torsdag 10 oktober 2019

Katten Johanna

Johanna
Skulle ha blivit 21 år i mars

Känner att jag måste på något sätt berätta om denna lilla varelse.
Hon hämtades på Källfallet i Grängesberg , för ca 2o år sedan .
Hemma hos min mans kusin Lena 
Vet att hon nämnde att Johannas mamma var en mycket bestämd katt .
Dom första åren var det bara Zingo halvsiames hanen vi hade som gällde , ja dom höll ihop i vått och torrt hela Zingos liv , han blev ca 17 år .
Sista tiden i hans liv var han lite virrig , min lydiga katt som alltid kom på en vissling, kom inte längre ?
Så fick man släppa ut Johanna , då gick hon och hämtade han .
Hon putsade och tog hand om han .
Första åren efter Zingo var det Jörgen som gällde hon pysslade om han på olika sätt .
Sen flyttade hon över den sysslan på Kim .
Riktigt intensivt , flyttade nästan in i hans rum .
Hon har även varit ganska så besvärlig väldigt bestämd och mycket tjatig i ljud av olika slag , högt och bestämt.
Kim tröttnade på henne , så han började plocka ut henne ur rummet och stängde dörren .
Då tyckte hon att matte skulle tas om hand. och då ska ni veta att hon inte hade brytt sig speciellt mycket om mig före .
Zingo var min katt .
Johanna brukade ligga på husses mage vid sängdax och även vid tv soffan , men nu kom hon på att hon skulle ligga vid mitt huvud på nätterna, hon den otroligt lilla katten vägde som frisk ca 3-4 kg tog upp halva min säng, jag har fått legat väldigt trängt i flera år nu , och vände jag på mig på natten så fick jag en hel katt päls i ansiktet och en högljud protesterande Johanna .Vad jag tog mig för friheter.
Och skulle man gosa lite med varandra fick man i princip flytta ur henne ur sängen.
Hon blev mycket förnärmad .
Hon var min vakt katt , ja hon vaktade mer än hundarna tillsammans, kom hundarna för nära sängen och mig i sängen , då pratade hon högt och patrullerade säng kanten .
Hundarna tordes inte trotsa henne.
Vi försökte ta hem en ny kompis åt henne när Zingo gick bort , och vi tänkte hjälpa en katt från katthemmet samtidigt , en hane så fin med nått orientaliskt i sig , han var super mysig , men se det gick hon inte med på , jag försökte ha dom tillsammans på övervåningen för att dom skulle vänja sig med varandra , glöm det hon "tuggade" sönder hönsnätet och stack ner till undervåningen , hon flyttade ut i tvättstugan.
Hm 
Så vi var tvungna att lämna tillbaka han :(
Han fick ett annat bra hem sen :)
Men det var bara att inse att någon mer katt kom inte på tanken så länge hon fanns i huset .
Mycket bestämd, vi hade samtidigt som Johanna tagit en kattunge till en halvsiames/skogskatt Zephir.
Gick jätte bra när dom var små dom lekte sönder vårat hem saker som gick sönder för att dom två for omkring som tokar, nu när jag skriver detta så blir jag att tänka på att Johanna mobbade kanske Zephir redan då ???och jag trodde dom lekte.
För sen mobbade Johanna ,Zephir resten av Zephirs liv , så Zephir bodde i bi delen av huset . Jag tänkte många gånger att Zephir kanske borde haft ett annat hem , men hon blev kvar , hon blev ca 14 år .
Hon körde med oss , på olika sätt , men värst med Kim , hade han dörren stängd så satt hon sig utanför och skrek tills han kom och öppnade.
Då fick han följa med henne och se vad hon skulle ha hjälp med , byte i lådan ,mat ,vatten osv
Hon kunde också sätta sig nästan på hans tangent bort om han inte brydde sig .
Hon kunde sitta i trappen ner från öv och ropa på han , då fick han komma och hon skulle åka på hans rygg till maten i köket på bänken .
Hon kunde verkligen få alla att göra som hon ville .
Hon hade en egen Cheese Balls påse en liten en , den var hennes hon skulle några såna varje kväll det sista året , hon slickade av det som var utanpå bollen , höll fast bollen med klorna , när hon sen var klar viftade hon liksom iväg bollen , så det kom Cheese Balls flygandes , det lärde sig hundarna så dom bara väntade .
Dom brukade sno bollarna direkt hon slutade slicka på dom .
Mot kvällen satt hon i trappen och ropade på oss , mest på mig , att jag skulle gå upp och sitt/ligga i soffan , hon låg inte i min soffa ? utan låg på sin kudde med filt över i Jörgens soffa ,ja vi har varsin :) , där låg hon sen och hade koll på mig , man skulle ha spelat in hennes miner om och när jag reste mig från soffan !!! då blev hon fb , hon behandlade mig som sitt barn sista tiden .
Hon kunde sitta och stirra ut mig tills jag gick och la mig i sängen om kvällen .
Och gillade inte att jag var på jobbet .
Kunde vara bra besvärlig under såna nätter , var nog nära många gånger att hon skulle ha blivit utkastad ,under sina ropa på matte nätterna , hon kunde verkligen låta.
Hon var en ute katt , men inte sista åren , då höll hon sig inom staketet, hon var smart , hon gick sakta omkring då jagade dom henne inte , Pennie var bekymrad när hon var ute , hon gick efter och höll koll på henne .
Men !
Nu är hon borta den lilla bestämda
Och hur jag ska klara mig utan någon som håller ett vakande öga på mig ? det vete tusan .
Nu är bägge mina "övervakare" borta Tilda och Johanna .
Jag kommer bli alldeles vilsen .
Och det sista djuret ur den "gamla" flocken är borta . känns sorgligt i min själ.
Mina fröknar , ja dom tar ju jag hand om .
Johanna hade troligt fel på njurarna, hon fick förstoppning , magrade ur vägde idag 2.14 kg , hon hade troligt vätska i lungorna det droppade ur vätska ur nosen när hon somnade in , så ja det var verkligen dax för våran lilla Johanna att gå över till andra sidan .
Och ni som inte tror på ett liv efter detta , kan sluta läsa nu .
Men jag kände hur dom från andra sidan var med oss idag , dom stod lutandes över oss när hennes hjärta slutade att slå.
Somnade in så lugnt.
Hon ligger nu bredvid sin kompis Zingo, i alla fall kropparna ;)
Fröknarna undersökte noga hennes kropp , åtminstonde Znö ,Pennie stod på lite avstånd.
Så dom vet vad som hänt henne .
*
Det här var lite om denna fantastiska katt mer finns säkert att säga om henne .
:)
Vi kommer troligt inte skaffa någon mer katt nu , en hel del för att vi åker mycket med husvagnen under halva året , och ska jag ha en katt ville jag ju att den ska kunna gå och komma som den vill , men ! man läser så mycket otäckt som händer med djur man inte har full koll på , så nä , inte nu .
Men ! vi har haft katt sedan vi flyttade in här , och det är ju nu ca 25 år sedan , och före det hade vi bägge katt , så hur livet utan katt kommer bli ? det vet jag inte .
Framtiden får visa hur det blir.
*
Jag bad Johanna , att kom gärna igen i nästa djur vi skaffar .
Kom på sen att ibland ber man om för mycket kanske :) tänk er hennes vilja i en hund ????
:)
*









Inga kommentarer: