tisdag 17 september 2019

Fallet & Ljungåsen & lite NW träning


Tänk att inte kunde jag tro för ett par år sedan att min Pennie skulle kunna springa lös i skogen .
Efter, som ni som redan har följt mina inlägg vet , så hade jag tränat Pennie efter konstens alla regler för att ha en hund lös , och helt plötsligt började hon dra på spår hur jag än försökte få henne att låta bli gick det inte , så hon min fröken Pennie har tyvärr under ganska lång tid bara fått vara lös på inhägnat område .
Till min stora sorg .
Och säkert hennes också .
Men i våras började jag släppa henne igen , på ställen jag kände mig ganska så säker på att inte möta nån , och ja första gången fick jag allt blunda rejält , för då sprang hon som det skulle gälla livet .
Men !
Det kan jag förstå, bäst att kuta medans jag kan typ.
Men eftersom tillfällena blev flera så började hon lyssna bättre när jag ropade , och ibland till och med gick bara bredvid mig :) :) 
Vilken lycka !
Hon kan fortfarande glömma bort sin matte helt och dra som en tok på spår eller efter fåglar på himlen .
Men blir inte borta allt för länge .
Znö hon sticker bara korta bitar och sen är hon med sin matte ;)
Så nu får Pennie också springa ...och jag har en burk hemma med en del av pälsurkamnings päls i .
Ifall hon försvinner …...






Underbar stil , när dom kommer i full fart 
Tur ingen fottar mig i rörelse :)



Vad ? 
Sa du nått ?


Leonberger färgen jag älskar den här ihop med Ljung
Som mitt barnbarn Line säger , ja mormor du gillar ju orange :)


Medsystrar.
För det mesta gillar dom allt varandra 
Men kan allt bli bra snea på varandra också 


Ibland ser hon ut som en liten go björn




Hm dessa tungor :)

*


Ett litet barnbarn Majken 
Som myser på sin mormors soffa , efter morgon promenaden 

*



Efter ca ett halv år och mer utan NW träning eller nån annan träning
Så tog vi oss jag och ett par vänner till Gruvan i Grängesberg
Och tränade lite .
Mycke pga att jag och Pennie ska göra KM i morgon .
Hur jag nu hamnade i detta ?



Fordon sök 
Sällan man hittar så bra fordon att träna på :)



Mina godingar som väntar på sin tur


I det här NW finner hon sig så bra .
Min Znö
Hon går in i det hon gör och glömmer det som är runt om 
Noggrann och visar genom kontakt med mig vart gömman är .
Kan tom fråga vart var den och hon visar :)
Så duktig
Pennie har jätte bra näsa .
men glömmer bort vad hon håller på med i mellan åt , då hon kan fastna i någon annan doft på backen eller oj här var det ett  gott gräs .
Men såg igår att jag bara kan säga SÖK igen då kommer hon på vad hon gjorde.
Sen i mellan åt hittar hon doften och släpper helt vad hon skulle göra sen :) det där med att visa matt evar inte viktigt , och kanske är det att hon inte tycker belöningen är tillräcklig.
Måste alltid ha en massa olika belöningar för hon tröttnar snabbt
Znö 
Tycker all belöning är tillräcklig ;)




Fina tränings kompisen :)
*
Tycker att det skulle vara kul att åka på någon NW tävling både inofficiell och officiell , men ? 
Sanningen ska sägas att det kostar väldigt mycket.
Och ja jag vet att dom som ordnar ska ha sitt , absolut ,säger inget om det .
Men ,det kommer bli som allt annat nuförtiden , en stor klass skillnad , så många som säkert vill tävla men inte kommer att ha råd.
Samma är det när det gäller utställningar många som säkert vill men inte har råd .
Men så kommer det vara .
Så såna som jag som väljer att försöka må bättre i sitt liv och går ner i tid kommer inte ha råd med såna här aktiviteter. På den nivån ;)
Tur att det finns KM då :) som är gratis för oss som är med i klubben .
Men !
Man kan träffas och göra det som den roliga aktivitet som det är för hundarna .
*
I dagarna har jag träffat människor som sagt mig en massa .
Ni vet såna där samman träffande som redan troligt är skrivna i stjärnorna .
Och kanske för andra inte gett något speciellt men för mig ger mig en massa bra svar på saker i livet .
Eller får mig att tänka annorlunda.
Eller helt enkelt gör mig glad.
*
Som en dag när jag var till Sunnansjös vårdcentral .
Avundsjuk på deras lilla vårdcentral så där mysigt lagomt som det var i Grängesberg förr.
Jag går vid min samtals kvinna där och Ludvika ibland men trivs att åka till Sunnansjö.
Mina rötter finns allt åt det hållet och tror min farmor på verkar mig :)
Kom in i väntrummet direkt eftersom det inte fanns någon vid incheckningen .
Och jag var i lite flöde den dagen , eller hur min vän i Hedby pratade lika fort som jag tänkte och rörde mig .
Fann en äldre , mycket äldre man som satt i väntrummet , var nog jag som började prata med honom om att det inte fanns någon att checka in hos , då berättade han om sina hundar han alltid haft och hur bra det var att ha hud så man kom ut , och att det varit alltid jakt hundar för han hade jagat älg i många år , nu för tiden rastade han sin sons hund om dagarna.
Han berättade också att han dom sista åren inte ville vara med i jaktlaget längre .
För han hade helt plötsligt inte velat skjuta på dom fina djuren längre .
Blev så glad när jag hörde detta .
En människa som blivit omvänd .
Det här satte sig i min hjärna som ett mycket glatt besked i dessa onda tider som är nu .
*
Onda tider 
Ja vart man än ser så är det någon form av ondska eller illvilja.
Vart har allt kärleks fullt tagit vägen ?
Inte konstigt att vi människor mår sämre , att ta in allt detta dag efter dag kan inte annat än göra en själsligt ledsen .
Så vi människor som fortfarande når vårat hjärta /själ mår så dåligt av all ondska.
Hur länge ska det på gå ?
När ska det vända ?
Satt i meditation för ett tag sedan .
Där brukar jag få råd och hjälp för att orka.
Den här gången fick jag , Be , att vi människor måste börja be igen , vi är jätte dåliga på att be , ingen tror på något längre ….
Och 
Sanningen är att vi troligt behöver be för dessa tappade själs kontakter.
Fast det verkligen bär emot att be för någon elak människas skull, men ! om man får någon elak att hitta sin själ så blir det mer kärlek på jorden igen .
*
Sen en dag 
Träffade jag en läkare 
Som jag inte får nämna vid namn :)
Men !
Oj vilken läkare , inte många som får mig mållös, men jag fick inte många ord i luften där inte .
Hon gav mig en massa att tänka på , som sanningen gav mig huvudvärk.
Och jag kände mycket hur ska jag orka , kunna ta tag i allt detta som jag nu fick till mig ?
Hör orden i huvudet , det är din kropp !!!!
Men en sak som jag fick ska jag dela med mig ,eftersom jag vet att det finns så många som har samma besvär som jag , klimateriet , kvinnans straff på jorden , ett av dom ,
Jag har väldigt jobbigt med mig själv när det gäller den här biten .
Det jag lider mest av är nog dessa otroliga svettningar , som verkligen gör att jag blir blöt i svett , och därefter fryser som en tok i min blöta kropp.
Och jag kan inte riktigt skilja på om det är det här jag mår dåligt av eller min psykiska ohälsa, eller min sköldkörtel problem .
Men 
Jag har provat olika preparat genom åren , och något har vell fungerat så där .
Och jag har tagit bort sånt som jag inte riktigt trott på fram och tillbaka.
Men mår vell inte direkt bättre .
Nu fick jag rådet att använda ett preparat som jag provat för många år sedan mot min psykiska ohälsa Remifemin, plus B-vitaminer
I Tyskland skriver tydligen läkarna ut detta eller rekommenderar det , för att deras mycket omfattande forskningar säger att det fungerar .
Men i Sverige får Läkarna inte rekommenderar det .

Finns i Fass

*


Lite om Remifemin 

Mer finns säkert att läsa
Jag har nu börjat inne på min andra dag .
Blir intressant att se hur det funkar.
Natten som var vaknade jag en gång med lindriga svettningar ? och klarade mig utan att sätta på AC eller öppna balkongdörren ?
Kan det vara möjligt ?
Det sägs att det tar upp emot fyra veckor och mer innan effekt 
:)
Personen som rekommenderade detta till mig sa att du kommer få hjälp av detta preparat :)
Skulle vilja skriva personens namn och verkligen lovord den , men fick inte , skulle vilja skriva allt det andra hon gav mig  också , men fick inte det heller .
Men mer om vad , kommer säkert så småning om .
:)
*
Idag 
Vilar vi 
Jag och mina fröknar Honungspuffarna.
Dom är så nöjda med att ligga och snusa här och där :)
Dom gillar mig vid datorn i mellan åt , för då vet dom att det är lugnt.
Korta vändor på gården har dom gjort till och med Pennie :)
Själv skulle jag vart på gymmet idag , men vaknade med en förkylnings känsla i kroppen .
Så jag hoppade gymmet ,kändes inte rätt.
Man borde fråga sin kropp mer .
Och skjuta bort det där samvetet som pockar på uppmärksamhet , för det dyker allt upp , jag som verkligen vill träna två dagar i veckan , men tror att det tyvärr inte gör någon större nytta om man tar med sig en kropp som säger nä inte idag :)
Så jag tar mig och min kropp igenom hemma tränings programmen för ryggen i stället , lite lindrigare , men välbehövligt så inte ryggen kroknar .
*

Träffade en kvinna 
Som jag inte heller vet om jag får nämna vid namn ;)
Många hemliga personer i den här Bloggen :) :)
Träffar henne lite då och då .Nuförtiden.
Hon pratade om forskning man gjort på gatuhundar .
Jag letar nu men finner ingen sån forskning ...men hittar nog den tillslut.
Tycker det är mycket intressant hur vi har våra hundar och hur dom skulle levt om dom fick göra som dom ville ?
En kvinna på nätet skriver om hur ostressade hundarna på gatan är mot våra hundar .
Tycker att det känns intressant.
Jag är själv mer och mer inne på att försöka stressa mina hundar så lite som möjligt när det gäller negativ stress.
Men ! ? att veta vad som är negativ stress just för mina hundar är svårt .
Att jag har blivit mycket intresserad av detta är ju till stor del pga av min Znö , som alltid har varit lätt att gå upp i stress.
Blir att tänka på gårdshundarna förr , kanske just dom hade de bästa livet ihop med människan .
Dom var med sina människor i människornas vardag .
Inte bestämda fyra till fem promenader om dagen, dom kunde gå och göra sina behov  när dom behövde ,vila när dom behövde osv , .
Inte en massa aktiviteter som vi människor hittat på .
Utan var med i "flocken" .

Hittade en sida ,som jag ska läsa lite ,om det inte är för dyrt hm ?
Men verkar säga lite av det som jag funderar över 
Tror jag 
*
Kommer nog mer om detta också .
*

Ha en bra dag !
Nu ska jag ta mina tankar med mig och snart dra till Borlänge 
:)









Inga kommentarer: