fredag 29 mars 2013

Långfredagen

Ja vad ska man säga om denna dagen ?
Om man ?
Tror på vad som står i Bibeln.
Då gjorde han Jesus en otroligt stor "bragd" denna dagen .
Om det är sant det som står där - så visade han verkligen att det finns ett liv efter döden .
Å jag som älskar sagor - vill verkligen att Bibeln vore sann :)
Det vore fantastiskt 
Ellerhur ?

 *
Vaknade mycket tidigt denna mycket kalla Långfredagen .
Sitter vid köksbordet och plippar på datorn - med en hund vid mina fötter - den trogna Tilda.
Riktigt mysigt - hm - om man bortser från att hon helt nonschigt ligger och fiser.
Det tar liksom bort den där mysiga gemensam känslan :)
Hm 
Tänk ?
Vad skön känslan är så här en tidig morgon - när alla andra ligger fortfarande - och hundarna fått sin mat och  varit ute på gården .
Nu ligger dom och väntar lugnt på att det blir dax för morgon turen .
Det är en skön känsla av lugn.
Tai
Den märkliga just nu ?
Ja hon ? jag undrar om hon kan vara skendräktig - lite grann - för idag har hon löpbeteenden - hon ska fjäska för dom andra och rida på dom Hm och då var det ju så att hon löpte ju i januari nån gång där
Kanske det är hormonerna som spökar på min knepiga brud.
Men det där med att äta så mycke - nja det är överskattat.
Om det inte är något speciellt gott.
Och här serveras ju mest bara torrt foder 
Hon kanske har blivit en gormet heter det så haha på äldre dar
En sån där finsmakare.
Fats det stämmer ju inte in på henne som äter allt konstigt - ibland skulle man tro att det skulle behövas en munkorg på henne ute - för snabb som tusen är hon då om hon funnit nått som hon anser går att äta .
Hon gör nästan allt för att få komma in på toan - ja - för hon ska ha dom tomma toa rullarna.
Jag har gett mina valpar dom tomma rullarna som dom sedan har lekt med.
Alla utom Tai - ja för hon äter dom.
Ja så är det faktiskt - och det verkar inte bekomma henne - för ni ska veta att hon är ju snart 7 år och inte verkar det som om hon tagit någon skada av det - om man också tänker på att hon äter bark från träden - och pinnar - så är ju en tom toa rulle ingenting i jämnförelse.
Alltså ! man har många gånger tänkt ? att hon måste ha nått liknande som en getmage till mage ?
Visst i bland blir hon dålig - för det kan ju vara nästan vad som helst som slinker ner .
Men det är mycket sällan när jag tänker på vad hon sätter i sig - man går där i lugnans ro i skogen - och helt plötsligt knörper det till - och hon tar sig ett bett av något träds bark .
Hon är så snabb .
Men det är hon inte helt ensam om heller - fler av mina hundar har gjort det genom åren - någon sa att vilda djur ? gör det för att hålla värmen bättre ???? var det så tro . Eller kommer jag ihåg fel ? tyckte nu när jag skrev det att det kändes fel :)
Och ja det verkar så det lilla jag skummade igenom när jag Googla - och mina gör det bara på vintern .
Händigt.
:)
Här har jag - fast det är kallt och en massa snö ute - lite vårkänslor -  för mina Pelargoner har kommit i ny jord - och lite frön är satta - så det ser så mysigt ut i mina fönster - och nu kan man bara gå och vänta på att det ska växa .
Det hör verkligen till denna tiden på året .
Att det ska växa .
Tänk att lite nytt tyg i fönsterna också gör att mitt humör stiger .
**
Nu ska jag dra igång dagen .
Med promenad i det fina vädret - kallt - men soligt .
Hoppas ni alla får en fin Påsk.
Jag brukar inte vara allt för förtjust i Påsk kärring besök - eller rättare sagt är det mina hundar som jag blir tokig på - för dom blir som tokiga när dom här små söta kommer utanför dörren .
Så många gånger är jag en sån där tråkig en som inte öppnar .
För att inte utsätta någon för dom galna :)
Men i år !
Skulle jag vilja ha besök :)
Jag har laddat upp med Choklad guld pengar & Dumle klubbor .
Och kameran är laddad.
Hoppas det är ok att ta kort på Påskkärringarna ?
För det är nog lite så det liksom brinner i mig om - jag vill ta kort på en Påsk kärring :)
Jag kastar ut dom galna på baksidan om det kommer någon idag .
Så det så !
Hm ? 
Undrar hur man skulle framstå - om jag sätter upp en lapp vid brevlådan !
Vi vill gärna ha besök av Påskkärringar :)
Då kan nog någon börja fundera ? om den där galna hund människan har blitt mer än tokig - kanske ? Kanske hon ska mata hundarna?
Något extra till Påsk .
Nä usch jag bara spånar iväg.
Någon skylt blir det inte .
För mina grannar tror nog en massa om mig iallafall .
Och det får nog räcka så haha
**
Underbara lilla blomma .
Vad var det den hette på Norska ?
Det var nått gulligt.

Tussilago / Hästhov
***





Inga kommentarer: