söndag 4 juli 2021

Pennie is back !!!!

 Idag är hon tillbaka våran Pennie :)
Så härligt när hon lägger an i full fart runt huset till framsidan , och skäller ut bilar och annat "otyg" som passerar på våran gata :)
Underbart !
Kanske inte grannar tycker ;) men jag bara ler .
Nu är det någon som går först på promenaden igen , i riktig bra fart .
Någon som håller på att ta snubbel på mig när jag ska släppa ut dom genom altan dörren .
någon som går runt här och ler med hela sin mun .
Någon som kommer bara så där apropå och är gose sjuk .
Hon är sig själv igen .
:)
Ja hon är tillbaka !
Underbart .
Nu hoppas jag att det får hålla i sig ,lääääääänge .
*





Nu !
Måste jag hitta tillbaka till mig själv , i en fungerandes värld.
Har bara hållt ihop under den här tiden så gott det gått.
Bara gjort det aldra nödvändigaste, ingen som lagat mat , utan det har blivit köp mat och annat snabbt . Att stoppa i sin mun . Alldeles för mycket socker , och en massa annat som min kropp inte ska ha .Och vikten har gått mer upp än ner .
Vissa dagar har jag inte ens kommit ut på promenad med nån hund , vi har varit i Falun i väntan mest hela dagarna . 
Träning min , har fått stå åt sidan ... min rygg har känt av det .
Huset och gården , vi skulle ha gjort en massa under semestern , underhåll av hem .
Inget har det blivit .
Vi hade tänkt någon tur med 70 talaren , men inte ville vi åka med en sjuk hund ,
Nu har det redan gått två veckor av våran semester , och pengarna har vi lagt på en del runt Pennies sjukdom .
Inte en gång har vi varit till sjön och hundarna fått bada ....och nu blir det lite väntan till , för Pennies Hot spot måste läkas först -
Så !
Nu ska vi reda ut det här .



Igår bara säckade jag ihop .
Trött och nedstämd på något konstigt sätt .
Nu när jag borde varit super glad , så liksom bara rasade jag ihop .
Till bringade en fin dag , i soffan , sovandes , och vakna tiden bara stoppade jag i mig en massa dåligt .
Suck !
Men !
Idag vaknade jag med en stark känsla att nu är det bara att ta tag i allt .
Så ja jag vet ! jag startar saker mest hela tiden .
och är dålig att hålla i dom .
Men nu gör jag ett försök igen , och antagligen är det bättre än inget försök alls .
Så jag startade dagen i lite svalare väder , med mina damer på långpromenad i skogen , oj så fort kondisen försvinner , jag som hade börjat små springa efter min Pennie innan operationen , bara flåsar på och känner hur tungt det är . För första gången i mitt liv provade jag att lyssna på berättelser i örat , jag gillar att hålla i en bok ,men min tanke nu är att slippa tänka på hur tungt det är , kan ju inte alltid prata med folk på promenaden , och nu är jag ute i skogen så tidigt på morgonen , så inte många av mina prat vänner är vakna ens då ;)
Kändes så där ....kanske kan funka .
Sen kom jag hem och fyllde baljorna åt mina vatten hundar , så dom har nått att blaska runt i alla fall .

Tog tag i min träning .
Blev Sofias ett styrke program .
:)
Ok tjugo minuter , men jo det funkar , i allafall för min rygg , Plankan också varje tränings dag .
Får se hur det ger resultat.
Sen ! har jag funderat hur jag på bästa sätt ska lösa mitt vikt problem , så jag återgår till 16/8 fastan.
Alltså , jag på ledig dag har ett ätfönster mellan 12 -20 .
och narturligtvist skriver in allt jag stoppar i mig i Lifesum , för är det nått vi tror är det att man har koll på vad man äter , så är det inte .
Inte för mig i allafall .
Värre är det att få till det när jag jobbar , ??? men min plan är 16-24 , får se om det kan funka .
Så nu håller jag i .
*
Jag är ju i grund och botten en "vagabond" , och gillar inte upp strukturerat liv . Men ! mår mindre bra konstigt nog om jag inte har , det någelunda upplagt hur och när jag ska göra saker .
Måsten och stress är så hemska ord för mig.
*
Ok fortsättning kommer på detta .




Lilla söta Znö har blivit lite åtsido satt , men faktiskt är det nog just det hon behöver i sitt liv .
Alltså att få vara i fred menar jag inte åtsido satt .
Hon är en otroligt speciell hund , och hade jag bara haft henne genom dom här snart sex åren , ja då hade jag inte haft et hundliv alls ....nästan. Hon mår bäst att bara få ha lika samma varje dag . Samma promenader samma ställen helst , men lite förändring där i bland , bara få vara hemma , och helst ska jag som nu sitta still , då är hon minst stressad .  Rör jag på mig så har jag en liten rund svans med mig mest hela tiden . Har jag varit borta tar hon ner mig totalt när jag kommer hem , och det är inte lite , med en hoppande hund på sig som är helt uppjagad för att jag inte varit med henne . 50 kg hund som hoppar och knuffas på mig , jag har alltid lyckas hitills i mitt liv fått dom att sluta med dessa "olater" men Znö funkar det inte på , blir man arg eller uppstressad på nått sätt , då går hon igång dubbelt så mycket. Skulle jag bli arg på henne , som man kan faktiskt bli när det börjar göra ont och jag knappt kan stå på benen längre , då slår stressen över så det blir helt o hanterligt .
Fick henne att sluta bita mig , hon gjorde det också i början samtidigt som hon hoppade på mig , men det gör hon tack och lov inte , vet ? inte riktigt hur jag fick henne att sluta med det ? 
Jag får bli bestämd på rösten men lugn , och säga till henne att hon ska lägga sig , några gånger när hon lägger sig , för det gör hon , så ligger hon inte avslappnad utan i språng läge , för att kunna flyga upp igen , det här gör hon gånger flera , medans jag försöker , sitta still och vara lugn .
Till slut slappnar hon av ....
Så här kan hon också vara efter en skogspromenad , alltså en vanlig promenad som hon gör varje dag .
Lika så har jag lagt ner allt som Utställning funkar inte för hon blir stressad av hela situationen och så är hon misstänksam mot människor , dom är obehagliga .
Gick nån kurs med henne som yngre , gick rätt bra , tills det blev stress på slag och hon gick igång och hoppa på mig , många tittade säkert konstigt på mig varför jag inte sa åt henne , men , som sagt gjorde jag det blev hon ännu värre .
Funkade rätt bra med NW för där är det ju mest hon och jag och hon är lite inne i sitt sök .
Så ja hon är en svår hund .
Väldigt gullig och snäll , men otroligt svår .
I början funderade jag på om hon mådde dåligt att leva ???? när hon var så stressad . Men blev bättre när jag slutade med allt med henne .
Funderade ? hur vi skulle göra när vi skulle ut med 70 talaren ??? men hon blev en trygg hund i husvagnen , lika bilen blev till slut en trygg punkt ....
Så jo hon går att ha med sig , men du kan inte ta ut henne överallt , så stor begränsning blir det .
När man vill titta på någon vacker plats .
Och det är för rörigt med mycket människor osv 
Då får man bara hoppa över det .
Har grimma på henne , eftersom hon kan få panik över nått , och dra sig ur halsbandet , eller blir att dra iväg i panik , då är hon bäst med grimma på.
Så ja !
Inte vad man vill ha när man skaffar sig en Leonberger .
Dom som kan vara det coolaste man kan ha med sig i sitt liv.
Många gånger har jag funderat över om jag blivit helt kass på att uppfostra en hund ????
Men hon är inte en lätt hund helt enkelt .
*
Men älskad så klart !








Ha en bra dag ! nu ska jag fortsätta ta tag i min dag .
*


Inga kommentarer: