tisdag 15 september 2020

Undersökningen Sköldkörteln

 Kanske ingen kul /bra läsning för alla . Men ! själv har jag letat den formen av inf som jag velat haft om hur en undersökning av Sköldkörteln går till , och jag har inte direkt funnit nått som jag riktigt fick ut det jag ville ha ut av inf. Så nu tänker jag berätta hur det gick till här . En del också för att jag på nått sätt måste bena ut allt .

Dag 1

Jag har väldigt nervös inför alltihopa , så inför dag 1 fast jag visste att det just den dagen var riktigt enkelt , jag skulle bara upp och dricka en mängd jodlösning , som i mitt fall innebar 10 ml (eller om det tillochmed var 5 ml ) lite osäker där , men hur som helst var det en mycket liten skvätt , som jag fick ta i provröret med vatten till ,jag fick även fasta 6 timmar före och 2 timmar efter intaget av Jod, men det var mindre svårt för en sån som mig som brukar fasta, och ibland tillochmed kan glömma bort att äta ( och vissa dagar äter jag som en galning ,snacka om lite ätstörningar ) det stod att man inte ens fick dricka vatten ??? men det sa han som gjorde undersökningen  att det fick man .

Jag fick också välbehövlig inf. om vad som skulle hända dag 2 , det gjorde mig riktigt lugn, så jag kunde åka hem och bara invänta morgon dagen .

Min toppen man körde mig , så jag behövde inte tänka på parkering och tid att lägga på det osv bara bekvämt blev skjutsad fram och tillbaka 

Guldvärt

Dag 2 

Ingen fasta den här dagen . Skulle tillbaka till klockan 12 och samma ställe ,kändes tryggt , och jag skulle möta samma läkare med sin lärling, kändes också tryggt , det gör så mycket om man vet vad som ska hända och vilka människor man ska möta.

Nu skulle det göras en mätning av min sköldkörtel , (fick ta av mig halsbandet mitt kors som jag fått av min mormor som jag är så rädd att jag ska tappa och har tappat ett par gånger men det har hitills alltid kommit tillbaka :) la det väldigt noga i min jack ficka ), med en maskin som såg ut som ett långt rör /objektiv , kopplat till en dator , den mätte sedan jodens "väg" i sköldkörteln , jag fick sitta på en stol och röret zoomade in min hals . när den mätningen var över, gjorde dom en lika dant i låret var vell någon form av jämnförelse.

Det visade en aktivitet på 46 , normal är det 30 ca , så ja min sköldkörtel är överaktiv .

Den här läkaren kändes någelunda insatt faktiskt hur det här på verkade mig som person ,han sa ja det är då man kommer på att man ska gå ut på promenad ,och kommer utanför dörren och man då kommer på att man bara inte orkar , precis ! så är det , men jag har två hundar som behöver komma ut på promenad ,så det är bara att gå , fast jag vissa dagar om jag har gått för fort , jag måste typ gå som en mycket trött gammal människa ,till Pennies stooora förtret, blir stående lutandes mot ett träd och orkar inte gå nån stans , får vila länge och sen gå sakta hem .

Lika så om jag har gjort nått tillexempel jobbat , träffat folk , som nu i helgen med Lb träffen och då ska ni tänka på att jag då före hade haft en tuff vecka , jag orkade knappt prata på vägen hem från Rättvik , och det säger inte lite när det gäller mig , jag sov ca 2-3 timmar när jag kom hem , plus natten . Samma när jag har jobbat , jobbar ,helt slut i ca två dagar efter ......

Han sa också den läkaren att just omkring dom här värdena var ganska lätta att behandla med både medicin och jodstrålning, kände mig här glad :) 

Fick också reda på att om det blev en jodstrålning , så behövde jag inte svälja en kapsel , eftersom det var lite krångligare att beställa , jippi tyckte jag , jag har väldigt svårt att svälja , får inte ens sväljreflex i bland , läste på Wikipedia .Dysfagi svårigheter att svälja . kunde höra till Giftstrumans symptomer, Så glad blev jag att det blir en vätska jag ska svälja i så fall.

Kände mig här ganska nöjd och att det nog skulle ordna sig ,

Kom in till en man med strålnings förkläde på sig , som skulle ge mig en liten dos Radio aktivtjod intravenöst , här fick man inte vara nål rädd , tack för att jag åtminstonde inte är det ,han grävde runt i mitt arm veck men mina vener vill gärna rulla undan trots att dom är ganska så stora , han fick ta en liten ven väl synlig på min ovan sida handen , där när han stack in nålen fick venen att lyfta sig hm såg tokigt ut , men det blev en ingång så allt jod kom på rätt ställe , här kände jag mig så lugn , som i ett meditivt tillstånd ...här kändes det som om jag fick hjälp av dom på andra sidan att ge mig super lugn :)Sen fick jag vänta i en kvart i vänt rummet , innan jag fick komma in till en sån där röntgen maskin som ser ut som en smal bro/båge , en smal brits ska man ligga på , hur går det till med en stooor människa , något överviktig är jag men tänk om jag vart ännu bredare ??? jag fick ta av mig örhängena halsbandet hade jag redan tagit av , och min BH eftersom det var metall i den , han var dålig på att förklara , jag lade mig på den smala britsen , och trodde nog att jag skulle få åka in under bågen , men jag fick ligga där jag låg , han såg till med ett tjockt band att mina armar inte skulle vifta ??? sen skickade han ner en stor platta , kameran ?, ned mot mitt ansikte ,eller troligt halsen , jag låg med en kudde under nacken så att halsen blottades , han upplyste om att kameran/plattan skulle inte krocka med mig , den kände av mig ,men ok jag litar inte riktigt på maskiner det är en grej bara ,så jag blundade under hela röntgen som tog ca 20 minuter , där låg jag med en platta väldigt nära mitt ansikte och försökte komma på vad jag skulle tänka på för att hålla paniken borta, tack för att det inte var någon tunnel aktigt jag skulle in i för då har dom fått gett mig lugnande  , jag är här glad att jag kan meditera , så jag körde Helenas avslappnings meditation , lite knagligt men funkade , visst kikade paniken in i bland men jag lyckades tänka bort den . Han kom tyvärr bara in en gång under tiden och undrade om det var ok ....ingen inf om hur långt det var kvar eller nått sånt ? sista 7 minuterna sa han nu kommer kameran att åka fram och tillbaka runt mig , och den kommer inte att åka på mig ..ok !!!

Sen var det klart ! Skönt.

Sen fick jag vänta i 45 minuter ca på Läkar konferensen .

Kom in till ett rum , där satt det 5 personer runt ett stort bord , och jag fick sitta på gaveln , alltså ? om att känna sig utsatt ,här visade dom mig mina plåtar , som dom förklarade att dom funnit en knöl i den ena halvan av sköldkörteln som var aktiv , den ville dom operera bort och hoppades kunna spara den andra halvan ? ok ,,,dom visade också en annan bild taget när jag undersökte mina lungor för ca ett år sedan pga av min andning , på den såg man att jag hade en knöl på sköldkörteln ????

Alltså ? här blev jag mållös , varför hade ingen då märkt det ? och tagit tag i det .Konstigt ?

Jag försökte diskutera mitt mående , men här var det inte snack om något sånt flummigt , utan här skulle det repareras, kände mig otroligt besviken , här sitter jag med 5 stycken läkare och ingen pratar eller möter mig i hur dåligt jag mår ???? helt sjukt 

Kirurgen , ville gå vidare med att göra ett ultraljud , han var åtminstonde vänlig och sa att om jag ville smälta det här och komma tillbaka en annan gång så kunde jag göra så , jag sa om du har tid nu så gör jag det gärna nu , nu är jag ju här .

Så jag fick åter igen gå ut och vänta .

Kirurgen kom ut och hämtade mig och ett par som skull med ner till kirurgen.

jag fick komma in först .

han sa du har gjort det här förut ??? här blev jag mycket ställd , jag har inget minne av att läkaren för ca 3 år sedan gjorde ett ultraljud ? så konstigt , men det hade han skrivit i journalen ? så jag hoppas det är sant och jag inte minns ? otäck känsla 

Då fick jag åter igen lägga mig på en brits och blotta halsen .han kikade på min sköldkörtel och det visade sig att jag även hade små knölar i den andra delen , så det att bara ta bort halva kunde jag glömma . han meddelade att han tyvärr var tvungen att göra en Biopsi , ok precis det man vill att någon ska sticka en i halsen , men ok ,heldre utanpå än i halsen . Det kändes som vanliga stick , men läskigt när han var tvungen att "gnugga" i knölarna för att få tag i prov. det blev en spänd känsla ,

Men tror att sköterskan som kom in och skulle hjälpa till tyckte det var mer otäckt än jag , hon såg ju nålarna som han stack i min hals, hon sa jag är här och strök mig på låret , gullig människa :) , sen gick hon till andra sidan och sa jag finns här om du behöver  får du hålla min hand, första människan som verkligen visade mig med känslor denna dag , men jag tackade så mycket och sa att det går bra ändå.

Och det gick , fyra stick i halsen , hade plåster där när jag blev klar ...kändes konstigt

Här började kirurgen att berätta om allt som kunde hända negativt under en operation av sköldkörteln , ja dom måste vell berätta , men oj vad jag inte vill operera sköldkörteln nu , det var mycket ting i min hals som dom kunde komma åt och förstöra , som stämbandet , och nerver , och matstrupen mm mm 

Men om jag hade elakartigt i halsen var jag bara tvungen !

Så jag gick där ifrån med glad lättnad känsla att nu hade jag klarat den här dagen , men jobbig känsla om jag hade elakartiga knölar i min hals.

Så jag bara gick där i från och fortsatte leva med mina jobbiga symptomer , och att jag åter igen kommer få stri för mitt liv ska bli så bra som möjligt .

Kirurgen sa vi hör av oss om ca två dygn .

Jag väntade och väntade idag dag 6 efter undersökningen , fick jag nog och ringde upp , fick tillslut tag i en sköterska som var snäll och berättade för mig om provsvaren.

och det var negativt , alltså det var inga elaka som sitter där i halsen .

SKÖNT !

Men ? nu ska jag vidare mot mitt mål att få må bra !

Så tyvärr så fortsätter kampen , och mitt hopp nu är att jag får hjälp på något vis så jag får ett liv som jag orkar leva .

*

Kram Kram


https://sv.wikipedia.org/wiki/Giftstruma

En av dom bättre sidorna om Giftstruma

Så många av dom här symptomerna som jag har , och som det känns som om läkarna bara viftar bort ?

https://hypotyreos.info/diagnostik/myxodem/

Myxödem

Tur man har en dotter som är sjuksköterska och kan liksom hjälpa mig dit jag ska 

Det här var otroligt intressant , när det gäller min svällda och tunga kropp ,men inget någon läkare har nämnt ?

*

Myopati , muskelsvaghet /träningsintolerant 

Också mycket intressant , jag har i bland blivit så slut så jag har trott själv att nu tuppar jag av , och vart tvungen att åkt hem mitt i tränings programmet , när jag vart på gym ....

*




Inga kommentarer: