måndag 3 september 2018

Motala NW Tävling Mega nosen

åter igen vill jag skriva ner mest för att jag ska komma ihåg och ta till mig det vi lärde oss.
inte mycke att läsa :) :)

Mega Nosen

Jag och Pennie & Åsa med sin Batchi (kan tro det stavas så )
Tog sällskap till Pirre i Motala 
*
En annorlunda tävling

Två stora sökområden, där man hade lagt ut en hel del behållare plus stolar mm
Det var minst 20 saker och säkert fler ändå

 Första söket 
fanns det åtta gömmor om jag inte minns fel .
Pennie har aldrig sökt fler än typ en gång två gömmor .
Och 
Hon har aldrig vart i ett grustag, ett stort sådant med djup botten , och inte nog med det så rasslade det ner från kanterna.
Så min miljö känsliga hund , som jag upptäckt att det troligt är det jag har .
Kunde inte koncentrera sig på sök när allt detta fanns och var omkring henne .
Hon hittade en gömma i första ...vilket hon då slutade söka .
Kanske hon trodde att nu är ja vell klar 
För sen var det bara koll runt omkring , och knappt någon kontakt alls med mig 
Fyra minuter hade vi på oss och den tiden gick allt ut utan problem 

Så här skrev den domaren om oss

Lite långsam i starten, men började arbeta fint en bit in i söket . Fint avstånd och koppelhantering.
Visade viss miljöpåverkad

*
Hon hade inte alls någon fart utan trippade liksom runt i söket , medans hon i förbifarten gjorde någon sniff , men mest intresserad av omgivningen 
*

Andra söket

Fanns det sju gömmor 
4 minuter

Här hade hon börjat vant sig lite mer 
Hon hittade fyra av sju rätt bra .
Men fortfarande - intresserad av omgivningen , mer än själva söket .

Domaren skrev 

Bra motivation , bra fart , svårt att koncentrera sig , men när hon kommer in i doft molnet 
söker hon upp källan , bra jobbar !

*
Den här domaren hade sett andra Lb söka , och tyckte Pennie hade fart på sig .
Vilket jag inte tyckte eftersom jag vet hur fort hon kan söka .
3 av 7 hittade hon åtminstonde här 
Men på verkad av omgivningen .
*

Vi kom nästan sist ...ska vell vara med om det också 

Annars skötte hon sig så bra , inget gruff med andra hundar , och kändes ganska så avslappnad.
:)
*
Så efter den dagen kände jag , mer miljöträning, mer träning så hon håller sig kvar vid gömman tills jag belönar .
Hon vill gärna liksom bara dra nosen på gömman och sen är hon liksom nöjd.
***
Mycke bra lärdom .
**







Inga kommentarer: