lördag 14 mars 2020

Mycket blandat :)


Här kommer en hel del blandat .
Som i mitt huvud , häng med i svängarna ;)
Här ovan är mitt barnbarn Line snart 7 år , när hon och jag skulle baka till Majkens kalas.
Snoddas , på mormors vis .
Line tyckte det var riktigt kallt i vårat hus ??? :) ja ok jag vill inte ha grader ovanför 20 så visst så kan det allt vara ;) hon tog helt enkelt på sig min ena mössa och min kofta och mina strumpor , hon tyckte det var roligt att hon kan ha mina strumpor utan problem :)
Hon kommer växa förbi mig så det brakar om det framöver.
Härliga unge att umgås med .


Vaknade en morgon och fann Pennie i den här ställningen .
Liksom rasat av bädden .
Undrar om det är likvärdigt med när en annan måste ha ut fötterna ut från täcket .?


Och den här lilla ? ligger hon i hundarnas bädd för att hon kan ? eller för att retas med dom ? eller :)
Ser för härligt ut med den där lilla "hunden " liggandes på samma platser som hundarna väljer att ligga på .Hon ser ut som en liten hund ;)
Hon funkar helt i hop med hundarna nu , bara glider förbi dom framför deras nosar , så där super nonchalant , hon är verkligen en av oss nu .
Hon har tyvärr varit lite dålig i magen igen , men beror på att vi har gett henne lite blötmat i hop med torrfodret , och hon älskar den maten , men hennes tarmar verkar inte tåla det , tyvärr , hm man vill ju ge henne allt hon vill ha men ? där måste vi tänka om . Låtit bli det nu i ett par dagar och redan såg det bättre ut i lådan . Nu har jag lagt liten klick barf mat i hennes foder , får se om hon kan gilla det och funka med hennes tarm . Ger henne fortie flora också .
Tycker hon blivit lite smalare , men det kan ju bero på hennes "träningspass" som hon gör här hemma i mellan åt , super rusningar runt och över golven , dödning av mattor , mycket spark med bakbenen :)
Hon är för härlig.
*


Mitt tagna kort idag !
Överflöd av kärlek :) 
*


Mycket står det ju nu om Corona , det här cirkulerar på Fb , om det ens är från den här överläkaren ? ja det vet man ju inte , men tycker att det känns som konkreta bra råd i all röran .
Jag som är lite i risk grupp med min visserligen lindriga emfysem men ändock inte helt ok lungor ., måste nog tänka flera steg fram .
Jag har försökt beslutat mig om jag ska eller inte ska gå på gym nu ?
Svårt beslut för mig , eftersom jag mår så bra utav att träna , men vet andra som helt enkelt låter bli det just nu , jag tänker att jag ska träna hemma i stället , visst blir det inte samma sorts träning som på ett gym , men det kan jag kanske stå ut med under en tid .Gäller att ta tag i det ! för är svårare att träna hemma lättare att smita förbi .Men känns som om det troligt får bli så nu ett tag .
En större Gym kedja har stängt sina lokaler , säkert också för att dom har råd till det , det är ju svårare för små gym , heter att man jo kan visst gå på gym bara man inte är sjuk ? och torka av redskapen .Men nä tror jag bli hemma fram tills det blir lugnare .
Får ta mig i kragen hemma .den här tiden , och komma mig iväg sen när pandemin är över .
Bunkra ?
Ja du det har jag också kört lite fram och tillbaka i mitt huvud .
Men tror jag helt enkelt försöker handla för två veckor i stället för en i taget , då är man ju mindre ute bland folk där också 
Om det nu finns någon mat kvar att handla ? 
Sett att det är tomma hyllor på affärer , bilder som cirkulerar ? men det är troligt från större städer ? hoppas jag .
Ska ju åka till Stockholm nästa helg , inplanerat besök på en Cavalier kennel , men det funderar jag nu på om jag ska ställa in ?????
Bli troligt fler tillfällen längre fram .
Kanske ? det är nu meningen att vi ska umgås lite mera med oss själva , det är nog nått vi gör alldeles för lite , och med våra nära , dom som bor i våra hem , sånt som vi i en stressig värld inte gör så ofta som vi borde . kanske det är någon "där" ni vet , som har räknat ut att nu måste vi börja tänka mer på dom levande , och bry oss om varandra i en stressad värld , mindre våld kanske det också blir om det inte blir så mycket folk i farten , kanske också en tanken ? Och mindre otroligt hemska behandlingar av djuren , eftersom i Kina sägs det att det kan komma från djuren som dom äter , jätte bra för djuren kan man tro ? ät grönsaker vet jag .
Kanske det är ett sätt att ruska om oss här på jorden !
Hallå !!!!
Värdera om era liv .
Jag ska , träna hemma , sitta i meditation , ta långa promenader (ja det gör jag ju redan :) umgås med mina vänner på mobilen , vara ute bland folk så lite som möjligt , och gå i eftertanke .
Så många beslut just nu i livet .
Väldigt tröttsamt .

*
Jag sitter i andra beslut och en massa tankar också nu 
Efter mitt senaste läkar besök , blev jag inte precis nå klokare ?
Nu vet jag snart inte vad jag har för fel , mina senaste prover visar att sköldkörteln igen spökar , så min läkare ska kontakta Endorkrina för mer kunskap, och då är det så , att symptomer på sköldkörtel fel kan vara liknande som manodepressivitet , så ? just nu vet jag inte om jag gått i alla år och trott att jag är manodepressiv och då kanske haft sköldkörtel sjukdom hela tiden ? eller om jag haft bägge ? eller och om jag också har övergångsålders problem i hop med det här ? och av allt krångel blivit utbränd ? Så alltså ? 
Men tack och lov har jag en läkare som är beredd på att ta sig för ett dektetiv jobb och försöka lösa mig , och förhoppningsvist hitta vad som fattas mig .
Min tillfälliga samtals kvinna tycker det blir intressant att få följa mig och se vad som händer , hon tycker att jag är en mycket komplicerad kvinna .
och själv sitter jag här och vet ingenting ?
Och det är ovanligt för mig för jag brukar alltid ha en plan .
Jo det har jag på sätt och vis men inte som jag brukar , för nu har jag lämnat över till någon annan och det är inget som jag är bekväm med .
Men ? 
Kan ni säkert tycka ?
är det inte huvud saken att du mår bra ? sen vad du har för fel ? skit samma.
Jodå precis så har jag alltid tänkt , men nu har jag kommit till vägs ände och mår inte bra ! så nu måste det hända nått som gör att det hela tar en annan riktning .
På nått sätt !?
Jag försöker ta stunden som den kommer , inte se bakåt inte se framåt , men tyvärr dit har jag inte kommit än ...alldeles för mycke planer och tankar i mitt huvud , alldeles för många krav på mig själv. om vad som ska göras .Jag är inte snäll mot mig själv ! jag går med piskan för att jag har en föreställning om hur och vad jag ska göra i mitt liv , oavsätt om min kropp orkar eller inte .
Jag piskar mig själv, bråkar med mig själv . kan inte acceptera att jag inte orkar lika som jag gjorde när jag var 20 , alltså klart jag vet att jag är 54 , men mitt liv har aldrig varit i full vila inte ens i lagom vila , och tycker att vissa saker ska bara göras , och mår skit om det inte blir gjort , men ! nu måste jag omvärdera mitt liv , vad som är viktigaste , och vad min kropp orkar .
Och det är riktigt svårt att lära den här gamla "hunden " att sitta ska ni veta.




Bra och handfasta råd:
Det här säger överläkare Anders Jansson på Danderyds sjukhus gällande Corona:
Hur vi kan besegra Corona – en överläkares checklista!
Kära släktingar, vänner och övriga facebook-kontakter,
Idag har minst fem fall av Corona-smitta konstaterats i Sverige där ingen vet smittvägen. Enligt min bedömning innebär det att coronaviruset är spritt i det svenska samhället och att en mycket snabb och stor spridning är att vänta mycket snart.
Vad vi än gör nu har vi att vänta blod, svett och tårar framöver. Det kommer att bli brutalt på ett sätt vi inte kan omfamna än. Det innebär inte att vi vare sig ska förtränga faktum eller hänga läpp. Vi skall istället göra allt vad vi kan för att bromsa smittspridningen.
Vi vet både från historiska erfarenheter av tidigare epidemier som spanska sjukan, 1957 års influensa, och från covid-epidemin i Kina att det går att bromsa smittspridning genom att minimera onödig exponering.
Varför är det viktigt att bromsa smittan? Om vi får en snabb spridning kommer fler människor att insjukna, men mycket värre är att extremt många människor att bli sjuka samtidigt. Det finns ingen som helst möjlighet för sjukvården att hantera en sådan topp utan vi kommer då att bli tvungna att välja ut de vi skall rädda och resterande kommer inte att kunna få hjälp.
Kan vi istället bromsa förloppet kommer mycket färre att insjukna samtidigt varför chanserna ökar enormt att de som insjuknar kan få hjälp.
Hur gör vi det?
1) Om du har feber, halsont eller hosta håll dig hemma oavsett om du varit utomlands eller ej! Minimera kontakt med andra och besök absolut inte sjuk/äldrevård, apotek, kroniskt sjuka eller människor över 60 år.
2) Om du varit i riskområde de senaste 14 dagarna ska du ÄVEN OM DU INTE HAR SYMTOM stanna hemma och hålla barnen hemma från skola, detta i synnerhet om du jobbar inom hälso- och sjukvård eller äldrevård. Ljug och säg att du är sjuk eller vabbar vid behov. Besök inte sjukvård, kroniskt sjuka eller människor över 60 års ålder om det inte är absolut nödvändigt.
3) Vi övriga som är i arbetsför ålder MÅSTE ta oss till jobbet och arbeta om vi inte har feber, hosta eller halsont annars klappar hela samhället ihop och då förstör vi också våra egna och våra anhörigas chanser.
a. Om du kan jobba hemifrån, gör det.
b. När du tar dig till jobbet, välj den transportmetod som exponerar dig minst för andra människor. Om du kan cykla, el-sparkcykla, gå eller ta bilen - gör det. Skit i klimataspekter just nu. Om du tar tunnelbana eller buss kanske du kan hoppa av och gå delar av vägen. Kanske kan du undvika rusningstiden. Märker du att någon hostar ymnigt, kliv av och ta nästa buss/tåg.
c. Håll minst en meters avstånd till arbetskamraterna och ta inte i dem
d. Uppmana arbetskamrater som verkar förkylda att omedelbart gå hem
e. Ställ upp alla dörrar på jobbet så att ni inte behöver ta i handtag hela tiden
f. Tvätta händerna och undvik att ta dig i ansiktet enligt punkt 4e och 4f nedan
4) För alla gäller på fritiden att minska alla onödiga kontakter med människor:
a. Stanna hemma och njut av din familj, filmer, böcker och musik eller gå ut och promenera/sporta i områden där du kan hålla minst 1, helst 2 m avstånd till andra människor
b. Vill du träffa kompisar ta en promenad ihop, ta inte i varandra och håll 1-2 m avstånd.
c. Undvik i möjligaste mån alla former av folksamlingar, i synnerhet inomhus. Absolut inga konserter, diskon, teaterbesök, bio eller dylikt
d. Även om du inte har symtom, besök inte släktingar över 60 år i onödan. Det är jättemysigt att umgås med dem via Facetime också.
e. När du kommer hem går du innan du tar i något annat direkt till handfatet och tvättar händerna med tvål. Blöt händerna och därefter smörjer du in dem med tvål överallt och gnugga minst 20 sekunder INNAN du sköljer bort tvålen. Det är tvålen som spräcker virusets skal och den måste få 20 sekunder på sig. Att sprita händerna går också utmärkt, men torka då inte bort spriten innan den torkat in av sig självt.
f. Undvik att ta dig i ansiktet. Detta är jäkligt svårt eftersom vi gör det hela tiden utan att tänka på det. Ett trick är att ta på sig en handske/plasthandske, för då märker man när man gör det
g. Ta i så lite saker som möjligt när du är ute. Öppna dörrar med foten, eller ta i handtag med handske på (var isf aktsam på hur du sedan hanterar handsken).
5) Om du är över 60 år
a. Följ allt ovan extra noga. Det är mycket viktigt för just dig att inte smittas eftersom det är mycket större risk att du blir allvarligt sjuk eller dör. Avstå till och med att träffa barn och barnbarn den närmsta tiden. De är jättesöta och charmiga på Facetime också (i den mån de är det i verkliga livet).
6) Om du är över 10 år men mindre än 60 år
a. Du måste följa råden ovan för att du inte vill att dina föräldrar och deras föräldrar ska dö i onödan, men också för DIN EGEN SKULL!
b. Du har visserligen mindre risk än äldre grupper att bli allvarligt sjuk, men du har ändå en påtaglig risk att dö. Den allra farligaste formen av fallskärmshoppning är BASE jump, då man hoppar från låg höjd från klippor, broar och byggnader. Om du vill övertala dig om att börja med BASE jump kan du lugna dig med att du kan hoppa 3 hopp utan att överskrida risken som just du har att dö i coronainfektionen.
7) Dela detta till alla du känner. Ju fler som följer dessa råd desto större är din egen chans att undvika allvarliga problem.








Inga kommentarer: