onsdag 2 september 2020

Efter en natt

Otroligt seg och humöret som svänger i rasandes fart , vill nog egentligen bara krypa ner under en varm skön filt , och det är mitt mål inom snart .

Upptäcker att jag inte hänger med i Bloggen vad som händer i mitt liv !!!!

Så nu försöker jag ta mig i fatt, kommer kanske nån bit :)

Här om helgen var vi på tur den här gången runt Hjälmaren , älskar att åka på tur med min man , och matsäck och kameran förstårs .Så mycket vackert att se här i vårat land . Upptäckte ett slott ja verkligen ett slott , många gånger står det slott på en skylt och ok det brukar vara stora mycket vackra byggnader på vackra platser och vi tycker om att utforska dom , men den här gången , snacka om ett riktigt slott :) Stora Sundby Slott 

Vilket vackert slott , historian var intressant , det som fastnade var en fru till han som ägde borgen som låg där före det här slottet en otroligt rik man som ägde nästan hela Sverige (eller nått ditåt :) han hade en fru som han tydligen höll av , kanske tillochmed älskade :) hon hade läst Ivanhoe och blev förtjust eller galet förälskad i slottet/en som var med i den berättelsen , så hon bad sin man att bygga om borgen till ett slott , sagt och gjort det gjorde han , han anlitade en man från England .Det tog ca 16 år innan det blev klart ,men så vacker byggnad det blev .

Slottets utformning är också en historia i sig. Det har nämligen fyra stora torn, 12 små, 52 rum och 365 fönster, detta för att symbolisera årstiderna och årets månader, veckor och dagar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_Sundby_slott

https://slottsguiden.info/slottdetalj.asp?id=104


Så det var verkligen värt ett besök :)





Moln vackra moln 




Små jordvägar med grönt i mitten , ligger mig varmt om hjärtat ? kanske har jag nån gång i mitt tidigare liv vandrat ofta på sådana vägar ,vem vet ? :)



Den fina vägen ledde till ett natur reservat , vi tänkte ta oss en tur , men ångrade oss nä vi kom fram och den här skylten var uppsatt ? hm varför har man en tjur som också verkar lite stingslig i ett sånt område ?


Riktig sago skog , med vackra träd






Första blicken på slottet , blev verkligen imponerad 





















Litet cafe som inte var öppet just den här dagen ,såg ut att varit ett ett växt hus där före. letat inf om det ? men hittar inget , såg ut som om man kan tänka sig att det nån gång vart uppbyggt där om ett växthus














*
Sen en annan dag var vi en tur till Dansarbacken 
En bit utanför Ställdalen/Kopparberg aldrig vart där men vackert var det .








*



En av sötingarna som var med när vi gjorde sök i skogen .
Hon sökte inte , men hade säkert fixat det bra :)
Vi var några stycken .
Tyvärr inte så många foton , man är liksom så utspridda och jag skulle själv ta var sitt spår med mina fröknar .
Och hur gick det då ?
Jo jag tog Znö först , hon knallade på ganska så bra , fram till köttbullen som jag lagt på halva spåret , då tyckte hon att hon var klar , och då ska ni veta att det var första gången hon gjort det här , så när hon tyckte att hon var klar började hon gå bakom mig så där som hon gör när alltid annars när vi är ute och går , och jag fick inte fram henne igen , men jag får nog vara stolt och glad att hon gick framför mig den första biten ...det var bra gjort av henne , jag försökte ta nått steg fram , men hon häll sig kvar bakom , jag tillochmed fast jag vet att man inte ska göra så , utan låta dom arbeta själva (hur det nu ska gå till med en hund bakom mig ???? :) jag visade henne med hela armen sök ! men icke jag fick till slut gå fram och visa henne slutet som jag hade lagt en hönsfot , hon min lilla matvrak ville inte ens ha den , fast köttbullen gick i Hm ? 
Ja ja tyckte hon fixade det bra .
Hon var cool hela tiden , brydde sig inte om varken hundar eller folk :) :) 
*
Sen tig jag Pennie och hon var i högform sprang fram efter vägen trodde nog att nu ska vi leta NW , jag stannade till vid spårets början och hon tog det direkt , en bit in ,gick hon till vänster ut i en båge tog doft gick tillbaka till spåret , gick ut höger och tog spåret sen var hon i fart , hittade köttbullen , jag kom inte ihåg vart jag lagt den , drog iväg till nästa det sista stoppet med hönsfoten , som hon drog i sig direkt , och sen iväg igen och snurrade runt för nu var det ju slut ....hon har kunnat sökt ett tag till :) :) underbart att se henne sån .
Tror jag måste ha dom bägge med mig dom behöver varandra .
Pennie brydde sig inte om en enda hund .
Åkte hem och kände mig nöjd och hade lugna och nöjda hundar med mig :)
Super kul , det gör vi om igen 
Ikväll ska det bli aktiverings bana bakom Dalporten kiosken .
Jag använder Rally lydnads skyltarna och lägger som jag tänkt i kväll varje uppgift på avstånd , så får var och en träna själva sina hundar efter skyltarna .
Faktiskt riktigt bra , hoppas alla blir nöjda .











*

Började lyssna på det här ,

Verkar vara en riktig forskning om minnet , men vet inte ? om det är sant ?

Tyvärr så var det mer en sälj inf och jag har inte kommit till slutet , men klart att gift av olika former inte är bra för våra kroppar , det kan vell alla räkna ut .

https://minnesforlust.com/video/?fbclid=IwAR1rpU5dnKOjX4waaM4s3t4GkGpca8oYjqK8EQ86S-piBl8PkKY8KCk16n8

Ok nu surrade jag iväg :)

*

Ha en fin dag så ses vi !

Inga kommentarer: