslag i livet för oss , vad ska det inte vara för Pennie.
Fast , just nu i dagarna har Znö varit Pennies stora kärlek i brist på hane .
Men 
Jag tror att Pennie är snart överlöpt.
Ska ta itu med egen tid , med dom, bara dom löpt färdigt ingen mening att träna en löptik.
Och jag blir frisk igen !
Vilket jag hoppas det ska inträffa snart.
*
Trött på mig själv och allt prat om åkommor.
men om ni läser den här Bloggen får ni stå ut :) för det är en bra ventil för mig och då slipper min omgivning allt prat.
Igår vart jag deppig efter promenaderna , när man blir flåsig och genom trött av ett par korta promenader då är inte livet så kul , och ja jag vet att det finns dom som har det mycke värre än mig , men självklart är det så , men det här är min verklighet.
Och mitt liv består i att ha ork någelunda åtminstonde.
Jag älskar Leonberger det kommer jag inte ifrån , men just nu alldeles för starka för mig .
Så jag behöver mer styrka till den delen i mitt liv
Jag vill gå långa promenader med dom , men just nu har jag ingen ork till det :(
Jag vill kunna gå överallt med dom , kunna möta hundar fast dom stökar en del i kopplet , men just nu orkar jag inte hålla dom och knappt fast jag har grimma på dom .
Såååå ja detta är min verklighet just nu.
Så 
Som alltid försöker jag hitta lösningar , så det snurrar i mitt huvud.
Och då kommer tankar om träning in för desto lydigare desto mer lätta att hantera så är det det vet jag , men ! det måste just nu vara en begränsning , lika som jag måste göra med allt jag gör nu , begränsa.
Så jag ska försöka ta en inlärning i taget .....
Det klurar jag på nu :)
*
Jag vill orka lika mycket som jag orkade i slutet  på förra året på Gym , jag vill känna att jag nästan flyger fram i skogen ..och jag vill orka jobba .hoppas att jag kommer dit igen.
Mina mål :)
Men sakta men säkert måste det gå, för annars kommer jag få börja om igen från början .
*
I morse hade jag ångest och lite panik känsla över om det är så här jag måste ha resten av min tillvaro på jorden , och ja jag vet att jag börjar bli till åren , det ser jag om inte annat i spegeln varje dag ;)
Men 
Gladare kände jag mig när jag gjort min morgon promenad , för det gick lättare :) :) 
Jag blev inte helt orkeslös där mitt i skogen .
Men ja jag vet att detta inte får göra att jag tror att jag bara kan köra rakt fram igen , måste smyga igång det .
Och 
Lärdomen att låta bli att göra vissa saker som inte är nödvändiga är såååååå svårt för en sån som mig.
Som typ skura en hel tvättstuga ,men allvarligt hur ofta måste man göra det , kanske verkligen räcker med en vanlig städning, bara ett ex .Jag ska alltid överdriva...vet 
Så det är en av mina stora lärdomar just nu 
*


Line i Nora

Satt vid datorn och gick igenom massor av foton ,bra sysselsättning när man ska vila.
Så mycket bra kort på mina kära .
Nu har jag skickat första skörden på framkallning.
Sa allt åt någon att det är ju inte allt för dyrt att förstora foton , men jo om du har en himmlans massa kort som du helst bara vill ha på väggarna hemma,hur nu det ska gå till hm så mycke väggar har jag inte :)
Får vell byta foton i mellan åt ?



Härlig bild på mitt älskade barnbarn och mina två nuvarande hundar.
:)


Och han med stort H (hm den där blicken som får det att pirra lite extra i min mage :) och vårat minsta barnbarn Majken ,som förresten blir 2 år i mars .
Tusan vad livet rasar på.


Och hon den otroligt saknade.
Känns helt förbannat overkligt att jag aldrig få ha henne omkring mig igen :(
(ursäkta ordvalet men det passar i min ilska över att förlorat henne hon som betydde så mycket för mig ,hon och jag )


Och den lilla ängsliga 
Znö



Den där busan Majken ,kolla hennes blick hon är ett litet skojigt busfrö.



Och hon den fina 
Line
Som blir hela 6 år i Mars 
Oj !

***
Och detta med att hålla igen då ????
Och inte äta en massa socker då ?
Jadu 
I min sjukdom gick det svårare , måste jag allt erkänna
Så nu jojjar jag upp och ner beroende på hur mitt humör ligger 
Men 
Får ta tag i det helt enkelt under dagar som jag kan göra det ,då har jag åtminstonde gjort så gott jag kan :)
*

Inga kommentarer: