torsdag 24 oktober 2019

En del av mitt liv


Dom är mina bästa vänner här i livet .
Dom vill verkligen vara med mig hur jag än mår.
Och dom verkar tycka om mig hur jag än är .
Mina underbara Fröknar 
:)

Inatt har jag sovit uselt igen ?
Suck ! 
Undrar varför det då ? är det för jag är mer i psykisk obalans, eller ?
Vaknat titt som tätt , varm inte så där äckligt svett rinnandes men varm.
Inte kunnat somnat om vänt och vridit på mig , med huvudet fullt av tankar.
till slut började jag bläddra på Fb idiotiskt då kan man verkligen inte sova.
Sen läste jag Rån och Rön ;)
Började prenumerera på Readly i går , så nu har jag massor att läsa ,men kanske inte så bra mitt i natten .Ja så vid halv sju tyckte jag det var nog gick upp.
Släppte ut hundarna lite så där halv vaken , och vad hade jag glömt jo att larma av !!!!!
Ok full fart tillbaka till av och på larmnings knapparna , hur jag än gjorde med min blipp eller med min kod så fick jag inte av den !!! PANIK !!!
Min räddare i nöden min man kom farandes ner för trappen .
Han fick av det tillslut ?
?
Men nått som inte verkade funka riktigt som det skulle ?
Verisure skulle kolla och uppdatera . så nu borde det funka som det ska .
Oj !
Vilken morgon 
Vilken start 
Men om någon ska ta sig in i vårat hus så kommer dom inte att göra det obemärkt.
det kan jag lova.
För vilket ljud och det kändes som om det ökade hela tiden .
*
Brukar säga till folk genom åren att vänta till dom blir 4 år hundarna .
Då har dom äntligen börjat att förstå sig på oss :)
Eller kanske lite åt andra hållet också att vi förstår dom .
För då !
Är det som om man alltid har hört i hop.
Och allt det där som man aldrig trodde skulle fastna under träningar ,helt plötsligt sitter .
Jag säger inte att dom är fullärda och super lydiga nix , men samhörigheten har nu verkligen fallit på plats. Det är dom och jag , och dom är underbara , fast dom gör mig galen i bland ;)
Så mycket saker dom har för sig .
Sånt som man kan gå och le åt en halv dag minst och varje gång man tänker på det :)
Pennie 



Jag har haft lite dåligt samvete över att jag inte kan /vill ta henne överallt på promenad , hon är ju lite svår vid hundmöten ,så ja vi går i "våran" skog olika vändor ,finns flera ,med olika längder.
Igår när jag skulle ut på hennes och min morgon promenad , passade jag på att återvinna dagens ranson vid våra soptunnor som står utanför våran gård (på Kommunsmark!!!men det är deras på fund ,så ville hon inte med ut dit , hon ställde sig bakom grind stolpen och kikade på mig, när jag var klar , slog igen locket , vände hon direkt på hasen och drog iväg in mot skogen :)
Alltså , ja jag tog en tur här om dagen ner på byn med henne , trodde hon tyckte det var kul , men nä så verkar det inte , hon vill gå i sin skog :)
Så bra för oss bägge då :)
Jag låter henne välja väg många gånger själv , för att hon ska få tänka lite själv och så att hon inte bara hänge rmed, i början var hon lite osäker på vad jag menade och vi kunde stå länge i stig korsen , innan hon tog nått steg i nån riktning , och jag lät nått lyckligt att hon valt det hållet, och hon travade på . Så höll vi nog på några gånger , men hon fattade fort , hon är så smart min Pennie , hunden som tänker :) , nu brukar hon gå in på nån stig , men frågar mig med blicken om det är ok , och jag godkänner , det blir så bra ! och hon travar på.
Dom som säger att man ingen motion får när man går med en hund , har ingen Pennie .
Oj vilket tempo hon håller , och jag försöker hänga med så gott jag kan längst bak i tre meters kopplet , har gjort mycket så för att hon inte kan vara lös överallt, så hon får känna sig lite fri fast i koppel .
Så jag är bra mör efter våra vändor , vi springer nästan :)
Skönt för min själ.
Detta är en av mina "självmedicineringar".
Och gym , var upp på Grängesbergs Aktivitets klubb igår .
Körde att halv jobbigt pass på en timme.
Skönt , man frigör endorfin ,mår bättre efteråt.
Så efter att gått mer än 1 mil och tränat på Gym kändes det riktigt bra , jag kände mig gladare .
Så skönt 
Åter igen om jag fick vara hemma och självmedicinera mig så bra det kunde bli , åtminstonde bättre.
Men ingen har råd med det .
*

Min samtals kvinna , hon är så bra , har fixat nu så jag fått en annan läkare :)
Så nu ska jag kontakta vc får se om den här läkaren kan hjälpa mig på nått sätt .
*
Förr var jag mer i maniska läget ,eller vad man ska kalla mina hög lägen på energie och lust till allt.
Och då var det färre låg tillfällen, nu är det tvärs om ,och jag vet verkligen inte om jag tycker om det ,nä jag längtar till nått högläge kunde kicka igång.
Jag liksom fastnar i att vara låg , gör bara det jag måste sen finns ingen lust och glädje vilja till nått annat .Är det denna fb övergångsålder som krånglar ? eller är det min sjuka sköldkörtel .
Hoppas läkaren den nya är människa att kunna hjälp amig .
Håll tummarna ni där ute .
*
Gick och plockade här en dag , hade en nära vän i mitt öra , Znö är jämt nån stanns så jag ser henne.
Helt plötsligt fick jag synd på Pennie och tänkte men är hon inne ? vart är då Znö.
Jag letade lite överallt och det började snurra har hon hoppat över staketet eller vad har hon tagit vägen ??? Pennie lyfte på huvudet och såg ut som om hon lyssnade på nått ? då kom jag på att jag vart i garaget , och ja mycket riktigt där bakom dörren i mörkret stod hon .
Men stackars undrar vad hon tänkte när jag släckte och stängde dörren ????
Hon var bra glad att hon fick komma in .
Pluttan 

*
Tänkte att terapi för mig kan nog vara att sätta mig och rensa mina foton .
Har över 80 000 bilder på en hårddisk och säkert mer för det var några år sedan en lärare på en foto kurs sa att det var ca så många .Så jag har att gå igenom mycke skräp säkert .
Så jag satt mig lite halv ivrig och skulle rensa alla mappar .
Bara det att jag fick inte igång hårddisken , en sån man har bredvid.
Oj !
Paniken kom ,vad händer nu en stor del av mitt hundliv ligger på denna .
Och en massa annat jag upplevt sedan ca 1994.
och jag har sagt /tänkt många gånger köpa en ny , en till så jag inte har det bara på en .
Men som mycke annat så blir det inte av .
Försökte få igång den , den hoppade igång i mellan åt , men la av , försökte få in så mycke som möjligt på min son s externa hårddisk men gick inte för det bröts hela tiden .
Jag ringde runt till vänner som kanske hade nån ide 
Ringde min räddare min man han hade hört om någon i Saxdalen ?
Smeserver.se Saxdalen
Så jag ringde dit och berättade mitt problem .
han sa kom du ska jag hjälpa dig , oj kan han tro ? verkligen hjälpa mig , tänkte det blir säkert dyrt ,men är värt så mycke att få ut mina kort .
Så drog iväg till en liten butik i Saxdalen , vart en affär där en gång i tiden . Så enkelt det såg ut ! han plockade ur innehållet i min hårddisk och stoppa in den i ett nytt skal, och allt blev att funka .
Alltså oj vad han gjorde min dag :) 
Och sen säger han , jag tar bara betalt för skalet ? 
Vilket kostade knappt 300 ,om jag hade träffat på rätt så lycklig .
Där fick han en mycket nöjd kund .
Så !
Nu ska jag köpa mig en ny hårddisk så jag åtminstonde har två ,till att börja med , blir säkert fler .
För säkerhets skull .
*
Efter det träffade jag mitt ena barn och hennes små .
det är också en lisa för själen .
6 åringen har blivit en fena på kortspel , så vi spelade kort :)
Så kul ! det gör jag gärna fler gånger .
Ska allt lära henne nå fler kortspel ;)
Mina två fröknar var med , dom skötte sig så bra , ända till skatten Gustav visade sig i dörren , då tänkte Znö rusa efter honom , fick precis tag i hennes halsband .
Då kom hon av sig , men kände i kraften att hon var å väg ,laddad .
Hm nu är jag kanske mindre poppis vid Gustav , han brukar gilla mig .
*
Nu måste jag vila en stund är så otroligt trött efter denna snurrandes natten .
*