söndag 12 maj 2019

Upp och ner i livet

Veckan som gick , vardagen var riktigt bra :)
Med umgänge med trevliga vänner , och bra med mig och mina fyrbenta , och gick så bra med både träning motion och 5:2 halv fastan .
men sen kom helgen .....
Nu har jag snart dålig känsla för helgen :(
Min enda dag i veckan som jag får typ äta vad jag vill Fredag , blev helt ok , kanske lite onödig lunch , men man måste ju äta ...också 
Men igår vart det väldigt onödigt ätandes :(
Går så bra hela dagarna sen när jag sätter mig i soffan , vilket jag behöver för jag är så trött,så sover jag i omgångar och mellan det äter jag en massa onödigt , och tyvärr en massa vitt socker .
Fattar inte hur jag ens hinner äta så mycke som jag gör ???
Super tråkigt sällskap för min man .....
Sovandes ?
Ja jag snarkar också på nätterna ...har kanske sömnapne också på nätterna mellan snarkningarna , min man säger jag låter konstig ibland ?
Men ! troligtvist är det vell min hjärntrötthet som spökar.
Jag blir helt trött bara .
Man skulle behöva vara hemma jämt , så man fick ordning på sina dagar .
Rutiner 
Här hoppas det en hel del när jag ska jobba nätter .
Konstigt nog , och bra , så är jag inte trött på nätterna ,alltså inte så där super mycke trött utan mer vanligt , och det går bra att jobba ,men allt kommer liksom efteråt , sover däremot för lite när jag jobbar , ca 5 timmar per dygn , då kan man tro att efter en vecka vill min kropp sova i kapp , och det går ju inte , redan förstört det man redan har förstört så att säga .
Så ja igentligen skulle jag vell jobba dag , och det går inte för det är för mycke intryck för att jag ska orka , både pga utav min utmattning och min psykiska ohälsa , vad det nu är ?Snillena spekulerar !!! , har diagnos men men , olika uppfattningar om det , fick inte ens komma till Psykiatrin haha vilken suverän vård vi har i Sverige.
Men ! jag tror att jag har verktygen bara att försöka använda dom .
Jag vet hur jag borde leva för att må bra , men svårt att få in det i livet , som socker intag , det är ju ett stort missbruk för mig svårt att få bort , det var nästan lättare med nikotinet , för det var ju en sak , lika så Coca-Colan var också en sak , men socker ja det har du överallt ,så SVÅRT !
Men ! 
Nya tag , kan inte låta en dag sätta ner mig .
Jag skulle nog vart sjukskriven längre !
men med dåliga läkare , och tjafs med Fk så blir det som det blir , man orkar inte stri , så för mig var det lugnare att gå och jobba .
Men absolut för tidigt att gått tillbaka till jobbet ja det var det .
Men jag har ju gått ner i tid ? men hjälper det när man knappt orkar ett dygn ?
Har en tuff vecka framför mig , gamla schemat på 90 % så var det sju dagar i rad inbokat , när jag nu gick ner i tid handlade det om ca två nätter bort så ja jag fick ta bort två nätter , men det gjorde inget bra schema , en natt bort på varje lång vecka . gjorde att jag kan sova ett dygn ca där i mellan och sen jobba igen ....inte bra .Men nu ska det vara sista gången med sånt schema.
Ska ta tag i det och ringa samtalsmottagningen också ,kanske det finns nån som förstår mig där ?
Svårt steg ! konstigt nog , jag har gjort det en gång träffad ene mycket bra erfaren kvinna hon kändes som om hon var den enda på mycket länge som verkligen förstod , men ! hon skulle gå i pension hm .
Så nu måste jag boka ny tid  vid någon ny , det är så svårt ....svårare än någon kan förstå ?
Att komma in till ännu en ny person , som man ska berätta hela sin låååånga historia på mycket kort tid så att dom förstår vem jag är och vad jag behöver .
Det är inte lätt.
Och sen hoppas på att det känns rätt med den personen .
Om och om igen genom livet .
ja ja 
Bit ihop och gör min vecka .
Snart semester :)
*
Annars !
Funderar jag mycke på mig och mina hundar .
Hur tränade man hundar förr ?
Tänker på min mor som alltid haft pli på sina hundar , hon har aldrig gått någon hundkurs av något slag ! men alltid fått sina hundar att gjort som hon velat utan genom ord och genom att visa.
En Cavalier flicka Trulsa fick hon att spotta ut typ sten eller tuggumin under promenader ,hon ville gärna stoppa sånt i munnen ,hon bara sa spotta och oj vad hon spottade , men tex inkallning kunde hon inte , för hon behövde inte det , Trulsa var hos henne ändå .
Hon har liksom bara levt med sina hundar ...
Precis så vill jag ha det , och ja jag hade det ganska så med min Ungerska Kuvasz hane .
Vi liksom levde med varandra .
Sen började jag krångla till det med träning.
Hundar och träning , läst hur mycke böcker som helst , gått på en massa kurser och utbildningar .
men ?
I allt detta tappade jag liksom bort den där sköna relationen, mellan mig och hundarna.
Har alltid tyckt att det vart så skönt med mina gamla hundar , det har känts så bra med dom , lugnt och ingen stress om nån form av träning eller aktiviteter , vi har liksom bara varit tillsammans.
Och ja vad beror det på då , ja en viss del att dom är gamla och typ färdiglärda ? 
Men nä ? kanske inte 
Nu när jag har mina hundar som bara vänner , inga kurser , eller tränings schemor osv , så har jag känt att jag fått bättre relation till dom .
jag ser mina hundar .
Ja precis så är det nog , jag tänker inte i träning , jag stressar inte in och ut med dom på olika aktiviteter , jag bara är med dom .
Och jag kan mig tycka att jag ser att dom är mycke lugnare .
Till och med Pennie som jag alltid trott att hon måste ha en massa aktiviteter för att må bra ?
Hon är super härligt lugn , och då har hon bara fått gått korta koppel promenader denna veckan för att hon är lite halt fram .
?
Jaha ?
Vad hände .
Pennie tar till sig saker så lätt , jag behöver inte super träna henne ,som skvallringen , så smått jag "tränat" henne på det , och hon fattar direkt vad jag vill.
Underbart 
Kan självklart bli bakslag , men vem får inte såna.
Så just nu , förutom att det gamla drivet skiner igenom ibland som blir till stress och jag viftar bort det , så har jag en mycket skön relation till mina hundar.
Men det säger ju inte att jag inte ska roa dom med nått dom gillar, ibland , som NW Pennie gillar det .
Så inom sinom tid ska jag leka med dom , och då bli det också NW.
Får se vad dom gillar .
Kanske nått ni alla hundägare borde göra , ta en vecka med bara vara med era hundar , kan tro att många av era hundar inte ens kan ta tills sig det för dom är så vana att allt i livet ska vara träning , så dom hundarna måste nog vilas längre från träning .
Jag vet några vänner jag har , såna som fortfarande vill umgås med mig ;) som lever just så här med sina hundar , och dom mår så bra , glada harmoniska hundar är det .
Så kanske det är nått som alla behöver ta sig en funderare över.
Sen kommer många så klart skrika rakt ut och säga att hon fattar ingenting !
Hur kan hon tro att hon vet ?
Men det kanske jag inte gör ?men oj vilka härliga hundar jag har , och oj vad jag älskar dom , och oj vad lugna och harmoniska dom blivit 
:)
Ha en bra dag !





Inga kommentarer: