söndag 15 mars 2020

Toapapper och en massa foton


ja min dag började med att jag funderade över detta hamstrande av toa papper som människor gör just nu ?
T.o.m i Ludvika har det spridit sig den sjukan ?
Känns som om det just nu är det som är mest hemskt att människor hamstrar, inte själva coronan .
När människor som kan (har råd har möjligheter att få hem varorna , kan lagra dom osv ) bara rensar hyllorna ? hur blir det då för dom som inte kan utav olika anledningar , hur tänker man då ? Känns ganska så egoistiskt , när man bara tänker på sig själv . 
Läste bla om en barn familj som hade sjuka barn och inte fick tag i medicin typ febernedsättare , för att andra barn familjer har hamstrat det .
Om ingen hamstrade kunde alla få tag i dom varorna man behöver .
Butiks ägarna säger ju gång på gång att dom får in varor , så tur är det , så vi som inte han med att få några varor i hamstrandet kan få oss nått också , ja ? kanske det blir bra för oss som inte lagt upp ett lager , för det kommer bli tomt i affärerna , och då kommer det finnas massa varor ????
Blir lugnt att gå och handla sen då .
Jag har inte lagt upp nått lager , haft det i tanken i mellan åt , men känt att det är ju inget krig det här , tack och lov , så varor kommer det ju troligt in …...
Det kommer att visa sig .
*
Toa papper  blev min tanke , hur gjorde dom förr ? 
När det inget toa papper fanns .
Jag tror att en skillnad från förr och nu är vad vi äter .
Förr åt dom inte så mycket olika sorter som skulle stoppas i munnen , nu äter vi en massa som inte är bra för oss människor , tycker det borde vara tvärs om ? vi borde ha bättre kunskap nu om vad man ska stoppa i sig , men tänk vad många som säger att oj vad jag var dålig i magen i dag igen osv , kan bara gå till mig själv när jag har setat  en fredag och tryckt i mig typ ostkrokar och dip mm kan inte på stå att jag sen är bra i magen nix, och då behöver jag en hel del toa papper , men har jag ätit bra mat så behövs knappt papper alls så ja , nått att tänka på .
På Wikipedia  stod det om en offentlig toa i Rom som hade en vatten ränna , perfekt …..
Lite att fundera på i dagens toalett papper hysterin .
Och dom där som hamstrat handsprit och tänkt att dom ska bli rika på andras oro , dom kan knappt sälja det nu bra ! men hur är man som människa då .
Rik på andras elände .
Sen blev jag och tänka på "mina" gamla som jag mött genom mitt arbete , som gått tillbaka till hur det var under krig , dom tar så lite papper så man kan aldrig tro att dom ska kunna klara sig på det .
Små små bitar .
Ja det är så vi får använda papper nu , eftersom det inte finns att köpa eftersom någon tänkt till och köpt upp massor …….

*
Igår tog vi en tur runt Grängesberg , sådana platser man inte besökt på ett tag .
En vacker dag var det lite kallt aldra helst vid vattnet .
Men så vackert .



Kyrkviken 
Vilken badplats vi har här i Grängesberg 
Var själv där mycket som barn mest som tonåring, cyklade dit bla
Eller åkte moped med någon .
Sen när jag fick barn var det bästa platsen att tillbringa en solig dag med barn .



Pennie tyckte nog jag var konstig ? hur skulle hon kunna bada där 





Solens nergång är i regel alltid vacker 





Blåste rejält så Znö blev fyrkantig i ansiktet
























Pennie tyckte att det var jätte kul att leka med matte och bollarna .
men tyvärr var det svårt med en Znö som då blir alldeles uppjagad och ska hoppa på mig hela tiden .Riktigt svårt att göra nått med en 50 kg hoppandes sak .
Nästa gång får hon vara inne Znö mer lugnt för henne







Tänkte inte släppa bollen aldrig , för då kanske den där knäppa matte stjäl dom 




*


Inga kommentarer: