tisdag 29 juni 2021

Mer om Pennie

 


Tog det här kortet på min Pennie
Men ?
Såg när jag tittade noga att hon ser verkligen så sorgsen ut :(

*
I går kväll , vi kom tillslut in , det blev våran tur .
Jag förstår att dom som har det mest akut , ska få komma in först , absolut !
Men vi väntade ca 5 timmar ??? men alltså i efterhand känns det inte klokt . Jag var fram och undrade hur det såg ut i kön , och det hette då att det var en före oss i kön . men ! vilket högt tryck ,dom har . Det kom nya bilar hela tiden .
Funderade ett tag på att åka hem , och komma tillbaka dagen efter .
Men 
Eftersom hon ännu en gång där utanför på gräsmattan , skrek till , utav att "bara" stå still , eller ev röra lite på sitt huvud ??? så kändes det inte som ett alternativ ! Så vi väntade .

*

Veterinären kände igenom henne ordentligt , böjde huvudet rejält åt alla håll , ingen reaktion . Klämde på ryggen , om det skulle kunna vara nått med Spondylosen , ingen reaktion .
Till slut provade hon att öppna käkarna på henne .
Då skrek hon till ?
Veterinären funderade på om hon ändock trots fint sår vid bort opererade ögat , om det kunde finnas någon inflammation där bakom , som kunde göra så att det gjorde ont när hon öppnade munnen .
det togs då blodprover , för att se om det kunde finnas nån inflammation eller infektion .
Hennes Lymfar är något uppsvällda men vet. tyckte inte det var så konstigt efter en operation .
Jag påpekade om hennes vätske samling vid nacken .
Men vet. förklarade att det inte blir "ödem" på det sättet , utan skulle i så fall ha fått det vid tex frambenen eller frampå bröstet .
Hon trodde att den "knölen" kunde vara en reaktion på injektioner hon fått .
Proverna 
Såg helt ok ut, inga tecken på någon inflammation .
Så här tappade hon helt sin teori .
Och kunde inte förklara vad som händer ?
Jag nämnde om ev trauman på hund , där jag nyss läst om att hundar då kan få käkar som "låser" sig .
För det skulle inte vara så konstigt ....
Pennie mår mycket dåligt när vi är inne på Djursjukhuset , hon blir otroligt orolig .
Dreglar , tungan blir super röd, hon vill inte vara intill nån , inte ens mig , hon lägger sig så långt bort från oss som hon bara kan , och när hon inte bara klarar av situationen , längre , faller hon i hop på golvet och försvinner i sig själv.
Så !
Jo hon kan vara traumatiserad ???
Hon har varit med om alldeles för mycket nu .
:(
men !
Den teorin tog inte veterinären .
Tänk ? jag känner igen det med människo läkare .
Så !
Hon hade ingen annan förklaring.
Utan vi skulle få åka hem , Pennie skulle få en injektion Metacam, och vi skulle få en tid inbokat, för sövning , och en ordentlig undersökning av hennes käke , och om dom då inte skulle hitta nått , så skulle det bli en skikt röntgen.
Och kanske det finns "nått" bakom inne i huvudet ???
?
Så inget besked blev det .
Efter 5 timmar och inget besked .......

Känns ? väldigt jobbigt .
Vidare igen .
Nya väntan och nya stunder för Pennie att må dåligt .
SUCK 
Hon fick med sig Metacam hem i flytande , som jag kunde spruta in under tungan eller vid kinden .
Men !
Hon blir verkligen super drogad .
och ja visst , om hon har så ont ,hela tiden , så klart det är bättre jo så är det ...
Men !
När jag sa ,Pennie nu åker vi hem , då kom hon ur sitt avstånds tagande tillstånd , och bara tittade på mig ??? frågandes , va ? va ?  
Får jag följa med hem ?
Upp kom hon i fart , ut med mig efter i kopplet, här kändes hon inte sjuk inte , kunde knappt prata med sköterskan i kassan , Pennie stod vänd mot dörren hela tiden med spänt koppel .
När vi kom ut genom dörrarna , rusade hon i full fart till bilen , till Husse och Znö , pussade på Znö , så glad att se henne :)
Hem vi for .
PÅ vägen spydde hon :( hon mår verkligen inte bra av detta Metacam ...
Dreglade så hon var alldeles blöt SKIT !
När hon kom hem var hon så drogad så det enda hon kunde var att lägga i kull sig på golvet, och i en konstig vinkel med huvudet somna .
Här var jag och husse och Znö helt slut och jag somnade ganska så direkt .
*
Idag !
Tyckte jag att jag kände i "luften" när jag vaknade , trots att hon inte kom nu heller med Znö och väckte mig på morgonen , men ändock en känsla av ett lugn.
Hon kändes lugnare .
Men hon har full koll på mig så att jag inte ska hitta på nått med henne .
Avvaktade med Metacamet , för ? hur ska hon kunna på nått sätt få i sig nått att äta om hon är drogad och spyfärdig ??? 
Husse fick i henne genom att "pilla" in tabletten Onsior i hennes mun , efter ett tag la hon ner huvudet platt å golvet , och tillochmed sov i bädden med benen rakt upp i vädret , så jo nog gjorde den effekt :) :) 
men !
Hon vill verkligen inte ha nån mat ????
Fick henne att ta en bit rå lever , lite rött kött , en kycklingsfot , och en frolic ....
Och lite vatten .
Oroande ? 
Varför vill hon inte äta ?
Är det för att , det gör ont i käkarna när hon ska tugga ? eller mår hon pyton ? 
Ja vad vet jag ?????

Dom ringde från Falu Djursjukus !
Fick en tid torsdag , klockan 7.30 , då ska hon "läggas" in för sövning , och koll av käken , och hittar dom inget där , så ska hon bli röntgad .
Blandade känslor , vill inte vara tvungen att lämna henne kvar ..... överge henne igen .
Men ! måste följa "linan" ut , och kanske få reda på vad som är fel .
*
Så !
Fortsättning följer 
*
Hon har legat mer på rygg i bädden / soffan , mer av slappnad , och jag har inte hört nått skrik på hela dagen ...
Men nu på kvällen hörde jag henne skrika till nere , tyvärr just då utan uppsigt .
????
vet inte vad hon gjorde .
Nu ligger hon när jag sitter här vid datorn , på rygg i deras soffa med ac igång .
*







2 kommentarer:

Mia sa...

❤❤❤

Anette sa...

Skickar stor krya på kram ❤️