torsdag 3 september 2020

En massa i September

 


Tänk ? 
Hur olika man ser saker , jag la ut en massa foton på min Logg i går från i våras , flera av fotona blev jag tok förtjust i ,men dom jag gillade så där mycket dom var inte många som gillade ?
Märkligt :) hur olika vi ser .
Som det här ovan tycker jag så mycket om att jag vill ha det på min vägg 
Och det här oj naturen vad den bjuder på vackra konst värk överallt .
*

Igår hade vi "smsgruppen" träning igen .
Den här gången var det Aktivitetsbanan , ja jag kan förklara vad det är och hur jag tänkte med den .
Många vill ju ha lydnad på sina hundar , men inte mer än så , man vill träna men kommer sig inte för , och Lydnads träning kan vara riktigt tråkigt om jag får säga vad jag tycker :) 
Så att göra det med en bana , funkar tycker jag riktigt bra , för det första behöver ingen stå och kommendera , och jag som har två hundar kan göra mitt också ,och många har fler hundar perfekt att ta en och en , det som kan bli lite tokigt för dom som är nya i träning och kan behöva tips om hur man tränar in momenten , men då är det ju bara att fråga , dom flesta i den här gruppen är garvade i vanlig lydnads träning 
:)
och jag använder Rally Lydnads skyltarna , funkar super .
Igår gjorde jag banan med lååånga av stånd , till stor del för att min Pennie tex inte vill ha hundar för nära sig , och det var inte dumt tänkt heller när man tänker på den här pandemin som på går .
och för att man kan få vara lite i fred när man arbetar med sin hund 
Tror att dom flesta tyckte det funkade bra .
det här är inte bara för våra hundar utan också det sociala för oss människor .
Sånt kul gäng att umgås med :)


Ammi med sin nya hund Mara ,verkar super trevlig och lättlärd kul 


Annelie i bakgrunden och en ny tjej med sin mysiga hund på 10 månader m jag och namn men lär mig säkert snart 


Liisa med sin kontakt sökandes hund :)Frida


Ann med sin låne hund Önska tror jag hon hette 
(tack för pratstunden )







Fin kväll
hoppas vi får många fler sådana


Mina fröknar som väntar på sin tur 

Dom här två har så mycket ut av varandra , har märkt mer och mer hur mycket dom betyder för varandra, ser man dom ute tillsammans så sitter dom ofta bredvid varandra , eller ända mot ända , lika när dom ligger bredvid varandra så är någon kroppsdel i kontakt, lika så här på träning så är dom lugnare när dom är tillsammans .
Så härligt att se :)

Pennie skötte sig jätte bra , hon visade att hon kommer ihåg från förut vi tränat fast det var väldigt länge sedan , jätte duktig , kycklings hjärtat var melodin , den här gången i allafall ;)
Hon blev bara lite irriterad på Mara en kort sväng när hon knöl busade i Pennies ögon vrå.
Men hon släppte när jag satt ett hjärta framför hennes nos och körde igång henne på det vi gjorde .
Bra !
Znö
Ja vad ska man säga :) känner mig lycklig över henne .
Hon kändes så lugn i går på  träningen även förra gången , och igår tog hon kontakt med folk själv , och hon är toppen med andra hundar , bryr sig knappt om dom , har jag fått en ny hund ??? :)
Och sätter man nått gott framför hennes näsa så går hon allt jag vill :)
och när någon säger tyckte hon såg så cool ut å så härligt .
Hon var så lugn när hon kom hem inge efter stress :)

Så ? kanske de här pulvret gör nytta 
Fick tips från en vän (vet inte om jag får lägga ut namnet här :)
Ganska dyrt men värt varenda krona om jag kan ta udden av Znös stress .


Hon känns ganska lugn hemma också 
fast jag tagit med henne på promenader i skogen 
;)


Det här ger jag till Pennie , för hennes ryggproblem , hon har inte visat nått på ett tag nu , så hoppas det hjälper henne 





Hilda 
Riktig toppen hund


Liisa med sin härliga Frida


Annelie med sin lilla päls boll 




Lilla Tollar pojken 


Väldig kontakt med sin matte


Ser ut som om han fnissar den lilla godingen 



Duktiga Tollaren 
*
Skulle velat hunnit tagit fler kort på alla goa hundar och människor , men för det första kom jag försent HAHA vad är det för ordning på en samman kallare !!!!
Och sen ska träna två hundar och vill prata med alla , ja då hinner man inte ta en massa kort fast det känns som om jag liksom bara far omkring :)
Trodde jag skrivit 18.00 men hade sagt 17.30 typiskt mig , ja inte att komma försent nej det är inte jag , men att blanda ihop allt i mitt huvud .
:)
Men som sagt super kul att vara igång igen och jätte kul att så många vill vara med och dela min träning.
Och vi kör på så länge det går innan det blir för kallt och mörkt , vi har parkeringen vid Spendrups sista utvägen med lyse ;) så ett tag till ska det allt gå 
*
Nästa veckan blir det torsdagen kl 18.00 !
Då kör vi NW ,blir sökområden för alla nivåer , njä kanske inte klass 2 ;) 
Har inte kommit på  vart vi ska vara än , så har ni något bra ställe hör av er .
Tänkte lägga gömmor i naturen jätte kul sök områden tycker jag .
Och lite andra "svårare" sök som tex påsförslutare , klänypor sådana har mina lite svårt för , och nått som hänger mm
*
På tal om nått annat , så håller jag på att lära min Pennie att nu är det höst och kallare så nu måste altandörren mor baksidan vara stängd , första dagen skulle hon in och ut under en längre stund m hon försökte vell visa sin matte att hallå den ska vara öppen ju .
Zicko var lika dan när det blev höst :)
Äster blir lite svårare , hon vill ju springa in när hon blir rädd , märkt att hon sätter sig i Pennies tunnel, och hon försöker jama men hon gör det ganska så lågt utanför dörren , så jag får springa och kika mest hela tiden , och vill inte ha henne ute om ingen är hemma .
Blir nog ett tag innan dom vänjer sig 
Pennie håller koll på Äster .
:)


Här ligger hon och vaktar dörren så jag inte stänger den :)
Men snart måste jag börjar bli bra kallt 
*

Znö är inget problem hon är ju med mig :)
*
Tänk våran katthemskatt Äster vad hon är hemma stadd hos oss nu 
Så härligt att se .
*
Pennie och hennes klor ???
När man hör det klickar när hon går är det dax
Alltså då kan jag slipa ner klorna rejält , men nästa dag klickar det när hon går igen ?
Fattar inte ?
Hon måste slarva när hon tar sina fötter fram
Znö hör man aldrig att hon klickar med klorna 
Tänkte på Pennies tassar , hon hade rejält stora tassar som valp , jag trodde hon skulle bli rejält grov när man såg dom , men som ni vet så grov är hon inte ;) hon har fortfarande stora tassar men men smala ben , ser ut som en slyngel :) :) min 5 åring.
*




Vaknade i morse , och kände mig inte bra , lite darrig , och så där super genom trött in i själen , så jag sjukskrev mig fast det alltid bär emot , men min chef förstår !? , och nästa vecka ska det äntligen bli en undersökning på min Sköldkörtel ,ser fram emot det med blandade känslor , törs inte tänka för mycket på det ,då blir det kaos inom mig , är också riktigt rädd nu att bli typ förkyld eller nått sånt som skulle hindra mig att genom föra den här undersökningen nu .
Har haft några dagar nu som jag känt mig så levande, fått en massa gjort , målat och plockat och fixat överallt ,super kul ,älskar att må så ,kanske det som kommer nu , för det kommer alltid efter och jag ramlar ihop hela jag , och då behöver det inte vara tråkiga eller jobbiga saker som hänt utan det kan  bara hänt en massa .
En dag blev jag rädd , kanske redan skrivit om det ? är lite snurrig , men jag var ute på Pennies och min andra lång promenad , och gick i uppförsbackar jag blir sååååå flåsig (hoppas det beror på knölstruman som sitter och klämmer , och hjärtat började slå riktigt rejält och fort ,jag fick stanna och luta mig mot ett träd , bad om energie så jag kunde ta mig hem , Pennie kände av nått hon vände sig om och kom in mellan mina ben och bara stod där , kändes som om hon gav mig styrka, älskade hund , efter ett tag kunde jag fortsätta .
Jag har riktigt svårt för ansträngnings saker , det tar helt musten ur mig , vart så under längre tid men inte riktigt förstått vad det berodde på , tänkte mycket mina lindrig emfysem lungor , men det blev utrett efter att jag själv skicka en remiss till lugn mottagningen , man måste ta tag i allt själv ,nu för tiden med dessa stafett läkare som inget gör ,inte grundligt , men där tyckte dom inte att det skulle vara sån flåsig het som jag hade pga av lungorna , så då blev svaret att jag andades fel , jag djupandades inte , och det kunde beror på att jag ingen rehabilitering fick efter jag låg i resperator för ca 29 år sedan , man kan tydligen bli att andas ytligt efter en sån behandling .Ok det blev lite bättre när jag fick lära mig hur jag skulle göra , men inte bra.
Alla mina värden är bra , riktigt bra .
Men jag kan knappt gå fort .
Mina ben sväller , från  knäna och ner, så dom blir tunga.
Nu i somras fick jag äntligen efter att ha pratat om sköldkörteln åtskilliga gånger med olika läkare ,innan jag begärde bestämt en permanent läkare , som tog tag i det , och tillslut skickade en remiss till Endorkrina , så nu har jag en diagnos äntligen !!!! tror jag att jag ska hurra , jag har giftstruma/Hypertyreos , och har säkert haft länge . Många av mina symptomer kan bero på det ?men jag vet inte än , får vell se vad som försvinner när jag får behandling.
Första gången någon såg att jag hade struma ,knöl på halsen , var när jag väntade min dotter Sabina, det är 32 år sedan , sen har jag där efter fått diagnosen Bipolär ,utbrändhet mm 
Tänk !?
Om allt det här som jag dragits med har vart med mig hela mitt liv ????
Som "besvärlig" tonåring också ?
Hade jag bott i USA hade jag stämt vården på en massa pengar , hela mitt liv ????
Jag har inte alla symptomer , kanske därför inge har tagit det på allvar , jag har inte rasat i vikt som vuxen , som barn och tonåring tidig vuxen var jag supermager , jag har krångel med magen , ibland super hård och måste gå på toa flera gånger om dagen , små har bajsar , det kan vara mer hypotyreos , och ibland diarre och måste då också gå flera gånger om dagen , så kan vara så att jag pendlar på nått vis ???
Lika så mina provresultat som vart både låga och höga i olika tillfällen .


Hur mycket vi påverkas av svängningar i hormonerna är väldigt individuellt. Vissa känner av små svängningar, andra inte. Här är några symtom som kan bero på problem med sköldkörteln eller binjurarna.

Hypotyreos

En underfunktion i sköldkörteln. Vanliga symtom är trötthet, nedstämdhet, viktuppgång, frusenhet, torr hud och menstruationsrubbningar. De hormoner som bildas av sköldkörteln, T3 och T4, finns att få som medicin. Underfunktion behandlas oftast med Levaxin, som är en kopia av hormonet T4. Ibland kan man också få Liothyronin, som är en kopia av hormonet T3.

Så här känner jag mig ibland , den där otroliga tröttheten , depprimerad, och svårt med viktuppgång, fryser 

Hypertyreos

En överfunktion i sköldkörteln. Vanliga symtom är hög puls, skakningar, förhöjt blodtryck, svettningar, viktnedgång och humörsvängningar. Man kan också känna sig lätt manisk och bli överaktiv. Behandlas med radioaktivt jod, tabletter eller med operation.

Och så här ,hjärtat slår hårt och många slag , haft rusningar också ,skakningar ,otroliga svettningar , och då går det lättare med vikten , humörsvängningar japp, och det otroliga överaktiviteten som jag blev diagnoserad Bipolär 

Struma

Struma innebära kortfattat att sköldkörteln är förstorad, vilket kan vara en följd av exempelvis jodbrist. En förstorad sköldkörtel kan visa sig genom olika symptom, men ofta ger det inga symptom alls annat än att man kan känna att den är förstorad. Struma i samband med hypertyreos kallas giftstruma. Knölstruma heter det när sköldkörteln blir hård och knölig, det påverkar inte hormonproduktionen men kan i värsta fall trycka på luftstrupen och göra det svårt at andas.

Ja jag har svårt att andas , blir hemsk flåsig vid ansträngning , har också svårt att svälja typ tabletter 

Hashimoto

En kronisk inflammation i sköldkörteln som ofta, men inte alltid, leder till hypotyreos. Symtom: Trötthet, svårt att tänka klart, förstoppning, torr hud, håravfall och viktökning.

Här är också jag ,har haft inflammationer till och från , det känns som om man är svälld i halsen så där öm ni vet , fast det här sitter på sköldkörtel området. brukar gå över efter en dag ,

Hypotyreos typ 2

Anses inte vara en sjukdom i dag. De drabbade har oftast normala värden, men vissa menar att felet ligger på cellnivå och därför inte syns på blodprover. Symtomen påminner om hypotyreos – men har också likheter med depression, kronisk trötthet, fibromyalgi och klimakteriebesvär.

Likheter här med

Här är 20 andra tecken på sköldkörtelsjukdomen hypotyreos:

  • Trötthet
  • Mindre ork
  • Depression
  • Svårt att koncentrera sig
  • Du känner dig kall och frusen
  • Du har svårt att sova eller sover dåligt
  • Minskad eller ingen sexlust
  • Ingen uthållighet
  • Du kraschar på eftermiddagen
  • Minnesförlust eller minnessvårigheter
  • Ont i leder och muskler
  • Svårigheter att få barn
  • Panikattacker
  • Förvirring eller allmänt slö
  • Ingen motivation
  • Humörsvängningar och lätt att bli upprörd
  • Långsam hjärtrytm
  • Viktökning eller svårt att gå ner i vikt, trots försök
  • Torr hy och torrt hår
  • Yrsel

Hypertyreos

Till skillnad från hypotyreos beror hypertyreos på en överfunktion av sköldkörteln. Kroppen får helt enkelt för mycket hormoner, vilket bidrar till att kroppen går på högvarv. Sköldkörtelsjukdomen är vanligare hos kvinnor än män och eftersom symptomen ofta kommer smygandes tror många felaktigt att det beror på stress, hög arbetsbelastning eller vanlig trötthet. Symtomen kan vara otydliga och därför är det ibland svårt att få rätt hjälp.

Här är 20 tecken på sköldkörtelsjukdomen hypertyreos:

  • Svettningar
  • Värmeintolerans
  • Lös i magen
  • Måste tömma tarmen ofta
  • Depression
  • Dålig sömn
  • Mensrubbningar
  • Hjärtklappning
  • Hög puls
  • Skakningar
  • Viktnedgång och aptitlöshet
  • Lätt att bli arg och irriterad
  • Nervös, orolig och lätt att gråta
  • Svaghet i musklerna
  • Hudproblem
  • Nagelproblem
  • Håravfall
  • En känsla av rastlöshet
  • Ögonbesvär, till exempel uppspärrade och stirriga ögon
  • Irriterade ögon med gruskänsla, sveda och rodnad

Jag är glad att jag inte haft eller har problemet med ögonen , kan känna gruskänsla, sveda , livrädd för den biten , annars stämmer  det andra , men som sagt jag pendlar mellan Hyper och Hypo kanske därför jag inte rasat helt i vikt ???

Här var mer intressant att läsa

Läste också att det är fler som upplever att det kan växla mellan dom olika sjukdomarna 

https://stegforhalsa.se/skillnaden-mellan-hypotyreos-och-hypertyreos/

Det här var nog ingen läsning för dom flesta men lägger in det för min egna skull.


Blir jätte intressant att höra vad dom kommer fram till nästa vecka :)

Känner mig verkligen som en hypokondriker bara massa sjukdoms bild som snurrar i mitt huvud .

Tyvärr !





Inga kommentarer: