tisdag 30 april 2013

Våren Vart Tog Du Vägen

Ja alltså ?
Tusan jag går liksom runt och fryser.
Och nog har vi ved nu så vi klarar oss länge -men int får man glädjas så där riktigt int.
Eftersom den tyvärr inte är ordentligt torr för att elda med än Hm .
Så fast vi har 35 kubik ved på plats - så har vi inget att elda med !!! känns ganska så sjukt .
Så nu måste jag ha tag i torr ved nån kubik så där - men det verkar vara högvaluta och all torr ved är gjord av guld eller nått så dyrt som det är Hm.

Träning !
Ja igår samlade jag ihop mig och drog ner på "plan" bakom Spendrups och tränade hundar.
Jag fick sällskap av tre till tränings sugna människor .
Kul.
Men ?
Efter några frågor ? så fick jag nått att gå och tänka på - som om jag inte hade det förut ?
Jag har alltid nått som jag går omkring och liksom ältar i mitt huvud - ibland sånt man mår riktigt dåligt av - och ibland sånt som är mindre stressat så ?
Men det här med hundträning 
(alla vet att jag inte är någon instruktör vid det har lagat eller ??? har någon missat det haha )
Men ?
Vad vet vi människor igentligen om våra vänner hundarna ?
Det finns såååååå många råd och olika tränings sätt - så man blir hel vilsen i huvudet.
När någon frågar mig ? hur skulle du göra med det här problemet ? då har jag märkt själv att denna talandes människan - alltså jag - har börjat blivit tyst nästan blir lite stammig - för ?
Jag vet tusan inte .
Jo det är klart jag vet haha - men igentligen inte.
För jag tror att man måste lära sig sin hund - att verkligen lära sig sin hund - hur funkar just min hund - vad kan passa att göra just med denna hunden .
Alla mina Lb flickor - ja - så gott som - så använder jag olika sätt när jag tränar dom .
Jag behandlar dom olika.
En del kan man vara lite tuffare mot - en del får man ta med silkesvantar .
Många har problem med hundmöten .
Och det är nog rätt genom gående när man har stora hundar.
Hundarna stimmar längst ut i kopplet .
Och i värsta fall drar med sig sina ägare .
Och det här blir mycket jobbigt och gör tråkiga promenader.
Jag vet :) har haft flertal sånna.
Och 
Varför gör hunden så här då - ja jag tror att det finns lite olika svar på detta - mest ! tror jag att det beror på hundens osäkerhet - för jag vet att dom hundarna jag haft och har som är säkra på sig själva dom behöver inte stimma i kopplet ! dom bryr sig inte om hundarna dom möter eller vad det kan vara - tittar lite men fortsätter sen med det dom höll på med lukta i diket eller nått :)
Dom osäkra dom måste liksom skrämma bort dom där som dom möter .
Dom skriker kom inte hit - kom inte hit .
Och har man då en "liten" människa i kopplet med sig - som börjar få panik att å tusan här orkar jag inte hålla emot - ja då känner hunden i värsta fall att oj min matte / husse tycker också det här är läskigt - så nu måst e jag jobba extra för att kunna ta hand om oss.
Och sen är man i den här läskiga situationen - som gör att man i framtiden reagerar vid hundmöten - och det kan man int dölja för sin super känsliga hund.
Så nu är det läskigt vid hundmöten .
Så här tror jag att det blir.
Börjar man också då härja med sin hund - ta tag i den och skriker och stimmar upp det hela - så blir det ännu mer uppjagat.
Så vad gör man då ?
Ja - det är här det finns så många tips - så jag själv blir huvud vill.
Min Tyra - som är en liten hare - japp :) det är hon - men en go hare :)
Iallafall - hon började redan som liten att studsa som en hare :) i kopplet vid hundmöten - och jag blev arg och tog tag i henne - ja då blev hon ännu mer uppjagad - och direkt när jag gjorde det - förstod jag att tusan detta blev fel.
Då började jag med en antidrag sele på henne ( tror verkligen att om du inte kan håla din hund ? hur ska du då kunna träna den ???? ) så jag gav mig själv mer styrka och mer självförtroende genom denna sele - och sen satt jag på henne ett dubbel koppel - vid hund möten när hon började studsa - om det fanns någon möjlighet att göra min träning :) ibland är inte situationen rätt - jag lät henne gå hela kopplets längd och stå och studsa och skälla där framme själv - jag stod kvar och pratade lite lugnt med nån eller liksom lossades att jag inte brydde mig alls vad hon höll på med . 
Sen gick jag bara - och hon hängde med - lite fundersam ?
Efter ett par gånger - så mitt i sitt hoppandes - så stannade hon upp - och tittade på sin konstiga matte som inte brydde sig alls om denna situation ????
Och 
Hon slutade och kom tillbaks till mig .
Och jag gjorde ingen historia av detta .
Så fick jag henne att sluta första gången .
Sen lärde jag henne att jag tog hundmötena - sa gå bakom när vi mötte någon - och jag lotsade oss lugnt förbi.

Men - nu har hon lite fallit tillbaks i detta problem igen - så nu få r jag liksom börja om från början igen .
Detta verkar funka på min dam - men int säkert att det funkar på alla andra .
Men det här sättet funkar på just den här hunden - men ? kanske inte på någon annan .
Jag tror att man får försöka känna in sin hund - vad kan funka på just denna hunden ?
Tania
Som tycker att andra hundar är läskiga - och vill inte att dom ska komma fram till henne.
Hon skriker verkligen åt dom - kom inte hit vad ni än gör !!!!
Jag låter henne stå i sin sele med "gummikopplet" och hon får skrika lite - det brukar släppa till slut .
Henne kan jag för det mesta säga backa till - och hon går då bakom mig och vi passerar.
Det var härligt att se när jag började träna henne på stan hundmöten - jag sa gå bakom - och tränade på ett bra tag med detta - så en gång på stan vi fick möte - utan att jag sa nått gick hon bakom mig själv och satte nosen mot min baksida på benen - och där var hon - hon visade tydligt - att jag vill inte ta det här - gör det du :)
Men !
Allt är färskvara - och hon har fallit lite tillbaks igen - men det är lättare att få in det rätt/ fungerandes igen .
Alltså !
Så svårt - och jag tror inte någon så där riktigt kan säga att så här ska man göra - även fast dom själva tror att dom verkligen vet !
Utan det är nog mer så - att man har hittat nått som funkar - och sen tror att det är lösningen - men som sagt säkert inte att det funkar på nästa hund.
Så om jag möter en Instruktör / Hundpsykolog som säger att det beror på !!!!
Nä r jag frågar om ett problem .
Så kommer jag att få mer förtroende för den människan än att dom säger att jo så här är det .
Jag har haft hund i 30 år
Men knappast vet jag .
Tråkigt nog kan man som instruktör påverka helt nya hundägare på ett så fel sätt.
det är som om man ska börja diskutera foder 
:) :)
Oj säger jag .
Det finns nog nästan lika många lösningar som det finns hundägare haha
Bra tips jag fått är - titta på din hund - om den har bra hull - fin päls - och har bra avföring och är pigg och glad .
Ja då har du nog rätt foder för din hund.
Men blir dom magra dålig päls dålig avföring - och det inte är några andra fysiska fel så är det antagligen dax att byta foder .
För lite lika här som med träning - ett foder kanske passar super på en hund men inte alls på en annan .
Har också fått "från en säker källa ":) :)
Att så gott som all sorts foder på marknaden är ok
Så prova er fram .
Så mitt råd - lyssna inte på alla som vet ! 
Utan ta reda på själva :)
Å det inte sagt att man inte kan få bra råd - men man kan suga på det lite själv och fundera hur bra det är .
Lydnad klass 1
Känns säkert för många att det är mer för tävling ?
Å jo visst - men !
Om man har den här lydnaden på sin hund så har du en mycket god grund.
Att ha till hands även på din familje hund.
Men jag kan tänka mig att lägga in HIH också igen på våra träningar.
Tex varannan gång :)
***
Vem sa ? att det skulle vara lätt att vara hundägare :)
Men ibland tror jag vi krånglar till det mer än vad som behövs :)
Tänk ? 
Dom hade hund på den tiden som det inte fanns några instruktörer också .
Tänk det ni :)
Och då det inte fanns färdiga foder till dom också - dom överlevde ändå .
Hur gick det till ?
Kanske som man hört - Sunt Förnuft - tror jag den lärdomen hette :)
*
Men !
en sak är säkert mina hundar tycker om att vara nere på parkeringen och träna .
Om det är godiset ? eller att matte blir så larvigt glad ??? eller vad det är ?
Int vet jag men tycker om det gör dom :)
***
Gonk
Hittade den här på Fb - tyckte den var kul - kanske nått man kan göra :)
***






Inga kommentarer: