fredag 5 augusti 2022

Fem dagar med Agnes


Ja !
Dessa dagar har allt rusat fram .
Som att ha små barn , man hinner med sig själv sist .
Och alla andra saker som borde göras , blir inte gjorda .
Det är dom levandes runt omkring som man tar hand om i första hand.
Tur hon är så "enkel" , ja just nu känns det allt som om en Lb valp är inte enkel haha 
Eller ? har jag haft riktiga krävande Lb valpisar ?
*
Hon pep och till och med tog till en ylning ,en kort stund när hon hamnade i sin bur i bilen , bakom våra stolar i framsätet så bra ,jag når henne så lätt från passagerar sidan , så kort stund protesterade hon , sen la hon sig och sov i princip hela resan hem . Kanske för att hon är en cool valp ;) eller för hon bara nu stänger jag av .
Damerna resten sig upp när hon kom in , kollade in henne , och sa NÄ men nu så ????? vad tusan . och vände henne ryggen hela vägen hem .
När vi kom till Ludvika , var min man in på sitt förra jobb , där jobbar också min svärson , dom kom ut och kikade på henne , då såg man Cocker beteendet , så glad så glad , bara så där HEJ HEJ vad kul att se er .



Väl hemma , ja när jag sitter här och skriver så är jag tvungen att fråga Jörgen min man ? hur tusan var hennes första dag här ?
Njä kommer inte riktigt ihåg , men det gick nog ganska så lugnt till , Damerna kollade igenom henne , ja sen var det bra med det .
Hon sov och åt och gjorde ifrån sig på rätt ställe .
Somnade vid mig i tv soffan vid 20 , vaknade åt mat vid 22 , ut och rastade ,sen sov hon bredvid min säng i sin lilla natt hage . Till klockan 4,30 , ut och gjorde ifrån sig ,sen somnade hon igen sov till 7 ca.
Men den där första natten när hon väckte mig klockan 4.30 , då tänkte jag först , NÄ ! du får kissa inne sååå jäklans trött , men förstårs så ruskade jag om mig själv , och HALLÅ klart hon ska ut ,är du dum eller .
Tisdagen 
Ja det var då hon först blev skrämd av skramlet av växthus bygget på gården .
Så hon ville inte gå ut på baksidan och kissa alls .....
Hon var i min famn ganska så mycket ,och jag mådde dåligt och tänkte att det här blev ingen bra början på hennes liv på Sälgringen ....... hon träffade lite folk som var här och hjälpte till med växthuset .
När hon var lite lagomt trött tog jag hennes klor och klöpp lite päls .
Eftersom vi redan var inne på en dag med händelser , fick hon prova bär väskan en sväng också det gick utmärkt .
Mot kvällen skulle min man iväg i ärenden , så jag tänkte bra att träna åka bil igen , Damerna ut på framsidan , och där blev det liv , som tur va hade jag Agnes i famnen , två lösa unghundar sprang runt gården. Så in med Damerna igen , lämnade över Agnes till min son Kim inne , ut och plockade in dom lösa hundarna på gården, jaha ? vad gör vi med dom här ? skulle precis lägga ut på Grängesbergs sidan om dom , men då kom det en ung tjej med koppel i högsta hugg , dom hade hela hennes familj delat upp sig och var ute och letade efter smitarna , tydligen var det hennes små syskon som släpper ut dom .
Fick inte fram vart dom bodde , men långt här ifrån sa hon ?
 dom kom dit dom skulle .
Sen ut med Damerna igen och in i bilen , skulle hämta Agnes , ett kompostgaller som stod mot väggen rasade över henne !!!!!!?????? SKIT , hon blev super rädd och skrek som om hon brutit alla benen i kroppen  :( , fick lugna henne , där funderade jag om hur smart det var att ta henne i bilen ? efter den händelsen ? Men tror hon känner sig trygg i bilen i sin bur , så det gick så bra .
Så denna dag var inte bra .
Gjorde samma procedur på kvällen igen som föregående , vaknade sen inte förrens 5,30 och jag var sååå nöjd , mer lagom tid för mig .
Gör inget inne på nätterna och på dagen är vi duktiga att hålla koll på henne , dom gångerna det blivit inne är när vi missat . 
Idag Onsdagen , tänkte jag idag får det inte hända en massa saker .Nu måste det vara lugnt , nu måste den jäkla hinken tömmas .
Men !
Var tvungen att ta hit min dotter och man med barn och Hedwig , Hedwig skulle ju vara hos oss torsdag fredag , så dom bara borde träffas .
Försökte tänka till ?
Så tog Agnes i koppel , och Hedwig , och lät dom nosa på varandra genom en grind , jag hade katt halsbandet på henne och koppel , det gick bra , till Hedwig skällde !!!!!! då kastade Agnes sig iväg och skrek i högans sky, och eftersom min plan var att vi sen skulle ta dom i koppel på baksidan , så var Altan dörren öppen , så hon drog i fullfart ut på baksidan skrikylandes , ja , jag hade ju vart smart att köpt henne ett katthalsband , och som säkert många vet så är det sådana som när katter ev , fastnar utomhus kan dom dra sig loss , alltså halsbandet åker i sär , och mycket riktigt var det så det blev !
Men tack gode gud att det hände hemma .
hur himlans dum får man bli SUCK !
Agnes kom till mig när jag ropade på henne .
Tur hon redan verkar trygg hos mig .
Så om igen , var Agnes skiträdd igen .
Hon är ju inte van vid skälliga hundar , och Hedwig har ett mycket speciellt "vasst" skall , mitt minsta barnbarn Melanie tycker också det är läskigt ljud .
Hedwig tyckte Agnes var super läskig .
Ja !
Men Agnes upptäckte senare att ljudet kommer från Hedwig , hon fick liksom ögonen på henne när hon skällde , då lugnade hon sig , smart tös.
men !
Så dåligt som jag mådde där på kvällen över allt som hänt som jag verkligen inte ville skulle hända :(
Om någon skulle sett mig då skulle ni förstå hur nära gråten jag var .
Samma kväll igen !
Insåg att vi båda Agnes och jag behövde sömn , för dom där tjugo timmarna nä det har det inte blivit i fröken Agnes liv inte .
Livet på Sälgringen är mycket händelse rikt .
Hon  vaknade 5,30 igen skönt .
hade lite ont i magen för hur det skulle gå med Hedwig och Agnes denna dag ? Torsdagen .
Men ? Som dom andra mornarna så vaknar det en glad och och super lyklig liten valp ,vi gick förbi kompost gallrena ,jag bar på Agnes och gallret en sväng , hon reagerade inte alls :) :) när Hedwig kom så såg det ut som om Agnes alltid känt henne , och var hur morsk som helst . Hej och hopp så bra livet var för henne . '
Och jag jublade inom mig !
Vilken valp 
Ringde och pratade av mig med både Mia & Anki Krigh .
Igår var det en bättre dag .
Hon var inte speciellt rädd för växthus skramlet heller .
Lilla Kajsa kavat .
Har lekt med henne på baksidan mellan otäcka saker så lite kanske det har hjälpt också .
Men bilåkning när jag hade besök på Synsam , rastning i Ludvika vid gammelgården , med en glad flicka , damerna fick vara hemma ,både för att vi aldrig skulle fått in matpåsarna om dom vart med , och en hel del för att dom skulle få vilo tid , och om dom hade sovit :)
Så Hedwig och Agnes var med och handlade .
Gick bra , men Hedwig är en aningen skendräktig och lite extra orolig just nu , lite ängslig.
Sen hem och byggde växthus !
Ja inte jag :)
Jag passade bäbis.
Sen kom min bror och sambo från Halsta .
Och min dotter med lilla Majken .
Majken pysslade om Agnes så fint ,lyfte så försiktigt och bara älskade henne :) så mysigt.
Dagen var helt ok ,mycket röra men helt ok , 
När mitt besök skulle gå var Agnes snabb fram till min svägerskas fötter , så hon liksom föste iväg henne en bit med foten , då tjöt hon igen ........men som tur va såg jag det så detvar "bara" en fösning , men blev rädd , ok idag också suck .
Sen ville hon åter igen inte vara på baksidan ,men med lite bus /lek så gick det bra igen .
Senare på kvällen låg Znö i sin bädd och tuggade på en morot , Agnes gick fram , och Znö tog i med stooora bokstäver , då flydde hon igen ylandes .
SUCK !
Vanlig kväll !
I morse vaknade jag kl 4 !!!!!?????
Varför ? super trött hm 
Agnes vaknade knappt vid 5.30 för då fick jag ta upp henne och ut , innan Hedwig skulle komma .
Tror jag måste lära mig att det är hennes sätt , att skrika lite när nått är otäckt.
Och sen släppa det ganska så fort , med lite lek och bus .
Får se hur lång tid det tar att vänja sig vid Hedwigs skall , där är hon fortfarande förvånad och vill gärna fly . Så ja sakta lär jag mig hur hon fungerar.
Så nu efter promenader gånger två ,Pennie och Hedwig först en lagom sväng ,för Pennie .
skönt att hon faktiskt verkar vara nöjd med sina lugnare promenader.
Sen tar jag Hedwig och Znö en lite längre sväng , så Hedwig får riktigt med bra motion .
Och jag !!!!
Nu har jag ju inte haft tid med mig själv tyvärr , men det kommer vell den tiden igen .
saknar att träna .
Fastan saknar jag inte riktigt men ! behöver den allt.
Jaja allt har sin tid .
Pennie 
har tagit på sig vakten ,och lagt in överväxeln på det .
Hon har super koll .
Och tjuter Agnes så kommer hon som ett skott och kollar vad som händer .
Så hon är lagomt trött på kvällarna och dagarna med .
Full uppgift.
Znö ? 
har jag inte riktigt klurat ut vad som är lagt på hennes axlar ?
Jag tittar på Znö och tänker gud så vacker Leonberger du är , sååå synd att hon är så rädd för folk .
Tillochmed kommer på mig med att kalla henne Tischa ;)
Hon verkar må rätt bra av Citronmelissen och Lugn och Ro , absolut bättre , men fortfarande rädd för folk .
Som igår med min bror och sambo. Som hon knappt har träffat , då måste jag stänga henne bakom grinden , för att hon bara rus smyger hykar sig runt oss med rädda ögon ......blir inte lugn förrens jag stänger undan henne .
Måste begränsa hennes yta .
Bakom en grind så hon ser oss ,eller vid min son , så hon är ju aldrig själv undan stängd.
Det är så här , så mycket som möjligt på djurens villkor .
*
Nu ska vi göra oss redo för avfart till inflyttningsfest , vid Emma :)
Super spännande aldrig vart med på .
:)






 

Inga kommentarer: