söndag 27 oktober 2019

Tiden rusar förbi


Så mycket foton det har blivit genom åren .
Önskade att jag hade haft en sån kamera som jag har nu när barnen mina var små .
Som tur är tog jag lite foton ändå hade en liten kamera av nå slag .
Men så kul det skulle vart att haft dom med på en massa "bättre" kort.
Sitter och minns alla mina underbara fyrbenta vänner .
Känner saknaden och sorgen att dom är borta .
Men !
Jag måste tänka att jag var priviligerad att fått haft dom hos mig .
Att dom valde mig :)
*
Många människor har också passerat .
Men dom flesta som inte finns runt om kring mig finns på jorden fortfarande men inte runt mig.
Och vad det beror på ? ja det vet jag inte riktigt .
Det är nog jag en hel del .
men också dom , för vissa människor finns kvar och dom kommer troligt alltid att finnas kvar .
Dom är mina vänner :)
Livet på jorden är kort , och man ska vara rädd om dom som vill dela tiden med oss här.
Alla är vi krångliga nån gång ,men det kan man förbi se om man tycker om en människa.



Berta 


Tyra 



Berta 


Mitt gäng som växte och växte tills det var 6 stycken samtidigt .
Så på det här kortet fattades Tilda .
Vilket gäng oj ! vad jag tyckte om dom 


Flisan och Tischa


Vacker rumpa på en midsommar häst från Hedby 


Tror detta är en norsk liten valp efter Benkei


Brigantia


Sabinas fina pumpor när dom bodde på Utmålsvägen 


Ett kärt gäng på en Lb träff i Hedby 
Saknar mina träffar , men dom sista gångerna var det inte många själar som dök upp ?
Så då känns det inte lika kul att hålla igång nått.
Men !
Det kommer troligt att bli en Lb träff om året , och det blir troligt ihop med Hasselkranz i Hedby 
:)

Zorro
Denna leende pojke 
Så härlig


Tilda 
En av dom käraste hundarna jag haft
Hon är mig så otroligt saknad
Att det gått 1 år sedan hon fick gå över , är helt otroligt när jag tänker på det känns som igår tyvärr.


*
Igår var det en sån där härlig dag !
Vi startade ganska tidigt med bla rengöring av bilen både utvändigt och invändigt.
Härligt att få till det innan vintern 
Sen på samma ställe vi var och gjorde rent bilen , nämner ingen plats ;)
Så la husse några gömmor , som jag och hundarna sen fick leta upp
Pennie har inte sökt nått sen KM då hon fel markerade tre banor ????
Jag började med Znö , hon har inte sökt på länge och var lite seg i vad hon skulle göra först , men kom igång dom sista tre söken , var nog när hon kom på att det var så god belöning ;)
Skulle ha startat henne på en doft grej före själva söket .
Pennie tog dom ganska snabbt alla fyra och markerade så bra :)
Så jag tror till och med husse var imponerad :)
Ja :)
Så kul om hon gjorde så på en tävling också 
För hon kan .
Och oj vad hon sniffar ljudligt 
Och blir tyst när hon hittat doften .
Undrar hur hon tänkte på KM när hon bara markerade ?ingen eukalyptus doft i alla fall :)
Så nu kändes det som om dom tyckte det var rätt kul , och blev nöjda hundar efteråt .
Så nu blev jag lite sugen igen .
Synd att det är vinter snart , tycker det är trist att stå ute och frysa faktiskt , mer bekväm med åren 
Och vill verkligen vara med på Annelies NW i Ludvika men svårt att få det att passa hm 
Helgerna har blivit så heliga ...med familjen 
*
Sen fick jag samla alla mina tre barn :) 
Så glad för det , alltid så svårt att få ihop dom ,och mina barnbarn.
Så mysigt att ha dom alla omkring sig .
Så här nu i efterskott skulle jag ha kunna tänkt mig ett gäng fler , ja faktiskt , skulle vell ha skaffat mig några barn till när jag ändock var ingång.
Som ger en så mycket :)
Får hoppas jag hinner uppleva fler barnbarn i stället :)
*
Familjen betyder så mycket för mig nu för tiden , det är dom som står mig närmast .
och jag lägger mest tid på dom när jag är ledig , sen är det också svårt i ett stressat liv.
*
Nu har det snart gått en vecka med sjukskrivning en del och ledighet .
På Tisdag ska jag igång igen , försöker vänja mig vid tanken .
Det måste ju gå , svårt att leva helt utan lön det funkar mycket dåligt, så det är bara att dra igång livet igen och hoppas jag håller ihop.
Jag har mycke tankar om att äta rätt , att i bästa fall gå ner några kilon , eller åtminstonde behålla den vikten jag har , det är nog en del av min sjukdoms bild att jag inte kan släppa detta med viktnedgång.
Det gör att livet blir lite jobbigare .
Jag skulle önska att jag fann en livsstil som höll hela tiden .
Jag är vell inte den mest osundaste människan på jorden , jag äter mycket grönt varje dag , jag motionerar så gott som varje dag , jag tränar minst två dagar i veckan på gym .
men !
Min last är att äta nått framför tv .
det är mysigt och tröstande 
ja faktiskt 
Snacks på helgerna och då vill det gärna bli fr,lö,sö tyvärr , fast jag alltid har målet att bara äta snacks en dag i veckan .och vad älskar jag då , jo ostkrokar men så tokig jag är i dom .
Men så icke bra .
God mat vill man också stoppa i sig på helgerna .
Tur att jag jobbar lite helg så det inte blir varje helg :)
När jag är på Gymmet tänker jag ofta att det här kunde jag göra varje dag .
Men det är just att ta sig dit som är grejen som bromsar 
För blir så pigg och mår så bra när jag har gymmat 
Lika när jag fastar oj så bra jag och min kropp mår då 
Men !
Oj halv ångest inför dessa dagar , du ka ju bara äta 500 k 
Funkar rätt bra , men inte när jag tränar  , så då har jag börjat funderat över 8:16 fastan om den skulle funka ? 
Men då funkar den dåligt när jag jobbar och när jag tränar ?????
Så himmlans svårt att få till nått fungerandes.
Är ju mer och mer forskning på att fasta är riktigt bra för våra kroppar , för så ofta som vi stoppar nått i hålet i ansiktet nu förtiden var nog inte tänkt så , vi hinner inte bli hungriga, och känslan att vara hungrig gör mig lite rädd ????? varför ?
ja jag vet inte , jag kommer inte gå under för att jag är lite hungrig i bland utan att stoppa in nått i hålet 
Magkatarren är nog en del av min rädsla , vet att när jag vart som sämst kunde jag inte vara utan mat för länge , för då blev jag sämre !
Så kan vara nått sånt som spökar i min hjärna när det gäller hunger.
Nä jag växte upp , var inte maten det viktigaste , lät dumt , klart man åt , men man gjorde inte det som man gör nu , alltid vart petig på mat när jag växte.
Och det var inte så mycket socker , på sin höjd nån bulle , och jag som var otroligt smal , fick inte i mig så många av den varan heller , fast min mor bakade mycket goda bullar .
Kommer ihåg min pappa som knorpade i sig okokta makaroner framför tv , eller ibland popcorn.
Vet att det var nått jag också gjorde som vuxen .
Skulle ha fortsatt med det , eller kanske popcorn det är ju en bra vara .

Jag var så smal och blev lite mobbad , inte så det var svårt att leva med det men tillräckligt för att det inte var ok .tills jag blev tonåring och inte mycket rådde på mig , åtminstonde på utsidan märktes det inte .
Så min hjälpsamme påhittiga mor kom på att hon skulle hjälpa mig gå upp , bakvänd kalori räkning , vet att jag skulle dricka grädde ,gud så äckligt !
Men det funkade inte jag var smal och förblev det fram tills jag slutade röka och blev äldre , och blev att älska kryddor och feta såser ,snack mm sånt som jag aldrig åt som barn , jo på Julafton , Påsk på sin höjd.
Så ja man äter säkert fel , och stoppar i mig alldeles för mycket.
Kom att tänka på , då när man var ute och åkte runt med killarna på byn , och vi var i stan och dom andra i bilen , vilket var några stycken , skulle äta mat på någon korv kiosk, alla skulle äta utom jag , som inte var varken hungrig eller sugen på nått , och hade vell inga pengar heller på den tiden .
Men en vän i bilen tyckte att nått skulle vell jag ha , han skulle bjuda .Ok då sa jag köp en påse ostkrokar :) :)
Det fick jag höra sen i många år , att jag skulle ha en påse ost krokar :)
Vet första gången jag åt en bit av en Pizza , tyckte den var skit äcklig på ren svenska.
Glömde till och med bort att äta under dagarna , hade så fullt upp med annat , tänkte inte på mat .
Önskade att det kunde komma tillbaka .
För då hade jag banne mig sundare hållning till mat än vad jag har nu .
*
Ha en bra dag !
*










Inga kommentarer: