lördag 17 oktober 2020

En lördags morgon

 Sån massa som snurrar i mitt huvud en morgon .

Ekonomin ! ja jissis , alltså hur ska jag få det här att gå runt ? med en heltids sjukskrivning, och en massa utgifter ???? och på råga på allt att nu när jag har gått så länge sjukskriven så sänker dom min ersättning från Fk och jag får inget ??? från Afa , hm ? hur tänkte dom då , säger sig självt att har man gått länge med en sjukskrivning så har självklart ekonomin fått sig en törn .Så då skulle man verkligen inte behöva få det sämre , så nu måste jag börja tänka om igen !!! ???

För att ekonomin ska gå ihop , ja det första är ju att på alla sätt och vis komma in i jobbet igen , har man bara en fot där så känns det bättre , både för sin självkänsla , att man är en del av sitt jobb och sina arbets kamrater, och att ekonomin blir något bättre , och att man är på väg åt rätt håll .
Jag var på väg ! men för ca en månads sen rasade det rejält , när min sjukdomsbild verkligen blev sämre , i stället för bättre , men skakningar , enorma svettningar , flåsig och totalt orkeslös, ofokuserad , känslomässigt helt oreglerat ,med tårar rinnandes utan förstålig anledning osv .

Så jag var tvungen att bli heltidssjukskriven igen :(

Med att nu legat på i ett helt år om mitt mående (eller egentligen 30 års mående ca ) men nu med en läkare i ryggen som ville mig väl , så fick jag äntligen för ca två veckor sedan börja med medicin .

Och ! vad dom än vill ha det till , med värden hit och dit , som kanske inte passade helt in i deras sätt att tolka min sjukdom , så har jag nu börjat få ett liv tillbaka :) ;) 

Mitt mående är så mycket bättre , jag har mer ork , jag vill saker , jag är gladare , jag till och med skrattar mm

Så kanske jag är på väg tillbaka :)

Om jag kan gå nu på dessa tabletter fram till operationen , så kanske jag kan leva igen , livrädd för ett bakslag igen , blir som en verkligen dålig upprepning , och alla inklusive mig själv blir super trött på det här , som Vargen kommer hela tiden .

Jag ska verkligen ge mig själv nu den här tiden som jag är sjukskriven helt , så jag inte hoppar på ett tåg som jag inte klara av att hänga med sedan när jag väl klivit på .Och åter igen måste kasta mig av i farten .och ta mig upp från botten igen .

Jag har huvudet fullt av en massa planer , om träning fysiskt av min kropp (måste verkligen det sist jag jobbade trodde jag min klena rygg skulle gå av ) tyvärr med pandemin och jag får nog inte ändå , anses för frisk , inte gå på sjukgymnastiken , jag blir rekommenderad att ta mig till ett annat gym eftersom jag nu ska veta hur jag ska träna min rygg ??? men jag behöver Malene ;) skulle vilja ha henne i min ficka på gymmet , så hon kan tala om för mig hur jag ska göra vid olika maskiner , och vad jag ska träna . Jag har ett program utifrån sjukgymnastiken som jag kan träna hemma , men det var så bra på sjukgymnastiken , både för min fysiska kropp och den psykiska.

Men ! jag får ta tag i det med gymmet här i Berget , ska nog gå , fast det känns super motigt .

Och KBT typ träning , och att se om min kropp orkar , brukar rasa ihop dagen efter om jag tex umgås med min barn barn , eller mina vänner eller nått annat utifrån mitt hem syssla, idag ska jag umgås med mina flickor en hel dag i Borlänge , jodå jag vet att det är Pandemi..... och sen blir det intressant hur jag mår efter det i morgon ???? får liksom utreda en sak i taget , så jag vet at jag är redo att jobba igen .

:)

Min samtals kvinna har jag inte vart till på ett tag ??? kände sist att jag kanske bara tog upp en plats just nu ?? men jag vet inte , men kanske jag inte har samma behov just nu att prata om mig själv , jag har inte pratat bara om mig själv med mina vänner heller , som just nu vilar sig från mig .

Så kanske det också är ett friskhets tecken :)

Men jag behöver er ändå det vet ni va ;)

Är svullen i kroppen , inge kul alls på den fronten , jag jojjar upp och ner i vikt , ena dagen kan jag väga 74 kg andra dagen väger jag 77 kg , tror inte att man inte direkt kan gå upp dom kilona över en natt om man inte är full i vätska ? 

Jag tog ingen furix i går eftersom jag skulle köra en vän med sin hund till Falu djursjukhus , så var det inte någon god ide , lika idag när jag ska till Borlänge , skulle jag få tillbringa en hel del tid på toa och skog ..... så jag får ta det i morgon får se om jag kommer ner några kilon i vikt igen haha , ser svullen ut idag i ansiktet t.o.m , och är tyngre i benen , så ja jag behöver Furixen absolut , hoppas det ändrar sig efter op.

Jag håller mig till 5:2 nu , mår bra av det , och vet då att jag faktiskt försöker , trots min vikt jojjandes . Dom andra dagarna halv fastar jag , 12-20 . Så ja jag försöker , och sen en massa socker ! det ska inte jag ha , jag försöker hålla mig lååångt bort från socker mest hela tiden , men fredagar "fuskar" jag med kvälls mys snacks , och oj vad jag svettas då ..... och blir och må sämre , så nä kommer troligt ta bort det också till slut , men just nu känns det skönt att veta att jag på fredagar får mumsa i mig en massa socker haha

Jag känner mig lite manisk ? har gjort nu några dagar , om jag då verkligen har en Bipolär anda i mig också eller om det är för att hormonerna ändras nu ...men det surrar i min själ , av glädje att göra en massa saker , att vilja göra en massa saker :) så oj , men ja det är en stress också över att ha tid och att kroppen fysiskt håller .

Oj det här livet så svårt det är 

Dricker troligt för mycket vatten , om man tänker på min vätska i kroppen , men jag ÄLSKAR vatten , oj vad gott det är , i allafall Sälgringens vatten ;)

*

Mina hundar , dessa hundar , oj vad dyra dom är , jag försöker ge dom allt dom behöver , jag älskar dom ju , men så här mycket som dom här kostar har ingen hund kostat , och om dom här mår bättre pga det än vad dom andra gjorde ???? det vet jag inte , kanske jag bara gör dom en björn tjänst , eller det inte ger någon vettig verkan alls det jag gör ???? Att känna sig som en mindre bra hundägare är nått som släpar efter en , och då försöker man självklart göra det bästa av allt , om man kan , ekonomin styr enorm mycket för det här att ha hund och allt som rör sig runt det , har blivit en otroligt dyr marknad , så var det inte när jag skaffade min första egna hund , då räckte det ganska bra att ha ett hjärta för dessa härliga varelser .Men nu ! måste du ha en tjock plånbok , och du ska vara super kunnig , ja men alltså , man ska vara både veterinär , fysioterapeut , hund psykolog och hundtränare , handler osv  och är man inte det !!!! blir man banne mig ner flyttad till det nedersta pinnhålet .

Nä vet ni vad , nu för tiden räcker det inte att "bara" älska sin hund .

Jag har haft hundar sen jag var 18 år , egna , före det växte jag upp med hundar .

Dom man växte upp med , som inte blev speciellt tränade , och fick vanlig människomat , ja det kom nån form av foder till slut , min mormors hund levde på Frolic ,och rester , och hundgodis i choklad form ??? som vi smög åt :)  han blev rejält gammal .

Men ? 

vad är det som händer ? 

Själv känner jag mig just nu som en dålig hundägare , bla för Pennies skull , hon som har Spondylos , och gått på smärtlindring nu i ca 8 månader .

När jag sökte för hennes hälta , ja det var så det visade sig efter säkert en hel del år som jag inte förstått att hon haft ont , hon och jag kan inte prata på det viset så jag förstår det tyvärr , hon fick då smärtlindring , och vet, sa att hon var så muskelerad att hon behövde ingen träning av annat slag , jag lät henne simma mycket på sommaren , och hon fick sina vanliga promenader i skogen gånger två om dagarna . och tyckte hon verkade vara glad och må bra och ingen hälta , hon skrek till i början också , speciellt om hon böjde på ryggen i nån tvär vinkel, men annars verkar hon mått bra , dyr medicin som skulle vara skonsammas på marknaden för magen och andra organ , frid och fröjd trodde jag , man lyssnar på sin vet . va ? för jag är verkligen ingen veterinär . Det här har jag berättat för folk lite här och där och ingen !!! har sagt nått speciellt om det , nu har Pennie börjat spy galla , och det känns som om magen inte gillar medicinen längre , så jag kontaktade vet. och tillsammans (vilket jag redan hade gjort ) tog bort medicinen över helgen , och vi fick en tid nu till måndagen , så vi sen kan gå vidare i hennes behandling . och jag kan förhoppningsvist  se över helgen hur hon reagerar utan smärtlindring. Nu har jag fått från andra håll och veterinären , att vadå ??? har du inte gjort någon friskvård ! alltså hur blåst är du då !!!!!men hur tusan ska man veta hur man ska göra ? jag lyssnade på veterinären , som nu tydligen har glömt bort att hon sagt det där om musklerna SUCK !

Så nu är jag en mycket dålig hundägare som inget fattat.

Så nu ska jag kosta på ett veterinär besök , med bla provtagning på lever och njurar , kommer kosta , och helst någon form av friskvård , helst laser , kommer kosta ....och ja jag kommer göra allt det här , trots min otroligt dåliga ekonomi nu , jag får äta mindre helt enkelt .

För jag vill verkligen hennes bästa , men ? vad är verkligen hennes bästa ?

Skulle aldrig ha råd med en hund till .Dom här är nu super dyra .

Så ni som tänker skaffa hund , dom är snart lika dyra att ha som en unge .

Så jag kommer försöka klara dom här två så länge dom lever , med allt dom behöver , sen vete tusan vad jag har råd med , bara det att köpa in en hund , alltså jag har nog inte råd att skaffa en blandras ens , och då ska ni veta , att här hos oss har faktiskt hundarna det bra , och då får alla förståsigpåare tycka vad dom vill , men hundar har det bra här . Så trist då om vi ingen hund kommer kunna ha pga alla måsten som kostar runt en hund , 

SUCK

Det blir en socitets grej , och då får vi hoppas att dessa rika människor också har ett hjärta för dessa underbara varelser.

Nog om det , som ni kan förstå så är jag besviken på människor runt om mig som klankar ner på mig fast jag verkligen försöker göra allt för mina hundar .

Och just en sån som mig skulle jag vilja ha som valp köpare , FAKTISKT !

*


Hundaktiverare ! med otroligt många års erfarenhet av hund

ja det kan jag kalla mig 

men någon hundinstruktör är jag INTE 

Jag vill poängtera det ! åter igen sitter jag lite i en konstig situation , jag är sammankallare för en grupp med människor och deras älskade hundar som man vill aktivera , jag kan en hel del om träning och hur man bör göra med sina hundar , men jag är ingen instruktör , jag har gått på en massa hundkurser genom åren , läst en massa , provat en hel del , men som allt annat så fastnar det inte så där super bra allt jag tar in stannar tyvärr inte kvar , så jag kan inte bara rabbla upp allt jag lärt mig .

Så om ni som är med i min grupp , vill lära er på absolut det "rätta" sättet att träna era hundar , ja då får ni gå på en hundkurs med en instruktör ,

Och vill ni tävla , ja då får ni gå kurs och läsa på regel boken själva 

Råd utifrån mitt egna tänk det kan jag ge , men som sagt är ingen instruktör , för vore jag det skulle jag ta hutlöst betalt också , och nu tar jag inte ett öre för mitt engagemang .

Vill ni ska veta det här !


Sen när ni gått på utbildningarna , ja då kan vi träna tillsammans ...och vända och vrida på hur man ska göra  på bästa sätt :) eller om ni tycker det duger med mitt sätt , så ja absolut , då är det så :)

*

Znö 

Är i sitt esse just nu , hon har varit "halvgalen" i sin stress nu i några veckor och det känns som en otroligt super lååång tid .

Jag har haft ett uppehåll som sagt med Calm , som jag tyckte gav stooor effekt när jag använde det , nu tycker jag inte det händer nått , men ? kanske det tog lite tid förra gången innan det gav nått resultat .Så det är vell bara att avvakta . Tycker idag att hon känns lugnare ? vi får se .

*

PÅ tal om hundträning , så tips och ideer och tankar om träning det kan jag skriva om här och kommer göra 

*

Ha en fin Helg ni alla där ute ,hade en massa kvar i mitt huvud som vill ut , det kommer mera , men nu måste jag iväg 

Puss Puss !

Till alla ni juvliga där ute 

*







Inga kommentarer: