onsdag 14 oktober 2020

Höst

 


Har macrat mina egna hundar .
Så fina , tänk man lär sig verkligen miner och utseendet i helhet hur dom mår och vad dom vill .
Tiden svetsar samman en .
Tyvärr är jag riktigt osäker på att jag ska se om dom har ont ? 
Pennie spydde galla i dag , och det pyser och väser i magen på henne .
Så ? kändes helt fel att stoppa i henne smärt medicinen i det här läget .
Men ?
Då blir jag självklart oroligt om hon går och har ont nu ?
Hon har nu gått på onsinor i 9 månader , och klart inge konstigt om magen inte gillar det i längden .
Önskade ju att hon inte behövde den här medicinen .
Tips fick jag idag om att gå på rehab , laser . 
Så jag får söka mig runt får se om det finns någon bra hjälp att få 
Funderar på om jag ska beställa en röntgen på hennes rygg så jag vet lite mer hur långt det har gått och vart vi står idag .
Hon verkar glad och sprallig nu rör sig utan problem , men som sagt hon har smärt lindrig .
Fick från veterinären inget om att jag behövde nån rehab vård på henne ? frågade men hon vet tyckte att hon var så bra muskelerad så det inte behövdes ????
Känns trist nu om det blev fel .......
Så bara ta tag i det nu då .
*



Idag ska vi en sväng på NW träning , får se hur det går .
Förra  gången sökte Pennie så bra hon bara kan :)
Sen kan hon ha gånger som hon struntar helt i att söka , för det finns roligare saker att koncentrera sig på ;)
Mitt största dilemma med Pennie är att hon är jobbig i hop med andra hundar , och om det beror på mig , eller på henne , vilket det säkert är en kombo mellan oss , så hjälper inte det mig , jag skyller på att jag mått riktigt risigt i många år så jag har verkligen inte orkat tagit tag i det problemet , och nu vet jag inte om jag verkligen kommer lyckas med det .Utan vi får ha det lite så här .
Trist ! att vara tvungen pga att hon är stor och stark , ha det så här , känns irriterande , att vara tvungen att kika runt varje hörn .För är jag inte med och hon kommer på att hon ska fram , ja då åker jag efter .
Tror ! inte hon gör så mycket mer än skräms , men säker är jag inte , om någon svarar upp är risken stor att hon svarar tillbaka .
Så jag undviker kontakt helt enkelt .
Eller inte enkelt , borde ta tag i träning , med det här problemet , kom en bit med skvallring , men sen blev jag sjuk och det föll , allt är ju färskvara verkligen .
tror verkligen att är det nån som mår dåligt i det här så är det jag , Pennie tycker nog inte det är så krångligt :)
Lydnads träning har jag haft jämnt på mina hundar , och det har varit till stoooor hjälp och stöd i livet med mina bjässar , men dom här fröknarna kom jag bara en bit med när dom var små , sen blev det lagt på hyllan , så nu känner jag att det är dax att ta itu med det .
Spännande och se hur det går ???
Nu när det blir mörkare och kallar så blir det svårare att ha några aktiviteter med hundarna , inget som tar allt för lång tid ska det vara , och man ska helst inte stå still allt för mycket i det man gör .
Så det blir lite svårt att få till det .
Men min aktivitets /rally lydnads bana funkar utmärkt ;) då kan alla röra sig ....
NW är ju också ok hundarna väntar ju i bilarna och man tar en och en ....

Men milda vintrar har vi ju haft , mörka men milda , så vi får ta en tränings tillfälles dag i taget .
Tänkt mig att vi kan träffas igen bakom Spendrup parkeringen med lyse , perfekt , eller någon annan stans som det finns lyse ,eller tidigare dagar tex söndag fm .
Så ligga i lite med lydnad så kanske jag blir att känna mig lite säkrare på mitt och Pennies samarbete
:)
Mer kommer om det .



Jag och teknik är inte min super grej , och sen blir jag rätt duktig på att röra till det med ;)
Som idag när jag satt och snurrade lite på inställnings knapparna på min sms grupp Hundaktiviteter , så upp täckte ju jag en knapp som man tydligen kunde stänga av aviserings ljudet på ;) jippi tänkte jag , efter som jag fått lite klago på att det blippar från gruppen .... kände mig riktigt nöjd och la ut om det i gruppen typiskt mig att ha bråttom med allt , ända till min son sa , hm tror inte du kan stänga av deras aviserings signaler ????? hm ok kanske inte nä , så är det nog hm SKIT ! 
Så nu har jag virrat med det , men ingen verkar brytt sig ändå .
s å ! om någon inte är bekväm med plingandet , så får man själv stänga av aviserings ljudet .
Ska visa er som är intresserad i kväll .
;)
Sen hittade jag någon film snutt på FB som visade så fint hur man ska göra i NW tex så jag la ut dom i grupp sms men ok då kan ju vissa inte se det .
ok 
Synd 
*
Ja jag kan inte göra alla nöjda men då får det vara så , jag gör så gott jag kan ;)













Pennie har full koll på gatan 
Synd att hon verkligen ska hålla på och "skrika" om någon vågat  gå förbi .
Trök 
Så då får hon vara på baksidan , trist nog för hon gillar verkligen att sitta där på framsidan och titta .
Så antingen behagar jag min hund , eller är snäll åt dom som ska gå förbi ????
Ibland känner jag det är våran gård klart hon får vara där trots att hon stimmar , våran gata är också en mellan gata , så vill man inte och tycker det är väldigt störande så behöver man verkligen inte gå förbi ???




Typiskt mina hundar , Znö alltid koll på mig , Pennie upptagen med nått annat 


Pennies spanings hörn 


Söt Znö

*

Nu ska jag göra mig i ordning och ta mig till Gonäs , idag så lyxigt att jag bara kan åka dit och göra mina sök på färdiga gömmor ;)

*


Inga kommentarer: