fredag 22 mars 2013

Början på Teddy

 Här ! denna hög är början på Teddy.
Ni vet Mr Bens nalle.
Japp
Det är vell meningen att det ska bli en nalle i slutänden :)
En lite lång väg har det varit - först hitta jag mönster på nätet - på Engelska - och ok jag kan förstå en hel del  när man läser Engelska & hör den - men ska man förstå ett stick mönster - nja - jag kan ju knappt förstå ett mönster på svenska - så ni kan ju bara förstå.
Som tur är så har jag bra vänner - japp det har jag :) :)
Först fick jag mönster på norska hemskickat  :) 
Men nog för att jag har börjat förstå norska riktigt bra - ja faktiskt - i allafall i text :)
Men det blev ändock inte riktigt begripligt för mig .
Så en annan vän som har stickat sen hon var liten tror jag :)
Hon översatte - och gjorde ett mönster åt mig som hon sa - hon hade skrivit det så att till och med ett barn skulle kunna sticka denna nalle Haha
Och ja det var väldigt lätt att förstå - aldra helst sen hon förklarade det ingående :)
Och något förstog jag inte - så en arbetskamrat - visade mig hur man gjorde .
Ok sen var jag på väg - så nu är alla delarna färdiga .
Nu !
Ska dom bara sys ihopp och stoppas - stoppning fick jag också av en arbets kamrat - men visst har jag bra vänner :) :)
Men hon vännen som gjorde mönstret hon skrattade och sa - men lycka till ??????
Hm kändes som om hon menade något med det va Fniss ?
Inga namn nämna :) för jag har inte frågat om dom vill vara med i min Blogg med namn .
Så nu är jag iallafall på G - så snart kommer det bilbevis (Hm) på den färdiga nallen .
Tur är vell att hon den lilla som ska ha den - ja hon är ju inte äns född än :)
Så jag har en massa tid på mig - och sen när hon är född så har hon nog ingen nytta av Teddy på en gång .
Så jag ska nog hinna knåpa ihop den .
:)
Och på tal om det :)
Sååååå många gånger som någon har frågat hur det känns att bli mormor den senaste tiden - jamen det är ju knappt räknbart :)
Men klart jag tycker att det blir kul att denna lilla nya själ / person har valt att komma ner i denna familj .
Och vi alla får äran att lära känna henne ( hoppas det stämmer nu att det är en flicka :) annars får den lilla pojken ursäkta mig att jag kallar han för hon :) 
Tänk ? 
En helt ny liten människa .
Blir så kul att lära känna henne :)
Och klart jag vill bli en sån där mormor som jag har en bild i mitt huvud av - jag vill gärna hjälpa henne här i livet om jag bara kan på nått sätt .
En sån mormor vill jag bli - som hon ska känna att jag finns här om du behöver mig :)
Japp så klart jag tycker det blir bra att bli mormor :)


Annars !
Så ska jag tala om att jag gjort mina värsta jobbar veckor på schemat - men nu är dom gjorda .
Och inatt får jag sova hemma .
Och bara det är en toppen känsla .
Livskvalitet !
Att få sitta kvar i soffan ihop med min älskade familj - (Jörgen & Hundarna & Katterna :) :)
För den andra familjen ja dom har annat för sig .
Är sååååå skönt - att slippa dra iväg i mitt det bästa .
Ser jag fram emot .
Och 
I morgon gott folk - ska vi ha en träff ni kommer ihåg va!  i Blötberget - och som vanligt så har ingen anmält sig ????? eller jo det har dom nog ? för det brukar dyka upp folk fast ingen har anmält sig .
Jo det finns faktiskt sånna som verkligen har anmält sig .
Men sen finns det några som inte direkt har sagt att dom kommer ? men jag har mina aningar att dom dyker upp.
Eller hur det funkar :)
Men int gör det nått - för det är bara kul att att umgås med alla Lb folk och denna gången några inte Lb folk också :) :)
och så länge det dyker upp folk - så länge håller jag vell på med detta :)
Och vet ni !
I morgon ska det bli lite föraning på våren :) :) det ska bli omkring 0 och plus grader med sol :)
Och vi ska vara i lä - och grilla och mingla :)
Så oj - man kommer att få slita undan folk från den varma väggen i morgon Haha.
Eller vad tror ni .
Och 
Hon som bor där - inga namn nämna igen - har gjort i ordning en del så vi kan ha en fin dag .
Stooooooor KRAM till hon den där Blötbergsbon.
Ni vet vem .
Så i morgon vänner !
Intar vi Blötberget / Wettmountan :)
***
Nu ska jag fixa en del - och sen ska jag dra till Borlänge - för att handla Kol - nja int bara .
För här har det verkligen kännts den sista veckan att det är kallt ute fortfarande - för efter mitt gnäll med blöt ved som jag med risk för mitt liv fick balancera in och försöka elda med .
Så blev det värre - det ni .
Cirkulations pumpen gick "äntligen" sönder eller hur man ska säga - den har liksom varit på G - som min kära sambo redan visste - jamen det är vell bara att lyssna på hur den låter ????
Alltså bara för att jag lever med en massa maskin människor omkring mig - så fattar ju inte jag en massa om maskiner näpp - men ok den kanske låter konstig ? men vadå jag tycker att pannan låter konstig jämt :)
Så inte har jag hört nått - men iallafall så har den nu passat på att gå sönder - så satan vad kallt det är - knappt så man får upp värmen under täcket - mitt täcke - en filt - och Jörgens täcke - alltså när han är på jobbet :) och jag ska sova morgonen Haha . klart jag inte får ta det annars Haha
Och två katter - men dom är gamla och är själva en aningen frysna - nån gång har jag funderat om våran Zingo gått vidare när man kännt på honom så kall han kan vara ibland - så han är ingen riktigt bra värmare - utan där kryper han in unde rmina lager täcken för att han ska hålla värmen - så jag nästan funderade på om jag för en gång skulle - skulle låta mina fyra stora värmare ligga i min säng ???? men nja då tror dom vell att dom alltid får vara där - så jag slog det ur hågen också - men ok - när jag super frysen äntligen somnade - så då sover man bra i kylan .
16 grader är vell dagarnas temp .
Sen kommer min man hem och eldar och eldar - och till slut så är det iallafall 19 grader inne och det är helt ok :)
Så ikväll kanske det blir en brasa i öppna spisen :) :)
Då blir det säkert varmt och gosigt - om vi har någon torr ved var det också jaja.
Så ska iallafall iväg och köpa en ny pump idag :)
Nu måste jag sätta fart .
Ok jag ska bara slå ett slag !!!! eller hur man säger för programmet Light Room  - så himmlans bra - och nu när min kära dotter har lärt mig hur - på ett ungefär så ska det nog bli bra .
När jag har lagt in alla mina 80 000 kort så blir det säkert bra Ops !!!
Jo nått sånt var det - inte klokt - men det är säkert en massa dubbletter - så i slutänden så är det kanske 
40 000 - och säkert en massa jag kan kasta - som jag inte tycker - så det kommer att bli såååå bra - bara det blir klart .
Som allt annat .
Som min vitmålning :) men det tar sig det tar sig .
Ha en toppen helg !
Och hoppas vi ses i morgon .
****


Inga kommentarer: