onsdag 8 maj 2019

Det här med kroppen !!!

Att tycka själv att man mår bra och är i bra form .
Det kan ju verkligen var mycket olika för oss alla 
För mig är det , att kunna röra mig fritt utan att känna mig jätte otymplig, och att det går att röra sig utan att det gör ont överallt .
Och att man mår bra psykiskt 
Förr var det mer utseendet , men visst är det fortfarande så att man vill kunna se sig i spegeln och tycka ok du duger bra för att vara över 50 :) 
och att ens partner fortfarande tycke man är ok .
Men mest är det välmående .
Jag har jojo bantat sen jag slutade röka .
Rökte från sexan och slutade nu för ca 13 år sedan .
Hade ett stort missbruk av nikotin , riktigt beroende,
Försökte många gånger sluta röka , men gav alltid upp för det kändes för svårt .
Tack och lov att jag inga andra droger började med ,
Förutom socker då 
Och ja jag hade hur lätt som helst igentligen att börja med nån annan drog , för jag umgicks i dom kretsarna ett tag , tack och lov att någon där uppe såg till att jag aldrig ens provade .
För fastna i nått det kan jag verkligen 
Till slut 
Mådde jag psykiskt dåligt när jag rökte och när jag inte rökte .
Ett helt halv år mådde jag dåligt över rökningen .
Sen fick jag liksom nog , lite så brukar det vara i mitt liv jag måste bara bli tillräckligt less på något .
Gick å en sluta röka kurs genom kommunen , men sanningen var att det var bara jag som slutade i den gruppen , så ja jag var motiverad redan .
Fick en bok genom kursen , kommer inte ihåg vad den heter just nu ? kommer .
Den hjälpte mig till viss del , för jag var motiverad och boken fick mig att se på mig själv som en mycket löjlig människa som måste stoppa i sig det här giftet en slav under det här giftet .
Så på den vägen kom jag ur mitt nikotin missbruk .
Såg mig själv springa runt hysteriskt och leta gift i huset för att jag var sååå sugen .
Det var ett ex i boken om jag inte minns fel att man typ letade skokräm bara var tvungen att ha skokräm för man var så sugen ...ja bilden av mig själv gjorde att jag fann mig själv mycket löjlig .
Och det där med slav under något verkligen en sak i mitt liv som jag inte kan vara med om .
Att vara slav under nått 
Men det har jag också vart , slav under något eller någon ett par gånger i mitt liv.
Men tagit mig ur det .
Den historian kan jag berätta nån annan gång .
Något är ju nikotin ,när jag slutade med nikotin , bytta jag ut det mot Coca Cola och Chees Balls , jamen ni kan ju ana hur det gick ,mina tänder ska vi inte tala om , som redan var förstörda av en massa nikotin och sen allt det här sockret , jag blev beroende av Coca Cola , helt enkelt bytte ut nikotin mot Coca Cola ,efter tandlossning och mycket dyra och jobbiga tand läkare besök , jag som hade/har tandvårdsrädsla , mycket jobbig tid i livet .
Många gånger jag pinade mig igenom besöken med tårarna rinnandes under hela behandlingen av rädsla , och fick säga till tandvårds personalen att bortse från tårarna och bara köra på , för det var för mig som en ventil för att stå ut .
Men idag har jag riktigt bra mun hälsa vilket gör mig så glad att tänka på det .
Men det var inte det enda som hände , från att alltid varit riktigt smal person , skoltiden var en hel del halv mobbning för att jag var sååå smal , halv mobbning säger jag för det mesta mådde jag bra , men sen var det nån plumpig eller helt enkelt elak person som var tvungen att tala om för mig att gud vad smal du är !!!! och det ska ni veta var inte så man tog det som en komplimang direkt ,nä verkligen inte .Eller att men om du stod bakom en lyktstolpe skulle man ju inte ens se dig ....såna kommentarer 
Och vet ni att dom som sa det oftast var dom som var tjocka .
Men hur som
Jag gick säkert upp ca 15 kg och mer
Där började det nya missbruket , socker
Och det har inte varit lätt , och är inte lätt.
Att vakna på morgonen och i princip börja tänka ganska direkt på vad jag hade och äta idag .
och lycko känslan när jag visste att jag hade nått gott till kvällen , eller att det var fredag och jag skulle få sitta och äta en massa fredags gott .
och
Tvärsom när jag visste att det inte fanns nått att stoppa i hålet i ansiktet :(
Kunde verkligen bli hel sur om jag inte fick nått , samma känsla som när man inga cigaretter hade
så ja jag är verkligen jätte socker missbrukare
Vill gärna ha nått att tugga på mest hela tiden  .
Nån skrev att det är inte farligt att känna sig hungrig, jag kan få lite panik när jag känner mig hungrig eller sugen på nått ,men som sagt det är inte farligt att vara hungrig.
Försökt med olika sätt att gå ner i vikt och få slut på detta socker missbruk .
men inte lyckas speciellt länge
gått bra ett tag men sen är jag tillbaka ännu värre än tidigare .
Provade 5:2 halv fastan för några år sedan
Gick ner ca 8 kg på en vår , och mådde bra , var piggare och hade inte samma sug .
Men det föll på semestern
Och jag åt upp mig ännu högre i vikt
Jag går 2 dagar i veckan på sjukgymnastik pga av dålig rygg, funkat jätte bra för ryggen .Gjort det i snart 1 år .HJälper lite att hålla vikten.
(nu ont i ryggen igen :( rädd att jag slitet lite för mycke nu när jag grejjat med allt i huset och bar pellets säckar på axlarna hm osv )
men förhoppningsvist så blir det bättre med fortsatt gym.
Och jag har ju hundarna så jag motionerar .
Sån tur dessa två saker , för annars vet jag inte hur jag nu skulle sett ut
Men
Jag har nu fått lite nog igen
Så nu har jag gått på halv fastan igen .
5:2
Andra dagen idag
Jag läste på lite , och det rekommenderades, att man skulle äta två mål om dagen , med som kvinna 250 k per mål , det känns helt ok .
Blir jag sugen på nått i mellan så kokar jag mig lite Te
Var lite orolig hur det skulle gå att träna på gym och halv fasta.
Tänkte tokigt förra gången och fastade och tränade samma dag , vilket gjorde att jag höll på att svimma på gymmet , och även på jobbet senare .
Så nu gymmar jag inte när jag har faste dag
Och det gick bra i tisdags
Åt en protein Bars innan gym
Var så glad att det funkar
Lite utmaning i kväll när min man jobbar över och jag ska sitta själv vid Tv , hade allt velat tröst äta lite då ;) men det ska gå
Tänk
Om någon sagt till mig när jag var typ 13 år att oj vilket problem du ska få med övervikt nä rdu blir äldre , hade  jag nog skrattat åt dom , och tänk jo tjena ;)
Jag som vägde 48 kg när jag blev med Sabina och gick upp knappt 13 kg .
Och efteråt gick jag ner allt igen
Med Kim blev jag ju sjuk
Så då vägde jag nog knappt 40 kg
Den historian kan jag också berätta nån gång
*
Men som sagt nu ska jag försöka det härmed 5:2 , och hoppas det funkar
Mer om det kommer säkert
*
Ha det bra ;)
*





*

Inga kommentarer: