lördag 11 januari 2020

Ok !


Min goding Pennie 
År 2017 tror jag det här blev taget 

*
Stress !?
Det är inget jag bara plockat ur luften , finns massor med forskning på hur vi människor mår av stress , ja djuren också förstårs.
När vi brakar ihop ? på olika sätt , både Fysiskt och Psykiskt så kan jag tro att det är det här med stressen som kommit i fatt !
Till stor del 
Vi människor gör en massa saker i våra liv som vi upplever otroligt mycket stressande .
Ända från det att vi är små barn .
Vi inte bara gör , utan tar in från omgivningen stress som finns där .
redan som små bebisar , föräldrars stress , saker som ett litet spädbarn måste gå igenom ? tänk bara som vaccinationer ? hur mycket stress på slag måste inte det vara , fast man tror att det går över ! så heter det ofta det går över , jodå det gör det till en viss del , men nått har troligt redan lagt sig där i ens inre en början på den där rygg säcken som vi packar genom hela livet .
Lika så djur , som hundar som stått mig närmar i livet när det gäller djur, så på verkade dom blir av allt "stress" omkring sig , många utav tillfällena är sådana som vi människor utsätter dom för .
Dom blir också att packa en ryggsäck.
Maskrosbarn 
Ni vet dom där som inte tar åt sig nått ? ser det ut som .
Så är det nog på både barn och djur 
Men jag är än känslig själ, känner in så mycket från omgivningen , mår otroligt dåligt av en hel del saker i livet som jag måste göra , MÅSTE är ett otroligt dåligt ord för mig .
Bohem 
Jag är en Bohemisk själ
Som måste leva i människans samhälle.
Vilket jag har från tonårens tid försökt att undvikit , men , så svårt , till slut var jag tvungen att vara i samhället , är ganska säker på att om jag fått levat ett mer sorglöst liv med mindre måsten hade jag mått bättre som person .
RUTINER
Är också ett ord jag egentligen inte är så förtjust i !
Men ?
Att inte ha några rutiner i den här måste världen , gör inte att jag klarar av den , så jag MÅSTE ha RUTINER för att överhuvudtaget kunna leva i denna värld.
Men !
det är inte sånt jag mår bra av .
Hur gör man då ?
Man plockar Guldkorna , så bra ord från min samtals kvinna .
Som tex fotograferingen , just nu ser jag verkligen världen i foto vyer , så mycket vackert att se bara så där omkring oss överallt ,ska bara lära mig att få med mig kameran också ,  jag behöver skapa nått som just nu tex stickningar , hemsidan , mina foton ,måla nått …..mm 
Sånt gör att mitt liv blir bättre .
Där kan jag plocka fram min Bohemiska själ.
och att skriva , är jätte viktigt för mig .
Tänkte behålla allt mitt skrivande för mig själv , men såg då att det var ganska många som följde min blogg och läste mina inlägg ??? 
Så jag håller i ett tag till .
Så här kan några dagars tänkande se ut , det jag får ner på papper , för jag glömmer nått att skriva på ofta när jag går ut med tex hundarna och då kan det spruta tanka r i mitt huvud , som jag absolut inte kommer ihåg sen .


Forts hur gör man då ?
Jag har samlat ihop en massa verktyg .
Som tex 

Styrketräning
Motion
Meditation
Allt det kreativa/konstnärliga
Äta bra 
Ha förstående /bra människor omkring sig
Hundarna /Katten
Min familj/barn och barnbarn 
Vila

Allt det här gör att jag mår bra , det fungerar ganska så bra nu när jag går hemma , men ? hur jag ska få det att gå ihop utan att det bara blir stress i min jobbar vardag ????
Det är just det problemet jag måste lösa nu .
VILA
Är en av sakerna i mitt liv som är nu .
Jag blir så otroligt trött , så där långt in i själen trött , har nog många gånger i mitt liv ignorerat känslan och tvingat mig vidare , men , nu går det inte .
Hjärntrött , jag kan åka och umgås med en massa folk , och tycka det är hur bra som helst , prata med alla , lyssna på alla , verkligen vara med i allt .Efter ett tag "försvinner" jag , som ett utbränt ljus.


Då tar jag inte in vad som sägs eller händer omkring mig längre , jag vill bara där ifrån ,vart jag nu är någon stans ,blir att zooma fast med blicken på nått och kommer inte loss .
Jag är verkligen inte där .
Och tvingar jag mig vidare då , skulle jag troligt braka ihop totalt .
Har varit i någe liknande situationer där jag har varit tvungen att fortsätta , inte kommit undan , då blir jag tex  att värja mig mot min omgivning , blir elak , negativ , och tycker alla är emot mig , en massa dåliga känslor bubblar upp , finns inget lock.
och i det här står jag och mår troligt mycket sämre än dom jag inte är snäll mot .
och vill bara fly , men hur flyr man när man är mitt i nått ?????
Ni förstår ! att man lätt kan förlora "vänner" här .
Jag försöker undvika människor när jag mår dåligt , men ibland kan man inte göra det för man MÅSTE leva den här tiden man är här .
Jag är rätt bra på att , fungerar någelunda ändå i mitt liv .
Faktiskt !
fast hur bra är det ?
Min dotters Bröllop , blev otroligt vacker dag , men också en sorgens dag för mig som inte höll ihop som jag borde ha gjort på hennes stora dag .
Timmarna blev för många med alla människor omkring.
Där kunde jag i slut änden inte hålla ihop mig längre ,utan var tvungen att avvika .
Svårt att leva med min åkomma .
Men 
 Det var värre när jag var ung , då bubblade det över utan något hinder alls.
och då ska ni veta att när jag är mer uppåt , så är inte det säkert att jag är nå bättre för min omgivning, det är då min Zigenare/Rebell bara bubblar fram, och jag gör en massa frisläppta saker som inte heller gör mitt liv lätt ,i det här samhället .
Så att göra en lång  historia kortare så livet är svårt .
Men 
Jag försöker ta mig igenom med en massa bra rutiner och en hel del Vila .
*


Mitt fina barnbarn Line
Tror det här var 2018


Söt Znö
Vad som kan ha gjort henne till den otroligt lätt stressade individen hon är ?
Det vete tusan.
är det generna ? är det all mask hon hade i magen när hon hit kom (hur stressade blir man av en spaghettie  hög av maskar i magen ?) , eller var det hennes mor som tyckte världen utanför var så tuff för hennes små i magen så hon varnade dom för allt det när dom fanns i magen hennes ? 
Eller ? vad var det ?
Här kan man också prata om maskros barn , fast i hundform 
Vad jag hört så är det andra i kullen som inte alls mår dåligt .
och det heter säkert att jag gjort henne stressad !!!!!
Men 
denna lilla tjej har ända sen hon hit kom varit otroligt lätt stressad och förföljt mig hysteriskt mest hela dagarna .
Jag har fått lärt mig att hantera henne på ett annat sätt än vad jag är van vid .
För att det överhuvudtaget ska gå att ha henne .
Men 
Tror också att jag har lyckats , ganska så bra .
Hon blir  nu förtiden inte lika ofta upp jagad, verkar fungera skapligt bra i ett lugnare liv med oss och rutiner .
Visst har hon något stress på slag om dagen, när det räcker med att vi ska gå ut genom ytterdörren , eller att jag vart borta och kommer hem .
Hon måste kontrollera aldra helst mig ,men även min man , hon lägger sig en stund , men flyger upp mitt i en snarkning och måste kolla att vi är där , reser sig upp gånger flera fast vi hänger lugnt framför Tv eller vid datorn (som nu ) stress koll .
Läste om stressade hundar och detta är typiskt för just sådana hundar , och det där hoppandet .
Men sånt som hon tyvärr måste genom lida för att kunna vara på jorden .

Pennie 
Däremot behöver inte ens ligga i samma rum , samma våning, man får gå och kolla henne i bland ;) 
Hon är mer trygg i sig själv på det viset .

Ibland spårar hon Znö ordentligt ur fortfarande  , då tar hon till hoppningarna , aldrig haft en hund som hoppar på mig så mycket som hon gör , hon har separations panik , så när jag kommer hem blir hon tokig , och hoppar nästan i kull mig och fortfarande ibland vill hon nagga mig ,fast det sista har blivit mycket bättre , när hon går igång ordentligt i stress har jag full sjå att hantera henne.
50 kg hund som hoppar och hoppar och inte ger sig .
Blir jag arg , blir det ännu värre , det finns inge stopp i det .
Så det har jag fått lagt ner för länge sedan .
Många som tänker säkert men vad tusan det är vell bara att vara bestämd och uppfostra henne !
Jodå det har jag nog också gett som råd innan jag träffade Znö
Karma !
:)
Troligt fick jag henne i mitt liv , för att se allt lite vidare .
Hon är nu inne på sitt 5 år 
Vilket jag bla inte trodde pga hennes oro , skulle bli så långvarigt .
Men , jag tror hon mår relativt bra , och får hon sitta på mig hela dagarna så är hon nöjd.
Sen ska ni veta att MOD och ORO är två olika saker 
För hon är precis så modig och orädd för saker som sina föregångare (mormorsmor) inte rädd för mycket nej .
Pennie kan vara mer rädd/orolig för saker (inte ljud) än Znö
Så hon söker trygghet hos Znö i massa saker 
Skickar henne gärna .
Sist vi gick i skogen , jag och Kim , så kom vi till ett ställe som det var massa spännande doft tyckte Pennie , hon är alltid längst fram , då var hon tvungen att vända sig om och gå tillbaka till Znö som oftast går sist och kolla så hon var med , då kunde hon Pennie ta täten igen .
:)
Fantastiskt att lära sig känna dom här individerna .
Det som hände också med att ha dom här fröknarna i mitt liv . är att jag fick ändra mycket på mitt hundliv.
Det blir ett långt inlägg om det .
Får ta det längre fram :)
När det gäller min skrivning har jag väl kommit igång så finns det dålig stopp på det :)
Så jag får avbryta mig själv.
:)
*



Härligt att ha barn och barnbarn på promenaden 

Line 
Mitt lilla skogs troll
*


Så vackert frostigt vid Lasarettet 
*

Jätte lång länk

Nisse Simonsson, pensionerad kirurg och författare går igenom vad det är i vår västerländska kost som gör oss så sjuka. Han talar om tysta inflammationer och hur man blir av med dem.



Läser en hel del om hälsa .
Tyvärr så är jag inte människa att komma ihåg allt jag läser hm 
Måste påminna mig innan jag kommer ihåg vad jag läste .
En liten början så är jag där 
Och 
ja blanda och ge , att hitta det som är bra för just mig
Det här var intressant tycker jag , och känns bra och som  låter vettigt .
Försökte hitta boken han skrivit om det här ? 
Men inte hittat den än ?

Det handlar om att vi dras med inflammationer mycket pga av vårat leveende som vad vi äter och bla stress

Att minska inflammationer i våra kroppar 

Mindre socker och kolhydrater
5000 IE D - vitaminer per dag 
Omega 3 i stora doser
Mindre Omega 6
Mer motion , mindre stress, god sömn

Ska läsa på mer av hans teorier 
Men känns lite så som jag tänker 


Här hittade jag den .

*
Du måste finnas !


*



Var så otroligt vacker måne igår.
Tyvärr ingen kamera med Suck !
Det är så man kan förstå mångalenhet !
*



Känns som en stor privilegering att katten Äster väljer att mysa bredvid mig :)
Vi ska vara så lyckligt tacksamma att dom här själarna vill vara hos oss
Dom fyrbenta.
*




Tack Pirre !
Kanske vi snart kommer igång med våran träning igen 
*



Inga kommentarer: