torsdag 2 januari 2020

Första vardagen


Min lilla familj !
*
Idag kom vardagen i fatt oss .
Både bra och dåligt .
Saknar min man , han har vart ledig över jul och halv nyårs veckan ,så skönt att ha min vän hemma.
Men det är bara två dagar tills det är helg igen :)
*
Började dagen med att kontakta Försäkrings kassan.
Hon min handläggare tror jag dom kallar sig , hon var ok , men måste ta upp mest hela tiden att dom måste följa sina regler , jo visst men man kan vara mänsklig i regler också .
Och jag ska inte klaga det var hon .
Och det hade blivit lite "fel" utbetalt , därför blev det mindre summa i januari, att förlora ca 5000-6000 tusen i månaden är nått man får acceptera , men som jag trodde ca 9000 är lite skillnad .
Men så var det inte tack och lov.
Hon nämnde att det inte ska vara sådana utbetalningar så folk tycker det är "bra" att gå hemma , utan att det är en morot att gå tillbaka till jobbet ????
Men alvarligt ! om jag kunde gå tillbaka och jobba nu på en gång skulle jag göra det direkt , för det är mindre krångligt att jobba än att vara sjukskriven .
Och 
Att jag tänker inte skämmas för att jag går och plockar pengar vid fk, verkligen inte , jag har betalat skatt i så många år , och det här är en försäkring som jag är berättigad till . Så nä tänker jag inte göra .
Hon sa , men tänk vad många länder som inte har det så här bra ? jaha så för att vissa länder inte har det här systemet så ska man inte klaga när det är fel ???utan tänka men det gör inget att det blev fel för vi har det så bra så även fast det finns fel och brister i systemet ska man inte klaga alltså ?
Hm ?
Så ingen i Sverige ett land där vi har det så bra , ska tänka det här kan bli bättre .
Nä det tror jag inte på 
Och försäkringskassan måste kunna bli bättre !
Vi lever på 2000 talet men behandling av psykisk ohälsa personer blir sämre ! och fler tar livet av sig ?
Så lite krångel som möjligt när man knappt orkar ta sig ur sängen ibland så kan man inte ha ork till att krångla med myndiheter .
Man ska vara frisk för att orka vara sjuk !
det är så sant .
Men nu ordnade sig det här ärendet den här gången .
Om jag skulle bli sjukskriven länge vilket fk inte vill vara med om , då "hotar" dom med att man måste ställa sig till hela Sveriges arbetsmarknad ??
Japp 
Så jag undrade menar du då ? att jag ska säga upp mig från ett jobb som funkar för mig , ett fast jobb , för att ställa mig som arbets sökande ? 
Såna är reglerna .
Men hon menade inte riktigt så ?
Så det gav mig ju också ett otroligt lugn !

*
Om man som jag , har ett jobb som jag blev omplacerad till som nattarbetare , som jag klarar av när jag mår bättre i min sjukdom , inga problem med mina arbetskamrater (vad jag vet :) , ska jag då byta jobb ? att lämna ett jobb som jag känner mig trygg i ?
Låter helt otroligt dåligt !
*
Känns som om det är ett sätt att tvinga tillbaka folk i arbetet , och så är det ,även fast jag inte är ok , kommer man ju att tvinga sig själv tillbaka för att slippa allt krångel .
Vare sig det är bra eller inte .
Ja det här var nog inte sista gången jag är tvungen att prata med fk 
:)

Mycket av ohälsan är att man bekymrar sig över saker som ska hända .
Eller har hänt .
Man gör det tre dubbelt så jobbigt .
Först oroar man sig innan , sen blir det en stress när man ska ta itu med vad det nu är ,sen blir det en stress efteråt när man ska funderare igenom hur det var eller vad hände .
Så man gör det till nått otroligt stort .

Mindfulness
Att fokusera på det som är här och nu 


Är ett bra sätt att få bort det här tanke sättet .
men !
Inte så lätt att använda jämnt 
Jag har använt det förut och tyckt det funkar .
Så nu försöker jag igen , men tillsammans med mitt skrivandes , för när jag skrivit ner det som cirkulerar i mitt inre , har jag liksom plockat ur det ur mitt huvud .
Och då är det mer borta !
Kan vara en metod som funkar på mig ;)
*
Om man kunde leva som hundar gör , dom lever här och nu , dom tar itu med problemen när dom dyker upp .
*
Att vända negativa tankar till positiva !
Är också ett knep som jag provar .
Istället för att tänka , å suck nu ska jag prata med någon krånglig människa på fk , istället tänka klart jag får tag i någon trevligt ;)
Och 
Att inte utgå ifrån att alla är krångliga och vill en illa .
Gå in med ett glatt leende och bra tankar 
Om 
Det sen blir som att slå huvudet i väggen !
Ja då får man ta itu med det då .
Dom negativa tankarna gynnar mig inte alls .
Så ja jag vet vad jag ska använda för verktyg !
om jag sen fick jobba med dom i lugn och ro , kommer det troligt att bli bra resultat .
:)
Så ge mig "arbetsro" !
:)
*

I morse tog jag bara tag i hemma träningen .
Lät bli att fundera och bara gjorde .
Ett gammalt beprövat Jane Fonda program .
Ny börjare 
Och jag klarade vell kanske en fjärde del av magövningarna, lika så ben övningarna , och ner varvningen ska man vara riktigt smidig för att genom föra :)
men !
jag gjorde det .
Och jag kommer säkert att ha ont i några muskler som jag inte använt .

 Så nu är jag på G :)
*
Ute blåser det storm vindar ! 
och det är helt bar backe .
*
Tyvärr ingen sån där vacker himmel som det tydligt var igår som jag sov mig igenom .
Hm våndades en del över det ,hade allt gärna velat haft kameran i högsta hugg .
Men min kropp behövde vilan .
*






Inga kommentarer: