söndag 9 februari 2020

En stund på Vallen


Line 
Med sitt lååånga hår .
*


Tur att det finns en isplan i Grängesberg .
En sån här vinter .
Vallen
Ingen snö någon annan stans , men där kan man både åka skridskor och knöla runt i snön .
Line var super glad att äntligen kommit iväg till skridsko banan .
Med hjälp av hjälp medel tog hon sig flera varv runt planen .
Hon tordes också släppa taget i bland , hon tyckte inte det var så farligt att ramla ikull heller , fast , hon hade nog tur att inte ramla med hakan , ansiktet eller huvudet först , för den där fula hjälmen skulle hon inte ha på sig , näpp. Hon tyckte det var bättre med cykel hjälmen ;) lilla toka .
Hoppas hjälmen åker på nästa gång .
Majken 
Var så ivrig med super glittrigt glada ögon när dom hämtade mig , verkligen poängterade att
 : mormor jag ska åka skidskor !!! :)
Men njä så kul tyckte hon inte det var ;)
Hon kunde inte riktigt stå på skridskorna alls , ja ni ser fotot , liksom på hälen på skridskon , eller vad man ska kalla det för :) men hon åkte ...
Sen var det mer bus i snö högarna som var toppen .
Härlig dag för barnen .
och deras mormor som faktiskt hade en hel dag , utan trötthet :) och humöret och farten i topp .
Fram för mer sådana dagar .





















*
Säkra före det osäkra med min kamera , eftersom jag inte är så haj på att ställa in den , 
Använde jag helt enkelt det "förinställda " inställningen på kameran .
och måste säga att jag tyckte korten blev ganska så bra .
:)
*
Igår började jag med att sanera mina blommor.
Ja i det här hemmet är det mycket sanering på G . är det inte ångning av hela huset ifall det har ramlat ut någon Giardia ägg någon stans .
Så är det flugor i blomjorden .
Alltså är det någon som verkligen tycker att huset behöver gås igenom ????
Så jag ställde mig och bytte ut all jorden från blommorna , och ja flera av blommorna hade knappt några rötter alls kvar så jag förstår att flera blommor dött .
Trist 
Ett jätte jobb och jordigt .
Kom en bit igår , nöjd över det , men nu på morgonen ser jag dom där himmlans små djuren som jag inte vill ha här hemma , alltså alla sorters djur gillar jag inte .
Hm 
Man ska inte ha blöt jord , för det gillar dom att lägga ägg i , ok , så dom små bebisarna blommor , satt jag plast påsar över , kanske hindrar flugorna nått , för dom vill ju gärna ha lite fukt att gro i dom små bebisarna . Sen kunde man ställa fram en gul bottnad skål med vatten , ättika , och diskmedel i , för tydligen kan dom själv dö där , trist att ta död på nått men dom här kan jag inte leva med , jag gilla ratt ha fullt med blommor på fönster brädan , älskar att se dom växa och frodas .
Ja så vi får se och hålla tummarna att dom försvinner .
Troligt har jag i min snålhet lyckats fått in dom genom ute jorden , som jag tänkte men vadå jag har ju jord ute alltså i jordsäckar där , som tyvärr var öppna också , och fuktig jord .Så jag bjöd in dom himmlans flugorna …..
Så det gör jag aldrig om igen , man lär sig så länge man lever .
*
Nu har Pennie också börjat löpa .
Så nu är hon mindre sur på Znö .
Fast idag verkar det som om Znö lugnat ner sig , eller om hon helt enkelt är super trött .
Hon ligger nu här bakom och snarkar .
Hoppas dom löper över super snabbt .
Sen går det ju tyvärr bara ca två månader innan det är dags för skendräktighet hm 
Det är i dessa situationer som man tänker kanske en hane nästa gång .
fast !
Då kan man få en som tar in alla kvarterets tik dofter mest hela året .
Så inte vet jag ?
*
Nu ska jag lägga lite tid på min hemsida igen :)
*
Ha en toppen dag .



Inga kommentarer: