måndag 3 september 2018

Camping i Hedtjärn & Clear Round i Dala-Floda

Pennie 
*
Igen tog vi sällskap Åsa och jag med våra hundar till Clear Round
I Dala -Floda
*
Åsa´s små Japanska Spetsar är mycket duktiga på NW
Pennie är som jag märkt mer och mer mycket på verkad av miljön
Alldeles för intresserad av vad som händer runt om och glömmer då bort vad hon håller på med 
*
Våran instruktör på NW nybörjare inomhus och behållare.
Var domare
Kurs jag och Pennie går på på klubben 
Känns lite lustigt , där sitter vi bland ivriga halvvalpar , som nyss har fattat så kul allt detta är , och så mycke gott dom kan nosa sig till .
Dom är så härligt ivriga när dom ska in på banan .
Skäller piper och kan inte koppla av 
Och 
Så vi Pennie 3 år som ligger avslappnat med till och med ryggen mot söket 
Och går igång lite sakta söker så där , och måste kolla vem som pratar i köket 
Väldigt på verkad av miljön då också , fast mer avkopplad eftersom hon faktiskt vart där inne ett par gånger .
Hon klev inte på någon kartong , men här var det massa godis bara , och då går det bättre.
Tydligen är det doften hon tycker jag ska leta på själv , eftersom jag tror jag är en sån tocken den ...
*
Har tyckt att NW är så härligt avslappnad "hundsport".
Men det finns tävlings folk där också 
Så jag får helt enkelt släppa dom direkt 
Och fortsätta på det sättet vi började , med en massa glädje .
*

Vi väntade vid start platsen på våran tur 
När vi blev inropade , satt jag på henne sök kopplet , och då fick hon fart :) :) :) 
Hon sprang upp till ingången och jag bara hängde på .
Super glad att hon hade sån fart .
Hon hade bråttom in i första söket , sökte på ganska bra på bilen ,men ramlade liksom av bilsöket i hörnen , vi gjorde sånna där snurrningar(a´la Sandviks kurs snurr )runt hörnen på bilen , och det funkade bra , då kom hon på igen .
Men började sedan söka mer på backen och väggarna på tältet som bilen stod i ,
Såg ut som bara av en händelse gick hon förbi släpet och fångade upp doften och tog den , genom att stanna till och sluta sniffa visade hon mig att den var hittad....
precis så jag vill hon ska göra :) :) 
*
Andra söket var inomhus tror jag , massa behållare saker , och där gick hon på också i fart och luktade sig verkligen igenom sakerna , hon stannade till och luktade på en vatten kanna ett par gånger , så där hade jag för bråttom , och tänkte har hon vart där två gånger , vilket inte är hennes grej , så borde det vara där .
Men det var fel 
Kändes som mitt fel .....
Men bra fart .
*
Nästa sök var utomhus
Lite grejjer , men trapp och stolpe nån stol sten stubbe osv 
Bra fart här också 
Hon höll på länge , stannade till vid en stubbe , luktade noga , visade inte mig på nått sätt som jag kunde ta var gömman , 
Utan hon gick vidare .
Och tiden gick ut 
Hon går inte tillbaks , tror hon tycker jag har redan hittat den .....
*

Och sen kartongerna 
Och som vanligt så väljer hon det runt om .
ja 
Hon sökte räcket runt om , hur jag än försökte ett par gånger och starta om henne , visa på kartongerna , så kliver hon över dom , tänkte börja trampa dom och glodde på mig .
Så nä funkade inte 
*
Men !
Så bra att Annelie såg hur hon gör - kanske hon kan hjälpa mig på nått sätt 
;)
Efter söket 
Hade jag inte tagit av henne sök kopplet , så i full fart ut från området .
Innan jag plockade av henne kopplet 
*
Så härligt att se hennes fart .
Synd att jag klantade mig och hon inte ville söka kartonger .
*
Kommentaren från domaren 

söker noga och fint
bra koppelhantering
söker av området fint
bra förarplacering- låter hunden jobba fritt

*
Så ja nått har vi lärt oss :) :) 
*
Mycket fint sökområde , vänliga människor 
En trevlig läraktig dag 
*
Hedtjärn
Campade vi på denna helg
Vackert väder , och avslappnande
*
jag tränade NW där också på träd och stenar mm
Och här kände sig Pennie mer trygg med miljön
hon hade vell legat och spanat in den så hon visste vad som var .
För här sökte hon utan att bry sig om omgivningen
visade riktigt bra med att stå still vid gömman , tills jag säger RÄTT , då till och med lyfter hon på huvudet och tittar på mig
och är riktigt intresserad av belöningen , som jag nu verkligen matar på med fler efter varandra så hon blir kvar längre
Såå vill jag hon ska göra
Så det är vell bara miljö träning som gäller .
*
Znö
Söker ganska lugnt och focuserat
Inge direkt miljö på verkan
Men kan vara lite hispig före - men så fort hon sätter näsan på att söka - släpper det
Och hon lyfter på huvudet när hon hör RÄTT .
Hon har inte sökt fordon så mycke som Pennie , utan tappar kontakt med det och söker backen
Så mer träning på det
*
Tilda
är den som söker bäst
För henne är det gömman , matte och belöning som gäller
Hon har ingen miljö påverkan alls
*
Hundarna har blivit så bra Camping hundar , fungerar riktigt bra .
Men
I mellan åt händer saker
Efter en insident förra året med att Pennie kom loss när hon gjorde ett sånt där jaga undan hundar kast utanför husvagnen , så skaffade husse ordentliga karbinhakar och linor , för att det inte ska hända.
Jag har börjar kopplat på deras promenad koppel på linorna för att dom ska bli lite längre , Pennie vill ligga tex under husvagnen och då räcker inte linorna .
Men ingen bra ide `
Igår tog hon ett kast när vi var inne i husvagnen , och en liten hund med sin tant gick förbi .
Hon slängde sig fram , och döm om hennes förvåning när kopplet gick sönder .
Så hon kom troligt i race fart fram till tanten med hunden .
Tanten var snabb och ställde sig på kopplet , och sa Nej ! som hon sedan berättade för mig .
Och Pennie stannade .
Husse kom farandes och fick tag i rymlingen .
Pennie blev väldigt uppjagad av händelsen , hittils har hon nog kännt sig ganska trygg i känslan att man kan skrämmas men inte behöver ta konsekvensen av handlingen .
Och
Nu blev hon stående i en situation som troligt var ganska så otrygg för henne
Så hon klapprade tänder när han gick tillbaka med henne .
Hm
Önskade att hon fattade nu , att iden inte är god .
Jag gick bort till paret som hade den lilla hunden och pratade med dom , och beklagade att det hände .
Som tur va så gick allt bra .
Så nu blir det inga koppel på linan längre .
*
Och så när man är och campar i sin egna kommun så får man trevligt besök




*



Inga kommentarer: