lördag 20 oktober 2018

Vilken natt - vilken dag

La mig ganska så tidigt igår kväll , eftersom jag 
idag Lördag skulle på kurs i NW i Nyhammar.
*
Vaknade nån gång i natt , vet ej vad klockan var ??? utav att brandlarmet gick .
Vi har larm genom Verisure .
Flyger upp både jag och min man , så där helförvirrade som man bara känner sig så där mitt i natten nån gång helt nyvaken .
Min son hade också vaknat, ung som han är hade han mest fattning och tog sig ur sängen snabbast , öppnade pannrums dörren och det bara hävde ut en massa rök .
Hör till saken att pellets brännaren hade krånglat några dagar och det blev min mans fredags nöjje att försöka laga ihop den .
Men !? 
Nått funkade inte .
Larmet tjöt och telefonerna ringde , dom ringer först och kollar innan dom skickar till brandkåren , jag tog telefonen och min man tog sig till pannrummet .
Förra gången jag svarade , jag stekte pannkaka den gången var jag mycket förvirrad , och kom ju inte ihåg koden så jag kunden larma av , då ska man trycka på en knapp på själva brandlarmet i taket , vilket jag den gången gjorde på en stege och alla som känner mig vet hur gärna jag vill gå upp på en stege 😐och inte nog med det den gången hade jag personen från Verisure kvar i mobilen medans jag fumlade med larmet i taket suck ....men ! jag hade lärt mig något från den gången :) för nu har jag lagt min larm grej , den där som man kan vifta med framför larmet , den ligger så jag verkligen vet vart den är vid tillfälle ...och så jag lugnt bara sa ok då larmar jag av och jag hade inte kvar personen i mobilen .
I allt detta kom jag på sen hur kunde jag säga i mobilen till personen på Verisure att det var lugnt ???? för jag visste vell inte om det brann i pannrummet , nix det visste jag inte , ????
Som tur var så gjorde det inte det - så riktigt smart var jag inte denna gången heller , nästa gång om det händer igen ska jag ta mig ner och kolla så allt är ok också först :)
Så här stod man då mitt i min årliga genom gång av huset , som nu för tiden inte är lika som det låter , mer en stor städning kan man säga , men tillräckligt för att det ska vara jobbigt och ta en massa tid som jag inte vill lägga på sånt , hur som hade jag nyss satt upp nya gardiner nästan överallt , fixat nya överdrag kuddar kökssofforna, som jag nyss hade sytt färdigt , och städat lite här och där ...och nu rök i huset ...kände mig inte glad .
Resten  av natten sov vi med fönstret på vid gavel i tvättstugan , pannan av slagen , och rök i huset , hörde hundarna fnös lite då och då ...
Låter som om detta gick på ett kick , men se det gjorde det inte det tog tid att virra runt ....
Så när klockan ringde 6 , så insåg jag att då skulle jag aldrig klara av att gå upp , satt den på 7 , den ringde 7 , kände mig helt slut , och tanken på allt som troligt måste tas om hand här hemma så skickade jag och sa ifrån mig dagens aktiviteter , tyvärr.
Somnade om och var inte ur sängen förrens vid 11.
Jag med mina lungor kände mig lite ont i halsen och harklig. Min man var super trött .
Så ja allt gick bättre än vad det kunde ha gått , röken hade tagit sig ut genom tvättstugan , och inte så mycke i resten av huset .
Skööönt
Efter sotning skorsten , och mer fix med brännaren tror jag vi har det under kontroll , eller han , min man :) 
Så med en oplanerad dag ....
Härligt faktiskt i allt att ha en sån , dom är mycket få i mitt liv ....
Så jag tog mina flickor till Hötjärn , så länge sen jag var där , men lite läskigt är det med Björn prat och varg genom åren , spår efter Älg såg vi , nått annat med mindre kloförsedda tassar som grävt i backen lite här och där , lite Räv bajs ..och en Ekorre som sprang en liten bit framför oss upp i ett träd , Pennie var mållös :)  men massa intressant att lukta efter .
Som vanligt for hon omkring som en jakt hund.
Znö höll sig vid mig och den här gången hade jag Lever med mig så ja självklart är min lilla kubik nära mig :) 
Hem , städa ur husvagnen , Pennie var själa glad trodde ju att nu ska vi ut och åka husvagn , jippi jippi matte ....men tyvärr , jag bara plockade ur den inför vintern SUCK 
Och med min tur !!! så när jag var nästan klar , hade jag i mitt huvud att man absolut inte ska lämna nått som kan dra till sig typ råttor , så jag letade igenom noga , hittade en plast påse med hundfoder i som jag knölat ner längst ner i en sittplats , tog tag i påsen och drog till , jaha jag som har såååå mycke arbete , vad hände jo självklart gick den sönder , och inte på smått vist , utan här och där och överallt , och så hamnade också foder bitarna :(
En hel del plock innan jag fick bort allt typiskt 
Läste på nätet om hur man ska lägga sin husvagn i vinter vila .
Hittade ett bra svar ...varför tror vi att det är så otroligt krångligt ? 
det här var en man som haft husvagn i typ 16 år som svarade.
Tror vi verkligen att husvagns försäljare har sina husvagnar i värmen ? allihopa ? och att dom tar ur allt tyg ur dom ? eller sätter skydd på dom ? 
Men knappast :) 
:)
Så jag tog ur kläder , och sånt små råttor kan äta , för jag har ju en förmåga att mata råttor jag .
Han hade också i sina gamla husvagnar öppnat luckor och skåp och lagt dynorna lite lutandes , så ja jag gjorde som farbron sa-
Kanske man kan sätta in en torrboll (vem ?)kunde inte låta bli , för då kan man ju se om de verkligen blir nå fukt i husvagnen ...han hade gjort det nått år , men det var obefintligt med fukt i den , så han slutade med det .
Älskar kloka enkla människor 
Nu för tiden ska det verkligen vara så krångligt .....
Men 
Tror allt det åker på ett skydd på den , för här händer ju inget med björkarna som vi skulle få bort precis just där 70-talaren står ...så det blir ju massor av grenar och löv...så det kan vara bra med ett skydd .
Så fick jag det fixat ...nu ska han bara städas utvändigt och sen läggas under skydd .
Sen får han tyvärr vila tills våren ...
Å jag längtar redan 
Älskar vårat husvagnsliv ....
Sen krattade jag gården från en del av alla miljoner löv som finns just på våran gård ...
men skyll mig själv med två Lönnar , och alla dessa Björkar runt om gården , fast dom är inte mina , men det är jag som får göra jobbet .
Det är husvagnens fel att trädgården är så dåligt arbetad i år ... så nästa år måste det också skötas mellan helg åkningarna .
Sen tog orken slut
och 
Nu laddar jag och Znö inför hennes premiär i NW tävling i morgon i Nyhammar .
Spännande
;)


Och precis när jag avslutade blogg inlägget ...
Gick larmet igång igen .
Nått fel igen och fullt i rök i pannrum igen ...känns som om detta blir en följetong ...
***


Inga kommentarer: