fredag 26 april 2013

Regn !!!!!

Ops !
Inte bra med regn - absolut inte nu - näpp - här om dagen kom det hem 35 kubik någelunda torr ved - men då vill man inte ha regn på den högen - för någon sådan stooor presenning hade vi int.
Så jag får bara samla ihopp mig och ge mig ut i den högen .
På radion sa dom att det skulle dra bort från södra Dalarna ? hoppas det är vi - men sen skulle det komma tillbaks oj - det är sånt som får en att tappa andan över hur detta ska gå ihop.
Och jag har nu varit hemma från jobbet i tre nätter - sjukskriven ? ja det är jag int ofta - bara om jag verkligen inte kan jobba - eller som den här gången att man verkligen inte vill smitta någon boende.
Men jag har ??? liksom gjort en hel influensa på ca en vecka knappt - eller vad jag ska säga - jag måste verkligen berätta ? det har varit skumt verkligen - på söndagen var jag så ini dödens trött - somnade i soffan på kvällen sov tills det var dax att gå och lägga sig - somnade - vaknade på morgonen och var såååå trött - kravlade mig upp - var liksom sååå tung i kroppen - kändes hela måndagen som om någon hade hängt tyngder på mig överallt på kroppen - fötterna var jobbiga att lyfta - på Tisdagen vaknade jag med mer pigg kropp - men då väste det och pyste i tarmarna - och att hålla i emot det som ville ut jag det var inte att tänka på - så den dagen var det toa besök gånger flera - men pigg var jag ? - sjukskrev mig från natten jag skulle på .
Klockan halv fem på morgonen vaknade jag - och hostade så illa att jag knappt kunde somna om - somnade till slut strax innan jag skulle upp
Dagen efter var det över med tarm aktivitet och ingen hosta !
 men då var jag illamående och hade frossa så fort jag gjort nått - lika så torsdagen ? så nu idag får vi se hur det går ? vad som ska inträffa denna dagen ?
Märklig ? influensa eller vad man ska kalla det för - känns verkligen som om jag kört allt på dessa dagar - så hoppas det är över nu .
 Idag måste jag försöka ta mig ut i vedhögen innan den blir blöt.
Och hoppas min kropp är som den ska vara :)
Något som är bra när det regnar :) kom jag på i morse när jag tittade ut är vår gamla 745 som endast då blir  fin i lacken :) då ser den verkligen fin ut.
Men på tal om ved :)
Oj så mycke jobb - men så rik jag känner mig - och jag kan gå och små le mest hela tiden när jag håller på med veden - fast min rygg brukar pajja - så känner jag mig rik - och lugn för nu finns det värme till detta hus i ett år framöver - sååååå härlig känsla är det .
Och denna sommar började bra när jag redan har det hemma :) :) :)
*
Tennbroderie !
Nu har jag fått fram min trälåda som det står vildhasses korvlåda på ? undrar varför och vart jag fick tag i den ifrån ? så nu blir det lite armband gjorda - mellan all stickning - men jag är sååååå ringrostig.
Och som allt annat men mycke i mitt liv så har jag lärt mig det själv med en del tips om hur från sånna som kan :) så som dom antagligen gjorde förr - ja då lärda man varandra - nu för tiden måste man gå kurs !
Ska bli kul att sätta igång - nån gång mellan ved kastning då förstårs :)
*
Mitt köksbord är belarmat - hm fick röd rand under det ordet ? men nog heter det nått sånt ? iallafall så är det nu så fullt av allt jag håller på med så jag får snart inte plats - inte resten av familjen heller :) 
Om jag skulle behöva en plats där jag kan ställa ett mycket stoooort skrivbord - japp det skulle jag allt .
Men ?
Vart jag ska ha det ? ja int vet jag :)
Min Bärbara - haha - som min kära sambo skrattar åt och säger att den tar mer plats än en stationär - alltså - jag är såååå tacksam att jag fick ärva den av min älskade dotter - mycke :) - men han har liksom snart gjort sin tid - liten och nätt japp - men när man måste ha en frysplatta höll jag på att säga skrev jag :) kylplatta så blev den liksom så stor att jag inte ens får ner den i ryggan som jag brukar ha haft då på den tiden jag tog den med ibland :) för utan den så stannar all verksamhet - som min foto lärare sa - skulle tro att den är full i Lb hår kanske :) och sen måste jag ha tillgång till ett kontakt uttag - japp för batteriet har allt gjort sitt också .
Sen har jag alla mina foton (ca 80 000 ) eller vad det var haha på en gammal hårddisk som liksom måste hänga med för att allt ska fungera när jag arbetar med allt - och den hårddisken oroar mig - japp - för den liksom nästan dömde han ut min fotto lärare - oj jag blir nervös över att den ska hinna pajja innan jag får fram pengar till en ny - för tänk om jag skulle bli av med alla kort jag tagit - oj .
För efter allt levande i detta hus - så vid en eldsvåda skulle det vara nr 2 att ta med sig -  denna hårddisk .
Så här behövs det nya el grejjer - av alla sorter - hm men prio ett i en familj är det ju int .
Så när allt detta finns på köksbordet och mina pärmar och alla mina antecknings böcker - alltså anteckningböcker ! skrivböcker ! har alltid haft en otroligt förkärlek till sånna - men det ska vara en sån där sort med liksom mjuka pappers sidor - som all text och krummelurer  liksom sjunker in i - och det ska helt vara en viss sorts pennor också - som gör texten lite tjock och mjuk ! tycker inte om pennor som ger en spretig text .....detta är viktigt för mig - och när jag väl hittar rätt - då är jag salig haha - detta vet dom som brukar vara med mig och handla - jag liksom fastnar vid skriv böcker haha- så sånna ligger det överallt på köksbordet - dom har olika uppgifter alla :) jag skriver dagbok just nu i sånna där skolskrivböcker man hade vid fin skrivning ni vet - tyvärr fanns dom inte i blå framsida :) ni vet sånna där som Emils mamma skrev i :) men dom är gröna - och jag är glad att jag fann dom tillslut :) Globe i Ludvika en mycket bra affär när det gäller mina behov.
Så nu är det fullt .
Så inom snar framtid borde det bli en bättre plats för en sån som jag .
jag tar liksom plats .
I soffan en ganska stor hörn soffa - så är det jag och min sköna sov plats :) plus mina stickningar - som jag har på gång och sånt som ska göras - och mina  Lb flickor - som finns intill mig mest hela dagarna - Tilda ska vara där jag är - hon ligger alltid på mina fötter som nu när jag är vid datorn - och nedanför mig i soffan - brevid mig ska Tania ligga - hon gör allt för att få den platsen - hon ska vara hos mig - Tyra hon liksom ligger brevid men håller sig samtidigt lite undan - hon tycker jag är lite otäck ??? opålitlig - hon har inte riktigt kommit underfund med hur jag är ???? Tai hon bara klämmer sig ner - så liten hon är haha vilket underbart gäng - och ibland dessa Lb flickor - finns våra gamla katter Zingo snart 16 år och Johanna 14 år som också vill vara med .
Husse :) han har en egen soffa :) - men han får allt dela den han också ibland .
Tänkte igår att detta skulle fotograferas .
Underbara djur.
Så ingen tror vell på att jag någonsin skulle klara mig utan djur .
Inte ens jag själv.
Men mängden ska allt bli mindre med tiden .
Nä nu ska jag försöka ta mig ut med dessa fröknarna Lb .
På en fuktig skogspromenad.
Sen vet alla vad jag ska göra med min fredag.
Ha en fin helg alla där ute :)
***

Det lilla Fina Barnbarnet.
Har nu fått ett namn.

Line Siw Anita Kullman

Blev det :)
Line som betyder - Liten Ängel .
**





Inga kommentarer: