fredag 20 mars 2020

Jakt på småkryp

Ja precis , är det inte Giardia , så är det trolig rävskabb på hundarna , och blomflugor som håller på och äter upp rötterna på mina blommor .
SKIT
Giardian verkar ju ha gjort sitt här i huset i alla fall :) 
GLAD
Men nu efter att Znö och Pennie har kliat sig en del och jag hittat kliade skorviga fläckar i deras hud så är det troligt bara att konstatera , mina hundar tar liksom in hela världen /skogen genom att åka i kring på backen med kroppen från nosen till rumpan , aldra helst om det är snö , men även om det är bar backe , så inte är jag rådlös att hundarna i princip får skabb varenda år , Znö som har tendenser till att bli lite hysterisk och gå upp i stress vid minsta avvikelse i livet blir det otroligt jobbigt för .
Men det här gången han jag nog på det i tid :)
Kontakt vet , som nog börjar undra hur jag kan dra på mina hundar det här varenda år ???
Men mycket skogspromenader blir det ju , mest hela tiden .
När man bor bredvid skogen och älskar att vara där och har hundar som reagerar negativt för det mesta på hundmöten aldra helst när jag har dom bägge i kopplena själv , och dom säkert känner mitt skrikande från mina nerver oj SKIT nu får vi hundmöte och jag ska orka hålla mina två 50 kg klumpar som tycker att dom måste försvara matte  ;)
Så går jag helst i skogen där jag möter minst med hundar.
men ibland får jag möten där också ...
Men det har funkar ganska så bra att ta dom åt sidan och sätta dom där medans folk och hundar går förbi :)
Så ja bara att konstatera att en Lb i framtiden blir troligt bra åt gången .
Så nu idag har jag gett dom medicin ? 
Aldrig gett Bravecto förr ???? tycker inte om att ge en massa konstigt till dom , men får troligt lita på min vet han borde ju veta . Ellerhur ?
Var sin super stor tuggtablett var det ?
Så nu hoppas jag dom blir kvitt detta för denna gång .
Och att den stackars skabb räven . får dö på nått sätt inom snart .
Oj vad hemskt för dom djuren när dom blir angripna , vilken plåga .
Dom där flugorna som jag slåss mot gör mig också galen , 
tyckte mina fina små Pelargoner plantor växte så dåligt ?
Kände på dom och dom var "lösa" inga rötter fanns kvar :(
Dom där flugorna /larverna hade gottat i sig dom troligt 
Så nu fick jag ta upp dom och prova sätta dom i vatten och hoppas på att det blir lite nya rötter .

(kom på nu när jag skriver , jag skriver ni vet så där med fler fingrar samtidigt , men jag måste titta på tangentbordet under tiden största delen , därför det ibland blir lite fel som jag hela tiden måste backa och rätta !!!! ) 


Nån av dom hade klarat sig i alla fall.

Köpte det här och haft på , så nu hoppas jag det funkar .
hat också kört lite husmors grejs , som vitlöksklyftor och tändstickor upp och ner i krukorna svavlet, och små burkar med gul insida i med vatten , diskmedel , ättika i , jag har fångat några varje dag ….
Känns till och med hemskt att ta död på dessa djur!!!!!!
Och 
Dammsugit upp dom varje dag ….
Tur man har nått att göra va !!!!
Tycker att det har minskat , hoppas .
*

Lucinda Drayton

Det här blir min meditation idag :)
*
Barn säger så mycket smart .
Line , jag ser skillnad på hundarna .
Znö har tjockare nos och Pennie smalare 
och som vilken domare som helat säger hon ,Znö har mer sluttning här "stopet" pratar hon om, och Pennie mer tvärt 
fantastisk unge till att se detaljer , om inte hon blir "konstnär" av nått slag i framtiden ja då vet inte jag .

*
Oj vilka rörelser 


*
Ok många länkar i dag :)
Men oj vilka häftiga vantar hon gör den här kvinnan .
Jag har köpt ett mönster med Harry Potter , som gör mig glad att tänka på att jag ska ta itu med det inom snart :)

https://www.ravelry.com/designers/lotta-lundin

*

Jaha 
Oj dom där åren vad dom flyger förbi 
Min minsting fyllde 27 år i onsdags .
han har vuxit upp till en fin och toppen människa .
Älskar dig !
*
Men oj vad det säger en hel del om hur gammal jag blivit !
:)
*
Här om dagen tog fotomapparna /korten slut !!!!
Jo faktiskt , mitt i min super stora genom gång av alla kort jag tagit genom åren och slarvigt lagt lite här och där , så fanns det inga fler att gå igenom ????
Blev faktiskt förvånad ?
Så nu har jag gjort den stora ur rensningen , alla foton ligger i rätt mapp så nu kan man ganska så lätt hitta på dom :)
Jag har kastat en hel del japp
Men när jag var klar gjorde jag en hastig genom räkning av hur många det var nu kvar .
Ja ca 288000 japp …..
vet man vad jag håller på med i mitt liv .
Men ! kommer bli fler kastade , för nu går jag igenom dom lite mer noga innan dom tex kommer ut på hemsidan.

Under den här länken längre ner på den sidan , kommer foton ligga från allt sånt jag varit på med mina hundar , och andra hundmöten , 
Så Välkomna ! att titta , kan vara så att just du är med på nått kort .


Vissa mappar krånglar , jag håller på att försöka lösa problemet !
Men klicka flera gånger så kommer du /ni dit ni ska .
Om det är nått foto ni vill ha på era pälsklingar så hör av er till mig först ;)
Jätte kul att se tillbaka !
Och kanske jag blir lite sugen på att dra igång lite träningar igen , bara för sysselsättning av hund och deras människor , när tid blir för att träffa folk igen .
Om ni vill ligga med i en sms grupp för just sådana aktiviteter , skicka en rad så lägger jag till er.
*
Kommer säkert en tid när jag blir "frisk" mig själv igen och Coronan släppt sitt grepp ,då kanske :)
*
Den här veckan har jag verkligen nästan bara varit med mig själv.
i efter tanke och ingen stress alls , jo nått litet men inget svårt .

jag har tränat hemma nästan varje dag ;)
Motionerat med två långa promenader om dagen .
setat och pillat med fotona gör mig lugn .
Vilat när jag behövt .
Sovit riktigt bra .
Pratat med nära och kära på mobilen .
Mått riktigt bra .
Igår fick jag diarre `oj sån diarre ? 
Plus att jag är mer orkeslös och lite ont i halsen , inte tagit nån temp , och här är svårt att veta om jag har feber eller bara svettas ändå .
men ja nått är det som tar sig igenom min kropp.
Hoppas det ger vika inom snart .
Så idag blev det ingen handling , orkade helt enkelt inte .
Får lösa sig .
Så lite orolig för söndagen eftersom jag då ska ut och göra en av mina 25 % nätter .
Hoppas jag är frisk då .
Men !
Det finns ingen lust till mer än bara vara .
Och det är konstigt för mig .
Orken räcker dåligt , så jag får tex som i onsdags när jag skulle gratta min son mot kvällen , då fick jag hoppa lång promenaden efm och vila i stället för att orka med kvällen .
Tack och lov för våran gård .
Sådana dagar .
Så ja en dag i taget .
*
Hundarna mår bra i dom här Corona tiderna , matte är med dom så gott som hela dagarna , dom bara älskar det , Znö bli mindre orolig , i onsdags när vi åkte ifrån dom en stund på kvällen till Andre`för dom har katter som inte vill träffa hundarna , 
När vi kom hem var dom lite olyckliga , släppte mig inte på hela kvällen sedan , Pennie var helt slut ? och Znö som ett ännu mera plåster en annars.
Så det var jobbigt .
Stackars mina bortskämda pälsklingar .
Så ibland går tankarna till mitt beslut att ta hem en hund till kanske inte är det bästa just nu , kanske det är bättre att låta mina två fröknar få leva ut sina liv som dom har det nu ?
Jag velar lite mellan raser också ? så nä kanske jag måste bli mer bestämd först hur jag ska göra innan jag tar ett beslut ?
Och kanske jag verkligen måste bli mig själv först ?
Framtiden får se …...
*
Nu ut på en tur .
Får se hur orken är .
Ha en toppen fin helg ni alla där ute .
*




Inga kommentarer: