tisdag 15 juni 2021

Historien om Pennie fortsätter


Igår !
Ja nu börjar det bli lång draget , mest för Pennies skull men även för oss andra runt omkring, mina nerver håller på att spåra ur .
Hon var så pigg och glad i söndags morgon , tog henne på en liten kort vända i skogen med super koll på att hon inte skulle kasta omkull sig och köra huvudet ner bland blåbärs riset . man liksom ser framför sig hur såret ska gå i sär och blodet forsa .....
Hon kastade sig ner ett par gånger men som tur är så går hon med det friska ögat först, så jag hinner få upp henne innan hon tar andra sidan .
Hon hade en massa sprin i benen , och jag lät henne löpa , med mig förstårs i koppel ändan , jag kunde knappt hänga med .
Resten av dagen stod jag dubbelvikt i trädgården för att äntligen med väder gudarnas välvilja och att jag hade en dag "ledig" , kunna ta hand om min vildvuxna trädgård , som det aldrig har funnits tillfälle till denna "våren" som liksom ute blev , att fixa där.
Mina damer låg i närheten hela tiden där jag var , dom verkar tycka att det inte är så lätt att hålla rätt på sin matte när hon ska vara överallt , och sämre än när hon är inne , då är det ju en massa väggar runt henne och endast en dörr at hålla rätt på .
Mot kvällen var Pennie helt slut , säkert utav olika saker , men , nästan o kontakt bar och ingen koll alls vad som hände runt om ? men visst hon var trött . Vem skulle inte vara det efter allt som hänt på sista tiden . Och hon har faktiskt tagit bort ett öga .
Men ! tyckte det luktade "sår" när hon kom mig nära ?
Och bulan var fortfarande stor och varm .
Så trots att Penecellinet skulle vart sista dagen på lördagen så tog jag eget beslut och fortsatte ge henne det under söndagen med .
Fick ingen kontakt med  FalunDjursjukhuset , bara ytterst akuta fall.
Undrar vad det är ??? typ nått ben som är av , eller magomvridning ...ok jo jag kom nog på lösningen dr själv :)
På måndag morgon kontaktade jag Djursjukhuset, fick en tid ganska direkt vid vet, i Ludvika , deras filial.
Försökte ta en temp , men min termometer hade lagt av , men ok den hade hållt länge och genom en massa hundar , fick den på Älvsjö mässans utställning nått år .
Vi köpte en ny .
38.7 hade hon .
Hade en tre kvart på mig , jag skulle ju bara in för att få en koll på såret , som såg fint ut på utsidan , men funderade som sagt hur mycket bakterier det kunde vara inne . Stack i väg i det jag stod och gick i , mina skogspromenads kläder , fulla i hår , tur jag åtminstonde hade en tunn långärmad på mig och mina "hundpromenad byxor".
Träffade Frida veterinär från Falun , som Pennie redan hade träffat , hon tyckte också att bulan var mycket svälld för att ändock ha gått en veckan sedan operationen , hon tyckte vi skulle åka till Falun på en akut tid , så jag fick bara ta Pennie in i bilen och dra till Falun , alltså den vägen är jag redan liten trött på . Min son fick ta hand om både Znö , Hedwig "svansbarnbarnet" och sin sjukskrivna far ;) tur vi har Kim som inneboende , han får ta ansvar för mycket , bra det då känner han sig värdefull trots lång tids arbetslöshet och om ! han är värdefull i massor , japp , i mitt "röriga" liv ;)
Väl där framme blev det ingen super lång tid att vänta , skönt det , hon vägde förresten fortfarande 44 kg så ingen mer nedgång ??? (mer om det sen )
Vet tyckte också att det var bäst att kolla sårets innehåll ordentligt .
Så åter igen var jag tvungen att lämna henne kvar , och nu förstod hon direkt dom kom med inläggnings kopplet :(( så ledsamnt att inte kunna förklara , hon började skaka och dregglade i massor :( och tungan blev super röd , tydligen ihop med dregglandes och stressen att den blir så ?
Så hemskt att inte kunna ta han dom henne ......själv
Hur lång tid ? ja några timmar , en tid som kändes så dumt att bara åka hem till Grängesberg och vända på , tar ju ca en och en halv timme .
Vet , föreslog att jag skulle åka på IKEA eller Kupolen , men njä , ingen lust eller mina kläder kändes inte som dom skulle funka för det , nu var jag sååå hårig, Pennie släppte i massor i sin stress . 
jag åkte mot Borlänge och funderade vart jag skulle ta vägen ?
När jag kom ut från inskrivnings rummet , så gick jag på toa ,men alltså ??? där upptäckte jag att jag åter igen hade satt mun skyddet ut och in , men vad tusan , vårdpersonal och allt ??? första gångenvid Fysioterapeuten med Pennie , gick jag omkring med vita sidan ut och trodde på fullt alvar att alla andra hade gjort fel ???? Andra gången hade jag tagit reda på det , så då hade jag rätt sida ut , men den gången fick jag en hostattack och hostade upp en sån där vit liten bit , ni vet , som man kan ha haft i halsen tonsilloliter ,som hamnade inne i mitt munskydd ,alltså !!! va ? vart skulle jag göra med den , och det luktar verkligen pyton om en sån , och oj jag skulle då snart få komma in , va ? det skulle ju stinka om mig ....så i väntrummet lyckades jag peta ut den ur munskyddet och kunde kasta den i papperskorgen som vilket skräp som helst ..jaja inget ni vill läsa om , men så var det , har man en sån storlek på hunden som jag har kan man ju inte få in den på toan heller , inte i falun i allafall , där är en liten toa och har man väntat så länge som vi gjorde den gången är man livrädd att bli av med sin tur hm , men det luktade fortfarande av mitt munskydd , men troligt bara jag som kände det , alltså mänskliga saker som ger en panik .
Åt en snabbburgare på Max , men oj så tråkig den kändes utan min livskamrats sällskap . Jag var förutseende tyckte jag och kollade menyn vad min hamburgare sort hette , (att dom ska ha sååå långa namn på sina mål ? varför inte ha typ ett nummer bara ??? säkert inte bara jag som tycker det är långa ) eftersom jag har svårt för ord och att komma ihåg , lika med siffror , jag sa namnet på burgaren hela vägen upp till den där prat grejen så det gick bra , hann känna mig stolt , tills han nämnde hur mycket summan blev och jag kom på att jag inte satt över några pengar !!!!  försökte under tiden jag rattade in mig i kön att nå banken , men tydligen var det dålig mottagning där bakom Max , oj många tankar i huvudet medans jag höll på med banken , vad skulle jag säga om jag kom fram till Luckan utan pengar ??? skulle jag ta en "spring" nota i det här fallet en "bilsmitar " nota ,eller bara säga , ops jag har inga pengar ? precis när jag svängde runt hörnet , kom jag i kontakt med banken ! fick säga ett ögonblick jag håller på och sätter över pengar , pojken var verkligen inte alls intresserad av en gammal tants bekymmer med banken , men som vanligt så pratade jag bara på , och kön växte vilket han inte heller såg så glad ut över , men men tillslut kunde jag betala och komma iväg .
Trist att äta utan sällskap.
och nu ?
Någon vän i närheten jag kunde våldgästa ? Annkie i Hedby tog jag ju en av dom första gångerna , och dit var det ju ganska så långt , Mia i Sörbo , har ja aldrig vart till , men upptäckte vid min Goggling att hon var närmare , så jag skickade ett messinger och undra om hon ville ha besök ???
Och ja det ville hon ( eller ? vad skulle hon svara :) 
Tog mig dit med min goggel maps , synd nog så säger hon bara halva meningar ??? kanske måste byta pratare . Så jag är tvungen att titta på mobilen stup i ett .....och det är svårt när man har den i knät och den bara glider omkring på mina "hala" byxor .
åkte förbi infarten en sväng , men det kändes ok , varit med om värre än så ;)
Kom in på hennes gård , till en liten välkomnande stuga , sån där människo och djurvänligt ställe .
Och en leende Mia tog emot , plus hennes två glada hundar Ozzy & Minna som skällde "glatt" över att det kom besök :)
Hon bjöd på Kaffe , men jag bad om Te ;) 
Vi satt på altan och babblade på om allt , ja men vi är duktiga på att tala bägge två .
Jag upptäckte här att jag hade skakningar inom mig , alltså så jobbig och konstig känsla , jag liksom blir att skaka inom bords , jag tycker själv att det borde synas på utsidan , men ! det gör det inte , sa att jag fryser inte utan bara liksom skakar inom mig , men som sagt det syns inte på utsidan .
Ingen form av medicin fick jag med mig heller . Mia erbjöd en Atarax , och visst något gick det vell ner , men ingen större på verkan . Regnet som hotat under längre tid kom .
och vi parkerade inom hus .
Satt ute på kanten som om jag var obekväm , men så var det inte , eller , det var ju för att min kropp blir stel och jag fortsatte darra inom mig suck !
Musklerna blir liksom stela , och till och med att hålla en kopp blir konstigt .
Ja ja vi hade trevligt , men tyckte tiden sniglade sig fram och dom där ca två timmarna blev typ det dubbla innan någon ringde .
Då hade dom gjort ett stick i bulan och tagit ut lite vätska den vätskan dom kunde få ur för det var mest koagulerat blod , gjord en koll på det dom fick ur , och det visade inga bakterier :)
Så jag kunde komma och hämta henne , och gå hem med fortsatt penecellin några dagar till .
Ok skönt 
tackade så mycket för mig :)
Och åkte på goggel maps en bit igen till jag kände igen mig mot Falun .
Inget behövde jag betala alls 
Fick hämta Pennie på gaveln igen .
I blåst och regn , dom har satt upp ett tält tak som tur är , men å vad jag frös i mina dåliga kläder .
Vankade fram och tillbaka och hoppades att dom skulle komma snabbt med Pennie .
hon kom mina fina , blev glad men var vell så där lycklig av att se den där svikar matte.
Fast troligt pga av drogningen åter igen .
Tänkte hon ville kissa , men icke hon sprang till bilen , den hade hon koll på .
Bulan såg mindre spänd ut :)
Nu hem !
Men så hon reagerar på medicinerna hon får , mår inte bra av dom .
Hon var drogad resten av dagen /kvällen .
Hon ville ingenting vi lät henne bara vara 
Själv somnade jag i soffan , efter mat  i magen , till min mans glädje ;) så fick han titta på Sverige -Spanien i lugn och ro .
Jag "orkade" inte ens snarka .
*
Nu på morgonen , upp tidigt igen Hedwig kom .
Var hon lite piggare .
Men inte mycket .
Alla är trötta .
Så idag blir det en vilo dag .
Ja pälsvård står på dagens schema , fick nästan skämmas över min ovårdade Pennie , så tovig .
Men vart skulle den tiden funnits som senaste veckorna ???
Och inte vill man "böka" med en sjuk hund heller , så lite som möjligt .
*
Nu hoppas jag vi får lugn och ro , och Pennie får läka .
Tack ! för messinger stödet , ni vet vilka jag menar , man känner sig mindre ensam om man får lite kontakt med andra med bara nått ord ......
och mina nära och kära 
och ni andra ;) (mina vänner )
*





1 kommentar:

Unknown sa...

Vilket helg min vän, hoppas pennor blir frisk nu så det blir frisk och fröjd i familj kram älskar dig,:)