måndag 30 juli 2018

Första NW "tävlingen" och Doftprov

Oj vilken helg.
*
Fredagen jagade vi Blodmånen.
och passade liten Majken när mamma Sabina fixa till kalaset på lördagen 




Söt Majken


Såg Blodmånen den gjorde vi , men inte där vi ville den skulle vara , utan mest hemma på våran egna gata :)
Min tanke var och önskan att den skulle visa sig i vackra Korsån.
Du vet vad vackert om den hade bara funnits där på himlen över vatten i både dammen och badplatsen.
Men vi upptäckte att det var får lågt läge för att man skulle kunna se Månen .
Vi fånga upp den på vägen hem mellan Borlänge och Ludvika men har inget objektiv för att kunna göra den rättvis så bilder blev det inga 
Men vi träffade Kristina den goa :)
Och vacker färg på himmeln när solen gick ner denna magiska kväll.
Och Pennie fick ju prova på att liv rädda - som Kristina förevigade med filmkamera 
mycket kul tyckte både vi och absolut mest Pennie .
Filmsnutten ligger på FB vet inte riktigt hur jag ska få den hit ...







Härligt sken




Så magiskt vackert


***

PÅ Lördagen var vi och firade Sabina .
Firandes på fm
Och Barnvakt åt dom små på kvällen.
Tänk att jag har ett barn som är 30 år
Tiden mitt liv bara rullar förbi ...känns som om det är bråttom mot något ?





**
Och igår söndagen var det verkligen fullt upp hela dagen igen...
På morgonen gjorde jag och Znö doftprov på Eucalyptus.


Znö 
Mycket urfälld liten flicka
*
Som ni vet är ju Znö inte speciellt bekväm med att ha en massa folk omkring sig.
Men ! hon har blivit bättre ,hon var ganska lugn innan doftprovet, hon var med mig , till och med gick fram och luktade på folk , men ville inte bli klappad , och godis tog hon inte .
Men inga flyktförsök eller liknande.
Tror hon känner sig ganska trygg med mig :)
Lugn i bilen när jag lämnade henne inför inf Doftprov, man glömmer men hon var inte lugn förut i bilen när jag var tvungen att lämna henne själv , men :) det funkar.
När vi blev inkallade , tyckte Znö att Domaren var i vägen i dörren så hon hade ingen lust att gå in . Men bra Domare som flyttade sig .
Då gick hon in med lite hjälp från mig , fick halv tvinga henne genom första steget , sen gick hon in .
Hon var något samlad vid start - men fick sedan synd på tidtagaren , som hon inte riktigt kunde släppa 
Hon halv luktade lite på någon kartong första vändan nedför raden med kartonger .
Jag bestämde mig då för att starta om henne i början av raden igen .
Då fick jag hennes fokus på kartongerna.
Hon blev så där noga som hon brukar vara , en kartong i taget , första kartongen i början på andra raden stannade hon till och tittade på mig , så jag tordes inte chansa , utan tog hennes visning .
Och det var rätt :)
Glad jag blev för hennes skull , den här aktiviteten är super passande för min lilla osäkra hund
Men !
Chippet kollades efter provet.
Och då visade det sig att det inte stämde med skk hunddata eller hennes stamtavla ????
Sååå ? vad ?
Många tankar for runt i huvudet på mig ...hur ? ÖH vad ?
Ska iväg idag och dubbel kolla  chippet , så det inte vart nått fel med chippläsaren igår .
Sen får jag ta itu med det vad man sen ska göra
I värsta fall blir inte hennes Doftprov godkänt , så då får jag göra om det hm 
Mer om det kommer 
Men känns ok iallafall , för min lilla nervösa flicka klarade ju provet i allafall
**


Pennie 

Upptäckte nu att det är svårt att fånga henne på kort och att det sen ska bli ett bra sådan också.
**

Här kommer redogörelse hur det gick på söken igår 
Mycke skriver jag här för att jag själv ska komma ihåg hur det var 
så känn er inte tvingade att läsa 
:)
Pennie gjorde sin första "tävling" igår
Med blandade resultat.
Det som var aldra bäst , var att jag inte var allt för nervös :) super bra , och att jag inte gjorde allt för stora fel , och att min Pennie var så cool , skötte sig så bra som om hon aldrig skulle gjort annat än att vara på sånna här tävlings platser, och super trevliga människor , och sällskap av Åsa och hennes lilla vita flicka som jag inte kan stava till hennes namn ;) lååång dag så skönt med sällskap

Första söket !
Och vi hade start nr 1
Var tyvärr kartong sök inomhus , tyvärr säger jag för att Pennie har tröttnat helt på kartonger , hon slog knappt på näsan, hörde nån sniff här och där men mest på väggarna , inte på kartongerna , och när jag försökte visa på henne på kartongerna så började hon slå tassarna på dom .
Suck
Så ungefär höll hon på i 2 minuter .
Jag sa Markerat när hon tittade lite extra på nån kartong , igentligen kunde eller skulle det säkert vart bättre om jag inget sagt alls .
Men bara att ta med sig den lärdomen.
lite jobbigt när det var första söket och jag fick lite i huvudet att hon inte ville söka alls - för sånna perioder har hon ju haft förr
**
Nästa sök Rumssök
 detta var i källaren, hm ? 
Pennie har aldrig vart i källare.
och till råga på allt var det en smal stentrapp med smala steg ner .
Men ganska kort ändå
Dom flesta där undrade nog hur Pennie skulle komma ner i källaren, fick tillochmed snälla erbjudanden  om att hjälpa till och bära ner henne :) 
Gulliga människor
Men med hjälp av Annelie en av domarna , som busade med henne före , och sen sprang ner för trappen så knallade hon i fart ner .Tvekade lite sista trapp steget men då stod den trevliga människan Annelie innanför dörren så då sprang hon vidare 
Tack ! för det Annelie
Ett rum med möbler runt väggarna i källaren
Här fick man välja på att låta dom söka utan koppel.
Så gjorde vi 
Hon klev in och satte igång näsan direkt :) :) 
Hon arbetade verkligen sig runt i rummet , tillslut stannade hon till och blev tyst , alltså hon slutade nosa ;) då förstod jag att hon hittat doften.
Markerat och det var rätt :) 
1 sekund till godo :)

Här kände jag att ok nu vet jag att hon är på igen - hon gillar bara inte kartonger helt enkelt
**

Nästa sök Utomhus
Var verkligen utomhus bara träd och backe
Jag var mindre orolig för detta , för sånt har vi gjort en del hemma 
Här drog hon igång hittade nog doften ganska direkt men tog den i vinden bakom platsen där den var och utanför sökområdet så jag var tvungen och bromsa henne där.
Men hon gick då in på området igen och sökte sig fram till rätt ställe här var jag inte riktigt med , men som tur tog hon bara en lov och gick tillbaks igen till samma ställe .
Det tog henne 40 sekunder ca :) :) 
Nu tror jag hon faktiskt hade roligt ....

**

Nästa sök Fordon
Lite orolig här långt ekipage liten traktor med båt släp med båt på.
2 minuter oroade mig en aningen
Gick över start gränsen starta henne vid traktorn på sidan 
Hon gick runt höger , vid hörnet på andra sidan , drog nog doften iväg så hon gick u en bit , jag fångade henne genom att snurra in henne på traktorn igen , och hon gick fram till bakre hjulet på traktorn där gick hon ut igen , här skulle jag gjort nått liknande som vid hörnet , jag skulle ha snurrat in henne igen , men blev dumt så hon gick förbi doften och fortsatte mindre ivrig runt hela ekipaget , och kom tillbaka till däcket efter många om och men ....tid 
Och tog doften , då var det knappt en sekund kvar 1.59.07  :) :) 

**

Men så bra :) jag har lärt mig en en hel del på denna tävling...
Och fler kommer det bli som jag känner nu ...

***







Inga kommentarer: