tisdag 4 februari 2020

Trött !


Efter helgen .
Som innehöll bra saker och mindre bra , men det var nått hela helgen .
Det gör att det efter kommer en massa stooor trötthet .

I lördags var jag med en vän upp till Bollnäs , till Bölelejonets kennel och tittade på valpar .
Trevlig resa upp och ner massa att prata om , vi var rådlösa bägge två att det gick så fort att åka dit  ?
Men har man mycket att prata om går tiden super fort.
Resan var för mig en del av en KBT övning också .
Nyttigt för mig att komma ut bland folk 
Ägaren till kenneln är också en vanlig hundmänniska , inge krångel där inte :) på nått sätt.
Så ett mycket trevligt besök till någon med stor erfarenhet av det hon gör .
Och valparna !
Var så otroligt fina .
Det första jag såg var att dom är mörka :) och vilka fina benstommar , kolla tassarna på fotona jag tog. Och så lugna ,tryggt gäng. Riktigt fint gäng på 12 st . Runda och goa .
Tyvärr valde jag fel objektiv , hm så kan det gå när en sån som jag fotograferar , jag är inte teknisk .
Så fotona blev så där . Alltid någon glad svans som viftade :) 
Ska ta lektion vid min vän fotografen ;)
Hade jag inte haft mina speciella fröknar .
Hade jag haft otroligt svårt att inte bett om att få tingat någon ur denna kull .
Mycket bra kull.


















Titta på dessa otroligt fina tassar 








Cheers dotter


*
Sen på söndagen .
Vart det en tur ner till Motala ,för att hämta mat till mina fröknar .
Och ett besök vid en närstående som är inlagd på Örebro Sjukhus.
Så helgen gick i rasandes fart .
Med en hel del intryck av olika slag .
I går sov jag bort gym tiden på morgonen , orkade inte fanns ingen ork till att ta mig någon stans.
Då är jag trött när jag hoppar gymmet :(
Efter några vändor promenad och nått försök till att göra nått här hemma , blev jag liggandes på soffan helt urlakad.
I morse sov jag ganska länge om man ser till vad jag brukar sova .
Lusten  och viljan till att göra nått försvann igen …..
Idag har det bara blivit vanligt plock och promenader hund , och lite fix med kort , och en vän i mitt öra .
Ligger en massa över mig som borde fixas .
Men ! jag behöver lyssna på min kropp också .
Som säger VILA .
*
Om min mun kunde vara tyst när jag mår bra !!!
Den borde tejpas då .
I helgen hade jag ju flöde , och tur det med allt som var :) 
Självbestämt absolut .
Men !
Då när jag har flöde , då är jag ju oövervinnlig och tycker att jag klarar det mesta.
Så jag skickade till en vän som jag också jobbar med , att jo nog ska jag allt kunna hänga med i kväll på avtackning av en arbets kompis.
Just då kände jag att absolut det vill jag och fixar .
Men 
Det är då jag ska låta bli att "lova" saker , för jag vet aldrig hur jag mår sedan längre fram .
Som tur är sa jag det bara till en vän , och det hänger inte på mig att det ska bli nått .
Men jag var tvungen att säga ifrån mig idag att nej aldrig i livet att jag klarar det nu .
Fick också säga ifrån mig en resa ner till anhörig på torsdagen , för jag inser att det kommer inte att gå .
Så nu biter jag i hop och vilar igen .
Just nu kom tanken ? kommer jag någonsin att bli "frisk" igen .
Eller ? kommer jag att lära mig på ett bra sätt att leva men erfarenheten jag fått nu ...
Och få ett fungerandes liv .
Jag är glad att jag kommit så långt som jag har gjort i mitt liv.
Jag är ingen ungdom som måste ta sig ut i livet , måste skapa sig ett liv , måste hitta sig en plats som fungerar just för den personen .Jag är glad att jag gjort den tiden . Jag har ett fungerandes plats .Jag behöver "bara" lära mig att hantera mig själv som den jag är nu .
En stor del är att jag ingen ungdom är , och då pratar jag inte om utseendet , utan om orken , att förlora sin ork när man vill så mycket det är ålderdomens gissel Hade varit bättre om jag inget direkt ville hålla på med , utan bara kunde vara . Då skulle mitt liv fungera bättre .
Så en del av det är min lärdom nu .
Och att låta bli att säga saker som blir till ett löfte innan jag är någelunda säker på att jag kan klara av det jag vill .

*
Jag fotograferar från bilen .
Ja mitt nöje när vi är ute och åker .
Min vän fotografen skrattar åt mig …:) 
Men jag ser vyer hela tiden under våran resa , skulle min man stanna varje gång som jag ville fotta , ja då kom vi ingen stans :)
Så jag fottar från bilen .
Ok allt kan man inte fotta från bilen nä självklart inte .


Tycker om bilderna 
Många gånger ser det ut som sago vägar .























Solen som leker i träden , och över vägarna ..så vackert










 *
Läser boken 

Lev frisk längre 
Av Nisse Simonson

Bra bok tycker jag 

Lite ur den kommer här

Hormoner och Penecellin 
I bla USA ger man djuren Penecellin och hormoner för at få upp slaktvikten på dom 
HEMSKT
Någon kollega till Nisse hade typ sagt
Om du är förkyld och impotent
Ät en rejäl biffstek i USA 
Så fixar sig det bägge 
*
Vad vi bör äta 

Rötter & Nötter 
Frukt & Grönt
Samt sådant som simmar , flyger och betar fritt.
  
Kan hålla med , fast jag inge kött äter .
Så kanjag någon stans ändock hålla med om att "måste" man nu äta djur /levande varelser .
Vilket jag verkligen inte vill.
Men 
Så är det ju bättre att ta livet av djur som haft ett bra liv före .Bara man ger dom en snabb död. Och så smärtfri som möjligt .
I stället för att föda upp djur , som inte har det bra medans dom lever 
För dom känns få som gör det i en uppfödning.
*
Det är idag fler människor som äter ihjäl sig än dör av svält 
???
Epedemi av fetma, diabetes, hjärt och kärlsjukdomar , cancer och demens.
Resistenta bakterier.
*
WHO säger om man har rätt förhållningssätt till vad man stoppar i sig och hur man lever med tex motion mindre stress osv  . så kan man förebygga 85 % av vuxen cancern
*
Människor vill inte ändra på sig ...
Dom vill hellre få ett piller som hjälper .
Sen om det ger biverkningar ! så gör det ingenting bara man slipper ändra på sig .
Vi vet vad vi kan och bör göra , men gör det ändå inte .
*
Ser ju bara till mig själv.
Jag mår inte bra utav det vita sockret.
Får tex mer svettningar , blir förstårs tjockare och mår sämre för det ..mm 
Men slutar jag ? 
Nä jag försöker hitta andra vägar , genvägar .
Som tex jag tränar mer ….jag tar tag i det nästa dag , vecka ...osv 
Jag kan stänga av känslor och tankar och trycker i mig en massa socker för det ger en njutning just då . Eller konstaterar att nä det går ju inte för det finns ju överallt .
Jag äter bara på fredagar osv osv 
Men sluta helt ? 
Nä !??????
Jag är super beroende av det vita sockret !
Japp så är det .
Får t.o.m ont i huvudet efter en helg , då på måndagen när jag tar tag i det  igen , äter rätt så lite socker , så lite som möjligt .Då kommer abstinensen .
När jag sitter och skriver det här .
Tänker jag på plopp , super goda plopp , skulle kunna trycka i mig flera stycken nu på en gång om jag hade några i närheten .
Jag längtar efter socker .
Nästan lika illa som när jag var rökare .
Finns det socker /godis i huset äter jag upp det direkt .
Kan inte låta bli .
Mot helgen har det blivit bättre , då har lite av abstinensen försvunnit .
men 
Då är det ju dags för Fredags mys , och det ska man ha .
Har man haft i många år , varför bryta det ?????
Så då ska man ha nått vid Tv .
Så är man igång igen .
Triggat igång sockret igen , och lätt slinger det ner nått resten av helgen också
Hur tusan ska man lyckas bryta det här beteendet ???
HUR ? 
Jag vet mycket väl vad man inte ska äta , men tusan om jag kan låta bli .
?
*
Maten -Motionen - Sömnen - Stress 

Om man kan göra rätt med dessa fyra …...
*
Det heter nu en kvart om dagen motion , tre friska år på slutet 
*





















Inga kommentarer: