lördag 7 september 2019

En massa både runt mig och i mitt huvud


Vecka 35 
Sista semester veckan den här sommaren .
Vilken härlig vecka vi hade :) och otroligt tur med vädret ,kanske inte super solig och varmt men alldeles lagomt, och uppehåll mesta tiden :)
Min man fyllde 60 år i slutet på veckan då tillbringade vi hans dag i Rättvik på campingen .
Jätte mysigt med två av våra barn som kom med sina respektive och barn .
En av dagarna i veckan tog vi en matsäcks tur bara han och jag , hudarna fick vara hemma med våran suveräna hundvakt våran son Kim, hundarna älskar honom , aldra helst Znö som säkert upplever honom som en otroligt trygg själ att luta sig mot.
Han hittar aldrig på något konstigt som Znö ska uppleva otäckt ,han bara finns där .
Jag borde ta efter mer från honom.
För mig blir hon en aningen stressad över , för jag är ju sån att jag helt plötsligt kommer på att nu ska vi iväg och göra det eller det ...och det har varit kurser och hundträffar och allt möjligt ,vilket hon säkert skulle vilja slippa om hon kunde säga till.
Så !
Efter en massa velande , från mig , så kommer jag att låta henne slippa , och då ska ni veta att min känsla säger hm är det så precis just nu när jag skriver detta , men ja ,hon trivs bäst i miljöer och händelser som hon är van vid .
Och då är det ju också så att vissa saker "måste" hon vara med på , för vi har ju också ett liv att leva . 
Som tex våra turer med 70 talaren, hon var verkligen stressad dom första gångerna hon var med på våra resor , och ja jag funderade på om jag skulle vara tvungen att lämna henne hemma ?
Så synd om henne när hon blev rädd för varenda människa som kom för nära .
Men jag fortsatte "släpa" med henne , och nu är hon väldigt trygg i husvagnen och runt husvagnen :)
Men kliver någon innanför mattan under soltaket då morrar hon och varnar ,men det är ok tycker jag , jag vill ha en vakthund , och dom flesta som hör henne vet inte att hon gör så för att hon är rädd, hon låter väldigt bestämd .
Och 
Då kan jag tro att vissa tycker som läser detta , att jamen ? då går det ju att träna henne till att fungera med allt då ?
Kanske det !
Men ? för vems skull.
Inte för hennes , hon kommer inte att sakna hundkurser och träningar osv utan det är vell jag då .
Hon har nu i 4 år varit tvungen att hängt med sin matte på det ena och det andra .
Nu ska hon bara få göra sånt hon gillar , ja som sagt ibland måste man göra annat ….
Men i stort sett.
Och jo folk kommer säkert tycka en massa när jag bla hoppar av HIH .
Men då måste dom tycka , för när jag tog henne dit , satt hon och super kliade sig i varje paus.
Hon har liksom övergått till det beteendet i stället när hon blir stressad , hon kliar sig , förut hoppade hon på mig som en tok , nu kliar hon sig .
Hörde att folk runt om tyckte det gått så bra .
Är nog så att hon ser ganska så lugn ut , men jag ser att hon är stressad.

Det där med klining !
Hon har blivit bättre sen jag tog bort fodret , så det kommer inte in igen .
Men gett varje dag igen hönsfötter som hon verkligen gillar , men ! igår kliade hon sig som en tok igen ? så kanske det beror på att hon inte tål kyckling.
Så nu utan det igen får se om det blir bättre.
Min lilla söta Znö.
Sån otroligt ursnäll hund.
*
Kom i morse att tänka på ?
Nått som en vän till mig sa, jag suckade över allt jag hade att göra , hon sa att hon var för lat för att göra en massa , men ! jag tror att hon har kommit på knepet :)
Önskade att hon kunde lära mig det .
Igår hade jag typ 10 saker att göra eller fler igentligen ...
Men när den typ 11 saken lades på högen av det jag skulle behöva göra ramlade jag ner i en sån där otrolig super trötthet igen ,vad gör jag mot mig själv ?
Och då var det nog igentligen inte själva saken i sig , utan att det bara blev för mycket så det rann över.
Så där stod jag med en massa ilska mot den där himlans sophanteringen som vi nu ska föra in i våra liv ,som jag kände att nu är det alldeles för mycke att göra .
Och på eftermiddagen rasade jag ner i en djup trötthet .
Jag hade börjat dagen med ett pass på mitt nygamla gym, som jag tycker är jobbigt för jag har inget riktigt program som fungerar än , jag känner mig mest bara virrig över maskiner och vad jag behöver träna ??? och hur man ställer in maskinerna suck , jag hade en fusklapp sen jag träffade instruktören på stället , men den hade jag lämnat hemma utav någon anledning...så en maskin fick jag inte till .

Hm om jag saknade min Malene ! Mycket
Sen efter gymmet tog jag hundarna på en skogspromenad .
Underbart att kunna ha Pennie lös !
Men så otroligt , att det fungerar , hon lyssnar så otroligt bra mot vad hon har gjort så glad för hennes skull nu kan hon ju springa fritt :) Underbart .
Tänk ! ?
Att min Pennie blitt vuxen ,eller ?





Älskade hundar !
*

Mindre kul !
Det här har någon dumpat i början på vägen till fallet
Så otroligt trist 
Hur tusan kan någon göra så ?
Vad har man för inställning/känsla till naturen då 
SKIT !



*


När vi var ute på våran matsäcks tur mot Östhammar osv
Fann vi den här i en korsning .
Undrar hur det gick för den som satt i den bilen :(
Men hur fort kom den ? måste ha flygit en bra bit över stock och sten .
Varför inte ta det lugnt i trafiken !
*





Axmars Brygga




Och 

Axmars Bruk


Så vackert
Vilken natur 
Alla dessa gamla träd som bara pumpar ut fantastisk energie 
Härligt !



Ena hörnet från "slottet" som stog här
En man berättade att någon bara kom på att det skulle rivas och eldade upp allt som fanns i det ?
Låter helt otroligt
https://elbrundino.com/2018/01/06/axmar-slott-ett-byggnadsode/
Lite mer inf här.













Min mycket tålamodige man .
Som får stå ut med sin frus förkärlek av att ta en massa kort på allt vackert hon ser .








Älskar den här sortens vägar !
Så ska en väg se ut ;)


Och dessa fantastiska människor förr, men vad dom kunde bygga
En mur på typ 1 km ca , och få alla stenar dit dom skulle och på plats och fick dom att passa mot varandra !
Jag är full av förundran 



*
Sen blev det Forsmarks Bruk









Jag tittar och tittar ?
Varför gjorde arkitekten på det där viset ?
Ser verkligen ut som det fattas en bit 


Och dom otroliga vackra gamla träden 




Vem skulle inte behöva denna platsen i sitt liv ?
Jo alla .




*
Öregrund
Härligt med känslan av kust 





*


Och dom här som bara dök upp efter vägen ;)
Ville hemskt gärna sticka in objektivet men var allt för feg för det ;)
http://bisonhill.se/index.html
Mer inf om dom här.



*
Slutet på veckan kom vi till Rättvik
Härliga underbara Siljan 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Siljansringen
Kanske är det pga detta ;)
Denna magi
Tredje året nu vi är där på sen sommaren 
Blivit en tradition 
Försökte fast jag inget Lokalombud är ordna en Lb träff.
men ingen som hade tid möjlighet eller ville komma....
Synd tycker jag att vi Lb folk inte kan ha en träff då och då på året .








Första året vi var där var det så otroligt vackert så jag blev religiös flera gånger om .
Men dom fantastiska färgerna och allt magiska runt om ja det är nog något man bara får uppleva en gång i sitt liv.
Tur jag då tog massa foton .
I år var det vackert men allt gick jätte fort förbi och det var mest mulet .





På lördagen kom två av våra barn med familjer 
Jätte mysigt


Den här lilla fina fågeln gick runt och kikade om den skulle finna nått gott att äta



Våra härliga barnbarn kom och förgyllde våran dag 








Älskade familjen Kullman




I ett vackert sken mot kvällen 
Min man och min hund



***

Inga kommentarer: