måndag 8 oktober 2018

Bloggen ??? mm

Nu igen ? 
Jag kommer inte in på min Blogg med senaste lösen ordet ??
Det har hänt mig några gånger nu ? 
Men fixar ett nytt lösen ord och kommer in , märker inget av att någon skulle typ kapat mitt konto ?
Och varför skulle någon vilja det ? en hundblogg/ och om mitt liv konstigt.
Nu har jag gjort ett låååångt lösenord som jag inte ens själv kommer ihåg ,så det är nerskrivet.
Så får vi se om det händer igen ?
*
Här kommer det en massa inf till mig själv igentligen
För jag ska kunna gå tillbaka och se hur det var på just den träningen , tävlingen situation .
Så om ni inte är intresserad av sånt , så är det inte mycke att läsa ;)
*
Min Blogg bild är Tilda , hennes snälla blick som ser på mig när jag ska logga in 
Älskade Tilda , så jag saknar henne ,det riktigt värker i min kropp bara att tänka på henne .min toppen hund , vi stod varandra så nära .
Hon och jag .
*
Idag har jag börjat med 5:2 igen , vet ju att jag mår så bra utav det , så jag ger det ett nytt försök eftersom det är så bra för mig .
Är så trött på mig själv när det gäller socker ätandes, godis i alla former :( :(
Jag blev verkligen en riktig socker missbrukare när jag slutade röka , och det är nu typ 13 år sedan .
Sen har det gått upp och ner , med olika kurer och jobb , slit att låta bli socker .
Så svårt och aldra helst helgerna, då när man ska ha lite mysigt framför tv och slappa , då åker det in en himlans massa socker suck .
Men som sagt ett nytt försök.
*
Igår var jag och Pennie till Motala på kurs hos Pirre.
Det var Miljö och Underlag
Vilket Pennie verkligen behöver , fast mer miljö och golv igentligen .
Jag trodde nog allt att hon skulle reagera mer än vad hon gjorde.
En tränings bana var utlagd ;)
med bla två paraplyn på ett ställe , presenning , plockepinn, kompostgaller , plåttak, luft madrasser
vippbräda
I och bland dom här sakerna hade det ställts små plast muggar , där godis blev i lagt i .
Man ska ha samma burkar till alla ställena, så dom känns igen .
Pennie sprang in bland allt detta , hon tog madrasserna med två tassar på madrasserna och baktassarna på golvet tryggt, tog nån av godis burkarna i fönstret, om jag inte kommer ihåg fel , vilket jag nu upptäckte att jag verkligen har kort minne ???
Så klev hon upp med hela sig på madrasserna till slut, kompost gallrerna ville hon inte gå på, hon försökte  sträcka sig , burkarna blev sedan flyttade lite närmare henne , och då tog hon godiset med en tass på gallret , och två tassar sedan fast burken blev flyttad längre bak, lika gjorde hon med plåttaket.
Paraplyna tog hon andra gången vi försökte, inte första vändan , då undvek hon dom , vid presenningen kunde hon sträcka sig , plockepinnet ...sträckte hon sig nog också , lite fusk när man är en stor och lång hund :)
Men visst var det lite obehagligt , hon kom tillbaka till mig då och då för att kolla att jag var där , och för att få lite stöd , sen hade Pennie två stöd kan man säga , för Pirre är en favorit i henens liv.
Sen var det trädgårdsmöbler , en stol och ett bord , hon kom upp med framtassarna, och därifrån kunde hon sträcka sig till godiset .
LastPallar ,heter det nog ? som var uppbyggda rejält högt , så till och med jag kände mig lite höjdrädd , som jag nu är , och lite skraj var jag allt att hon Pennie skulle kasta sig ut över kanten åt nått håll !!! hon kastade sig upp till typ tredje avsatsen , där kom hon på att oj vad gör jag här ???
Och då fick vi hjälpa henne ner jag och min assistent ;)
Och hon gjorde om det igen , tänkte jag ville se om hon tordes en gång till , och det gjorde hon .
Sen var det däck runt en pall och bokhyllor .
Där med hjälp av lockbetet Pirre flög hon upp så hon stod med fram tassarna på bokhyllan.
Och gjorde om de igen .
Men lite svårt att få ner henne , vi fick lyfta ner henne jag och min assistans.
Glad och duktig var hon hela tiden .
Sen var det stolar och upp på ett ganska smalt bord.
Hon kom med fram tassarna upp på stolar och bordet .
Duktig så :)
Här började hon allt bli trött , jobbiga situationer.
Hon tog tränings banan igen , och det märktes att hon typ tyckte att ja men det här känner jag igen och det var inte allt för otäckt.
Nu tog hon paraplyna också ;)
Och kom nästan helt upp på plåten plus kompostgallret
Dom behöver inte äta upp hitta alla godisar , man ska inte mana på dom att typ söka , inte ha eukalyptus , bara godis , man står snällt bredvid som stöd utanför banan och låter hunden växa i sitt mod. Och är tyst.
Super bra träning !:)
Så nu ska jag bygga bana på gården ……..
Kände mig så glad och stolt över min duktiga hund, och jag tror hon kände sig så duktig hon med .
Om hon sov sen , hela vägen hem och helt slut hemma på kvällen .
*
Försöker få ner foton på bloggen ?
Men det funkar inte ?
Nått tjall har det blivit med min blogg , och vill verkligen inte stänga ner den med så mycke skrivet i och göre en ny heller ,det ska verkligen alltid krångla på nått sätt suck .
*
Det kan hände mycke från en dag till den andra , igår hade jag en hund som jag var super stolt över :)
Idag vet jag inte riktigt vad jag ska säga
Började dagen med att skjutsa min man till jobbet , här har vi bara en bil , skit jobbigt börjar det blir .
Sen tog jag hundarna på promenad efter Ludvika vägen , innanför viltstängslet efter Ludvika vägen , tyvärr har dom verkligen grävt sönder den fina vägen som en gång var där , med en massa spännande "gamla" växter som växte där så där lite mitt i vägen , men vart dom gjort av alla dessa växter som fanns där ? det vete gudarna .
Men annars känns det som en ganska bra väg att gå på . alldra helst med en löptik i kopplet eller lös som jag idag hade Znö .
Hon är en mycket bra lös hund , hon vill verkligen vara hos sin matte .
Även fast hon tog en liten kut , min lilla kubik , efter ett Rådjur , så vänder hon ganska snabbt tillbaka igen .
Mindre kul är att hon är en liten klet fia , det fanns ganska klara små vatten samlingar efter den här vägen , och typ en klet vatten samling , men ni förstår nog vilken hon valde , suck , alldleles rödbrun halva hon , inte glad blev jag , sen när jag ville ha ner henne i en sån där bättre vatten hög , så hon kanske blev lite renare , nä se då skulle hon inte Hm
.
Men den där Pennie då
Hon blir som en stressad ovallad Border Collie med blandning av Jakthund i kopplet så fort hon får en Rådjursdoft i näsan.
Hon drar och vandrar fram och tillbaka sidless efter vägen , stirrandes och vädrandes Suck.
Varje gång kommer jag ihåg varför det inte går att släppa henne , finns verkligen ingen chans i det tillståndet .
Jag ber henne , ja det lät snällt och lugnt men njä jag blir allt en hel del arg och ja jag vet att det inte hjälper , men får ont i hela kroppen och med risk att stå på örat efter henne .
Men hon vet vad bakom är , men det är ju bara en stund sen är hon där framme igen och arbetar.
Tänk om jag fick den här farten och focusen på henne vid NW joni då skulle hon allt få till det .
Så till slut är jag helt slut och hon väldigt stressad.
Då kom jag ihåg att det är bra att ha välfyllda fickor , Nosgrimma .
Den åkte på , och så skönt åt armarna axlar och rygg .
Men ja jag är inte super förtjust i den , men i vissa fall är det bara den som gäller .
Här är det igen det jag alltid har sagt , har dom en gång fått in drag knappen i huvudet så finns den där och då ramlas det tillbaka hur lätt som helst .
Pennie kommer alltid att vara en hund som drar , i såna här situationer .
Hon kan gå super fint i koppel , men inte såna här gånger .Så grimman får hänga med i fickan .
Då går hon bra , visserligen trippandes bredvid mig , men ingen dragning.
Och ja hon försöker få av sig den …
Men ska jag kunna motionera min hund så ibland är det denna som gäller .
Mot slutet av min timmes promenad , small det i skogen , suck !
En aningen  läskigt , tur jag inte har skott rädda hundar .
Vad är det som skjuts nu ???
Inte har vell Älg jakten kommit igång här än ?
Så nu ska det vara en otäck stämning i skogen resten av året , så tråkigt ..
Så nu måste vi ut efter vägarna igen ...för att inte bli skjutna i skogen .
Så trist .
**


Inga kommentarer: