tisdag 20 juli 2021

Poff !

Ja precis så .
Poff ! Så var semestern slut 🤔😟
Vad hände ? 
Inget blev riktigt som det skulle ,ni som följt ,vet att min hund Pennie haft problem med sin Glaukom i ca 1 månads tid ,från det att vi upptäckte det ,säkert haft besvär innan med .
Så semestern blev sjukdom .
Och nä jag är inte otacksam .Så glad att hon mår så bra nu 😀 
Och sanningen är att hur lång semester /ledigt jag än har ,så har jag samma ångest inför jobb dag .
Som en vän sa ,vi är inte gjorda för att jobba ,du och jag .
Så sant ! 
Och ändock måste man jobba ,pengar till överlevnad måste vi ha ,det är det jag intalar mig hela tiden ,att så är det .
Så .Jag försöker samla ihop mig , på en massa sätt , med tanken kraft "att allt är helt ok " , med att träna , motionera , äta rätt, vila ,meditera osv  allt för att jag ska må så bra som möjligt ????
Är det så här för alla ? verkligen ? 
För mig har det bara blivit värre / sämre med åren .
Förr gick jag bara och jobbade , trots att jag kunde må lågt .
Det som har hänt , är att jag förr var mer i Flödet , än låg. Nu förtiden är jag mer konstant låg !!!! så otroligt hemskt jobbigt . Då förr visste jag att snart är jag i flödet , och kunde gå omkring med ett leende på läpparna och en härligt lycko känsla i mitt inre . Men nu ! är jag "livrädd" att aldrig komma upp ordentligt igen .
Jag liksom går i ett mellan läge , och ibland dippar jag ner .....så otroligt trist !!!!! saknar mina sprudlande lägen med massa härliga jagvill känslor .
Så ? vad gör man .
En människa som jag ?
Jag bara får ta mig i kragen och gå till jobbet .
och 
Då ska ni veta att jag inte har nått emot mitt jobb ! nej , jag trivs att gå där och ta hand om dom gamla , ge dom stöd (och det kan jag trots mitt mående ,för det mesta , och kan jag inte ,har jag vart sjukskriven ) jag har bra arbets kamrater ....så jo det är ok mitt jobb .
Men !
det är jag .
Som krockar inom mig själv så fort det är måsten i livet .
och aldra helst om det är lååååånga måsten , kan jag göra ett måste ganska direkt ,snabbt överstökat , så går det bättre , inte bra , men bättre .
Får jag lägga upp min tid som jag själv vill , planering är nått för mig , för att få livet att funka .
Trots mitt Vagabond blod så är planeringen i det här livet ett måste .
Så när jag får lägga upp min dag som jag vill , som jag kan när jag är hemma , då funkar det rätt bra .
Och 
Just därför funkar det rätt bra på jobbet också eftersom jag har ansvar för en avd själv , med möjlighet att fråga om hjälp från närmaste medarbetare .
Men 
Det är fortfarande konflikt inom mig när jag måste göra efter en massa regler , som kanske inte ens behöver vara ??? , dom flesta av mina medarbetare vet hur jag är , ger mig spelrum , men inte alla ....och hur ska dom kunna det ? Jag förstår ju knappt mig själv .
Schemat , när jag kom tillbaka efter min sista lååånga sjukskrivning , så la jag bara som mest två nätter åt gången , tack och lov för detta schema läggnings sätt vi har .Tänk om jag skulle gå på pappersschema oj ! det skulle inte funka så bra .
Men som sagt min känsla var att jag inte klarade mer än två nätter på raken , men ! tyvärr så blev det för stressigt , för det blev ganska så kort tid där i mellan , mest två ledigt och sen in igen , så i princip, är jag ledig en heldag .....sen iväg igen . en dag sover bort halva dagen , sen helledig , nästa dag sova /vila inför en natt ny ångest att arbeta med . Så på en vecka med helg kan jag bli helledig som mest en dag .
Det här insåg jag efter ca ett halvår att det funkar inte längre .
Så till nästa period som tyvärr inte börjar förrens efter ca fem veckor , då har jag lagt på prov fyra nätter och minst ledig fem där i mellan .
Så håll tummarna att jag ska klara mig då .
Så ja om ni är kvar ,så förstår ni att jag jobbar med mig själv så mycket så jag blir att må dåligt av det också .
Livet bara rullar förbi , och jag bara jobbar med mig själv .
Klart jag njuter av livet i bland , jodå . Men ! saknar mer sånt i mitt liv .GLÄDJE !
Jag !
Skulle kunna bli sjukskriven , jodå , för det är inte bara jag som förstår att det inte är så lätt det här .
Men ! man lever inte bra ekonomiskt på en sjuklön , och ja jag måste leva ekonomiskt också . Försöker nu ta mig upp från sista sjukskrivningen .
Så just nu inget alternativ , och ibland ??? kanske det är mindre bra att vara sjukskriven , lite KBT träning att ta sig till jobbet också . Men när det blir övermäktigt , sjukskriver jag mig .
Tyvärr ! så är det .
*
Jag jobbar på att behålla mina vänner !
Förlorat vänner , nära vänner genom åren , jo så är det , och ja jag förstår , så nu försöker jag behålla dom jag har kvar ....så jag låter bli att kontakta dom alldeles för ofta ;) lite lagomt är bäst , och inte umgås allt för ofta .
Trots att jag många gånger är super social person , så håller jag mig lugn ...så lugn jag kan när jag känner att nu vill jag allt på samma gång , och det vill jag fortfarande i mellan åt .
Som nu !
Fyller min almenacka med en massa ...sååååå kul 
Men om det sen blir av , det är en annan sak .
Dom flesta låter mig hållas , och kanske vet dom att ok kul men vi får se om det blir av sen .
Kanske det är det som blir fel , att jag trycker undan mig själv ? sån jag är .
Men att titta i backspegeln och upptäcka att oj vart tog alla dom som stod mig nära vägen ?
Känns inte bra heller .
Mitt jag krockar , otroligt , märkligt och svår förklarat när jag står där med gråten och ilskan och rädslan och alla andra känslor samtidigt i kaos inom mig .
Då !
Förklarar man inget alls .
För gör jag det då , blir det inte jag .....då vet jag inte vad jag säger eller gör .
Och ibland är jag så komplicerad så jag inte förstår mig själv !
Ok nog om allt detta .
Nu ska jag ta min ångest och försöka hålla ihop och göra mina två nätter .
Beta av en i taget .
Tur min bästa vän ! min man finns kvar vid min sida :)
Folk inom vården säger ...din man , han vill vi träffa ;) 
Som har klarat av att leva med mig i alla dessa år :)
Det är allt kärlek det 
*
Hundarna är en stor del av min medicin .
Nu gick jag och längtade efter en ny kompis (har ju två kompisar absolut men ingen av dom är så tränings sugna ;) men ! det blev ingen liten Cavalier tös till mig nu heller .
Så nu vet jag inte hur jag ska lägga upp det hela ?????
Skaffa en Lb till , jo visst om jag hade råd .....en stor hund kostar en hel del att ha , som ni säkert vet .
Och inte blir jag yngre heller ....... och det var ju nu jag ville ha en ny vän att träna med , hm ? 
Får vell prova med Pennie igen , nu när hon känns friskare.
kanske hon kan tycka det är kul nu med NW eller Lydnad ....
Znö ska få ett ännu mer lugnare liv dom åren hon har kvar , hon mår bäst att vara hemma här i huset och gården .
Den som lever får se .
;)
Ha en fin semester ni som gick på nu !
Och vi ses om ca fyra veckor 
Kram kram 
*
Planerar en Lb träff inom snart !
Mer inf kommer .
*
och ni som vill , aktivera era hundar ??? det kommer tider inom snart ;)
*




Inga kommentarer: