måndag 7 oktober 2019

Höstdag 2019


Solhattarna är till och med vackra när dom håller på att vissna.
:)



Höst 
Ja den här hösten har varit svår , kallt ute så man vill inte vara ute , eller annars regnar det 
Men tror jag fått till det viktigaste inför vintern.
Resten får jag ta till våren .
Bara husvagnen som ska göras i ordning till vintern...
Kvar






Min fotto hundkompis
Znö
Hon kan ju gå lös på dom flesta ställena , och är hon i koppel så drar hon inte bara så där.
Så man slipper vara rädd att man ska fara i kull med kameran och allt .
Pennie
Är mindre ämne för det ;) hon kan verkligen sjoa på , när hon är i koppel och henne kan man inte ha lös varsom .
I morse tog Pennie sin matte på en rejäl full i fart vända genom skogen .
Där fick jag min träning denna dagen 
:)
Men inte en chans att man kan fotta i den farten ;)
Tänk ?
Dom enda hundarna jag haft som dragit i kopplet är dom som dragit från början , ja hur menar jag nu ?
Zicko som vi tog hand om vid 8-9 mån han drog som en tok i kopplet , vilket han hade fått gjort i sitt tidigare hem , det tog en massa träning och envishet för att han skulle kunna gå någelunda i koppel .
Men det satt kvar i ryggmärgen att man kan komma fram om man bara drar på ...
Lika så min lilla fröken Pennie , hon drog också i kopplet så liten hon var när hon hit kom .
Nästan så jag tänkte backa ur när jag hörde att hon drog i kopplet , för av min erfarenhet så har dom en gång eller troligt flera gånger kommit fram eller dit dom ville genom att dra i kopplet så har dom då på direkten redan fått in att man "kan" komma dit man vill bara man drar på .
Så då finns det där i deras känsla.
Däremot en hund som aldrig kommer någon stans om den drar i kopplet har ingen sån känsla inför att dra i kopplet .
Så jag har varit noga med att mina hundar som jag haft direkt från början aldrig kommer nån stans med att dra i kopplet , och fått hundar som verkligen aldrig drar i kopplet 
Och då gäller det också vid valp , ingen drag känsla ska infinnas , då får man följa med om det går undan :) så inte kopplet blir spänt.
Men som sagt Pennie hon kan allt dra hon ….men hon kan gå jätte fint i kopplet också .
Och jag har lärt in kommandon som gå bakom , funkar jätte bra om hon kommit in i något drag , och man får svårt att bryta det , gå bakom , visserligen kan hon hänga i mina hasor om hon är väldigt uppe i varv , men det funkar :)






Znö 
Jagade bort en joggare i skogen .
Tyckte hon 
Men hon springer "bara" emot dom gör en lov och kommer tillbaka .
Hon är så rädd för folk så hon går inte fram .
Hon jagar bort dom , är nog vad hon tyckte hon gjorde.
Men !
Det kan inte dom som möter oss veta oj !
Så inte så bra , men hm vill ju ha henne lös i skogen .
Som tur va r så va det en bra joggare ;) som tyckte att det inte gjorde nått
:)





En del av våran promenad skog .




Pennie
Hon är sken dräktig , hoppas jag ? hon har liknande symtomer som hon haft förut vid skendräktighet , bara det att nu är det etter värre och lång dragit hm 
Hon är fantastisk kelsjuk med alla som vill kela med henne .
Och det är inte allt för många för det bara rasar päls från dom bägge nu.
Man blir hundhårig bara genom att titta på dom .
Hon bäddar också sin bia bädd så den snart faller i bitar, hon gräver i trädgården suck, och behöver ingen mat ….
Det är vell det tristaste att hon inte äter , hon bara bär omkring maten , och gräver ner den i bia bädden och ute , ja det där med ute ,tror jag dragit hit en räv hm ?
Tycker det hållt på länge , hoppas det går över snart så hon blir som hon ska vara .
*
Hon är så påhittig min Pennie .
En riktig tänkare .
Här om dagen när jag höll på att städa, kom jag på mig själv med att jag verkligen hade släppt in och ut henne hur många gånger som helst.
Då kom jag på vad hon höll på med 
Jag matar Duvor , Nötskrikor , Skator och en massa andra små fåglar .
Dom tycker Pennie om att jaga bort från gården .
Hon rusar ut genom altan dörren , och skrämmer i väg dom .
Men sen blir det vell för trist för henne , för då har dom flygit bort och inte är dom så dumma att dom kommer tillbaka medans hon är ute .
Så då har hon kommit på att om hon går in så kommer dom tillbaka efter en liten stund , så då ska hon in ,för att sen bli utsläppt igen , så kan hon jaga fåglar jätte länge :)
Ända tills hennes förvirrade matte kommer på att oj vad händer :)
*
Hon gjorde nått liknande med Rådjuren jag matar på vintern.
Hon kom på att sitter jag still , så kommer dom fram till staketet där jag matar dom , sen kan hon jaga iväg dom ,fast ibland satt hon länge och tittade på dom .
:)
Otroliga på hittiga hunden .
*



Inga kommentarer: