måndag 29 augusti 2022

Fyra veckor med valp !

 Jaha ?

Vart tog veckorna vägen .

Dom där veckorna fram till tolv veckor som kändes såååå urviktiga i vårat liv mitt och Agnes framför allt .

Så vad har vi lärt oss under den här tiden då ?

Ja att vara en del av våran familj förstårs . Hon är en anpassnings bar liten fröken , kommit in i rutinerna här hemma så bra . Glad full i fart i alla situationerna ..... 

Vi har full träning på rumsrenhet ,men hon är så "duktig" på det , håller sig hela nätterna ??? helt otroligt , har sovit från 22 till 5.30 mesta tiden men nu händer det hon utökar det till längre :) till hennes mattes super glädje . I morse var klockan 7,30 ???? när hon väckte mig . Otroligt bra .

Dom gångerna som hon gjort inne är när vi inte är med och tar ut henne .

Så nä hon har inte riktigt fattat vart hon ska ta vägen när hon är nödig än .

Hon sitter med alla tassar i golvet när matskålen ställs ner ,japp , och inte hoppa och slå efter skålen som hon gjorde i början , så nu ska vi förlänga till ett varsågod och att vänta sittandes på det .

Sittandes vid dörren när vi ska gå ut .

Funkar så där men vi jobbar på det .

Gå i koppel utan att dra , går så där det också , men imponerad denna morgonens promenad runt kvarteret, då början hon fatta att man får godis vid min sida med alla tassar i backen . 

Och att BRA betyder godis .

Och att hon inte sprang rakt ut i kopplet hela tiden .

Massa beröm och godis när hon går fint .

Sen passerade vi där jag och damerna går över in i skogen på morgonen .

Hon snappade upp vårat spår direkt , så hon fick ta det , oj vad hon spårade , vid en korsning stigar funderade hon lite men fann det igen , berömmer BRA och får godis under spårningen :) såååå duktig med sin näsa .

Nose Work 

Har hon börjat med oj vilken glädje och fart på dom söken ,Härligt 

Nu har vi haft uppehåll på en vecka pga semestern , men idag ska vi köra igen .

Toppen Pirre backar upp oss .

Miljö träning har hon fått i massor .

Alldra helst nu på semestern massa olika platser och människor , och hon älskar allt .

Hantering ...ja tyckte det funkade rätt bra , men nu är det mest bita ,bita vid klo klippning och päls fix ???

Så igår började jag med ett par klor och godis , så lite varje dag får se om hon snappar det .

Bordshantering , jodå sådär .....

Hon känns sååå lättlärd ,så kul , säga vad man vill men Lb är inte lätt lärda :) dom tycker nog mycket jag vill är sååå onödigt varför lägga tid på det ??? 

Agnes tycker japp absolut skit kul 

Hon tycker om att åka bil , gillar sin bur , kan sitta kvar när vi är utanför det är ok ;)

Tränar nu att stänga en grind i mellan oss , det tycker hon inte om , är lite högljudd då :) men kommer troligen funka , vi tränar ju NW och då måste man sitta nån stans och vänta .

Ja men när jag lägger det här så inser jag att hon redan lärt sig en massa :)
Nu denna veckan börjar vi valp kurs.

Det blir spännande , inser att det är att hon ska kunna vara någelunda lugn bland andra valpar och folk som gäller i första hand , passitivitets träning .

Ser verkligen fram emot det , att gå kurs med henne . Tyvärr fick vi inte vara med på NW valp kursen , den blev full direkt !!!!! så trist .

Men får träna själv med Pirres hjälp , och sen kanske kan gå nån framöver .

Så svårt att få vara med på kurs , finns vell sååå mycket hundar .

Hon har vart till sjöar , ner till magen har hon kommit :)

Vart en kul men "jobbig" tid dessa veckor , alltså man är ingen ungdom längre och bebisar är krävande ;) så ja jag längtar tills hon blir "stor" ...älskar den lilla Agnes men kommer älska att ha henne vuxen :)

Man är som en småbarns mor , alltid upptagen med att passa den lilla , att ha ögonen på henne hela tiden . Längtar efter att få sova mest hela tiden . Och då är hon ändock super enkel valp :)

Gick runt kvarteret i morse med okammat hår ....haha säger en hel del .

Huset ,trädgården , allt får vänta , att jag kan sitta här nu , är pga husse som tog upp henne till soffan när jag tränade (första gången på fyra veckor ) så hon somnade där :)

Snart vaknar hon och då ska det fixats en massa mat :)

Både till tvåbenta och fyrbenta .

Allt annat får stå åt sidan , men ok det får vara så , får ta tag i allt annat när hon är vuxen !

Damerna 

Har vell insett att hon blir kvar .

Ok men dom blir trötta också 

Men funkar helt ok , har märkt nu att dom hoppar alldeles för mycket , livrädd att dom ska hoppa på henne !!!! så då åker hon på armen en hel del .

Znö

Var hemma med Kim på våran resa ner till Österlen , ja , med blandade känslor , hon är mycket stressad där det är nytt och människor . Så vårat beslut blev du får vara hemma där du känner dig trygg . Hon hade väntat på oss under stress också ??? lite lugnare efter typ tredje dagen . 

Så ? hur vi gör till nästa gång när vi ska ut med 70 talaren , ja det vet jag inte än ???

Troligen har alla det bättre att hon är hemma ....

Men jag får dåligt samvete , Kim tycker synd om henne ??? så ja jag vet inte , lite vilsen där . Pratar man med hundpsykolog så nä hon ska inte med , gynnar henne inte . Så kanske hon får bli hemma .

Hon kanske vänjer sig vid att vi åker och kommer hem , hon klarar ju under en dag att vara hemma , så kanske man kan utöka den känslan .

Hon hade förstoppning när vi kom hem !!! men nu är hon igång med magen igen .

Pennie 

Har gått och fyllt 7 år .

Varje dag är plus , med hennes dåliga leder . Atros, och Spondylosen , plus hennes Glaukom , så ja jag är glad varje dag vi får ha henne kvar .

Mina kära gamla damer .

Nu ska jag ta tag i maten .

Dagarna bara rusar fram .

*

Ha en toppen dag , det ska jag försöka med .

*

Själv hinner jag inte med mig ....gått upp en massa kilon , och min rygg är inte nöjd , haft riktigt ont i ryggen ett tag nu , idag börjar jag hålla igen maten , och tränat Sofia Åhman ,börjar lite i taget . 

*




Inga kommentarer: