tisdag 14 januari 2020

En regn/snö blaskdag


En början på Konstkanalen i Grängesberg  på Västra .
Söker för fullt efter nått skrivet om bla den här kanalen ?
Men har hittills inte hittat nått ???
Men hoppas hitta nått .... inom snart
Har gått på och omkring den här kanalen genom många år.
Och alltid funderat över den ? men igentligen vet jag inte så mycket om den ?
Så nu är jag super nyfiken :)
Några har i alla fall gjort ett otroligt arbete .
Fanns det ingen psykisk ohälsa förr ???
Också nått som är intressant att kika på .
Nu känns det som om det är en av våra folksjukdomar.


Znö som går dubbelt så långt som oss på promenader , hon vallar oss fram och tillbaka :)



Här ser man en del av kanal kanten , är så imponerad av arbetet .


Min lilla hårboll så mycket päls just nu 






Pennies lilla håriga rumpa 


Pennie 
Är allt en lite skrajsen hund :)
För vissa saker .
Som när man släpper ut henne på gården ,ibland, tvärstannar hon en bit ut och bara står still.
Sen vänder hon huvudet lite mot huset för att se om Znö kommer , när jag då släpper ut Znö , och hon kommer skuttandes , då lägger Pennie på en kut mot staketet och skäller , för då har hon sin modiga kompis med sig :)
Lika så i skogen när Pennie kommer på att åt vissa håll kan man inte gå , då väntar hon in Znö , och skickar henne före .
Tur att Pennie har en Znö :)




Söt Pennie 
*
Allt mitt läsande om det som rör sig runt mig .
Som nu när jag mår psykiskt dålig.
Är det bra eller dåligt ?
Någon sa att man blir sin sjukdom .
Om du får som jag en diagnos kanske man liksom läser på om den och sen blir den .
Men 
Jag måste säga att när jag fick min diagnos , för ca 20 år sedan nått sånt , så tänkte jag nog mer att , jaja kalla det vad du vill (psykläkare från säter ) mår ju dåligt vad det än heter .
Dom sista åren , har jag läst på lite mer om vad det innebär att vara Manodepressiv .
Det gav mig kanske en del lättnad över att vara som jag är .
Att ha ett namn på det jag är , var ganska så ok , lättare att förklara för någon som tex oförstående chefer osv .
Sen att var människa är olika i sin sjukdom , är ju ett faktum , och allt stämmer ju inte in .
Att det sen kommit in andra åkommor , inblandat i min sjukdom , gör j u inte saken bättre .
Som att efter varit deprimerad i ett läge i över ett år , och nu efter att kommit ur den tiden rätt bra , har en trött själ och kropp som bara vill vila , utbränd, hjärntrött, sen har jag något fel på min sköldkörtel också .
Så det blir så svårt att reda ut en sak i taget .
men !
Det jag skulle komma till , spårar alltid ur …. åt nått håll :) :)
Är det /vore det bättre att bara glida kring , förtränga alla känslor och massa känslor ???
Inte nyfiket läsa runt överallt , kanske bättre att vara ovetande ?
Är det så det är meningen att bara vara , som en hund ta stunden ,  dagen som den kommer .
Då kan man ju leva i känslan just då 
Inte den som man tror kommer att komma .
?
Eller ?
Har man ett ansvar till sig själv att reda ut allt inom sig , är det en del av att vi är här ?
Är det bra att vara på läst ?
Jag är en mycket vetgirig person .
men kan ju också tyvärr fastna i en massa ...och inte riktigt komma ur det .
Ja ja nått att fundera på 
*
Var hem till mina föräldrar  här om dagen .
Min far berättade saker som hände när han gjorde lumpen .
Kändes trevligt att han delade med sig om sina minnen .
Önskade att jag kunde fånga dom och komma ihåg dom .
Så mycket jag vill kunna lägga i mitt minne och få komma ihåg .
Men har svårt att komma ihåg saker .
Tyvärr
Läser och hör en massa som jag tycker är intressant men ! banne mig om jag får har det kvar i kom ihåget nå länge .
Min farfar som kommer från Norge , har en historia som vi tyvärr inte vet så mycket om pga att han inget berättade .
Nått berättade han ändå bla att han höll på att dö i Finska kriget .
Ja ni läste rätt en norrman som flydde från kriget i Norge , till att kriga mot Ryssarna i Finland.
Där har han kunnat slutat sina dagar , och ingen av oss hade funnits på det sättet vi nu gör.
Det var så nära så hans hjälm hade ett skotthål .
?
Hur det nu gick till ?

han hade allt varit med om mycket innan han fastnade i Nyhammar .
Vore så kul om någon hade skrivit nått om sina liv , så man har kunnat gått ut och läst om det .
Var människa har ju sin historia.
Brukar tänka på det när man passerar hem efter vägen , vad har dom för liv /historia dom som bor där ?
Jag tror jag är en mycket nyfiken person .
*
Rastlös !
När jag blir rastlös , då är det farligt för mitt välmående , det är då jag kan riva halva huset för att jag tror att jag lugnt kan bygga upp det på en kvart igen .
Då gäller det att hålla i sig !
Och försöka tänka bort det .
Hallå !
hur tror du att du ska orka det .
Hur gör du när den stoooooora tröttheten sprider sig genom kroppen .
hur blir du att må då ?
Då !
Här om dagen när jag kände så .
Då satt jag mig och pillade med alla mina foton .
Där jag nu kommit in på mina "gamla" hundars foton .
Kul att se allt från den tiden .
men 
Jag trodde att jag hade kommit långt i min rensning/genomgång , men SKIT så mycke kort jag har kvar .
*

Super söta Znö omkring 1 år.


Min goa Tilda gumman 
Foto Annkie Hasselkranz


Vilket gäng på en av mina Lb träffar i Grängesberg .
Så kul det var 


Ett glatt par efter vi gift oss


Tilda och Pennie på västkusten 


Sista vintrarna frös Tilda när det var kallt , jag drog på henne min långtröja och hon blev så nöjd.
och som allt annat så bara fann hon sig i det .
Frös gjorde hon inte längre


Oj vad jag saknar denna lilla själ
Johanna



Min fina Zicko



Tara
Artemis Alectrona
Som bebis




Fina Tischa
Villmobackens Carmen 






1 kommentar:

Unknown sa...

Ni ser jätte fina